Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



BTG skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Jag som har ambitioner att komma ut på bana nästa år... undrar hur det ska gå? Får man ha hela banan för sig själv några varv om man har skäl att misttänka att det kommer att ha negativ inverkan på andra?
Nej, men seriöst så har jag aldrig tänkt på detta fenomen, nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter


-Andrew!
oroa dig inte det minsta. Att köra med just BMW Sport Club på sin första banträff är nog det bästa val man kan göra.

När det blir dags i vår - dra iväg en rad till mig så har du ett bekant namn att skaka tass med på Knutan i vår!


Vad trevligt att jag har en BMW då
Skulle nog blivit svårare om man inte hade krockat Suzukin?
Vad är det för krav på utrustning vid körning med BMWSC?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Andrew Petrykowski skrev:
Vad är det för krav på utrustning vid körning med BMWSC?


om vi tar den personliga utrustningen så skall man vara bomullsklädd, använda bältet och ha hjälm. ("Riktig" hjälm dvs ingen hockeyhjälm eller cykelhjälm)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



BTG skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Vad är det för krav på utrustning vid körning med BMWSC?


om vi tar den personliga utrustningen så skall man vara bomullsklädd, använda bältet och ha hjälm. ("Riktig" hjälm dvs ingen hockeyhjälm eller cykelhjälm)


Hrm, då måste jag införskaffa en hjälm också... Känner på mig att det kommande året kommer att bli dyyrt
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



koni skrev:
Sörpan skrev:
Hade du också problem på ACR?


Njae inte direkt, där märkte dom flesta snabbt att det gick fortare i kurvorna än vad dom ville köra. Tänkte du på den svarta E36:an så såg jag efter att ha tittat på filmen att han faktiskt blockerade mig ett halv varv innan han höll åt sidan.

Jag tänkte mer på Knutan i fjol då det var en M3E36 som inte ville släppa förbi, han höll undan på rakan och sedan fick jag rulla runt på halvgas hela baksidan. Han blev riktigt förvånad när jag fick till utgången såpass att jag precis kunde pressa mig förbi på rakan.


Den svarta blev väl inte direkt känd för att titta i backspegeln...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jaha, då va man opålitlig då... Inte haft BMW på ett år men medlem i BMWCS.. hmmm....

Nåväl, de här är min erfarenhet: Mitt absolut första banbesök (-97) hade jag bara sett knutan på en banskiss från nätet och lite från någon stcc sändning (då hade man inte fått någon fin spårvalsbeskrivning eller tankat hem någon fräsig film med ett helvarv eller nött sträckningen i något spel). Jag trodde jag kunde köra bil men verkligheten var en annan. Då hade jag 102hk på 1130kg att disponera och skulle ut på familjekörning med BMWCS. Det var häktiskt att bara sitta kvar i stolen (tempot var inte direkt långamt....) och jag undrade hur det skulle gå när det väl var dags för fri bankörning. Men jag försökte ha god koll i backspegeln och släpte facktiskt förbi snabbare förare på innern i kurvor (typ i idioten blinkade jag vänster och höll mig där så de lätt kunde smita förbi), rutinerade förare blåste om mig på racingmaner (de såg vilket spår jag hade och körde om...). När jag sen fick upp tempot blev det lättare och roligare.

Så svar ja, familjekörning är en bra introduktion om man är novis. Man får en fingervisning om hur det kommer att bli, och man får sen lägga till ATT MAN SKALL TITTA I BACKSPEGELN. (hur man passerar varandra brukar gås igenom vid förarsammnträdet som är obligatoriskt för att köra)

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Andrew Petrykowski skrev:
BTG skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Vad är det för krav på utrustning vid körning med BMWSC?


om vi tar den personliga utrustningen så skall man vara bomullsklädd, använda bältet och ha hjälm. ("Riktig" hjälm dvs ingen hockeyhjälm eller cykelhjälm)


Hrm, då måste jag införskaffa en hjälm också... Känner på mig att det kommande året kommer att bli dyyrt


om du inte har någon hjälm kan du säkert få låna av någon om du frågar snällt...

om man ser till det som jag har erfarenhet av så är nog BMWSC en av de bättre arrangörerna av bankörning. Jag har under alla dessa år aldrig känt obehag eller någon annan negativ känsla. Om du däremot åker till Norge på norska BMW-klubbens banträffar kan det däremot vara rena rama vilda västern stundtals...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

BMW-klubben och GTI-klubben har fantastiskt bra banträffar där en stor blandning av material samsas kanonbra på banan. Mycket sällan någon vildhjärna eller ordentligt "blind" är ute på banan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



När Norska BMW Klubben har varit på Gelleråsen och bjudit in BMWSC tycker jag dom sköts sig exeplariskt. Snabb och saklig förargenomgång utan en massa onödigt dravel. När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.

_________________
bmw bmwsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Esa skrev:
När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.


Det skall vi ta till oss och bli bättre på.

Kan det möjligen vara som så att den något kortare förargenomgången norrmännen drar också är anledningen till att de kör som de gör?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Mats Karlsson skrev:
cat7even skrev:
Mats Karlsson skrev:
ok, nu tänkte jag juh mest på mer vanligt förekommande bilar, Elisen kvalar juh med sina prestanda in i +250hk gruppen...

Hur man än delar in det så vore det trevligt med en lite långsammare grupp som inte är familjekörning, för köra om vill man juh ändå kunna göra....


Att blanda oerfarna med erfarna är i mitt tycke farligare än att blanda olika prestanda på bilarna


Eeeeh, vad har det med diskussionen att göra?
Vid diskuterade väl vilken indelning som är lämplig för att få mer flyt på banan dvs bilar/förare som kör på ungefär samma varvtider...

Sen det där med att blanda erfarna/oerfarna förare är kanske inte alltid helt lämpligt...


Jag antar att med erfarna/oerfarna förare menar att de som är erfarna har kört tillräckligt mycket på bana för att kunna välja korrekta spår, korrekt beteende, kolla i backspeglarna, fatta att en bil som "hamnar" bakom en är snabbare och att man skall släppa förbi denna på rakan även(särskilt) om man har mycket pulver. En erfaren förare kör också snabb med bilen(i relatiuon till en oerfaren) och vet var gränserna går och kan på så sätt köra ansvarsfullt på bana med liten incidentrisk. En erfaren förare har även konsistenta spår, bromspunkter och varvtider och har därmed ett för andra förare hyffsat förutsägbart beteende. Och sist men inte minst en erfaren förare har koll på hantering av paniksituationer. Ex. låser upp hjulen vid spin så alla andra vet vart han är på väg, siktar alltid bakom och inte framför en bil som spinner etc. etc.

Med oerfarna förare så har de oftast fullt upp med att svänga växla, bromsa. Att inte kolla i backspeglarna, dra på på rakan fast man har snabbare bil bakom (han hängde ju inte med) är typiskt tecken på oerfarenhet(eller omogenhet). Att som mer erfaren förare ligga bakom en oerfaren förare är hemskt med plötsliga omotiverade inbromsningar eller underliga sidoförflyttningar. När sedan hastigheten skiljer sig åt kraftigt och omkörningar blir ett spel med tärningar p.g.a bakvagnskast trots "låg" hastighet ja då tackar jag för mig och väljer att köra bara med "erfarna" förare.

Att vara oerfaren (=nybörjare) är något man kan vara länge. Jag har träffat på folk som kört bana i många år och beter sig precis som nybörjare. Tyvärr inser folk ofta inte sina egna begränsningar (inga kommentarer om alla lecakulor i vårt garage, tack) vilket gör dem ovilliga att lyssna och lära.

Även skillnad i motorstyrka är lite problematisk, dock så har detta alldrig varit något problem för mig när jag kört med erfarna förare. När jag kör Formelbil så kan det p.g.a blandade klasser skilja från 1:00 til 1:20 på varvtider på Knutstorp. Men med rutinerade förare är det inga problem.

Att märka ut oerfarna bilar är iofs en god tanke men det brukar synas direkt ändå. Problemet är att det inte går att ta sig förbi(för hög risk) och att man inte vågar ligga tillräckligt nära för att köra om/bromsa förbi på rakan (vilket förvärras av mer hästkrafter).

Jag tror på indelning på banmöten för
1) nybörjare(som får handledning, pacecar etc.
2) oerfarna (som får handledning)
3) erfarna som förutsägs utveckla sig själv, men som gärna tar emot synpunkter från andra förare.

Gruppindelningen bör styras av instruktörer och inte efter vad folk sjäva tycker. Bästa sättet att se detta på är faktiskt att titta på hur JÄMNA varvtider folk har(vilket strular till det med försäkring etc.)

MEN den allra största vinsten får man genom att hamra in i folks skallar att på ett banmöte så SLÄPPER man FÖRBI, man kör inte om!!!!!
och att detta innebär att OM EN BIL HAR HAMNAT BAKOM DIG SÅ ÄR HAN SNABBARE ÄN DIG VAD DU ÄN TROR OCH DET ÄR DIN FÖRBANNADE SKYLDIGHET ATT SLÄPPA FÖRBI HONOM PÅ NÄSTA RAKSTRÄCKA.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Eric Josefsson skrev:
och gärna att den som ska bli omkörd visar med blinkersen att han tänker släppa förbi dig och håller den sidan tills du passerat..

Klubbrejsing brukar gå snyggt till.. thumbs up


Jag skall fösöka undvika ännu en banmötespolitisk pamflett men min åsikt är den att(säg gärna emot=):

- Det är säkrare om långsammare förare håller idealspåret i kurvorna när de blir upphunna. Det är lättare för en snabbare förare att planera en clean omkörning på detta sätt vid utgången mot nästa raka

- Men att de visar med blinkers att de har sett en och "släpper" förbi på nästa raka även om denna är kort genom att släppa lite på gasen (LITE, inte bromsa eller göra stora sidoförflyttningar)

- Att snabbare förare bara paserar en och en så att den oerfarne/långsamme har koll på situationen

-Att snabbare förare inte stressar en oerfaren genom att sticka in nosen/trycka på (det gör de flesta, inkl jag p.g.a att folk inte fattar att man vill om, helljuste är bättre men om man inte kollar i backspegeln) Samt att man inte ändå kör om i kurvorna för att man tröttnat på den långsamme Id_en framför, som i sin tur blir förbannad på den omkörande id_en.....

- Att om alla följer reglerna och banmötesarrangörerna är tydliga med detta så kommer snabba förare snabbt förbi och långsamma förare slipper bli stressade.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



BTG skrev:
En enkel sak som underlättar passeraingar väldigt mycket är att släppa på ingång istället för utgång. För om man blir ifattkörd är det oftast pga att den andre är snabbare i kurvorna. Det skall vara många pållar i skillnad för att man på endast ren "POWER" skall kunna ta någon ut på rakan. (Emellanåt är det tom så att man inte är snabbast på rakan men på hela varvet i övrigt vilket gör att man fastnar bakom någon som envisas att endast släppa på utgång... )

Det är också mycket roligare/lärorikt att släppa någon på ingång för att sedan få se vilket spår han tar - samt försöka hänga med.


Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan.

EDIT: Det borde inte vara så stor risk att fastna bakom någon ett helt varv om alla släpper förbi snabbare bilar. På knutstorp finns det 3-5(!) ställen man kan släppa förbi på utan att gå ur spår. På Falkenberg 2-3 ställen på Anderstorp 6 ställen etc. ect. Den som inte kan hålla sig i 20 sekunder får väl köra banracing istället för klubbträffar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



porschedriver skrev:
Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan.


Ja, man ser ju olika på saken. Märk dock att jag skrivit "släppa" inte "köra om"! Dvs att det hela tiden är framförvarande bil som skall ge tydligt tecken. Jag skriver inte heller att man skall göra det i inbromsningsögonblicket. Det jag menar är att man kan kliva av högerpedalen i 2 sek. när det återstår 200m till kurvan.

Sedan upplever jag inte att att det skulle vara jämnare i bromsförmåga än i acc. För precis som du skriver bromsar ju förare olika - främst kanske pga av erfarenhet. Däremot gasar väl alla fullt?

Jag har haft både 100 hästar mer och mindre än omkörda/omkörare och upplever det inte alls lika "lätt" att släppa/ta sig förbi vid acc som precis innan inbromsning.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



porschedriver skrev:

Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan.

Jag är nog benägen att hålla med BTG. Vid banåkning brukar det väl inte vara sådär supertight, så där upplever jag att det går bra lite här och var, bara man tar ner överraskningsmomenten för den bakomvarande så mycket som möjligt. Men när det gäller tightare körning på kartingbanan leder en förbisläppning i utgången ofelbart att den bakomvarande sopar in i en. Där märks det tydligt att det klart bästa är att gå lite djupare in i kurvorna, helst hårnålar, så den bakomvarande har plats att köra om. Då förlorar man själv minimalt med tid och tämligen riskfritt eftersom den snabbare knappast följer efter dig. Visst går det att släppa på rakan också, men ligger den bakomvarande tätt bakom och slipstreamar för att kunna dyka före in i nästa kurvan förväntar han sig att ditt fordon accar tämligen jämnt och inte plötsligt tappa allt för mycket, så det gäller att släppa försiktigt. Nu är det här ju ett mindre problem på banmöten eftersom den som ligger en meter bakom någon annan på ett banmöte nog för betraktas som idiot...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
porschedriver skrev:
Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan.


Ja, man ser ju olika på saken. Märk dock att jag skrivit "släppa" inte "köra om"! Dvs att det hela tiden är framförvarande bil som skall ge tydligt tecken. Jag skriver inte heller att man skall göra det i inbromsningsögonblicket. Det jag menar är att man kan kliva av högerpedalen i 2 sek. när det återstår 200m till kurvan.

Sedan upplever jag inte att att det skulle vara jämnare i bromsförmåga än i acc. För precis som du skriver bromsar ju förare olika - främst kanske pga av erfarenhet. Däremot gasar väl alla fullt?

Jag har haft både 100 hästar mer och mindre än omkörda/omkörare och upplever det inte alls lika "lätt" att släppa/ta sig förbi vid acc som precis innan inbromsning.


Stå på dig! thumbs up
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



BTG skrev:
Esa skrev:
När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.


Det skall vi ta till oss och bli bättre på.

Kan det möjligen vara som så att den något kortare förargenomgången norrmännen drar också är anledningen till att de kör som de gör?


Kanske de kör mer disciplinerat på svenska banor än norska?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Sörpan skrev:
Kanske de kör mer disciplinerat på svenska banor än norska?


Det är ännu värre i Noreg alltså? För så värst disciplinerat kan jag inte säga att jag tyckte banuppträdandet i Sverige var... Jag har iofs bara en erfarenhet = en ganska gund pool av erfarenhet.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Esa skrev:
När Norska BMW Klubben har varit på Gelleråsen och bjudit in BMWSC tycker jag dom sköts sig exeplariskt. Snabb och saklig förargenomgång utan en massa onödigt dravel. När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.


om du tycker BMWSC:s genomgångar är långa, då skall du se PCS.....

_________________
Stefan Larsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



höfläkt skrev:
Esa skrev:
När Norska BMW Klubben har varit på Gelleråsen och bjudit in BMWSC tycker jag dom sköts sig exeplariskt. Snabb och saklig förargenomgång utan en massa onödigt dravel. När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.


om du tycker BMWSC:s genomgångar är långa, då skall du se PCS.....



Jooo, ca 10-15 min i samlingsrummet, sen uppåt en timme ute på banan... Bra när man kommer till en "ny" bana thumbs up thumbs up , men när man ska höra samma sak för 10:ende gången på Knutan så känns det inte helt meningsfullt . I snabbaste gruppen har jag dock varit med om det både varit genomgång på banan resp inte. I de andra grupperna är det alltid.

_________________
Pär Hylander
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Pär Hylander skrev:
höfläkt skrev:
Esa skrev:
När Norska BMW Klubben har varit på Gelleråsen och bjudit in BMWSC tycker jag dom sköts sig exeplariskt. Snabb och saklig förargenomgång utan en massa onödigt dravel. När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.


om du tycker BMWSC:s genomgångar är långa, då skall du se PCS.....



Jooo, ca 10-15 min i samlingsrummet, sen uppåt en timme ute på banan... Bra när man kommer till en "ny" bana thumbs up thumbs up , men när man ska höra samma sak för 10:ende gången på Knutan så känns det inte helt meningsfullt . I snabbaste gruppen har jag dock varit med om det både varit genomgång på banan resp inte. I de andra grupperna är det alltid.


Du har rätt Per, i R2 går genomgången ganska raskt. Samtidigt ställs det ju en hel del krav på oss som kör där.

_________________
Stefan Larsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Trots BMWSC's långa förargenomgång så är det ett par saker jag saknar.

1. Ansvaret ligger på den omkörande bilen.

Jag höll på att mosa en liten BMW på kinnekulle tidigare i år då jag tänkte bromsa mig förbi honom efter rakan. Jag var säker på han sett mig eftersom jag legat bakom minst ett varv och velat om. Till mitt försvar är det faktum att han inte hade någon högerspegel.


2. Om man upptäcker en snabbare bil som vill om, byt ej sida och då menar jag inte spår.

om den framförvarande inte vet vart han ska ta vägen blir även jag osäker. Jag tror inte att den som kör om har problem att göra det utanför idealspår.

Dessa förhållningsregler brukar norska BMW klubben ge vilket jag som sagt saknar hos BMWSC.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande