Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1978
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15240 totalt)
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Igår var jag och ereazer och hämtade vår blivande banbil, en Porsche 924 frpn 1978. Eller som jag alltid har kallat den "Tysk skit".


Så här ser skönheten ut. Vi fick allt detta för det mycket rimliga priset 0:-. Behövde bara flytta eländet från Rosersberg industriområde till Rosersberg villastad.


Den grymma motor på 2l och 125 vilda hästar. Tanken här är elektronisk insprutning och en liten turbo. Får se hur länge det håller. Om (eller när) det rasar tar vi nog och gör ett mer seriöst motorbyte.


Efter lite städning och sortering kunde vi provmontera skärmar och kofångare. Ser inte helt illa ut med tanke på vad det är för något.


Sen var det bara att sätta igång med att skrapa asfaltmattor. Det var inte överdrivet mycket rost, men visst finns det är lite hål här och där. Det är kanske inte helt oväntat för en bil på 31 år.

Det skulle va bra att få bort så mycket skit som möjligt idag så vi kan få på lite ny plåt och sen lite grundfärg.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
EXD
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 10



Bättre än dina Volvosar

_________________
Henrik Blom
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Tips och hjälp kan vid behov hittas på www.944sverige.com

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Den här bilen ska alltså bli vår gemensamma banbil, en bil som vi kan lära oss med.
För att vi ska kunna lära oss bilen utan att behöva åka till en bana så kommer den i början vara godkänd för gata, dvs besiktad osv. Men väldigt, väldigt rensad.

Jag har en del bilder som snart ska komma upp

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Titta, fler kthare

Modigt att ta sig an ett sådant projekt, tänker mest på el och annat pyssel som kan bli kul på ett sånt sönderskruvat objekt . Men ingenting är omöjligt . Rost ska där inte vara mycket av, har ingen rost på mina två förutom i batterilådan på turbon där det läckt syra nån gång i tiden. Den är väldigt kul att köra även utan turbo men om ni nu konverterar så är 200hk nog inget problem med en vettig motorstyrning, "Raceboy" har gjort just detta, kolla på www.924board.org.

Hur som helst så är det bara hojta till om det är något ni undrar över, det är väldigt få grejer jag inte varit och skruvat på på dessa bilar

Lyckat till !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



-:|Updatering - 2009-05-09|:-

Det här är alltså dagen då vi hämtade "den".
Både jag och Jon gillar när det svänger och jag ska inte försöka säga att jag är bra på att köra.
Jon är iaf. Men tanken är att vi båda ska lära oss mer.
Jag behöver t.ex. lära mig att hantera rwd till å börja med och vi båda behöver lära oss den
här bilen.
Bilen kommer därför att vara reggad för gata i början, men i så mycket race läge som möjligt.

Bilen köptes av förra ägaren för att han skulle gjuta av den och när det var klart behövde
han den inte längre. Då var vi vänliga att ta hand om den
På grund av gjutningen så finns det en massa spackel lite här och där som vi behöver ta bort.
om man backar ytterligare en ägare så hittar man en person som fick för sig att måla bilen
invändigt med hammarlack. Personen glömde dock underarbete så färgen går att skrapa bort med nageln.
Bilen är reggad för endast en passagerar vilket passar oss utmärkt. Då kan vi strunta i allt som
har med baksätet att göra.

En lista på allt som ska bort:

  • Allt spackel sedan avgjutningen
  • Den invändiga hammarlacken
  • Fästen och liknande som har med baksätet att göra
  • All onödig komfort
  • Alla asfaltsmattor

En handfull med rosthål finns så dom ska läggas igen tillsammans med alla små hål i baken på
den.



Bilder:

Så här såg den ut när den kom till garaget


Några av delarna som följde med


Jon lastar ur


Efter en liten shoppingtur till biltema satte arbetet igång






Det ser likadant ut på andra sidan, inte så mkt rost


Asfaltsmattor är inget vi behöver




All svart färg (hammarlack) måste bort, går att skrapa bort den med nageln


Det finns en ordning i allt det här....det sa Jon


Nu är den lite renare


Då var det dags att låta den sova


Det är en del arbete kvar innan den rullar på gatorna

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



Det kommer bli väldigt intressant att se vart detta slutar!

mvh/Martin

_________________
Martin Ljung
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



det vet vi redan....i en vägg

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



-:|Updatering - 2009-05-10|:-

I dag blev det tyvärr inga bilder, men arbetet fortsatte ändå.
Jon lyckades även samla på sig den första skadan i samband med porschen.
Han lyckades sätta vinkelkapen i fingret så det blev en liten kanal där.

Hål har svetsats igen och i stort sett allt spackel är borta.

Kan ju lista vad som saknas på bilen:

  • Passagerar dörr (men vi får en om ett tag)
  • Förar dörr
  • Bagage lucka


om någon har en förardörr eller en bagagelucka så får ni gärna säga till.

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
mjong
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 25



eraezer skrev:
det vet vi redan....i en vägg


Ja d får vi väl ändå inte hoppas på! Men ett spektakulärt ras e väl mer troligt! Bara börja ladda å me turbo nu! Kanske e bra me dörrar först dock...

_________________
Martin Ljung
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



mjong skrev:
eraezer skrev:
det vet vi redan....i en vägg


Ja d får vi väl ändå inte hoppas på! Men ett spektakulärt ras e väl mer troligt! Bara börja ladda å me turbo nu! Kanske e bra me dörrar först dock...


hehe men då är det bara att bygga upp den igen. Så länge hjulupphängning och drivlina är intakt så är det bara att gasa på, några bulor spelar mindre roll

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Det går långsamt mad porschen, lite för långsamt speciellt om vi ska få ut den på banan i år. Men det händer lite åtminstånde. Började fixa med instrumentpanelen, det var ett par hål efter radio och annat trams.



Tog en bit överbliven kolfiber och kapade till. Är hyfsat nöjd med hur det blev, nu ska det bara bli hål för mätare, brytare och lite annat.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Skönt att se att du börjar i rätt ända Jon!

Har ni en annan bil att bygga klart först?

_________________
Henning Olsson
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



äh, det går att bygga bilar parallellt

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 86



Jo jag har hört det. Tydligen stod du och svarvade bussningar till din Toyota samma kväll ni skulle färdigställa R6:an.
och ni är ju inte klara med den bilen än. Eller rättare sagt du är väl inte klar med någon bil än

_________________
Markus Hallsten
Samsung SM6
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Nu ska du inte va sån Mackan. Och för den delen hur går BMWn?

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



om ni är intresserade har jag lite prylar liggande från när jag hade en 924 (också 78). Det är framfjädrar (sänker ca 30mm) och bakdämpare (Koni). Helt oanvända delar. Dessutom finns det ett par cup-speglar från Realcar, som jag inte heller har användning för.

Hojta till på fredrik@fridsten.se om det är intressant.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Fan va najs! ska bli kul å se den sen!

fin kratta ni fick med som låg i skuffen!! perfekt när ni ska rätta till sanden när ni kört av

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Nu har det hänt lite till.
Panelen börja se klar ut, saknas bara några mätare. Sen ska den övre panelen bli säkringshållare.



Har även lekt lite med fräsen. Blev ett par slitsade orginal skivor.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



slitsa är väl kul men sliter ju belägg utan dess like :-( öka kylningen istället

_________________
Joakim Adolfson
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Trevligt!
924 är ett underskattat åkverktyg, hånat av alla förståsigpåare som aldrig haft någon. Mycket kul för pengen, lättmekat, massor av olika uppgraderingsmöjligheter efter plånbok o smak och har potensial att ställa avsevärt dyrare maskiner i skamvrån! Lätta vad ni kan; bakruta i plast och vanliga lampor fram istället för det tunga grodögonen kan fixas enkelt o billigt.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1978
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande