Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vänsterbromsa!? | << 1, 2, 3, 4 >> 19 besök senaste veckan (35781 totalt) |
Tvärtom tror jag din metod är bättre. |
||||
Att köra heel toe mer med tårna och hälen än med sidorna underlättar om man har golvmonterade pedaler.
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Gammal tråd om pedalanvändning:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Galningarna på BestMotoring brukar ha kamera vid pedalstället och steppar runt ganska friskt. För övrigt ett underbart program, där kan man verkligen snacka om testdueller....
En som kom upp nyligen, inga superbilar men kul ändå: http://rasterwerks.com/vid/BestMotor _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag kör likadant i båda bilarna, den ena med golvupphängd gas. Det fungerar bra i båda. "Ankan" _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jag använder vänsterbroms av flera stjäl, UTOM den mest kända, alltså att få en framhjuldriven bil att överstyra.
Under aktiv körning på småvägar eller bana kör jag i princip ALLTID med vänsterfoten på bromsen. Bättre bromsberedskap och som nämnts ovan mjukare övergång från gas till broms. På en bil med tydlig lastväxelreaktion kan man ta bort denna genom att börja bromsa en halv sekund INNAN man släpper gasen. Stabilisera bakhjulsdriven bil i en högfartskurva är ju också en populär metod.
Har jag inte märkt, d.v.s. att ABS skulle medföra problem här. Inte ens det lilla jag använt vänsterbroms på framhjulsdriven bil för att ta bort understyrning (full gas och använda bromsen för att kontrollera uppstället med). Tå häl började jag med redan på mopeden! Ja, just tå och häl var det ju inte där, men principen. Vad det gäller båda metoderna så ger, som vanligt, övning färdighet. Öva på vanlig väg, men kanske inte i tät stadstrfik JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag är verkligen ingen vän av framhjulsdrift men nu är jag tvungen att försöka lära mig eftersom jag har en Vobblo V70. Den rullar just nu på fräscha dubbfria däck. Så i snömodden försöker jag lära mig vänsterbromsandets ädla konst. Det ger dock upphov till många otäcka erfarenheter. Jag måste därför fråga hur gör ni?
"Dabbar" ni bromsen kraftigt eller mjukt innan, igenom och en bit efter hela kurvan? Eller? Eller inväntar ni att behover av kurskorrektion skall uppstå och då stampar till? Eller sitter ni med foten mjukt tryckt på bromsen (dvs hela tiden) och söker ekvilibrium mellan gas och broms? Jag har tycker mig dra erfarenheten att det med min bil endast finns ett sätt att någorlunda lyckas. Det är genom att korrigera med ett ganska kraftigt tryck på bromsen när den börjar jordfräsa. Genom en längre men ganska skarp kurva innebär det att jag behöver göra ett par sådana tryck för att hålla den i schack. Vad jag då märker när jag rätar upp den är att det med 1-3 sek.s fördröjning kommer en rejält överstyrande bakvagn? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
På en Std holk med Std däck så är det inga fjutttryckningar som funkar utan där får man trycka till ordentligt för att det ska ge någon verkan.... Men om du skulle testa en riktig Rally bil med riktiga däck och framförallt attack i körningen så funkar det bättre med små förändringar....... Vänsterbroms är ett suveränt sätt att hålla en 4wd eller Fwd på rätt sida gränsen men det funkar också bäst när man ÄR PÅ GRÄNSEN..... dvs det är svårt att vänsterbromsa med finess när man åker för sakta. |
||||
ok, tack Fredrik. Det är väl ung. den slutsats jag kommit fram till. Föv kanske man inte skall hålla på så mycket med en std.-holk? Iaf inte PÅ GRÄNSEN..? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Här kommer ju moderna "stjälpmedel" och ställer till det igen. Jag har inte ESP på min, men dock EBD som vill hjälpa till vid simultan bromsning och svängning. Det enda som funkar riktigt är att klämma till kort och rätt hårt så man får bilen ur balans ("upset") innan systemet hinner reagera riktigt. Modererad vänterbromsning har inte jag fått att funka på denna bil iaf. Sen kan det ju också vara den inneboende bromsbalansen som hjälper till att förstöra nöjet, men jag vill skylla mest på EBD:n (Electonic Brake Distribution). Men även ren ABS tar bort en stor del av möjligheten till bra vänsterbromsning.
Förslag till ny förkortning: KJBD = KillJoy Brake Device. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
[quote]Det är genom att korrigera med ett ganska kraftigt tryck på bromsen när den börjar jordfräsa. /quote]
Hmmm. Är inte problemet att du helt enkelt gasar för mycket i kurvan? D.v.s. Om du inte gjorde det skulle bilen gå dit du ville och vänsterbroms skulle inte behövas. Sen finns det ju alltid handbroms... Var förresten ute och smårallade med Civicen igår i nysnön. Som noterats innan på detta forum så vägrar bilen i stort sett helt att sladda i halt väglag utan "artificiell" hjälp (men på grus överstyr den bra). Å andra sidan får man heller inte oväntade och lömska uppställ när man minst anar det. Vänsterbroms kan man glömma med stora bromsar fram och standardpytte bak, så jag roade mej med handbroms runt gathörnen och la märke till en intressant sak. Det blev liksom naturligt att sladda IN i kurvorna, börja med en gnuttas styr åt "fel" håll, ryck i kryckan när man styrde in i kurvan och sen styra emot/gasa lagom för att bilen skulle stå rakt när man kom ut ur kurvan. Slutade först när jag började få värk i högerarmen... Men visst var det bättre med Focusen jag hade för några år sen, behövdes ingen handbroms där JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Nja, vad är det du föreslår? Att jag kör så "sakta" att bilen inte sladdar? Handbromsen använder jag endast när jag skall vända eller av någon annan anleding vill vrida karossen 90-270 grader. (Vändplats, parkering etc) Att använda handbromsen för att få en sladdande bakvagn vid körning känns fullkomligt fel för mig. Då har jag ju inget att "styra" den med... Mvh/Micke som saknar drivande bakhjul. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Ett tips om man vill köra med kontrollerade sladdar utan att köra på gränsen är att köpa en bakhjulsdriven bil...
Så Micke, ge Vobblon till frugan eller hyr ut den och köp en gammal BMW till dig själv istället. Då slipper du "problemet" med bältesvarnaren också (själv har jag en 2001:a och den enda bältesvarnare som finns i den är en liten lampa som lyser en kort stund). _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hhmm....tanken har slagit mig. Fresta inte! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Blir så för mig med. Pedalerna sitter tätt och det blir klart smidigast "blippa" till gasen med utsidan av foten med något vinklad fot. Funkar bra med hängande broms och stående gaspedal också. Nått fel är det också, kör alltid heel-toe. Även när det inte behövs, polarna undrar vad man pysslar med Kör ryckigare när jag inte heel-toe bromsar Vänsterbromsa däremot är nästan helt omöjligt. Fastnar med knät mellan pedalen och ratten och jag vet inte vad. Här väl för korta armar i förhållande till ben eller nått så jag sitter för nära ratten. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Jag tror nog Fredrik ska få prova att svänga med min bil och skriva en instruktion. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kör hyrfolkrace i somras, mestadels saab 900 med blankslitna sommardäck och blöt gyttjig bana. Vänsterbroms fick en helt ny innbörd för mig , det var tamejfasen nästan helt omöjligt att köra utan vänsterbroms (vilket märktes på hastigheten på dom som inte vänsterbromsade). Hade vänstefoten på bromspedalen nästan hela tiden, utom dom korta stunder då jag växlade. Gick utmärkt att justera balansen och spåret med bromsen, och var hur kul som helst . En stor del av bana (Väla utanför Helsingborg) tar man som en enda lång högerkurva som gradvis nyper till (270°). Otrooligt läckert att balansera den inte helt tighta folkracebilen igenom den kurvan!
_________________ Pär Hylander |
||||
Kan göra det bättre än så.... jag kan provköra den och du få sitta med och titta på Säg bara till när.... P.s det är mindre skrämmande om man inte är van på en sjyst isbana, men jag är inte knusslig så det funkar även torr asfaltsväg..... vet ett par riktigt bra norr om stan |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vänsterbromsa!? | << 1, 2, 3, 4 >> 19 besök senaste veckan (35781 totalt) |