Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
<<   1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (35781 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



LuddeR skrev:
jag kör inte heel-toe. jag har stora fötter och då följdaktligen stora skor. jag använder leftside of foot och right side of foot, (det är ju engelska som gäller när man pratar racing ) och vickar foten för att matcha varvtalet..

finns säkert någon nackdel med detta, men men..
'

Tvärtom tror jag din metod är bättre.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

F.ö. så gör även jag precis som du beskriver. Beteckningen heel n toe är lite vilseledande eftersom jag tror att flertalet snarare gör på detta sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Att köra heel toe mer med tårna och hälen än med sidorna underlättar om man har golvmonterade pedaler.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Gammal tråd om pedalanvändning:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=162&start=0

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Daniel Bengtsson skrev:
Att köra heel toe mer med tårna och hälen än med sidorna underlättar om man har golvmonterade pedaler.


Jo, definitivt, och man får vrida en hel del på foten när enbart gaspedalen är golvmonterad
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Galningarna på BestMotoring brukar ha kamera vid pedalstället och steppar runt ganska friskt. För övrigt ett underbart program, där kan man verkligen snacka om testdueller....

En som kom upp nyligen, inga superbilar men kul ändå:

http://rasterwerks.com/vid/BestMotoring_09.2003_RX-8_Mazdaspeed_A-spec . . . .

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



LuddeR skrev:
jag kör inte heel-toe. jag har stora fötter och då följdaktligen stora skor. jag använder leftside of foot och right side of foot, (det är ju engelska som gäller när man pratar racing ) och vickar foten för att matcha varvtalet..

finns säkert någon nackdel med detta, men men..


Jag kör likadant i båda bilarna, den ena med golvupphängd gas. Det fungerar bra i båda.

"Ankan"

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag använder vänsterbroms av flera stjäl, UTOM den mest kända, alltså att få en framhjuldriven bil att överstyra.

Under aktiv körning på småvägar eller bana kör jag i princip ALLTID med vänsterfoten på bromsen. Bättre bromsberedskap och som nämnts ovan mjukare övergång från gas till broms. På en bil med tydlig lastväxelreaktion kan man ta bort denna genom att börja bromsa en halv sekund INNAN man släpper gasen.

Stabilisera bakhjulsdriven bil i en högfartskurva är ju också en populär metod.

Citat:
Man kan bromsa i en böj bara för att stabelisera bilen, men det gäller att skrället inte ABS eller annat elende.


Har jag inte märkt, d.v.s. att ABS skulle medföra problem här. Inte ens det lilla jag använt vänsterbroms på framhjulsdriven bil för att ta bort understyrning (full gas och använda bromsen för att kontrollera uppstället med).

Tå häl började jag med redan på mopeden! Ja, just tå och häl var det ju inte där, men principen.

Vad det gäller båda metoderna så ger, som vanligt, övning färdighet. Öva på vanlig väg, men kanske inte i tät stadstrfik

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag är verkligen ingen vän av framhjulsdrift men nu är jag tvungen att försöka lära mig eftersom jag har en Vobblo V70. Den rullar just nu på fräscha dubbfria däck. Så i snömodden försöker jag lära mig vänsterbromsandets ädla konst. Det ger dock upphov till många otäcka erfarenheter. Jag måste därför fråga hur gör ni?
"Dabbar" ni bromsen kraftigt eller mjukt innan, igenom och en bit efter hela kurvan? Eller?
Eller inväntar ni att behover av kurskorrektion skall uppstå och då stampar till?
Eller sitter ni med foten mjukt tryckt på bromsen (dvs hela tiden) och söker ekvilibrium mellan gas och broms?

Jag har tycker mig dra erfarenheten att det med min bil endast finns ett sätt att någorlunda lyckas. Det är genom att korrigera med ett ganska kraftigt tryck på bromsen när den börjar jordfräsa. Genom en längre men ganska skarp kurva innebär det att jag behöver göra ett par sådana tryck för att hålla den i schack. Vad jag då märker när jag rätar upp den är att det med 1-3 sek.s fördröjning kommer en rejält överstyrande bakvagn?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
Jag är verkligen ingen vän av framhjulsdrift men nu är jag tvungen att försöka lära mig eftersom jag har en Vobblo V70. Den rullar just nu på fräscha dubbfria däck. Så i snömodden försöker jag lära mig vänsterbromsandets ädla konst. Det ger dock upphov till många otäcka erfarenheter. Jag måste därför fråga hur gör ni?
"Dabbar" ni bromsen kraftigt eller mjukt innan, igenom och en bit efter hela kurvan? Eller?
Eller inväntar ni att behover av kurskorrektion skall uppstå och då stampar till?
Eller sitter ni med foten mjukt tryckt på bromsen (dvs hela tiden) och söker ekvilibrium mellan gas och broms?

Jag har tycker mig dra erfarenheten att det med min bil endast finns ett sätt att någorlunda lyckas. Det är genom att korrigera med ett ganska kraftigt tryck på bromsen när den börjar jordfräsa. Genom en längre men ganska skarp kurva innebär det att jag behöver göra ett par sådana tryck för att hålla den i schack. Vad jag då märker när jag rätar upp den är att det med 1-3 sek.s fördröjning kommer en rejält överstyrande bakvagn?


På en Std holk med Std däck så är det inga fjutttryckningar som funkar utan där får man trycka till ordentligt för att det ska ge någon verkan.... Men om du skulle testa en riktig Rally bil med riktiga däck och framförallt attack i körningen så funkar det bättre med små förändringar.......

Vänsterbroms är ett suveränt sätt att hålla en 4wd eller Fwd på rätt sida gränsen men det funkar också bäst när man ÄR PÅ GRÄNSEN..... dvs det är svårt att vänsterbromsa med finess när man åker för sakta.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Fredrik - SLC skrev:
På en Std holk med Std däck så är det inga fjutttryckningar som funkar utan där får man trycka till ordentligt för att det ska ge någon verkan.... Men om du skulle testa en riktig Rally bil med riktiga däck och framförallt attack i körningen så funkar det bättre med små förändringar.......

Vänsterbroms är ett suveränt sätt att hålla en 4wd eller Fwd på rätt sida gränsen men det funkar också bäst när man ÄR PÅ GRÄNSEN..... dvs det är svårt att vänsterbromsa med finess när man åker för sakta.


ok, tack Fredrik. Det är väl ung. den slutsats jag kommit fram till.
Föv kanske man inte skall hålla på så mycket med en std.-holk? Iaf inte PÅ GRÄNSEN..?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Här kommer ju moderna "stjälpmedel" och ställer till det igen. Jag har inte ESP på min, men dock EBD som vill hjälpa till vid simultan bromsning och svängning. Det enda som funkar riktigt är att klämma till kort och rätt hårt så man får bilen ur balans ("upset") innan systemet hinner reagera riktigt. Modererad vänterbromsning har inte jag fått att funka på denna bil iaf. Sen kan det ju också vara den inneboende bromsbalansen som hjälper till att förstöra nöjet, men jag vill skylla mest på EBD:n (Electonic Brake Distribution). Men även ren ABS tar bort en stor del av möjligheten till bra vänsterbromsning.

Förslag till ny förkortning: KJBD = KillJoy Brake Device.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



[quote]Det är genom att korrigera med ett ganska kraftigt tryck på bromsen när den börjar jordfräsa. /quote]

Hmmm. Är inte problemet att du helt enkelt gasar för mycket i kurvan? D.v.s. Om du inte gjorde det skulle bilen gå dit du ville och vänsterbroms skulle inte behövas. Sen finns det ju alltid handbroms...

Var förresten ute och smårallade med Civicen igår i nysnön. Som noterats innan på detta forum så vägrar bilen i stort sett helt att sladda i halt väglag utan "artificiell" hjälp (men på grus överstyr den bra). Å andra sidan får man heller inte oväntade och lömska uppställ när man minst anar det. Vänsterbroms kan man glömma med stora bromsar fram och standardpytte bak, så jag roade mej med handbroms runt gathörnen och la märke till en intressant sak. Det blev liksom naturligt att sladda IN i kurvorna, börja med en gnuttas styr åt "fel" håll, ryck i kryckan när man styrde in i kurvan och sen styra emot/gasa lagom för att bilen skulle stå rakt när man kom ut ur kurvan. Slutade först när jag började få värk i högerarmen...

Men visst var det bättre med Focusen jag hade för några år sen, behövdes ingen handbroms där thumbs up

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



JohanR skrev:
Hmmm. Är inte problemet att du helt enkelt gasar för mycket i kurvan? D.v.s. Om du inte gjorde det skulle bilen gå dit du ville och vänsterbroms skulle inte behövas. Sen finns det ju alltid handbroms...

Nja, vad är det du föreslår? Att jag kör så "sakta" att bilen inte sladdar?

Handbromsen använder jag endast när jag skall vända eller av någon annan anleding vill vrida karossen 90-270 grader. (Vändplats, parkering etc)
Att använda handbromsen för att få en sladdande bakvagn vid körning känns fullkomligt fel för mig. Då har jag ju inget att "styra" den med...

Mvh/Micke som saknar drivande bakhjul.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Ett tips om man vill köra med kontrollerade sladdar utan att köra på gränsen är att köpa en bakhjulsdriven bil...
Så Micke, ge Vobblon till frugan eller hyr ut den och köp en gammal BMW till dig själv istället. Då slipper du "problemet" med bältesvarnaren också (själv har jag en 2001:a och den enda bältesvarnare som finns i den är en liten lampa som lyser en kort stund).

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



AndersY skrev:
Ett tips om man vill köra med kontrollerade sladdar utan att köra på gränsen är att köpa en bakhjulsdriven bil...
Så Micke, ge Vobblon till frugan eller hyr ut den och köp en gammal BMW till dig själv istället. Då slipper du "problemet" med bältesvarnaren också (själv har jag en 2001:a och den enda bältesvarnare som finns i den är en liten lampa som lyser en kort stund).

Hhmm....tanken har slagit mig. Fresta inte!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



johann skrev:
LuddeR skrev:
jag kör inte heel-toe. jag har stora fötter och då följdaktligen stora skor. jag använder leftside of foot och right side of foot, (det är ju engelska som gäller när man pratar racing ) och vickar foten för att matcha varvtalet..

finns säkert någon nackdel med detta, men men..
'

Tvärtom tror jag din metod är bättre.


Blir så för mig med. Pedalerna sitter tätt och det blir klart smidigast "blippa" till gasen med utsidan av foten med något vinklad fot. Funkar bra med hängande broms och stående gaspedal också.

Nått fel är det också, kör alltid heel-toe. Även när det inte behövs, polarna undrar vad man pysslar med

Kör ryckigare när jag inte heel-toe bromsar

Vänsterbromsa däremot är nästan helt omöjligt. Fastnar med knät mellan pedalen och ratten och jag vet inte vad. Här väl för korta armar i förhållande till ben eller nått så jag sitter för nära ratten.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



ILiveTORide skrev:
Nått fel är det också, kör alltid heel-toe. Även när det inte behövs, polarna undrar vad man pysslar med


Samma här. På en framhjulsdriven motorsvag std.pråm där det aldrig behövs!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



JohanR skrev:
Var förresten ute och smårallade med Civicen igår i nysnön. Som noterats innan på detta forum så vägrar bilen i stort sett helt att sladda i halt väglag utan "artificiell" hjälp (men på grus överstyr den bra). Å andra sidan får man heller inte oväntade och lömska uppställ när man minst anar det. Vänsterbroms kan man glömma med stora bromsar fram och standardpytte bak, så jag roade mej med handbroms runt gathörnen och la märke till en intressant sak. Det blev liksom naturligt att sladda IN i kurvorna, börja med en gnuttas styr åt "fel" håll, ryck i kryckan när man styrde in i kurvan och sen styra emot/gasa lagom för att bilen skulle stå rakt när man kom ut ur kurvan. Slutade först när jag började få värk i högerarmen...
JohanR
Jag har också experimenterat lite och ibland lyckas jag skrämma iväg bakänden med lite bromsdabbande, men helt klart enklast är ett snabbt ryck i handbromsen på väg in i kurvan. Det svåra är att ge fan i att styra emot. Gör jag det så sabbar jag svängen.

Jag tror nog Fredrik ska få prova att svänga med min bil och skriva en instruktion.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kör hyrfolkrace i somras, mestadels saab 900 med blankslitna sommardäck och blöt gyttjig bana. Vänsterbroms fick en helt ny innbörd för mig , det var tamejfasen nästan helt omöjligt att köra utan vänsterbroms (vilket märktes på hastigheten på dom som inte vänsterbromsade). Hade vänstefoten på bromspedalen nästan hela tiden, utom dom korta stunder då jag växlade. Gick utmärkt att justera balansen och spåret med bromsen, och var hur kul som helst . En stor del av bana (Väla utanför Helsingborg) tar man som en enda lång högerkurva som gradvis nyper till (270°). Otrooligt läckert att balansera den inte helt tighta folkracebilen igenom den kurvan!

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:

Jag tror nog Fredrik ska få prova att svänga med min bil och skriva en instruktion.


Kan göra det bättre än så.... jag kan provköra den och du få sitta med och titta på
Säg bara till när....

P.s det är mindre skrämmande om man inte är van på en sjyst isbana, men jag är inte knusslig så det funkar även torr asfaltsväg..... vet ett par riktigt bra norr om stan

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
<<   1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (35781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande