Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-21 Gelleråsen C30 Racing Shoot out - Pro vs Joe
1, 2   >>
12182 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
oj vad det var skoj!

Jocke Mangs kom som proffsracegäst och sen var vi 12 glada till.

Framhjulsdrivet, ganska lite pulver och ingen diffbroms är inte vad jag är supervan vid så jag hade en hel del problem att få bra varvtider hela dan, blev inte riktigt klok på den attans innerhjulsspinnet medans andra uppenbarligen fattade hur man skulle göra och fick klart bättre fart ut på rakorna än mig. Även de normalt vana med bakhjulsdrivet och mer pulver.... attans! on-off gas var fel. Kom jag på lite för sent. Kika gärna på filmerna och berätta vad jag gjorde för fel! Dyka in tidigare i esset skulle man gjort även med de här bilarna. Missade det osså... Kom med tips! Härlig balans i bilarna, så utifrån det så var de kanonskoj o köra!!!

Här är race 2 med kameran på "nummerplåten" fram på min bil. Race 2 startade vi i omvänd ordning efter första racets resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=ktacKrSL5Ek (Tack Janne, The Movie Man )
Jag lyckades köra om några, Janne satsade allt och gör en väl synlig exit en bit in i filmen (kanonbra jobbat totalt sett med tanke på Jannes extremt lilla erfarenhet av banåka ÖHT). Jag låg tvåa ett tag men sen kom Charlie som en raket på rakan efter att ha kört upp sig från sista led!!! På sista varvet kommer Jocke Mangs ikapp men kommer inte förbi meddetsamma och jag hinner passera mållinjen innan han kommer förbi och jag tar tredjeplats i det racet.



Som tröst (för mina halvdanna varvtider asså) lyckade jag iaf komma fyra totalt efter båda racen, det lönade sig med mittfältsplats i första o sen omvänd startordning i race 2, det får duga. Här är VINNARNA:

1 - Charlie (WOW vilken insats!)
2 - Mangs
3 - Gaute (eller som han hette idag Gante )



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är race 1. Janne fixat denna film osså thumbs up

Inte så händelserikt kanske, vi körde en-varvs-kval och med startpositioner efter varvtiderna så blev det inte inte så mycket omkörningar. Mer action i race 2 (länken i första inlägget thumbs up )

http://www.youtube.com/watch?v=g6yM1f9GtME

Filmat från min främre kofångare som första filmen. Jag fick en halvdassig tid på envarvskvalet så det är många bilar framför mig på filmen....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kul att få se Er köra. thumbs up thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Conta69
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 49



Jösses Magnus det där var nära min rumpa i Ejes...

Tur att jag inte såg det då hade jag fått byta kallingar

Lika nära var jag på väg in i sidan på Charlie i Trösen när han kom farandes. Puh

Syns kanske att jag tittar lika mycke bakåt som framåt när jag "försöker" hålla åt höger, och får därmed väldigt konstiga kurvtagningar... Men som du skrev, effekten räckte ibland inte till, du lyckades inte klämma dig förbi..

Vill passa på att tacka för en fantastisk dag, och en suverän 40- års precent från mina nära och kära.
Tack " Gante" det här gjorde du bra.

Skiiiit kul.

_________________
Conny Larsson

-------------------
BMW E46 330i
BMW 325M E36
BMW M5 E39 Hamann Edition
BMW SC #461
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
conta skrev:
Jösses Magnus det där var nära min rumpa i Ejes...

Tur att jag inte såg det då hade jag fått byta kallingar

Mycket action på den filmen Speciellt om man fattar att vi kör två i bredd på flera ställen (ja inte du o jag men de efter dig) därav lite annorlunda placering sidledes. Man ser ju inte bilen bredvid på filmen.

Just där så blev bromspedalen helt stum vilket bringade lite oreda typ.... Men jag räddade det med att svänga lite till vänster om dig, tur det fanns plats

----

och vilken klockren träff du får på konen som står vid exit ut på rakan

Vid 7:10 i filmen var det nära jag kom om dig men näääää

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
lyckade jag iaf komma fyra totalt efter båda racen


Starkt!
Både "Gante" och Mangs är ju tuffa motståndare.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ja du Magnus, spårvalet ger jag mig inte in på, men det känns som om du tappar en del på grund av din "on-off"-gas, men det har du ju redan konstaterat på egen hand.
Jag brukade*) leta efter greppet med gasen, för ett däcks grepp lär ju vara som bäst när det precis "slirar" lite och på det viset blir körningen också lite följsammare och mjukare. Fast vi vet ju sedan tidigare att vi kör bana på lite olika sätt. Fribrottning vs. balett.


*) Numera behöver jag inte leta grepp längre, eftersom det sedan ett par månader sitter en liten torsendiff mellan mina hjul.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Kul med filmer redan Magnus thumbs up Charlie, you the man , mycket imponerande thumbs up Mangs, herregud, vilken fart i bilen, i alla lägen, träning, kval och race thumbs up det är skillnad på skit och pankaka som det heter. Ni två körde så otroligt fint thumbs up .



I övrigt körde alla fint och städat, inga incidenter alls, ett riktigt bra och härligt gäng.
Återkommer med mer senare helt slut, irrade runt ett tag på gelleråsen då jag glömde min mobil samt kort och körkort, tog ett jäkla tag men hitta rätt på allt tillslut.

Hoppas alla uppskattade den lite annorlunda twisten med endast ett kvalvarv, lite puls fick man allt.

Ps Mangs nämnde att detta var tajtare och värre än Carrera Cup in i första böjen Kul med fullt fällt, 13 bilar, tack alla för en trevlig dag. Tack Jan Ström för de fina priserna du skänkte thumbs up

Pro vs Joe event återkommer, kanske ska det då heta Charlie vs Joe.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Tack till alla som deltog och gjorde denna dag så rolig. Och ett extra tack till Mats som sparade in 30kkr åt mig i hårnålen då jag höll på klippa honom i sidan men mats väjde snällt undan, så vi hade säkert åtminstonde 1cm mellan oss

Det var somsagt skitskoj och hornen växte ut. Men jag säger som magnus, jag hade svårt att få till bra tider och tror jag gick in för fort i böjarna och tappade fart i utgången. Samt gick av eller på gas för mycket så när jag inte hasade i kurvan så spann jag.

I filmen från första racet ser man ju även mats sjukt snabba start, han passerade på utsidan så jag trodde han kört en flygande start

Charlie finns det inte mycket att säga om förutom, satan i gatan vad han körde snabbt. Att han dessutom bemästrade omkörningar som om han låg på essingeleden och var försenad hem till frun gjorde honom till en vinnare. Måste säga att jag blev riktigt imponerad

Att Jocke skulle köra fort var inte så konstigt, men jag blir ändå imponerad varje gång man ser proffs köra och att dom håller sådan fart oberoende vilken bil dom kör. Det är ju ändå viss skillnad på en Porsche cup bil och en c30

Magnus, vi körde ju väldigt jämt. Jag verkar få bättre fart ur depåkurvan och esset. På filmen känns det som att när jag drar i från på rakan så ska det bli det sista vi ser varandra men redan i trösen är du i kapp. Sedan tar jag lite mark i esset men sedan knackar du i bagagelucken i ejes. Du är klart snabbare i korta snabba böjar och jag verkar få lite bättre fart i dom längre snabbare.

Somsagt, en skitskoj dag som jag hoppas det kommer bli fler av

_________________
/Petter Ledin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man skulle haft driftboxen men fanns ju inget ciggutagg med ström? Va e de för bil va? Inge cigguttag Vadå, räserbil? Ska de inte ha cigguttag? Ääääähhh....

("Gante" hade förberett sig med ett batteripack till sin driftbox! Kreativt!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Kul körning, vad åktes det för tider?
Det såg ju ut att gå fort på filmen i race2 till någon verkligen bara flög förbi och försvann?
Såg grymt kul, och rätt nödigt i brallan i några inbromsningar där Magnus

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Hejsan

Ja verkligen en kul och trevlig dag!
och tack till alla som körde grymt snabbt men samtidigt säkert och proffsigt!

Här kommer lite bilder:
Här är man lite stolt, "bara" 0,7sec efter Magnus på varvet.. första gången man kör Gelleråsen


och lite mer tider:


och stort tack till Gaute för ett bra initiativ


MVH
/Janne

Kunde inte låta bli...

_________________
Janne Ström
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



OFFkeFF skrev:
Kul körning, vad åktes det för tider?
Det såg ju ut att gå fort på filmen i race2 till någon verkligen bara flög förbi och försvann?
Såg grymt kul, och rätt nödigt i brallan i några inbromsningar där Magnus


Tiderna syns i inlägget ovan nu så det är inte mycket att säga om.
Men han som flög förbi var charlie. Han har ju vana att trimma motorer så jag tror han smög ner en lustgastub när ingen såg på Nej det är bara att gratulera, han körde som jag tidigare sa snabbt som tusan Men det ser ju ut som han skulle köra en egen klass när han passerar

_________________
/Petter Ledin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Magnus Thomé skrev:
Man skulle haft driftboxen men fanns ju inget ciggutagg med ström? Va e de för bil va? Inge cigguttag Vadå, räserbil? Ska de inte ha cigguttag? Ääääähhh....

("Gante" hade förberett sig med ett batteripack till sin driftbox! Kreativt!)


Lite synd att jag inte fick tag i videoboxen, för den skulle jag velat haft i kval 1 ans bil ju. Nåväl det får bli nästa gång. Det var oxå en av anledningarna till att jag försökte få ihop en portabel lösning för ciggkabel.

För att till nästa gång veta att det funkar med ...videoboxen till 100%, nu verkar jag ha en bra lösning med blybatteri som dessutom hittat en gjuten plats i C30. Håkan hittade en plats i dörridorna och den satt som gjuten där. Så nästa race kommer jag ha en videobox till kval 1 an med film fram vs bak.

Hur som hade jag samma problems med att finna mig tillrätta i bilen som som flera andra. Det är väldigt lätt att överköra, det straffar sig väldigt i dessa bilar. Det är väl det som skilljer agnarna från vetet Vi hade uppenbarligen två förare med oss som körde otroligt bra.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Petter skrev:
OFFkeFF skrev:
Kul körning, vad åktes det för tider?
Det såg ju ut att gå fort på filmen i race2 till någon verkligen bara flög förbi och försvann?
Såg grymt kul, och rätt nödigt i brallan i några inbromsningar där Magnus


Tiderna syns i inlägget ovan nu så det är inte mycket att säga om.
Men han som flög förbi var charlie. Han har ju vana att trimma motorer så jag tror han smög ner en lustgastub när ingen såg på Nej det är bara att gratulera, han körde som jag tidigare sa snabbt som tusan Men det ser ju ut som han skulle köra en egen klass när han passerar


Jo, det såg ut att vara riktigt fint flyt där thumbs up
Varför stod det konor i ejes och in i depåsvängen? Ville man inte ha omkörningar där?
Verkar ha vart riktigt roligt event, med lite framförhållning till nästa så ska jag definitivt försöka vara med

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Stämmer bra Filip, man vill inte ha omkörningar där i Ejes samt in mot depåkurvan. Det blir för mycket plåtjobb för Bohlins utan dessa konor. Det förstår man ju för in på dessa ställen är ju där man vill och kan köra om väldigt väl.

Sedan står ju som ni ser ensama konor oxå runt hela banan och detta är ju som jag tolkar det för att minimera bilslitage mm för nu blir man tvungen till att åka på banan hela tiden.

Nåväl det är lika för alla så detta hänseende gör det ju inget. Men givet skulle de flesta korta ner banan och åka fortare om man fick möjlighet att åka lite kreativt(dvs utan de enstaka koner som tvingar en att ligga med alla 4 hjulen på asfalten hela tiden hela vägen runt.)

Som Mangs uttryckte sig, de ska damma kring hela banan då kör man de snabbaste spåret. Nåväl det är ovikigt i detta läge då det ju som sagt är lika för alla. Men personligen gillar jag att man kan få utrymme att kompensera sin körförmåga med div kreativa korta raka vägar över banan, vilket nu är omöjligt.

Det blir lite skyddad verkstad på detta sätt och det är fullt förståligt, ändock riktigt nära racekänslan full ut, så riktigt kul ändå. thumbs up

På nått sätt försår jag Boholins för bil samt banslitage (kring curbs )slitage är ju avsevärt större utan dessa enstaka konor som blockar. För att inte tala om att plåtjobben minimeras av raden av konor i ejes /depåkurvan

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479



[quote="3DBlaster"]Hejsan

och lite mer tider:


quote]

Tävlingen i sig var ju helt utan betydelse, det viktiga var ju att köra snabbare än "Gante" och dessutom med transponder och 12 vittnen

Det var verkligen kul, och lyckat.. Ser fram emot nästa drabbning, får lägga undan pengar till självrisken då så man törs ladda lite mer i tävlings-heaten..

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Hämtade tidlistorna från bilen nu och tänkte ge lite info i den ordningen vi körde allt denna dag.
Bästa noterade varvtid från alla deltagare under respektive moment. Orkar ej lägga till repektives bästa varvtid under race 1 samt race 2. Men vill ni så kan jag lägga ut dessa oxå?
All tidtagning med transponder.
Under 30min träning...

1. Jocke Mangs, 1.23,164
2. Charlie S, 1.23,976
3. Mats Tillman, 1.24,862
4. Magnus T, 1.25,005
5. Gaute, 1.25,313
6. Petter L, 1.25,740
7. Christoffer E, 1.25,753
8. Tobias T, 1.25,775
9. Conny L, 1.26,339
10. Kenneth G, 1.26,458
11. Jan S, 1.27,383
12. Jesper G, 1.27,797
13. Håkan J, 1.29,306

Lite vila sedan kör var deltagare ut ur depån för ett varv uppvärming följt av ett hotlap som gäller som kvaltid, sedan in i depå. Man är på detta kval helt ensam på banan och vi andra deltagare följer spännt körningen från depån I detta moment kommer säkert nerver in, vilket oxå är meningen, det blir liksom en pulshöjare att sätta ett kval på 1 varv mot att sätta det under 30min träning. Så detta kör vi fortättningsvis oxå tycker jag.

1. Jocke Mangs(aka Jocke iskall:-) 1.23,584(en liten försämring vs träning)
2. Charlie S, 1.24,395. Sämre vs träning
3. Christoffer E, 1.24,848. Bättre vs träning
4. Gaute, 1.24,964. Bättre vs träning.(samma varv gav på driftboxen displayen 1.25.0 samt i datorn då jag kollar loggen 1.24,99)
5. Tobias T, 1.24,991. Bättre vs träning
6. Petter L, 1.25,596. Bättre vs träning.
7. Magnus T, 1.25,628. Sämre vs träning
8. Mats T, 1.25,793. Sämre vs träning.
9. Jesper G, 1.26,440. Förbättring vs träning.
10. Kenneth G, 1.26,687. Sämre vs träning.
11. Conny L, 1.27,293. Sämre vs träning.
12. Jan S, 1.27,485. Sämre vs träning med ca 1 tiondel, konsekvente Jan:-)
13. Håkan J, 1.27,763. Klar förbättring vs träning.

Race 1 med startordning enligt ovan kval. Mangs och Charlie sida vid sida längst fram på griden jag samt Christoffer startar bakom dem sida vid sida.. Osv ner genom fältet. Race 1 fick följande målgång.

1. Jocke M,
2. Charlie S,
3. Gaute,
4. Mats T,
5. Christoffer,
6. Tobias T,
7. Petter L,
8. Magnus T,
9. Kenneth G,
10. Jesper G,
11. Jan S,
12. Håkan J,
13. Conny L,

Race 2 med omvänd startordning, Jocke Mangs samt Charlie sida vid sida längst ner i startfältet, näst längst ner just före dem jag samt Mats T sida vid sida. Samt alla andra deltagare framför oss. Så ju bättre man placerade sig i första race 1, dessto svårare fick man det i race 2. Håkan samt Conny startade först på griden i race 2 eftersom de kom sist i race 1. Ja, alla förstår säkert. Men tänkte tydligöra detta så de som ev vill vara med nästa gång vet hur upplägget ser ut! Vad tycker ni, ska vi fortsättningsvis oxå köra med omvänd start i andra racet? Det blir ju lite mer omkörningar då vilket är kul, men riskerna ökar oxå?
Kom gärna med input!!

Race 2 fick följande målgång...tro mig när jag säger att det i race2 vart trängre i första kurvan vs race 1..

1. Charlie S,...grymt presterat och friskt vågat thumbs up
2. Conny L
3. Magnus T
4. Jocke Mangs
5. Kenneth G
6. Christoffer
7. Gaute
8. Jesper G
9. Mats T
10. Petter L
11. Tobias T
12. Håkan J
13. Jan S

Ja och detta gav givetvis Charlie S första platsen totalt, Jocke Mangs andra samt jag tredje.
Jag har oxå lite film som jag hoppas lägga upp snart....

Här är driftboxfilen från mitt långsamma snabbaste varv http://www.autolife.se/?_PageId=645&Tab=Laptimes&LaptimeStart= . . . .

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3DBlaster skrev:

Kunde inte låta bli...
[retsticke-bild]





Göte RS6 Sjögren skrev:

Under 30min träning...

1. Jocke Mangs, 1.23,164
2. Charlie S, 1.23,976
3. Mats Tillman, 1.24,862
4. Magnus T, 1.25,005
5. Gaute, 1.25,313
6. Petter L, 1.25,740


....


Ganska okej tid på träningen men sen låg jag 0,6-0,8 långsammare resten av dan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats T
sthlm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 130



grymt roligt man får tack för en trevlig dag

mvh mats

_________________
Ma ts Till man
Citera
Eftersnack
2009-05-21 Gelleråsen C30 Racing Shoot out - Pro vs Joe
1, 2   >>
12182 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande