Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Yaris GR VS M2 VS 330i Compact
1090 besök totalt
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Jaha, så fick man då äntligen chansen att provköra årets mest hajpade bil.
Eftersom jag själv gillar subjektiva jämförelser ska jag våga mig på en med mina egna bilar. Det jag skriver baseras på en 40min provkörning på en sträcka jag kört 100-tals gånger som passar fint för provkörning. Jämförelse objekten är:
1. BMW 330i Compact. 325i Compact ombyggd för trackdays. 3l motor, 3.64 quaife diff, H&R Clubsportchassie mm mm mm mm.
2. BMW M2 2017. DKG. M Performance Chassie, Racekat, Stor intercooler, Steg 2 ca 420hk/600Nm

Rond 1. Utseende.
En klassisk coupé med en sexa på längden mot en hatchback som kunde varit fantastisk snygg om inte Chris Bangle fuckat upp fronten totalt och mot en mini suv eller hatchback eller vad?
Svårt att inte utse en Long Beach Blue M2 till vinnare. P gr av fronten och att jag är snäll mot Toyota hamnar Compacten sist.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p

Rond 2: Comfort.
Kanske inte den prioriterade grenen för denna trio, men ändå. Jag har kört M2 mycket och tycker den är bullrig på svenska vägar, men Yarisen var tydligt värre. Dåligt isolerat helt enkelt. Compacten spelar i en helt egen division med rensad inredning och hårda motorfästen och bussningar. N pina vid längre färder.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p

Rond 3: Motorljud.
Fantastiskt rappt motorljud tänkte jag först när jag drog iväg med Yarisen. Men. sedan drog jag ner rutorna och insåg att ljudet var artificiellt till stor del. Trist. Kanske inte riktigt fair, men på M2 har jag deaktiverat högtalarljudet och satt i racekat. Det gör under för ljudet. I Compacten har jag öppet insug, Schmiedmann grenrör med racekat och en kompis har byggt ett riktigt trevligt avgassystem.
Om den gamla M54b30 motorn hade varvat lite mer hade den enkelt tagit hem ronden. Nu blir det svårt. Jag kan inte utse säker segrare.
Facit: M2:2.5p, Compact 2.5p, Yaris:1p

Rond 4. Styrning
Det har ju klagats lite på att M2 styrning har varit lite "artificiell". Personligen tycker jag det mest är en vanesak. Styrningen i M2 förbättras mycket med MPerformance chassiet och mjukvaruuppdatering av styrningen. Yarisen styrning är i känsla inte helt olik M2.
Den gamla Compacten har en tyngre och i mitt tycke fin känsla. Den vinner knappt före M2.
Facit: Compact 3p, M2:2p,Yaris:1p

Rond 5. Motor
Tyvärr är Yaris en förlorare på förhand. I min bok kan inte e 3:a vinna mot en 6:a. Jag uppskattar den otroliga responsen i den gamla 6an, speciellt med den lite lägre utväxlingen. Yaris lider tyvärr av en svag, men märkbar turbolag. I M2 med dkg-lådan går det knappast att märka turbon. Växellådan i Yarisen var fin, men det var något med kopplingen som jag inte riktigt gillade.
Compacten vinner på den fina responsen.
Facit: Compact 3p, M2:2p, Yaris:1p

Rond 6. Väghållning
Denna rond utgår främst från teststräckan. Compacten är helt enkelt för hård. På bana hade den vunnit ronden. Men på halvdana vägar på landet excellerar både M2 och Yarisen. Åter är det lite orättvist eftersom M2 har MPerformance chassiet. Men den har ett lugn och stabilitet som inte Yarisen riktigt kan matcha.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p

Rond 7. Prestanda
Den enklaste ronden. M2 är i en klass för sig själv. Yarisen är snabbare än Compacten, mest p gr av bra vridmoment tror jag. Compacten är lite lättare med ca 250hk och hänger nog på hyffsat.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p

Rond 8. Lättkördhet
Få bilar har jag kunnat köra fort och känna så stort förtroende för direkt som Yarisen. M2 är lite hårigare men också mer belönande. Compacten måste alltid köras med hjälpsystem av om man ska köra fort annars funkar den inte. Jag gissar att detta är en av orsakerna till att Yarisen är så populär.
Facit: Yaris 3p, M2:2p, Compact:1p

Rond 9. Bana
Önskar jag kunde ge ett utlåtande här någon gång.

Rond 10. Ekonomi
Vem bryr sig?

Poängställningen? En enkel seger för M2, 20.5p, men hårt mellan Yaris 14p och Compacten 13.5p.
Men det beror så klart på hur man ska använda bilen.
Ja, det var lite subjektiva reflektioner. Hoppas ingen Yaris freak tar illa upp.
Vilken är då roligast att köra? Det är den svåra frågan.
F-n vet om det inte är Compacten.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tycker du har nykter o bra syn på bilarna.

Jag har kört Sjöströmmarns compact lite kort så den får stå för den lite lägre koll på det konceptet för min del.

Med min M2 med Millways stummare camberplattor ihop med mycket hårt ställda Road&Track och 265+295 rdäck så bullrande min M2 mer än Yarisen faktiskt. Med byte till Millway Street så blir vinnaren svårare att pricka. De sista klicken jag drog åt Öhlinarna på M2an höjde volymen ganska mycket.

Kan väghållningen i din M2 kanske upplevas av dig som lugnare mest pga Yarisen har mycket pitch/squat och ganska mycket roll original, extremt mycket jämfört med ett eftermarknadschassi till M2? Eller är det mer rotation eller nåt annat som du tänker på med lugn?


Som sagt, du ser det inte så annorlunda mot min syn. Men omväxling förnöjer för min del Skitkul o lära sig nåt nytt på banan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
Jag tror att många bilentusiaster ständigt strävar efter något nytt och annorlunda. Det blir en stor del av nöjet. Själv spenderar många timmar på att spekulera på nästa projekt

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28



Gällande komfort
Däck kan göra stor skillnad på M2an

Nu monterat Pilot Sport 4s 245fram och 265 bak

Avsevärt mindre bullrigt än Pilot Super Sport i samma dimensioner. Det var mycket mönster kvar på mina Pilot Super Sport kan tilläggas.

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



aerobat skrev:

Rond 2: Comfort.
Kanske inte den prioriterade grenen för denna trio, men ändå. Jag har kört M2 mycket och tycker den är bullrig på svenska vägar, men Yarisen var tydligt värre. Dåligt isolerat helt enkelt. Compacten spelar i en helt egen division med rensad inredning och hårda motorfästen och bussningar. N pina vid längre färder.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p


Om Yarisen får 2p så kan det omöjligt varit en Circuit Pack du körde.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
DonPedro skrev:
Gällande komfort
Däck kan göra stor skillnad på M2an

Nu monterat Pilot Sport 4s 245fram och 265 bak

Avsevärt mindre bullrigt än Pilot Super Sport i samma dimensioner. Det var mycket mönster kvar på mina Pilot Super Sport kan tilläggas.


Ska fundera på det när det blir dags. Hur är 4s annars vs SuperSport?
Gäller det även när 4s börjar bli lite slitna? Synd att vi har så kass vägar. I Tyskland är det en ickefråga, dår är ljudnivån behaglig i över 180.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Ja däcken gör enorm skillnad.

Cup2 bullrar betydligt mer än "vanliga" Falken däck som satt innan.

Jätteskillnad.

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Du nämner uppdatering av mjukvaran för styrningen på M2?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
zmicke skrev:
Du nämner uppdatering av mjukvaran för styrningen på M2?


Ja, jag har använt Thor Flasher. Den updaterar a) DKG lådan b) DSC, Styrning och diff
för a) finns "Standard", CS och GTS mappar. Jag kör GTS. Tycker den är bäst utom i Sport läge, men det gör inget jag använder inte det. Växlar alltid manuellt så jag vet inte helt säkert hur det är i autoläge.
för b) finns "Standard", CS, GTS, M2 Competition map. Jag använder den sistnämnda. Tyckte den kändes bäst.

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



aerobat skrev:
zmicke skrev:
Du nämner uppdatering av mjukvaran för styrningen på M2?


Ja, jag har använt Thor Flasher. Den updaterar a) DKG lådan b) DSC, Styrning och diff
för a) finns "Standard", CS och GTS mappar. Jag kör GTS. Tycker den är bäst utom i Sport läge, men det gör inget jag använder inte det. Växlar alltid manuellt så jag vet inte helt säkert hur det är i autoläge.
för b) finns "Standard", CS, GTS, M2 Competition map. Jag använder den sistnämnda. Tyckte den kändes bäst.


Jag har en M2 Competition, då kanske jag redan styr med den mappen.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



dstr skrev:
aerobat skrev:

Rond 2: Comfort.
Kanske inte den prioriterade grenen för denna trio, men ändå. Jag har kört M2 mycket och tycker den är bullrig på svenska vägar, men Yarisen var tydligt värre. Dåligt isolerat helt enkelt. Compacten spelar i en helt egen division med rensad inredning och hårda motorfästen och bussningar. N pina vid längre färder.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p


Om Yarisen får 2p så kan det omöjligt varit en Circuit Pack du körde.


Det fanns en subtil fråga här: Vilken version av Yaris körde du?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
dstr skrev:
dstr skrev:
aerobat skrev:

Rond 2: Comfort.
Kanske inte den prioriterade grenen för denna trio, men ändå. Jag har kört M2 mycket och tycker den är bullrig på svenska vägar, men Yarisen var tydligt värre. Dåligt isolerat helt enkelt. Compacten spelar i en helt egen division med rensad inredning och hårda motorfästen och bussningar. N pina vid längre färder.
Facit: M2:3p, Yaris:2p, Compact 1p


Om Yarisen får 2p så kan det omöjligt varit en Circuit Pack du körde.


Det fanns en subtil fråga här: Vilken version av Yaris körde du?


Jag förutsatte att det var en Circuit pack, men är faktisk inte 100% säker
Röda ok?
Jag förstod inte exakt vad du menade? Den kan knappast inte bullra mer än min Compact oavsett?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126


Trådstartare
zmicke skrev:
aerobat skrev:
zmicke skrev:
Du nämner uppdatering av mjukvaran för styrningen på M2?


Ja, jag har använt Thor Flasher. Den updaterar a) DKG lådan b) DSC, Styrning och diff
för a) finns "Standard", CS och GTS mappar. Jag kör GTS. Tycker den är bäst utom i Sport läge, men det gör inget jag använder inte det. Växlar alltid manuellt så jag vet inte helt säkert hur det är i autoläge.
för b) finns "Standard", CS, GTS, M2 Competition map. Jag använder den sistnämnda. Tyckte den kändes bäst.


Jag har en M2 Competition, då kanske jag redan styr med den mappen.


Ja. Antagligen

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28



Får se hur ljudnivån blir efter några hundra mil men just nu känns det som en s-klass med ballongdäck jämfört med innan. Det var som en rundgång av buller och jag ville nästan lägga upp bilen på blocket innan jag stängde av fejk-ljudet, blev riktigt tyst och skönt efter nya däck.

Känns som lite mjukare däcksida än pilot super sport, men fin respons och avsevärt bättre grepp i väta!

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Med vinterdäcken så var min Yaris markant tystare än min M2 med sommardäck (MPSS). Med CUP2C på Yarisen så var de snarlika. Med Nankang AR-1 så blir alla bilar inklusive Yarisen sjukt bullrig, speciellt vid 110kmh där däcken har en resonans

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Yaris GR VS M2 VS 330i Compact
1090 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande