Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1978
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (15240 totalt)
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
joakim_adolfson skrev:
slitsa är väl kul men sliter ju belägg utan dess like :-( öka kylningen istället


Nu ger ju inte slitsar och ökad kylning riktigt samma resultat. Visst ökas mantelarean på skivan med slitsar. Det leder till en högre värmeavstrålning. Dock är det en ökning i storleksordningen 15 watt vid 500 grader, vilket motsvarar ca 0,7-0,8 %. Inte mycket att hurra för enligt mig.

Så jag hade andra anledningar att slitsa skivorna. Bl.a. att öka det initiella bettet och att kunna få bort smuts från skivan.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



hur gåre??
dax att börja pilla om ni ska få den körbar i sommar!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Satte några Tarox slitsade skivor på min när det begav sig 1996, och till det Porsche orginal belägg.
Allt sitter fortfarande på, 5000 mil senare, och då kan du slänga in 10 banträffar och 20 slaloms i bilden också. Antingen hittade jag extremt tåliga belägg, eller så är slits-slitaget en skröna.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Tänndal skrev:
hur gåre??
dax att börja pilla om ni ska få den körbar i sommar!


*nästa sommar



ut och pilla nu!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



det har gjorts en del, men tid är en bristvara :-/
sen kommer ju andra bilar ivägen också...

Rostiga delar kommer att få ta ett elektrolytbad...vi förväntar oss mirakel med minimalt arbete

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
-:|Updatering - 2010-01-06|:-

Så nu har det äntligen hänt något med porschen. Jag och Marcus drog igång i dag med hjälp av Jocke som fick betala tillbaks för hjälpen med hans ram.

Det hade snöat lite sen vi rörde bilen sist. Först tog det ett par timmar att få in den i garaget och sedan
tog ett par timmar att få bort all snö och is. Sen var det bara att slipa bort all ny ytrost och svetsa färdigt
diverse småsaker.


Bilder:

Jag fick rensa porschen från snö...


medan Marcus och Jocke lastade ur verktyg m.m.


sedan hjälptes vi alla åt att skotta fram bilen






Sen var det dags att få in den i garaget






Väl inne jobbades det flitigt med att förbereda bilen inför lack







_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
-:|Updatering - 2010-01-07|:-

I dag förberedde vi det sista på porschen inför lack. Vi byggde en lackbox som blev bättre än förväntat.
Vi tejpade fast presseningar i ställningen till garageporten, hade en under och en extra till vägg.
Några öppningar satte vi målarpapper framför.

Andningsskydden och overallerna var väldigt bra att ha. Som ni ser på bilderna så blev filtrerna helt gula.
Dimman inne i lackbåset läckte inte ut så vi hade tätat båset bra. En dammsugare fick filtrera luften.

Det stank dock epoxy inne i båset så det blev inte mer än några smyg tittar på bilen.


Bilder:

Då var porschen redo för lite färg




Ett lackbås byggdes av presseningar och gaffa tejp






Sen förberedde vi oss på lackning








Efter såg vi ut så här










En smygtitt i båset visade det här



_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
-:|Updatering - 2010-01-09|:-

Resultatet är hyffsat bra. Det blev lite tunt på några ställen men det är ingen större fara.
Det är lite fix kvar innan någon toplack kan läggas på så grundfärgen kommer att komma fram flera gånger till.
Men då kommer vi inte att behöva slipa hela bilen utan det blir saker som vi kan göra utomhus.

Nu ska vi försöka sätta ihop den så att det är en komplett bil utifrån iaf.
Närmast på listan står framskärmar och sedan fronten.
Framskärmarna håller vi på och förbereda inför avgjutning i glasfiber.

Bilder:

Då var det dags att riva båset






Så här ser porschen ut nu












Några saker vi ska fixa sen. Ett hål bakom vänster hjulhus bak...


...och svetsa färdigt i reservhjulsbaljan


Sen pakade vi in den på sin viloplats utomhus





_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Det går inte fort med porschen och nu när vårsolen börjar titta fram vill man ju ut och köra. Men men det är väl bara att fortsätta jobba. Har börjat att gjuta av fronten. Den front vi fick med bilen är en plugg som bröderna Lycke hade gjort till sin MSLS bil, den var varken snygg eller lätt. Och jag tror jag har hittat en lösning på vårat dörr problem.


Eftersom det inte var så bra finish på vissa ställen tejpades halva fronten med packtejp.


Någon timme senare låg det en massa glasfiber och polyester på.




En dag senare och det var bara att slita av. Det krävdes lite våld runt hålet för lamporna och det blev ett par revor men det är ganska lätt fixat.


Är helt klart nöjd med tanke på att det är den första delen jag har gjort på det här sättet. Nu ska bara andra halvan av formen göras och sen fronten.


Slut produkten borde landa på ca 2-2,5 kg, ganska mycket lättare än de 12 kg front vi har nu.


Kanske skulle gjuta en extra front att ha till 940in

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Härligt, då kanske vi kan köra med den i sommar
Så fort supran kan rulla på egna hjul är det inga problem att rulla in porschen i dess ställe för att få lite mer fart i det här projektet.
Men du missade att berätta om dörrarna när vi snackade i dag... får ta det i morgon istället.

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



-:|Updatering - 2010-09-26|:-

Tanken var ju att porschen skulle få rulla in i garaget så fort supran kunde köras
men då jag har blivit av med min garageplats så blev det lite problem med den tanken.
Hitills har jag hittat en garageplats som är tillfällig och där får porschen stå så länge.
Supran behöver fortfarande en plats, så jag hoppas på att jag hittar något innan vintern.
Porschen behövde alltså flyttas och i dag var det dags.
Efter att jag har ringt runt i flera dagar på jakt efter ett släp så hittade jag ett på en mack
som ligger väldigt nära mig.
Jon var ute på sitt landställe och kom tillbaka till stockholm vid lunch tid. Släpet var
bokat från kl 13 men vi kom dit vid 13:30, det var dock inga problem att flytta fram tiden.
Sedan bar det av till garaget där porschen knuffades fram och lastades på släpet.
Medan Jon plockade ihop porsche delar som skulle med så passade jag på att måla ena halvan
av soppa tanken till supran.

Färden till det nya garaget med den tillfälliga platsen gick smärtfritt.
Avlastningen fick gå fort så att vi skulle hinna lämna tillbaka släpet i tid.

När vi var tillbaka i garaget behövde Jon åka hem, men jag stannade kvar för att fixa lite.

Bl.a. så våttorkade jag bilen. Vad som tidigare såg ut som rost på golvet (trodde att vi
hade lagt ett för tunt lager färg) visade sig vara någon typ av pollen så det försvann
väldigt lätt.
Baljan som var vattenfylld tömde jag och när jag var klar upptäckte jag att vi hade gjort
ett dräneringshål, men det var igen satt med smuts och löv

Jag lättade porschen en aning också Tog bort asfaltsmattorna från batterihyllan och från
motsvarande område på förar sidan. Där hittade jag även ett dåligt lagat rost hål.
Någon hade lagt dit glasfiber men inte direkt mättat den med polyester, så det ska svetsas
igen sedan.

Många delar fotograferades inför försäljning (annons finns i köp&sälj delen här på rejsa).

I natt lär nog porschen sova gott i varmen

Bilder:

Porschen är framknuffad och redo för att bli lastad


Lastad och redo för avfärd




Då börjar vi rulla




På plats i sitt nya tillfälliga hem


En asfaltsmatta försvann


och motsvarande matta togs bort på förar sidan


här fanns det ett dåligt lagat rosthål också


Baljan bakom höger bakhjul tömdes på vatten


Bilen blev t.o.m. våttorkad


Sen var det dags att säga god natt

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Såg lite bilder i 3d scanningtråden. Nu blev man ju nyfiken på vad som händer i garaget med den här

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Jaha här är det nån som gräver djupt bland Rejsas trådar.

Bilen har stått närmast orörd i ca 10 år i ett hörn i garaget. Men för två år sen så blev det flytt till nytt garage med lite mer pats och lite bättre läge. Efter det har det faktiskt börjat hända lite, men det är en hel del kvar.

Just nu ser det ut så här, har bytt en hel del av karossen till plast, fått i en bur och stol.







Har även fått fast en motor, som sitter ihop med en Jerico låda. Kardan tunneln behövde bli lite bredare.





Där syns även lite av den nya framvagnen med dubbla a-armar. Gjorde den nya framvagnen för att kunna använda de 18x9 och 18x11 magnesium fälgarna jag råkade få tag på billigt. A-armarna och spindlarna är i stort sätt gjorda men ska helsvetsas och göra fästen för bromsoken och styrstag.







Har pausat bygget av hjulupphägningen för att jag letade dämpare. Hittade några fina KW competition från Gallardo GT3 som kom förra veckan så nu kan jag fortsätta.



Så nu när det blir lite jobb framför datorn för att rita klart det sista på hjulupphägningen så tänkte jag ta tag och göra klart pedalstället. Är egen ritat, 3d printat och sen avgjutet i aluminium. Den jobbiga bearbetningen är klar, nu är det bara göra alla smådelar plus pedalerna.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Coolt thumbs up

Glöm inte att uppdatera här nu, för det här vill vi se mer av. Vad är det för Jerico låda du tänkte köra med?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Vad är det för Jerico låda du tänkte köra med?


Det är en WC4 med inbyggda olkepumpen så man kan koppla in kylare. Anledningen till att det blev den va att en garage kompis köpte den för att ha i sin drifting Merca 190. Men när vi kom fram till att vi behövde kapa kardantunneln ganska mycket plus flytta stolen, pedalstället och ratten längre till vänster så övergav vi den planen, speciellt eftersom det va typ 3-4 veckor till första tävlingen. Och Porschen stod med motorn i, uppkapad kardantunnel och bara väntade på en låda. Så då fick Jericon flytta dit istället.

Sen har jag börjat att rita på bakvagen lite. Subframen är ungefär som det nog kommer bli, går att flytta de rören bärarmarna ska sitta i lite, speciellt det nedre. Men nu vet jag ungefär vart bärarmarna ken va, så då blir det att köra några vändor i Lotus Shark och se om man kan få till nått vettigt. Och sen rita klart allt så man kan börja tillverka grejerna.




_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 49



Grymt bygge! Kul att det tog fart efter så många år.

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Kul att det är igång!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Går långsamt framåt men tror jag är klar med allt ritande. Nu ska man bara överföra allt det här till metall.





Har börjat göra adaptrar till fälgarna. Sågade till fyra lagom stora bitar som sen fick spendera någon timme i svarven. Har även fräst klart den första, hoppas hinna göra klart de tre andra i veckan. Hade varit ganska mycket enklare att bara skaffa några vanliga fälgar.








_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214



Grymt bygge kämpa på så vi får se mera 👍👍💪

_________________
Magnus Andersson
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Har börjat lite med nya subframen till bakvagnen. Gjord i 38mm rör och har gått bra med att bara ta ut vinklar från caden och vrida huvudet på fräsen för att notcha. 3d printade några enkla delar för att kunna få rören på hyffsat rätt ställe. Behövde även kapa lite till i karossen, så nu fins det inget baksäte längre.















Men nu blir det paus i några dagar för att åka och skruva drifting bil på RM finalen.

Klicka för större bilder!

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite händer det, även om allt tar längre tid än vad man vill. Men första gången på 2.5 år som den står på marken och med helt ny hjulupphägning.



Nu är det bara fixa lite ny plast.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 1978
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (15240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande