Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
LOW SATS
3208 besök totalt
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
OK, nu har jag haft två dagar utan fungerande Drift Box

Nere på Sturup och uppe i Mora kunde jag inte få någon kontakt med satelliterna,
och detta trots att jag drog ut den ur bilen och testade utanför bilen. Både min iPhone och TomTom fick kontakt utan problem.

Det var regnmoln båda dagarna men inga träd eller annat i vägen.
Är boxen så känslig i molnigt väder?
Skulle dessa problem avhjälpas med en extern antenn?

Är den som säljs på sajten (fyrkantig med sladd från sidan) den enda som fungerar ihop med boxen?
För jag har ett hål i ena skärmen från radioantennen och där skulle man kunna ha en antenn...


tacksam för svar!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Har du provat att starta om den? Tror det heter "coldstart" och finns i nån av menyerna.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



DaViper skrev:
OK, nu har jag haft två dagar utan fungerande Drift Box

Nere på Sturup och uppe i Mora kunde jag inte få någon kontakt med satelliterna,
och detta trots att jag drog ut den ur bilen och testade utanför bilen. Både min iPhone och TomTom fick kontakt utan problem.

Det var regnmoln båda dagarna men inga träd eller annat i vägen.
Är boxen så känslig i molnigt väder?
Skulle dessa problem avhjälpas med en extern antenn?

Är den som säljs på sajten (fyrkantig med sladd från sidan) den enda som fungerar ihop med boxen?
För jag har ett hål i ena skärmen från radioantennen och där skulle man kunna ha en antenn...


tacksam för svar!


Hej Martin,
Moln påverkar inte mottagningen negativt. Vissa bilar har dock en massa olika lager på vindrutan, har för mig att t.ex. BMW M5s ruta består bl.a. av sju olika lager elektronik.

Men, precis som föregående talare skulle jag föreslå:

1. Coldstart med Boxen monterad i bilen
2. Låt Boxen sitta med spänningen på i bilen efter 1. i fem minuter

Blir det ingen skillnad efter ovanstående rekommenderar jag att sätta i Boxen i vindrutan ( ) alternativt/och köpa en extern antenn. Det löser garanterat besvär med mottagning.

Dem enda banor jag haft mottagningsproblem på pga. av träd är Knutstorp och Ringen. Köp en antenn på teknikmagasinet eller maila oss så kan vi skicka en.

_________________
Johan Bergin
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Kan väl nämna att jag använt boxen i ca ett år på Gelleråsen och Gotland Ring utan problem i vindrutan på Corvetten.

Det var två Drift Boxar till närvarande både på Sturup och Mora, samma problem....och vi stod med dom utanför bilarna.

Så, vad behöver jag för antenn, så jag vet vad jag ska fråga efter, specifikation efterfrågas

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



DaViper skrev:
---Sturup och Mora, samma problem----


Min box krånglade också på Sturup, för typ en månad sedan.
Den har funkat bra förut, men nu var det Lo SATS.. Irriterande.

_________________
--
Citera
RCRacing
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 39



Detta är ett problem som många verkar uppleva. Problemet beror främst på 2 orsaker:

1. Det är helt enkelt dålig mottagning, dvs boxen fungerar som den skall men får inga signaler. Träd, byggnader och annat kan blockera signaler, boxen kan vara monterad på en plats i bilen med inredning eller tak som blockerar. Racelogic rekommenderar att boxen sätts i framrutan. Vissa bilar har ett skikt i rutan som tar bort strålning. Detta hindrar GPS-signalerna att plockas upp.
Dessa problem kommer man runt med en extern antenn monterad. Den antenn som säljs av återförsäljaren skall monteras på en plan metallisk yta riktad uppåt för bästa effekt, alltså är taket den bästa platsen för de flesta bilar. De flesta antenner är av denna typ.

2. Det andra problemet är fel version av mjukvara i boxen.
Från och med version 1.0.44, för Performancebox, och version 2.0.44, för Driftbox, sker en automatisk "cold-start" när boxen sätts på. När strömmen kopplas på till boxen visas vilken version man har installerad. Om ni inte har någon av dessa versioner, gör en uppgradering. Senaste versioner och instruktioner finns på:

Driftbox: http://www.driftbox.com/dlfirmware.html
Performancebox: http://www.performancebox.co.uk/dlfirmware.html

Det är även viktigt att när man kopplar in boxen, låta det gå ca 5 minuter innan man börjar köra. Då har satelliter hittats och boxen fungerar.

om ni fortfarande har problem efter detta kontakta återförsäljaren för att lösa problemet.

_________________
Ralf Christensson
RC Racing
LOS VIKINGOS
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Den här antennen passar: http://www.kjell.com/?item=31197&;path=396500000,399500000

199:- med magnetfäste

//Niclas

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
LOW SATS
3208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande