Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Däcksfriktion.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12513 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
fuling skrev:
Daniel Ekström:
citat:
Har inte tillverkarna såna uppgifter att lämna ut?

Prova så får du se


Nog har jag pratat med däckstillverkare alltid, men inte kommer dom upp med nått av värde. När jag läser böcker i ämnet så har författarna varit runt å pratat med däcksfabrikanter. Och fått reda på lite mera. Men långt ifrån allt.

Mycket beror på att kraven från konsumenterna inte funnits. Dom brer inte ut sig mer än lönsamt. Frågan är komplicerad och dom ser nog helst att dom slipper förklara. Däcksbranchen får säkert krupp om dom sen ska veta mer än en kunnig kund.

Som det är nu så går det utmärkt att sälja genom att göra gällande att man har det "BÄSTA" däcket. Ballaste mönsteret och lägsta profilen.
Enkelt och lättserverat.! Den filosofin behåller dom så länge det går.

Köper man en sportbil för 2 miljoner så får man liknande upplysning om dess förträfflighet. Bedrövlig!!

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

och där körde man huvudet i väggen
Allt går att sälja med mördande reklam, tom stekt konsarverad gröt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Jonas Jarlmark skrev:

Sen måste jag inflika att den hysteres (dämpning) som finns i däck är så pass liten att den inte nämnvärt bidrar till värmeutvecklingen, max 10 grader. Den huvudsakliga faktorn är den glidning man får i bakre regionen av kontaktytan pga slipvinkeln. De flesta som inte får upp tempen i slicks kör helt enkelt för långsamt i kurvorna så däcken inte värms som de ska.

/ Jonas Jarlmark


Det finns ju en, ivf här, allmänt utbredd uppfattning att det är lämpligt att sänka lufttrycket om man har svårt att få upp däckstempen. Har har haft uppfattningen att det är ökad flexning i däckstommen och därmed ökad hysteres som orsakar det. Stämmer detta eller är det villfarelser?


Njaee... Jonas pratar om att relativt små justeringar av däckstrycket på racingdäck ger försumbar ändring i temp, om jag fattat rätt....

När det gäller r-däck så kan man köra på gatan med 2,5 - 2,7 kilos kalltryck jmfrt med kalltryck på under 2 kilo på bana. Det ger en enorm skillnad i värmeutveckling även om man bara åker lugnt rakt fram i konstant fart på motorvägen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Racetech
Däcksfriktion.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande