Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Överstyrd vs understyrd
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (15983 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag är inte speciellt van att köra bana, men jag tycker det låter konstigt att göra något med "fullt förtroende" när bilen understyr. Jag får väl köra mer och se vad jag kan lära mig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



UNderstyrning är det värsta som finns!

En bil ska vara lätt överstyrd, eller neutral, aldrig understyrd.. det där har väl iofs mycket med personliga egenskaper oxå.

David Coulthard gillar en understyrd bil, medans Kimi o Mika gillar lätt överstyrda. tex

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Lennart Mäkinen skrev:
Jag är inte speciellt van att köra bana, men jag tycker det låter konstigt att göra något med "fullt förtroende" när bilen understyr. Jag får väl köra mer och se vad jag kan lära mig.


om det understyr efter efter apex så trycks du ut mot exit pointen vid gaspådrag om du istället häver understyrningen genom att minska rattutslaget så kommer även detta att ta dig till exit pointen. Bägge manövrarna tar dig till rätt ställe. Den ena nöter dock mera på däcken.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Mmm..
Fast det är ju grader i helvetet... Svag svag understyrning i utgången är inte samma sak som plogbil i ingången.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
MBL-förhandling

Värt att notera: Man behöver inte komma överens vid en MBL-förhandling.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Fast de som gör jobbet kommer att "gnälla"


_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Corsa skrev:
Fast de som gör jobbet kommer att "gnälla"


Jepp, och om vi talar om något så viktigt som ens bil så vill måste man ju bara komma överens.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
MBL-förhandling

Värt att notera: Man behöver inte komma överens vid en MBL-förhandling.

Mvh/Micke


ok, OT-varning

På vintern är det många som förhandlat o förhandlat men bilen har gått rakt fram rätt ner i diket ändå.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
UNderstyrning är det värsta som finns!

En bil ska vara lätt överstyrd, eller neutral, aldrig understyrd.. det där har väl iofs mycket med personliga egenskaper oxå.

David Coulthard gillar en understyrd bil, medans Kimi o Mika gillar lätt överstyrda. tex


Men... vilken vanlig bil (eller sportbil) är överstyrd? Alla är ju i grunden understyrda (i olika grader)

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
På vintern är det många som förhandlat o förhandlat men bilen har gått rakt fram rätt ner i diket ändå.

Joda käns igen men med LITE övervåld kan man trotas att lagen om MBL med bilen övertala den att svänga.
Jag brukar använda SockerConny som förhandlare

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndreasNystrom skrev:
UNderstyrning är det värsta som finns!

En bil ska vara lätt överstyrd, eller neutral, aldrig understyrd.. det där har väl iofs mycket med personliga egenskaper oxå.

David Coulthard gillar en understyrd bil, medans Kimi o Mika gillar lätt överstyrda. tex


Det vore intressant med en mer utvecklande diskussion om din åsikt. Vilka bilar har du kört som varit lätt överstyrda som varit sköna?

Jag har bara kört en sådan och det var en Peugot 205 GTI -87:a som vid frän kurvtagning i hastigheter över 170-180 ville överstyra. Den hade fetare fälgar och däck än orginal och 5mm spacers bak.

Det var obehagligt att initiera svängen och sedan behöva dra tillbaka ratten till någonstans nära neutralläge och bilen gick i labilt jämviktsläge utan sladd genom kurvan. För att räta bilen fick man alltså försiktigt styra ut mer än neutralläget (svagt opposite lock) och hoppas att bilen skulle inta en stabil riktning framåt och inte falla över i kurva åt andra hållet samtidigt som gasen var tvungen att hållas dikt mot durken.

Detta upplevde jag som en ganska otrevlig egenskap, speciellt som orutinerad 18 åring.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Daniel,
Din beskrivning av 205:an låter ungefär som min Civic beter sig. Åker man tillräckligt fort när det svänger så kommer bakänden farande. Får man dessutom för sig att lätta lite på gasen så får man träna reaktionerna också. Gasar man för hårt så tenderar den förstås att driva utåt med framänden, men det är ju handhavandefel.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Lennart Mäkinen skrev:
Jag är inte speciellt van att köra bana, men jag tycker det låter konstigt att göra något med "fullt förtroende" när bilen understyr. Jag får väl köra mer och se vad jag kan lära mig.


I mitt fall så kör jag alfa 75 på bana och understyrning finns inte i bilen, däremot så är den neutral vilket innebär att jag kan tvinga den till över resp under styrning.
Med min körstil så är bilen ganska nervös på ingången i kurvorna vilket ger en rapp ingång som sedan efter gaspådrag skiftar till svag understyrning. Fördelen med detta är att bilen har diffbroms bak och man man går på sjukt tidigt med gas och helt enkelt inte släpper gasen. När man kör samtidigt med framhjulsdrivna bilar märks detta otroligt väl. Kvarnkurvan på Kinnekulle t.ex så har jag full gas på bilen sedan man har gjort vändningen. Skillnaden heter utgångshastighet. I somras hade jag problem med lätt bil och för hårda fjädrar bak vilket gjorde den väldigt lynnig, vilket resulterade i väldigt sladdriga inbromsningar, släpp precis överallt och inte var det direkt kul att hela tiden passa bakdelen på bilen. Speciellt fort gick det inte heller när man fick räta bakvagnen hela tiden. Man litar inte på bilen och jag tror man tappar lite fokus på resten av körningen.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Måste beskriva min första bandag med den då nyinköpta Alfa GTV-racern. Körsugen som f-n.

Slicks.
Bromsbalansen helt åt helvete, dvs all broms bak, skitlite fram.
På Mantorp, långa rakan, ganska fort.
Bromsa.
I REGN.
Överstyrt var bara förnamnet.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Daniel Bengtsson skrev:
AndreasNystrom skrev:
UNderstyrning är det värsta som finns!

En bil ska vara lätt överstyrd, eller neutral, aldrig understyrd.. det där har väl iofs mycket med personliga egenskaper oxå.

David Coulthard gillar en understyrd bil, medans Kimi o Mika gillar lätt överstyrda. tex


Det vore intressant med en mer utvecklande diskussion om din åsikt. Vilka bilar har du kört som varit lätt överstyrda som varit sköna?

Jag har bara kört en sådan och det var en Peugot 205 GTI -87:a som vid frän kurvtagning i hastigheter över 170-180 ville överstyra. Den hade fetare fälgar och däck än orginal och 5mm spacers bak.

Det var obehagligt att initiera svängen och sedan behöva dra tillbaka ratten till någonstans nära neutralläge och bilen gick i labilt jämviktsläge utan sladd genom kurvan. För att räta bilen fick man alltså försiktigt styra ut mer än neutralläget (svagt opposite lock) och hoppas att bilen skulle inta en stabil riktning framåt och inte falla över i kurva åt andra hållet samtidigt som gasen var tvungen att hållas dikt mot durken.

Detta upplevde jag som en ganska otrevlig egenskap, speciellt som orutinerad 18 åring.

Jo, håller med. HAde en gammal Volvo 142:a som var klart instabil vid kurvtagning p.g.a. överstyrning och det var ingen höjdare att köra fort med. Lyckades även med konststycket att ställa in min förra kart så det blev överstyrd och även om det var kul om man körde sakta och sladdade så var det ingen höjdare att köra fort med, eftersom det var så instabilt.

Jag läste en intervju med Coulthard där han beskrev varför han tyckte att det var klart bättre med lite understyrt jämfört med lite överstyrt. Han sa att om man gör minsta lilla miss eller kör på någon hal fläck med en överstyrd bil så är det lätt att snurra och åka baklänges ut i sandfållan - då är det racet kört. En miss med en understyrd bil leder oftast bara till att man missar utgången och glider ut lite över kerbsen, vilket ger nån förlorad sekund, men man har en god chans att fortsätta. Det här gör att även om det kanske kan vara teoretiskt snabbare med en överstyrd bil så körs den med större säkerhetsmarginal p.g.a. sitt instabila uppträdande och därför går det saktare i praktiken. Nu finns det ju några få F1-förare som kan leva hyfsat bra med en överstyrd bil, som t.ex. Kimi och man kan troligen säga att DC är en sämre förare, men hur många amatörchaffisar i världen kan säga att de är bätre än David Coulthard? Så för de flesta skulle jag nog tro att en lätt understyrd bil är snabbare än en lätt överstyrd.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Skönt att Kunta beskriver det som jag inte orkar/förmår plita ner själv.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



AndersY skrev:
Så för de flesta skulle jag nog tro att en lätt understyrd bil är snabbare än en lätt överstyrd.


Det tror jag också, men ( ) eftersom man inte (ens) är så bra som DC kommer andra värden in - iaf för mig. På den korp-nivå jag befinner mig måste det kännas kul att köra. Det gör det om det känns kontrollerat och förutsägbart. Det innebär, återigen för min del, att jag hellre tvingas ratta hem ett bredställ i en kurva (som visserligen tar mycket tid) än att jag obevekligen kanar/kasar/plogar med framhjulen mot en barriär/räcke som bilen dock förmodligen svänger innan...

Ett exempel: Förra året på ringen gick det någon sek. snabbare än det gjorde i år trots att jag hade R-däck i år. Anledningarna till det är flera men det som jag minns när jag tänker tillbaka är hur jag -02 tip-toe:ade , pga av understyrning, runt en kurva (Miss-Hit-Miss) som jag i år matade igenom. Kurvan efter (Wehrseifen) var -02 en lugn inbromsning medan det i år (säkert delvis pga av den högre farten) blev ett ganska sladdrigt och intressant ögonblick i inbromsning/sväng. (Synd att inspelningen pajade annars hade Peeter kunnat visa det på film! Han var nämligen som klistrad bakom mig)

Mao, hellre långsammre och roligt än snabbt och otäckt. Roligt/otäckt är säkert en vanesak. Men om man tar din kart som exempel anders, om den hade blivit understyrd istället för överstyrd när det börjar ladda hade jag tackat för mig. Nu gick det tvärtom och då känns det ok, låt vara att det sedan kanske inte går så fort - det är kul!

Fast det kanske bara är en vanesak alltihop?

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag hoppas att alla har klart för sig att jag menar lätt överstyrt i ingången och lätt understyrt i utgången.

Snöplog i ingången är ingen intresserad av. Hoppas jag...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Kunta skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag är inte speciellt van att köra bana, men jag tycker det låter konstigt att göra något med "fullt förtroende" när bilen understyr. Jag får väl köra mer och se vad jag kan lära mig.


I mitt fall så kör jag alfa 75 på bana och understyrning finns inte i bilen, däremot så är den neutral vilket innebär att jag kan tvinga den till över resp under styrning.


Håller med Corsa och tycker att det du beskriver sätter fingret på alltihop.
Det handlar ju om hur man balanserar bilen med input från framför allt gasen.

I praktiken tror jag all grundsetup bygger på understyrning som med hastighetsberoende och lastväxling ger en kontrollerbar överstyrning som ni beskriver. Med undantag för bilar som har mycket aerodynamikhjälp som kan ställas in neutralt/överstyrt för låg fart och som succesivt går mot lätt understyrning vid toppfart.

Problemet med en överstyrd bil, även en som är extremt lite överstyrd, är att överstyrningen är hastighetsberoende. I låga farter känns bilen delikat balanserad, men ofta hjälper aerodynamiken till att göra bilen mer överstyrd i högre farter. Vi vet väl alla att även rent geometriskt understyrda bilar kan lätt bli överstyrda med lite lyftkrafter över bakvagnen. I mitt fall med peugoten tror jag aerodynamiken hjälpte till då jag hade ett "coolt" Zender kjolpaket med en frontspoiler som inte hade någon matchande bakvinge.

Räknar man på det chassidynamiskt kommer man snabbt fram till att det finns en kritisk hastighet för överstyrda bilar, där den är labil. Dvs minsta lilla styrinput ger responsen att bilen styr oändligt mycket.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tja inte vet jag. men när man kör gokart så kan det vara väldig skillnad på dom.

En del plogar in i kurvorna utan grepp alls.. en del styr in utan att man ens behöver röra ratten. Jag ser de sista som lätt överstyrda, och det är dom jag gillar o köra
De släpper iofs lätt bak, när man går på gas i utgången, men då kör man ett vidare spår bara

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



BTG skrev:
Mao, hellre långsammre och roligt än snabbt och otäckt.
Mvh/Micke
Amen!!!
Den bil jag haft som jag trivts bäst att köra aktivt var min BMW 2002. Den bilen gick inte att få att understyra hur man än provocerade den. Visst hände det att man körde om mottrafikanter med uthängd bakände i snöslask, men det kändes mest naturligt. Nu åkte jag mest grusväg med den och där funkade det precis som jag vill. En vinkning på ratten inåt i kurvan och sen snabbt ratta åt andra hållet.
E21:orna jag hade efteråt påminde om det beteendet, men kunde understyra lite då och då vilket jag uppfattade som läskigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Överstyrd vs understyrd
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (15983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande