Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Långsammare banåkning? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (19286 totalt) |
Vad trevligt att jag har en BMW då Skulle nog blivit svårare om man inte hade krockat Suzukin? Vad är det för krav på utrustning vid körning med BMWSC? |
||||||
om vi tar den personliga utrustningen så skall man vara bomullsklädd, använda bältet och ha hjälm. ("Riktig" hjälm dvs ingen hockeyhjälm eller cykelhjälm) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Hrm, då måste jag införskaffa en hjälm också... Känner på mig att det kommande året kommer att bli dyyrt |
||||||
Den svarta blev väl inte direkt känd för att titta i backspegeln... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Jaha, då va man opålitlig då... Inte haft BMW på ett år men medlem i BMWCS.. hmmm....
Nåväl, de här är min erfarenhet: Mitt absolut första banbesök (-97) hade jag bara sett knutan på en banskiss från nätet och lite från någon stcc sändning (då hade man inte fått någon fin spårvalsbeskrivning eller tankat hem någon fräsig film med ett helvarv eller nött sträckningen i något spel). Jag trodde jag kunde köra bil men verkligheten var en annan. Då hade jag 102hk på 1130kg att disponera och skulle ut på familjekörning med BMWCS. Det var häktiskt att bara sitta kvar i stolen (tempot var inte direkt långamt....) och jag undrade hur det skulle gå när det väl var dags för fri bankörning. Men jag försökte ha god koll i backspegeln och släpte facktiskt förbi snabbare förare på innern i kurvor (typ i idioten blinkade jag vänster och höll mig där så de lätt kunde smita förbi), rutinerade förare blåste om mig på racingmaner (de såg vilket spår jag hade och körde om...). När jag sen fick upp tempot blev det lättare och roligare. Så svar ja, familjekörning är en bra introduktion om man är novis. Man får en fingervisning om hur det kommer att bli, och man får sen lägga till ATT MAN SKALL TITTA I BACKSPEGELN. (hur man passerar varandra brukar gås igenom vid förarsammnträdet som är obligatoriskt för att köra) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
om du inte har någon hjälm kan du säkert få låna av någon om du frågar snällt... om man ser till det som jag har erfarenhet av så är nog BMWSC en av de bättre arrangörerna av bankörning. Jag har under alla dessa år aldrig känt obehag eller någon annan negativ känsla. Om du däremot åker till Norge på norska BMW-klubbens banträffar kan det däremot vara rena rama vilda västern stundtals... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
BMW-klubben och GTI-klubben har fantastiskt bra banträffar där en stor blandning av material samsas kanonbra på banan. Mycket sällan någon vildhjärna eller ordentligt "blind" är ute på banan.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
När Norska BMW Klubben har varit på Gelleråsen och bjudit in BMWSC tycker jag dom sköts sig exeplariskt. Snabb och saklig förargenomgång utan en massa onödigt dravel. När BMWSC har sina genomgångar har man myror i häcken innan dom är klara.
_________________ bmw bmwsson |
||||||
Det skall vi ta till oss och bli bättre på. Kan det möjligen vara som så att den något kortare förargenomgången norrmännen drar också är anledningen till att de kör som de gör? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Jag antar att med erfarna/oerfarna förare menar att de som är erfarna har kört tillräckligt mycket på bana för att kunna välja korrekta spår, korrekt beteende, kolla i backspeglarna, fatta att en bil som "hamnar" bakom en är snabbare och att man skall släppa förbi denna på rakan även(särskilt) om man har mycket pulver. En erfaren förare kör också snabb med bilen(i relatiuon till en oerfaren) och vet var gränserna går och kan på så sätt köra ansvarsfullt på bana med liten incidentrisk. En erfaren förare har även konsistenta spår, bromspunkter och varvtider och har därmed ett för andra förare hyffsat förutsägbart beteende. Och sist men inte minst en erfaren förare har koll på hantering av paniksituationer. Ex. låser upp hjulen vid spin så alla andra vet vart han är på väg, siktar alltid bakom och inte framför en bil som spinner etc. etc. Med oerfarna förare så har de oftast fullt upp med att svänga växla, bromsa. Att inte kolla i backspeglarna, dra på på rakan fast man har snabbare bil bakom (han hängde ju inte med) är typiskt tecken på oerfarenhet(eller omogenhet). Att som mer erfaren förare ligga bakom en oerfaren förare är hemskt med plötsliga omotiverade inbromsningar eller underliga sidoförflyttningar. När sedan hastigheten skiljer sig åt kraftigt och omkörningar blir ett spel med tärningar p.g.a bakvagnskast trots "låg" hastighet ja då tackar jag för mig och väljer att köra bara med "erfarna" förare. Att vara oerfaren (=nybörjare) är något man kan vara länge. Jag har träffat på folk som kört bana i många år och beter sig precis som nybörjare. Tyvärr inser folk ofta inte sina egna begränsningar (inga kommentarer om alla lecakulor i vårt garage, tack) vilket gör dem ovilliga att lyssna och lära. Även skillnad i motorstyrka är lite problematisk, dock så har detta alldrig varit något problem för mig när jag kört med erfarna förare. När jag kör Formelbil så kan det p.g.a blandade klasser skilja från 1:00 til 1:20 på varvtider på Knutstorp. Men med rutinerade förare är det inga problem. Att märka ut oerfarna bilar är iofs en god tanke men det brukar synas direkt ändå. Problemet är att det inte går att ta sig förbi(för hög risk) och att man inte vågar ligga tillräckligt nära för att köra om/bromsa förbi på rakan (vilket förvärras av mer hästkrafter). Jag tror på indelning på banmöten för 1) nybörjare(som får handledning, pacecar etc. 2) oerfarna (som får handledning) 3) erfarna som förutsägs utveckla sig själv, men som gärna tar emot synpunkter från andra förare. Gruppindelningen bör styras av instruktörer och inte efter vad folk sjäva tycker. Bästa sättet att se detta på är faktiskt att titta på hur JÄMNA varvtider folk har(vilket strular till det med försäkring etc.) MEN den allra största vinsten får man genom att hamra in i folks skallar att på ett banmöte så SLÄPPER man FÖRBI, man kör inte om!!!!! och att detta innebär att OM EN BIL HAR HAMNAT BAKOM DIG SÅ ÄR HAN SNABBARE ÄN DIG VAD DU ÄN TROR OCH DET ÄR DIN FÖRBANNADE SKYLDIGHET ATT SLÄPPA FÖRBI HONOM PÅ NÄSTA RAKSTRÄCKA. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag skall fösöka undvika ännu en banmötespolitisk pamflett men min åsikt är den att(säg gärna emot=): - Det är säkrare om långsammare förare håller idealspåret i kurvorna när de blir upphunna. Det är lättare för en snabbare förare att planera en clean omkörning på detta sätt vid utgången mot nästa raka - Men att de visar med blinkers att de har sett en och "släpper" förbi på nästa raka även om denna är kort genom att släppa lite på gasen (LITE, inte bromsa eller göra stora sidoförflyttningar) - Att snabbare förare bara paserar en och en så att den oerfarne/långsamme har koll på situationen -Att snabbare förare inte stressar en oerfaren genom att sticka in nosen/trycka på (det gör de flesta, inkl jag p.g.a att folk inte fattar att man vill om, helljuste är bättre men om man inte kollar i backspegeln) Samt att man inte ändå kör om i kurvorna för att man tröttnat på den långsamme Id_en framför, som i sin tur blir förbannad på den omkörande id_en..... - Att om alla följer reglerna och banmötesarrangörerna är tydliga med detta så kommer snabba förare snabbt förbi och långsamma förare slipper bli stressade. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan. EDIT: Det borde inte vara så stor risk att fastna bakom någon ett helt varv om alla släpper förbi snabbare bilar. På knutstorp finns det 3-5(!) ställen man kan släppa förbi på utan att gå ur spår. På Falkenberg 2-3 ställen på Anderstorp 6 ställen etc. ect. Den som inte kan hålla sig i 20 sekunder får väl köra banracing istället för klubbträffar. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Ja, man ser ju olika på saken. Märk dock att jag skrivit "släppa" inte "köra om"! Dvs att det hela tiden är framförvarande bil som skall ge tydligt tecken. Jag skriver inte heller att man skall göra det i inbromsningsögonblicket. Det jag menar är att man kan kliva av högerpedalen i 2 sek. när det återstår 200m till kurvan. Sedan upplever jag inte att att det skulle vara jämnare i bromsförmåga än i acc. För precis som du skriver bromsar ju förare olika - främst kanske pga av erfarenhet. Däremot gasar väl alla fullt? Jag har haft både 100 hästar mer och mindre än omkörda/omkörare och upplever det inte alls lika "lätt" att släppa/ta sig förbi vid acc som precis innan inbromsning. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Jag är nog benägen att hålla med BTG. Vid banåkning brukar det väl inte vara sådär supertight, så där upplever jag att det går bra lite här och var, bara man tar ner överraskningsmomenten för den bakomvarande så mycket som möjligt. Men när det gäller tightare körning på kartingbanan leder en förbisläppning i utgången ofelbart att den bakomvarande sopar in i en. Där märks det tydligt att det klart bästa är att gå lite djupare in i kurvorna, helst hårnålar, så den bakomvarande har plats att köra om. Då förlorar man själv minimalt med tid och tämligen riskfritt eftersom den snabbare knappast följer efter dig. Visst går det att släppa på rakan också, men ligger den bakomvarande tätt bakom och slipstreamar för att kunna dyka före in i nästa kurvan förväntar han sig att ditt fordon accar tämligen jämnt och inte plötsligt tappa allt för mycket, så det gäller att släppa försiktigt. Nu är det här ju ett mindre problem på banmöten eftersom den som ligger en meter bakom någon annan på ett banmöte nog för betraktas som idiot... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Stå på dig! |
||||||
Kanske de kör mer disciplinerat på svenska banor än norska? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det är ännu värre i Noreg alltså? För så värst disciplinerat kan jag inte säga att jag tyckte banuppträdandet i Sverige var... Jag har iofs bara en erfarenhet = en ganska gund pool av erfarenhet. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
om du tycker BMWSC:s genomgångar är långa, då skall du se PCS..... _________________ Stefan Larsson |
||||||
Jooo, ca 10-15 min i samlingsrummet, sen uppåt en timme ute på banan... Bra när man kommer till en "ny" bana , men när man ska höra samma sak för 10:ende gången på Knutan så känns det inte helt meningsfullt . I snabbaste gruppen har jag dock varit med om det både varit genomgång på banan resp inte. I de andra grupperna är det alltid. _________________ Pär Hylander |
||||||
Du har rätt Per, i R2 går genomgången ganska raskt. Samtidigt ställs det ju en hel del krav på oss som kör där. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Trots BMWSC's långa förargenomgång så är det ett par saker jag saknar.
1. Ansvaret ligger på den omkörande bilen. Jag höll på att mosa en liten BMW på kinnekulle tidigare i år då jag tänkte bromsa mig förbi honom efter rakan. Jag var säker på han sett mig eftersom jag legat bakom minst ett varv och velat om. Till mitt försvar är det faktum att han inte hade någon högerspegel. 2. Om man upptäcker en snabbare bil som vill om, byt ej sida och då menar jag inte spår. om den framförvarande inte vet vart han ska ta vägen blir även jag osäker. Jag tror inte att den som kör om har problem att göra det utanför idealspår. Dessa förhållningsregler brukar norska BMW klubben ge vilket jag som sagt saknar hos BMWSC. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Långsammare banåkning? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (19286 totalt) |