Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
1, 2, 3, 4   >>
18 besök senaste veckan (35774 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Är det många av er som kan- och använder sig av vänsterbromsning? Gör ni det i alla kurvor där man behöver bromsa eller bara i vissa lägen?
Hur kan man börja för att lära sig att vänsterbromsa, det är ju livsfarligt om man gör fel?
Jag ser gärna en disskusion i ämnet!

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag använder vänsterbroms.........alltid.......och det är oslagbart.
Visserligen kör jag automat......blir ju lite bökigare med manuell låda..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag använder vänsterbroms.........alltid.......och det är oslagbart.
Visserligen kör jag automat......blir ju lite bökigare med manuell låda..


Jag har bara provat lite med skiftande resultat, minst sagt När det gick bra då var det helt klart oslagbart thumbs up

Vad ska man tänka på när man vänsterbromsar?
Förklara gärna tekniken!

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nino.K. skrev:

Vad ska man tänka på när man vänsterbromsar?
Förklara gärna tekniken!


Det är nog bara att träna........du ska ju övervinna ett invant beteende.

Fordelen är att du kan överlappa gas och broms...och "glappet" mella dessa försvinner.
Jag som bara kör manuell bil någon gång i månaden...tycker att det är för bedrövligt ryckigt med manuell låda........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 122



Vad jag har vet kan vänsterbroms vara till för lite olika saker.
På min Saab gör jag det för att sladda(handbroms fram).
Man kan väl också ge balans i bilen.
Eller hålla uppe turbotrycket....

_________________
-Tobbe Henricsson, Frilans
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag kör alltid V4 och tvåtaktsSaab med vänsterbroms, inte nödvändigtvis för att sladda utan för att man kan få ett fint flyt i körningen. Nedväxlingarna går finfint med frihjulets hjälp, lätta en aning på gasen och lägg i en lägre växel.
Att tänka på för andra biltyper är ju att man kanske måste frikoppla när man ska växla ner, och om man inte släpper upp gasen så kommer man att bromsa slut på vakuum i bromsservot. Jag tycker att det verkar som om effekten av vänsterbroms förstärks med hastigheten, så det kan vara svårt att öva in själva sladdtekniken i trygga hastigheter. Men prova gärna att göra vanliga inbromsningar med väster fot för att öva upp känslan så länge.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



jag gör det i datorspel, och ibland i gokart (om den inte har koppling).

men i bilen känns det osmidigt.. eftersom man kanske måste växla ner ibland, o då ska man koppla samtidigt som man bromsar o gasar.. (heel'n'toe? =), och bilen blir lite upprörd om man får för sig att koppla o växla ner.

har dock hört att det sliter betydligt mer på grejerna att vänsterfotsbromsa, tex så skulle bromsarna slitas hårdare än vid vanlig bromsning. (kanske inte så lustigt eftersom motorn försöker snurra däcket, men bromsarna försöker bromsa upp dom?)


dock ingen expert på området

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag som tvåtaktsmicke är helt skadade med att använda vänsterfoten till att bromsa med och behöver i prinsip bara flytta vänsterdojan vid uppväxling.
Men folk förstår inte fördelen med frihjul och rattväxel

Jag håller med ButterflyRacing om att övergången mellan gas och broms blir mycket gämnare. Man kan bromsa i en böj bara för att stabelisera bilen, men det gäller att skrället inte ABS eller annat elende. Vissa mordena bilar sänker laddtryck mm om man försöker bromas och gasa samtidigt. se även
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1291&highlight=v%E4nsterbro . . . .

Sök i forumet på vänsterbromsa, finns en heldel redan skrivet.


Hmm förklara tekniken dubbel hmmm.
Ett så kan jag bara försöka att ge mig in på detta vad gäller framkrafsare.
En annan täcknink som måste övas in också är tåhäl tekninken som behövs vid nerväxling om man inte är begåvad med frihjul eller har typ dogboxlåda,
Steg 1 är att lära vänsterbladet att det finns fler lägen än uppe och nere, hmm vem har inte suttit i framrutan när man skall frikoppla på en atomat. Gör som någon sa börja sköt all bromsning med vänsterfoten där det går. Sen är en grusplan en bra lekstuga. Åk sväng bromsa med vänsterfoten, olika biler regarar olika. Även på asfalt funkar det alla tiders att vänsterbromas, om bilen börjar vingla eller understyra i en böj att bromsa med vänster bladet. Det är mycket lättre att visa än att försöka förklara med ord.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Stratosquattro skrev:
Vad jag har vet kan vänsterbroms vara till för lite olika saker.
På min Saab gör jag det för att sladda(handbroms fram).
Man kan väl också ge balans i bilen.
Eller hålla uppe turbotrycket....



Absolut! Det gäller hålla isär ett antal olika varianter.


1.
Framhjulsdriven bil. Bromsa för att få ut rumpan i sladd i svängen medans man gasar. Kan praktiseras även i mindre omfång för att hjälpa till för att få bilen att styra in i ett lite tightare spår genom viktförskjutning framåt (om den understyr lite tex) oberoende FWD/RWD. Men detta får man ju också genom lite gasuppsläpp annars.


2.
Bil utan diffbroms (oavsett drivning bak/fram). Man bromsar lite när ett drivhjul spinner för att få mer kraft ner i backen.


3.
För att snabbare kunna växla mellan att accelera och bromsa. Kan vara nödvändigt vid riktigt riktigt tight racing


4.
För att hålla upp turbotrycket. Vet jag inget om, har inget sånt


5.
För att få jämnare och mjukare övergång mellan acceleration och bromsning och vice versa. Gör att bilens chassie inte "blir upprört" som det heter på svengelska.


6.
För att stabilisera bilen. Jag vet att det fungerar men inte varför. Praktiseras tex av en hel del 911-slalomåkare. Vill lära mig detta ASAP




---------------------

Sen har vi heel and toe för att tex varvtalsmatcha vid nedväxling under bromsning. Men det är en annan sak liksom.

---------------------



Vad har jag glömt för varianter??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



om jag förstått detta rätt så kan jag i min undrstyrda saab försiktigt bromsa med vänstern i långa svepande kurvor för att minska understyrningen???

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Daniel Ekström skrev:
om jag förstått detta rätt så kan jag i min undrstyrda saab försiktigt bromsa med vänstern i långa svepande kurvor för att minska understyrningen???


Jepp. Fast hur väl det fungerar på asfalt med turbobil skall jag inte gå i god för. Från början kördes det väl mest i rally? Karlssonpåtaket typ?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus Thomé skrev:

---------------------

Sen har vi heel and toe för att tex varvtalsmatcha vid nedväxling under bromsning. Men det är en annan sak liksom.

---------------------


Övas i princip varje dag i vardagsbilen

Likså vanlig vänsterbroms för att öva upp "känslan" annars så blir det allt eller inget känns det som.. det blir det fortfarande ibland men det börja arta sig.. vem vet kanske kan nyttjas på bana till sommaren

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Hmm.. Det känns som att häl och tå-tekniken och vänsterbromsning är två helt olika grejer att lära sig. För när man H&T:ar så bromsar man väl med högern? Eller finns det nån som bromsar med vänsterhälen och kopplar ur med tårna?

_________________
William Ekström
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



ojay skrev:
Eller finns det nån som bromsar med vänsterhälen och kopplar ur med tårna?



_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Eric Josefsson skrev:
Magnus Thomé skrev:

---------------------

Sen har vi heel and toe för att tex varvtalsmatcha vid nedväxling under bromsning. Men det är en annan sak liksom.

---------------------


Övas i princip varje dag i vardagsbilen

Likså vanlig vänsterbroms för att öva upp "känslan" annars så blir det allt eller inget känns det som.. det blir det fortfarande ibland men det börja arta sig.. vem vet kanske kan nyttjas på bana till sommaren


Det blir ryckigt 50% av tiden när jag försöker häl-tå'a i vardagen... Antar att jag får fortsätta öva
Sedan för någon vecka sen så hade jag ett visst behov av att hålla foten nere på högerpedalen hela tiden (pinsam historia jag inte tänker dra, och som jag hoppas dude inte avslöjar heller ) , då vart det till att bromsa med vänster... Men huvva vad ryckiga inbromsningar det blev. Men jag har vänsterbromsat en hel del med farsan automat, och där gick det mycket smidigare. Är det någon skillnad på manuellt växlade bilars bromspedaler gentemot automatare? Alltså gör avsaknaden av koppling något åt själva bromspedalens beteende?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Sen har vi heel and toe för att tex varvtalsmatcha vid nedväxling under bromsning. Men det är en annan sak liksom.

Vad har jag glömt för varianter??


T ex att H&T kan användas för att få mjukare övergång mellan gas och broms och vice versa, inte bara för att varvtalsmatcha vid nerväxling under inbromsning.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Är det någon skillnad på manuellt växlade bilars bromspedaler gentemot automatare? Alltså gör avsaknaden av koppling något åt själva bromspedalens beteende?

Vad är skilnad på höger och vänster ben?????, mer än plaseringen förståss
Svar nej, det är bara att nöta vidare och få samma känsla i vänster påken som höger spiran. Det brukar ta ett tag att nöta bort det digitala betendet hoss vänster skohållare.

Som inbiten saab mupp med frihjul så är jag rätt verdelös på tå/häl med höger foten men västerbladet har jag inga som hälst problem att bromsa med.


Bilar utan frihjul eller dylikt som man behöver använda kopplingen för växling så är nog tå/häl viktigare att lära sig. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



fuling skrev:
citat:
Är det någon skillnad på manuellt växlade bilars bromspedaler gentemot automatare? Alltså gör avsaknaden av koppling något åt själva bromspedalens beteende?

Vad är skilnad på höger och vänster ben?????, mer än plaseringen förståss
Svar nej, det är bara att nöta vidare och få samma känsla i vänster påken som höger spiran. Det brukar ta ett tag att nöta bort det digitala betendet hoss vänster skohållare.

Som inbiten saab mupp med frihjul så är jag rätt verdelös på tå/häl med höger foten men västerbladet har jag inga som hälst problem att bromsa med.


Bilar utan frihjul eller dylikt som man behöver använda kopplingen för växling så är nog tå/häl viktigare att lära sig. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.


Vänsterbromsning skall jag nog låta bli att öva i trafik, speciellt nu till vinter. Jag är nog tillräckligt mycket trafikfara ändå
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Angående Tå&Häl: Jag hade för en del år sedan en Saab 900 med en förgasare och 100 hk, synkroniseringen hade blivit lite sliten( konstigt, det brukar dom aldrig bli ) så när man skulle växla ner så gick det något bättre om man mötte lite med gasen.
Jag kan även bjuda på en liten erfarenhet från mammas gamla Kadett kombi. Det var en -81 med den gamla 1200motorn och småkärv växellåda, dessutom var den tacksam att västerbromsa med. Med lite övning så lärde man sig att växla ner utan koppling, håll lite gas-lägg i friläge-ruppa till motorn-lägg i lägre kugge.
En sak till att komma ihåg när ni ska sladda med framhjulsdriften: Håll gärna i ratten med båda händerna så blir det enklare att hålla reda på vart framhjulen pekar. Det är lätt hänt att få hjulspinn och understyrning så man kan bli snopen när framhjulen greppar igen

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

fuling skrev:
Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.


Absolut så! Vänsterbroms och heel n toe ger ju fördelar på olika sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag kör inte heel-toe. jag har stora fötter och då följdaktligen stora skor. jag använder leftside of foot och right side of foot, (det är ju engelska som gäller när man pratar racing ) och vickar foten för att matcha varvtalet..

finns säkert någon nackdel med detta, men men..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
1, 2, 3, 4   >>
18 besök senaste veckan (35774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande