Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Funderingar/tankar om bromssystemet
4964 besök totalt
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Efter mina nyvunna erfarenheter på Gotland Ring (GR) den 9:e Maj har jag tänkt och funderat en del fram och tillbaks angående bromssystemet på en bil. Bilen i detta fall, om det spelar jättestor roll, är en Golf II GTi med tvåkrets diagonalt hydrauliskt system med ventilerade skivor fram och vanliga skivor bak. Bilen är sänkt med något Noname kit ca 30-40mm och baksäte, baslåda och hatthylla urplockad vid tillfället. Bilen väger 1090kg med mej i.

Det var alltså så på GR att bakhjulen låste innan fram vilket fick mej att snurra två gånger. Tror inte att bakhjulen låste samtidigt men det kanske är svårt att få bromsoken att vara så exakta mot varandra. Tipset jag fick vara att installera en bromsreduceringsventil av typen Wilwood. Lät bra vid första anblicken, men hur gör man med det diagonala systemet då det går två bromsledningar bakåt? Att ha två känns som det kommer bli svårt att få dom att dra jämt samt dubbel kostnad, dom är ju inte jättebilliga precis. Någon sa då "Ta en huvudcylinder från en Volvo, där går det bara en bakåt och en till varje framhjul." Tycker inte det blir bra då "säkerheten i systemet" blir försämrat.

Jag har bärför bestämt mej (tror jag) för att återinstallera original lastavkänningsventil. Denna gång skall den dock justeras ordentligt till den nya åkhöjden som är -40mm mot original samt lättningen som blir med baksäte och baslåda ur. Om jag har förstått dennes funktion rätt är att den ger mer bromskraft bak när bilen är tungt lastad? Kommer den fungera som jag vill och som jag tänkt på bana eller är det enda botemedlet att skippa originalet och installera eftermarknadsprylar? Jag vill ju inte bli av med tvåkretssystemet.

Alternativet till "mindre broms" bak är väll att uppgradera bromsarna fram? Jag har som mål under sommaren att uppgradera från mina 239mm till 280mm. Ger det önskad effekt eller måste jag iaf ha bromsreducering till bakbromsarna? Bak är skivorna 226 mm.

Fyra dagar innan banåkandet besiktades bilen och bromsarna gav då 2.0/2.0 fram och 1.0/1.0 bak. Jämt och fint med andra ord. Därför blev jag också lite förvånad när jag fick snurr på bilen då bakbromsarna borde låsts samtidigt. Eller det kanske blir annorlunda när man kommer i 140km/h jämfört med kanske 30 som dom kör med på bilprovningen?

Ja jag tror det var allt. Hoppas någon orkar läsa igenom allt och kan komma med fler tankar om hur jag skall lösa problemet med låsande bromsar bak. Bilen går än så länge mycket gata men det ska bli mer bana framöver.

Är jag ute och cyklar på hal is eller har jag hittat lite rätt i snårskogen?

MVH

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Tar man bort original lastventil och kör med original fjädring kommer bilen låsa bakhjulen vid hårda bromsningar.

original ventil lägger på mer tryck ju mer baken är lastad, om baken höjer sig då framen sjunker så minskar bromsverkan bak och hjulen låser sig ungefär samtidigt som fram.


Skulle man bara sänka bilen utan att göra något annat kommer bilen låsa bakhjulen klart före fram.


original lastventil är inte dum, kanske inte perfekt för ren racing men rätt justerad helt ok för banåka.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tänker rätt gör du väl.
Men jag vet inte om det blir så mycket bättre av bromsuppgraderingen.
Mer bromskraft fram och du lyfter baken ännu mer.

Jag har vetenskapligt testat samma manöver som din fast på allmän väg i ca: 100km/h.
Inte kul , slutade i diket efter surr och det berodde på exakt samma sak som för dig.
Ikke justerad bromskraftsventil efter sänkningen.
Låste ett hjul först drog snett och snurr som följd.

Efter det har jag ALLTID kört med orginal monterad.
Går ju att ha den släppt utan fjäder med men bara man justerat den rätt.
Justerad rätt ger den alltid bra resultat.

Du kanske har problem med att den lyfter baken?
Då får du ju lättare låsning på bakhjulen pga lätt rumpa.
Dropstop eller bättre anpassat chassie för banåka vore kanske ett recept?

Men tänk på att alla ventiler ger verkan en kort tid.
Med långt tryck på pedalen uppnår du alltid samma tryck efter ett tag.
Det är ju bara reduceringen vid pedaltrycket i början man uppnår med en ventil.
När man sedan fyllt systemet med vätska så uppnår man maxtryck.
Är då rumpan redan uppe så vips låser hjulen.

Mina teorier iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



En annan tanke är att montera bättre bromsbelägg
fram,alltså bromsbelägg som biter bättre vid mindre pedaltryck
och behålla org. bak.

Bara en tanke

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Lillen skrev:


Men tänk på att alla ventiler ger verkan en kort tid.
Med långt tryck på pedalen uppnår du alltid samma tryck efter ett tag.
Det är ju bara reduceringen vid pedaltrycket i början man uppnår med en ventil.
När man sedan fyllt systemet med vätska så uppnår man maxtryck.
Är då rumpan redan uppe så vips låser hjulen.

Mina teorier iaf.


NJAAA , nog inte helt rätt. Original lastventil är inte en tryckventil utan en flödesbegränsare eller ren strypning.

om flödet begränsar kommer i de flesta fallen även trycket att begränsas under hela bromsningen.

Så teoretisk skulle du efter en lång stund kunna få samma tryck, men då har bilen för minuter sedan stannat....


Som inte förstår varför alla ska ta bort det bästa på golfarna (lastventilen)

_________________
Roland Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Rolle Scirocco skrev:
Lillen skrev:


Men tänk på att alla ventiler ger verkan en kort tid.
Med långt tryck på pedalen uppnår du alltid samma tryck efter ett tag.
Det är ju bara reduceringen vid pedaltrycket i början man uppnår med en ventil.
När man sedan fyllt systemet med vätska så uppnår man maxtryck.
Är då rumpan redan uppe så vips låser hjulen.

Mina teorier iaf.


NJAAA , nog inte helt rätt. Original lastventil är inte en tryckventil utan en flödesbegränsare eller ren strypning.

om flödet begränsar kommer i de flesta fallen även trycket att begränsas under hela bromsningen.

Så teoretisk skulle du efter en lång stund kunna få samma tryck, men då har bilen för minuter sedan stannat....


Som inte förstår varför alla ska ta bort det bästa på golfarna (lastventilen)


Sant men det beror ju bara på tidsaspekten.
Beror på hur mycket det stryper och hur mycket flöde man har.


Instämmer i att orginal fungerar bäst.
Iaf har jag inte hittat bättre lösning?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Bra tankar allihopa. När den väl åter sitter på plats kommer jag lägga mycket kraft på att få den rätt justerad.

Hur är det om man justerar in den så att den är "nollställd" när bilen står på backen, fungerar den som en "reduceringsventil" då? och så fort man lastar och tynger ner bak så släpper den på mer bromsverkan. När bilen då niger vid inbromsning är den då bara i nollläge eller går den förbi det läget och stryper ännu mer bromsverkan.

Nu har jag inte en sådan reduceringsventil framför mej och har helt glömt bort hur den ser ut, men är det svårt att justera om till 40mm sänkning?

Fler tankar och funderingar?

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Lillen skrev:
Du kanske har problem med att den lyfter baken?
Då får du ju lättare låsning på bakhjulen pga lätt rumpa.
Dropstop eller bättre anpassat chassie för banåka vore kanske ett recept?

Jag har ju planer på att flytta bak batteriet till reservhjulsbaljan, men det kanske är en lite droppe i havet när baken börjar lyfta på sig? Är det hårdare fjädrar fram som gäller för att inte få upp bakändan?
(Nu börjar det bli avancerat tycker jag. Hade inte räknat med några större chassimodifikationer än på ett tag.)


Rolle Scirocco skrev:
Som inte förstår varför alla ska ta bort det bästa på golfarna (lastventilen)

Är det verkligen det bästa på Golfarna?

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Lillen skrev:


Sant men det beror ju bara på tidsaspekten.
Beror på hur mycket det stryper och hur mycket flöde man har.


Instämmer i att orginal fungerar bäst.
Iaf har jag inte hittat bättre lösning?



Men vad som händer efter 5 minuter om du har bromsen nedtrampad kanske inte är av så stort intresse för en banåkarbil

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Nogge skrev:
Lillen skrev:
Du kanske har problem med att den lyfter baken?
Då får du ju lättare låsning på bakhjulen pga lätt rumpa.
Dropstop eller bättre anpassat chassie för banåka vore kanske ett recept?

Jag har ju planer på att flytta bak batteriet till reservhjulsbaljan, men det kanske är en lite droppe i havet när baken börjar lyfta på sig? Är det hårdare fjädrar fram som gäller för att inte få upp bakändan?
(Nu börjar det bli avancerat tycker jag. Hade inte räknat med några större chassimodifikationer än på ett tag.)


Rolle Scirocco skrev:
Som inte förstår varför alla ska ta bort det bästa på golfarna (lastventilen)

Är det verkligen det bästa på Golfarna?



Kolla hur den ska vara på en originalbil, se sedan till att den har samma lutning/vinkel efter bilen är sänkt. Vips är grundjusteringen klar.

om den sedan bromsar för mycket/för lite justera någon millimeter tills det blir bra.



Kan inte komma på något annat riktigt bra fungerande/genialiskt eller snyggt på golfarna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Satt och funderade lite till...

om vi nu säger att jag fått dit lastavkänningsventilen och den är justerad ordentligt och fungerar som det är tänkt. Innebär det då att jag, med samma pedaltryck, kommer bromsa mer med framhjulen, vilket i sin tur betyder att jag behöver bromsa mindre för att bromsa lika mycket som jag gjorde innan?

Är den skillnaden så marginell att jag inte kommer märka någon skillnad?

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Du kommer inte märka någon kännbar skillnad.
Bara det att du inte snurrar eller låser bakhjul lika lätt thumbs up

Frambromsarna bromsar precis som tidigare men bakbromsarna bromsar mindre.
Du kommer ha samma pedaltryck och kraft som innan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Funderingar/tankar om bromssystemet
4964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande