|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Trådstartare

11 Maj 2009 12:14
Testa Nascar?
Jag ska över pölen om nån vecka och får en helg fri där borta. Så jag kollade vad som fanns att göra och hittade ett paket att testa Nascar på ovalbana. Billigaste paketet gick på $399 och jag tror att det schemat nedan är vad man får för pengarna... Länk till arrangör
Så frågan, som är extremt subjektiv, är det värt att lägga 3200:- för att prova ovalbana med en Nascar bil 1 timme (eller 8 varv som det stod på ett ställe)?
| Citat: | :5 minutes orientation and Video
Meet RPDE staff and watch a short video featuring Richard Petty
:20 minutes on-Track Instruction
Learn from your crew chief how to master the track driving line, acceleration / deceleration points, following distance.
:25 minutes Mechanical and Safety Instruction
Learn the details of the race car including entry and exit, shifting pattern, safety devices and more.
:10 minutes Mandatory Driver's Meeting
This is the time to go over final details, ask last minute questions and receive the driving order. Participants will have their photo(s) taken next to a RPDE car. Then hear the four most famous words in Motorsports, "Gentlemen Start Your Engines!"
:1 hour approximately Driving Experience
Time varies by experience.
Participants driving in a program with more than one session will receive feedback from the instructors each time exiting the vehicle. This ensures that each subsequent session shows improvement in driving skill and takes you closer to meeting the top goal speed.
:15 minutes Closing Ceremony
Participants will receive a Graduation Pack, including a detailed lap-time sheet showing each lap driven and an official Graduation Certificate with name, date and estimated top goal speed reached. |
Det jag tänkte mig var att köra på Kansas Speedway...
_________________ Tord Ringenha11
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

11 Maj 2009 12:57
Re: Testa Nascar?
| Tord skrev: | Jag ska över pölen om nån vecka och får en helg fri där borta. Så jag kollade vad som fanns att göra och hittade ett paket att testa Nascar på ovalbana. Billigaste paketet gick på $399 och jag tror att det schemat nedan är vad man får för pengarna... Länk till arrangör
Så frågan, som är extremt subjektiv, är det värt att lägga 3200:- för att prova ovalbana med en Nascar bil 1 timme (eller 8 varv som det stod på ett ställe)?
Learn from your crew chief how to master the track driving line, acceleration / deceleration points, following distance.
Learn the details of the race car including entry and exit, shifting pattern, safety devices and more.
This is the time to go over final details, ask last minute questions and receive the driving order. Participants will have their photo(s) taken next to a RPDE car. Then hear the four most famous words in Motorsports, "Gentlemen Start Your Engines!"
Participants driving in a program with more than one session will receive feedback from the instructors each time exiting the vehicle. This ensures that each subsequent session shows improvement in driving skill and takes you closer to meeting the top goal speed.
Participants will receive a Graduation Pack, including a detailed lap-time sheet showing each lap driven and an official Graduation Certificate with name, date and estimated top goal speed reached. |
Det jag tänkte mig var att köra på Kansas Speedway... |
OH YEAH
Jag gjorde för 5 år sen på Walt Disney Speedworld i florida...... Och tog deras största som kostade då ungefär 10.000 och då fick man köra 80 varv på en heldag......... Och det var absolut värt det.... skitballt helt enkelt....
sen om man tycker det är värt dom pengarna för att leka en dag är en annan sak men jag resonerade att förmodligen kommer jag aldrig göra det igen och med heldagen så fick man köra rätt ordentligt fort i slutändan med och det gör händelsen mer häftig..... dom mindre paketen så håller dom ju tillbaka din fart mera.... eftersom dom inte hinner kolla hur du kör på samma sätt......
för upplägget på petty driving är ju att du åker bakom en Pace-bil och så länge som du åker EXAKT 3 billängder bakom och i EXAKT samma spår som honom så ökar han........
jag åkte 132 Mph på trekvartsovalan på WDS... Och då i jämförelse så hade Nascar kvalat på 151 Mph när dom hade tävlat där..... så visst går skolbilarna lite långsammare då dom har mindre effekt och lite tyngre bilar med plastkarosserna men känslan är grym ändå....... Och hade jag fått helt fritt så hade jag nog kunnat åka typ 140 Mph med den bilen.... så helt frisläppt blir man inte...
däremot så blir man det tydligen om man anmäler sig som Andragångs/flergångs-åkare på Daytona på deras speciella 2dagars kurs där....... som kostade något i regionen 30.000..... Och det är jag jäkligt sugen på att göra.....
så slutordet är ABSOLUT, det kan du inte missa oavsett vilken av varianterna du väljer.....
sen är det ju superamerikanst så du får ju köpa till en tavla med bild på dig och bilen.....
jag åkte Pontiac och har på bild...... vilken bil åker du i??
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Trådstartare

11 Maj 2009 13:16
| Fredrik - SLC skrev: | | Tord skrev: | Jag ska över pölen om nån vecka och får en helg fri där borta. Så jag kollade vad som fanns att göra och hittade ett paket att testa Nascar på ovalbana. Billigaste paketet gick på $399 och jag tror att det schemat nedan är vad man får för pengarna... Länk till arrangör
Det jag tänkte mig var att köra på Kansas Speedway... |
OH YEAH
Jag gjorde för 5 år sen på Walt Disney Speedworld i florida...... Och tog deras största som kostade då ungefär 10.000 och då fick man köra 80 varv på en heldag......... Och det var absolut värt det.... skitballt helt enkelt....
sen om man tycker det är värt dom pengarna för att leka en dag är en annan sak men jag resonerade att förmodligen kommer jag aldrig göra det igen och med heldagen så fick man köra rätt ordentligt fort i slutändan med och det gör händelsen mer häftig..... dom mindre paketen så håller dom ju tillbaka din fart mera.... eftersom dom inte hinner kolla hur du kör på samma sätt......
för upplägget på petty driving är ju att du åker bakom en Pace-bil och så länge som du åker EXAKT 3 billängder bakom och i EXAKT samma spår som honom så ökar han........
jag åkte 132 Mph på trekvartsovalan på WDS... Och då i jämförelse så hade Nascar kvalat på 151 Mph när dom hade tävlat där..... så visst går skolbilarna lite långsammare då dom har mindre effekt och lite tyngre bilar med plastkarosserna men känslan är grym ändå....... Och hade jag fått helt fritt så hade jag nog kunnat åka typ 140 Mph med den bilen.... så helt frisläppt blir man inte...
däremot så blir man det tydligen om man anmäler sig som Andragångs/flergångs-åkare på Daytona på deras speciella 2dagars kurs där....... som kostade något i regionen 30.000..... Och det är jag jäkligt sugen på att göra.....
så slutordet är ABSOLUT, det kan du inte missa oavsett vilken av varianterna du väljer.....
sen är det ju superamerikanst så du får ju köpa till en tavla med bild på dig och bilen.....
jag åkte Pontiac och har på bild...... vilken bil åker du i??  |
nu var det enbart rookie paketet som var tillgängligt den helgen, och det verkar finnas tider varje timme så det blir nog en mager upplevelse... men jag ska luska lite mer.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

11 Maj 2009 13:54
| Tord skrev: |
nu var det enbart rookie paketet som var tillgängligt den helgen, och det verkar finnas tider varje timme så det blir nog en mager upplevelse... men jag ska luska lite mer. |
Fast jag tror att även den är en upplevelse, dom är duktiga amerikanarna på sånt där....
och bara att ha kört en Nascar bil oavsett hur, är ballt
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Trådstartare
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

06 Jun 2009 23:07
Fränt!
Visst är bilarna råa? Jag har krupit runt i ett par liknande som byggts om för open road racing.
_________________ Anders Hansson
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
_________________ Jörgen Eriksson
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Trådstartare

06 Jun 2009 23:12
japp, gött ljud när man började få lite varv på maskin, men det skulle nog flyta smidigare om man fick stå på lite mer
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

07 Jun 2009 09:47
om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
så är det någon som är sugen på att hänga med och åka över till staterna och hyra riktig bil och köra någon enkel regional tävling?
tror faktiskt inte det är så superdyrt...... ska kolla lite iaf på förutsättningarna.....
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

07 Jun 2009 12:17
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
så är det någon som är sugen på att hänga med och åka över till staterna och hyra riktig bil och köra någon enkel regional tävling?
tror faktiskt inte det är så superdyrt...... ska kolla lite iaf på förutsättningarna..... |
Ja för fan, det hade varit coolt!
|
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

07 Jun 2009 15:43
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
tror faktiskt inte det är så superdyrt...... ska kolla lite iaf på förutsättningarna..... |
Det är varken svårt eller särskilt dyrt! Samt att det finns hur många olika klasser som helst. Bara här i Florida har vi 4 "riktiga" banor, och inte särskilt långt till andra banor i sydstaterna (VIR osv). Sedan finns det flertalet riktigt schysta "Autocross" banor som vissa klasser kör i. Så om man vill kan man köra race och plocka poäng i stort sett varje helg
På racingjunk kan man köpa en besiktad och klar rejsbil för under 10K USD (Spec Miata, BMW PBOC, American Iron, T1, T2 mm mm)
Licens fixar man enkelt genom att visa upp sina tävlingsmeriter (Svensk licens och annan dokumentation) och "kör upp" så att säga. Har man tidigare meriter så räcker det oftast att köra en tävling för att få regional licens.
Så det är bara att kontaka regionschefen för SCCA eller NASA i det området ni vill tävla i och go for it!
Blir det Florida så får ni hojta till, jag har ju i princip redan bilen (under byggnation), dragbilen, släpet och meken
_________________ Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

07 Jun 2009 17:04
Re:
| CobraErik skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
Det är varken svårt eller särskilt dyrt! Samt att det finns hur många olika klasser som helst. Bara här i Florida har vi 4 "riktiga" banor, och inte särskilt långt till andra banor i sydstaterna (VIR osv). Sedan finns det flertalet riktigt schysta "Autocross" banor som vissa klasser kör i. Så om man vill kan man köra race och plocka poäng i stort sett varje helg
På racingjunk kan man köpa en besiktad och klar rejsbil för under 10K USD (Spec Miata, BMW PBOC, American Iron, T1, T2 mm mm)
Licens fixar man enkelt genom att visa upp sina tävlingsmeriter (Svensk licens och annan dokumentation) och "kör upp" så att säga. Har man tidigare meriter så räcker det oftast att köra en tävling för att få regional licens.
Så det är bara att kontaka regionschefen för SCCA eller NASA i det området ni vill tävla i och go for it!
Blir det Florida så får ni hojta till, jag har ju i princip redan bilen (under byggnation), dragbilen, släpet och meken  |
jag hör av mig helst säkert...... jag vill köra en så nascar-liknande bil som helst, på oval .... gärna Daytona eller liknande i någon feeder-klass till Nascar..... med lite träning innan .....
kan du kolla lite förutsättningar ? ...... typ nån gång i höst ?
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

07 Jun 2009 17:06
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | | CobraErik skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
Blir det Florida så får ni hojta till, jag har ju i princip redan bilen (under byggnation), dragbilen, släpet och meken  |
jag hör av mig helst säkert...... jag vill köra en så nascar-liknande bil som helst, på oval .... gärna Daytona eller liknande i någon feeder-klass till Nascar..... med lite träning innan .....
kan du kolla lite förutsättningar ? ...... typ nån gång i höst ? |
Jag är också intresserad av detta. Skulle kunna göra gemensam sak av det kanske?
|
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

07 Jun 2009 18:26
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | | CobraErik skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | om man får huset sålt, så blir det ju faktiskt lite lekpengar över......
kan du kolla lite förutsättningar ? ...... typ nån gång i höst ? |
Finns många möjligheter där med faktiskt, en vän till mig här är riktigt riktigt insatt i NASCAR och han har garanterat koll på hur man ska gå till väga. Jag kollar lite med honom och återkommer! Han äger f.ö. 2st av Jeff Gordons vinnarbilar och ett par till. Han har lovat mig en provkörning av Jeffs "road course" bil nu i juli, det ser jag fram emot! 1400kg/750hk/rwd blir spännande
_________________ Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
|
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007

05 Jul 2009 18:01
Jag var en cända och åkte runt 3 varv, Darlington, samma dag som Southern 500 gick! Väldigt häftigt, och mycket annorlunda  Starkt rekommenderat!!! Kör hårt!!
_________________ Tomas Berg
|
|