Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
1, 2, 3 ... 29, 30, 31   >>
2 besök senaste veckan (417432 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Jag heter David Kallentoft och är helt ny har på Rejsa. Jag tror detta är mitt första forum inlägg i livet, så jag ska försöka så gott jag kan.

Ägde tidigare en M3 E46 som jag började köra lite bankörning med. Bilen såldes och jag gick i April och köpte mig en BMW M5 e34 för att börja bygga på. Jag har varit på så många bilträffar och har alldrig sett någon som gjort ett riktigt seriöst bygge utav en sådan. Då med tanke på bankörning, inte buskörning! Blev sugen på att testa om det går! om det går att göra en riktigt bra banbil utav M5:an.

Hoppas att denna tråd så småningom skall leda till goda samtal och interessant läsning.

Jag är relativ ny inom motorsporten så jag behöver alla tipps jag kan få;) Detta är alltså mitt första bilbygge så det skall bli väldigt kul och se hur det fortlöper.


Nu till bygget:

Bil: BMW M5 E34 -93






Mål: En bra banbil som jag efter avslutad banåka kan köra hem (Bilen skall registreras för väg)

Detta kommer jag att göra med bilen:

Chassie:

Lätta
Förstärka
Bur
Nya Bromsar

Motor:

Sugtrim


Har varit ledig en vecka nu och bara arbetat med bilen. Jag började med att rensa hela bilen, ta bort plåt som jag ansåg mig inte behöva, skrapat asfaltsmattor, plockat ut motorn, börjat med buren och tagit bort taket. Bilen står bara på hjul nu:)

Lite bilder på hur det går:




Som ni säkert ser har jag kapat bort skiljeväggen mellan bagaget och cup'en.




Gjorde ett stag som hamnade för högt upp, staget bakom chaffören, det ska vell sitta dikt an mot kardantunelln?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kommer bli en kul bil detta thumbs up

Bara genom att lätta ut allt lull lull isolering med mera borde du strippat ur en 200-300 kg
Blir ju en helt annan bil när den är lite lättare.

Detta ska bli kul att följa då det saknas vettiga banåkar M5:or

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Helt klart en spännande tråd att följa då jag inte lär ge mig på nått liknande själv.
Då bilen tidigare haft en lite brokig historia kanske det är bra att den får prova på något helt annorlunda.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Jag kan säga så mycket som att bilen kommer att bli lätt, väldigt lätt förr eller senare, för att var en M5:a. Jag hoppas att jag kan lätta den i slutänden till 1200kg eller mindre, kommer bli svårt, men skam den som ger sig! Det är tråkigt dock att det finns så pass lite eftermarknadsprodukter.

Till E30 kan du hitta allt! men till e34 finns inget känns det som. Det ser ut som om jag får göra mina kaross delar själv.

Det lustigaste var att när jag köpte bilen läckte den ingen olja alls, men när jag tog ut motorn och började plocka ner den, kan jag säga att ALLA skruvar till tråget kundes skruvas ut för hand.

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



E34 har ju bra balans, M5an har ju effekt så det räcker... Detta kan nog bli bra. Gör inga dundertabbar nu bara för att du har för bråttom. Tänk på hur du ska göra så allt blir rätt. Ta reda på grejjer innan du bygger fel. ...och lätta så mycket du kan.

Det är mitt tips. M5 är ju för dyr för att bygga skit av. Dessutom börjar dom ju bli färre numera.

Bygg på bara vi vill se hur den blir!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Detta ska helt klart bli kul att följa då jag rattar en likadan M5:a till vardags

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Gemini__
Köping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 20



oj, intressant projekt. Detta kommer följas, lycka till.

Mvh:
Thomas

_________________
Thomas Gidlund
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Häftigt! Keep on lättning!

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Kul projekt, lycka till!

Här är ett gäng som rejsat mycket med en M5E34:

http://www.vds-racing.be/Px_bmw/index.htm

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Idag satte jag fart med bilen. På grund av platsbrist har bilen fått stå ute i en veckas period och det har därmed resulterat i en hel del ytrost utav fukten. Jag tror dock inte att det är någon fara men det känns lite träligt att titta in i den nu, då alla gammla slipspån har rostat.

Detta har jag gjort idag:

Lagt igen takluckan:)


Svetsade och limmade en plåt så nära som det bara gick och resten kommer att fyllas igen med spackell. Kommer naturligtvis att tänka på vikten, för den är viktig!!



Tagit bort dörrarna som skall rensas och bytas glas i. Kommer även att beklä insidan med kolfiberplattor.



Tagit bort bakrutan



Ända rosten är nu också lagat







_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Blev en liten specialare för att "förankra" buren i de främre fjädertornen. Är inte helt nöjd med lösningen men den känns rätt okej. Bygger trotts allt inte någon fia godkänd bur. Synpunkter?


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Kallentoft skrev:
Blev en liten specialare för att "förankra" buren i de främre fjädertornen. Är inte helt nöjd med lösningen men den känns rätt okej. Bygger trotts allt inte någon fia godkänd bur. Synpunkter?



Har du ett stag där uppe också, isf borde det väl inte vara något problem med överrenstämmelse med TR?

Det är nog vettigt att bygga så du kan ta ut vagnbok utan att behöva bygga om när du ändå bygger, om inte annat för framtida försäljning om det någonsin skulle komma på tal.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



"Bevaka det här ämnet för svar"

Detta kommer att bli så underbart. Byggde själv på en E34 för några år sedan. Älskar karossen och S38an är inte dålig den heller.

Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Kallentoft skrev:
Blev en liten specialare för att "förankra" buren i de främre fjädertornen. Är inte helt nöjd med lösningen men den känns rätt okej. Bygger trotts allt inte någon fia godkänd bur. Synpunkter?



Det där staget längst ner till vänster i bild har jag då aldrig sett nån sätta dit.
Sen så verkar du sakna ett stag till i dörröppningen.

Hur ser det sen ut med fästplattan till främre bågen där på bilden?
Det ska sitta en förstärkningsplatta på minst 120cm2 svetsad i karossen och en fastsättningsplatta svetsad i änden på röret, sen ska de plattorna bultas ihop med minst 3xM8 8.8, likaså på huvudbågen.
På bakåtsträvor räcker det med 60cm2 och 2xM8 8.8.
Man får utöver bultarna även svetsa ihop plattorna om man önskar göra det.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Utprovade väghållningskit finns hos Dinan.
Dinan tävlade med en e34 540 i mitten på 90-talet.
Här är en länk.
http://www.dinancars.com/store/home.php?cat=365

lite annat finns till 540 som borde passa
http://www.dinancars.com/store/home.php?cat=335

Jag har själv ett stage 1 kit och ground control krängningshämmare till min M635 och det är jag kanon nöjd med.

Ang bromsar så fungerar M5 bromsarna utmärkt som de är speciellt då bilen är lättare än orginal.
Eller är anledningen att du vill ha mindre fjädrad vikt med lättare ok ?

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack för alla svar,

Står ute i solen och rensar dörrarna, kommer bilder på det. Tänkte ta och beställa plastrutor till bilen, men vet inte exakt vad jag skall ha. Min första tanke var lexanrutor, men frågan är om det finns några andra bra alternativ?

Haft kontakt med SCM Engineering ang coilovers från Intrax, så vi får se hur det utvecklas. Har även kollat på KW så så vi får se vad det lutar år i slutändan. Det sitter Bilstein dämpare med H&R fjädrar på för tillfället, men fjädrarna är inte anpassade för bilens nya vikt.

När det gäller bromsarna så kommer samtliga att bytas ut mot Wilwood. Har beställt bakbromsarna, det blev Superlite ok med SRP skivor. Behöver dock bellhouse till skivorna. Det kommer att bli 332mm bak och fram vet jag ej. Vill använda mig utav 17" fäljar så bromsarna kan inte bli för stora fram. Återförsäljaren för wilwood sa att jag kunde ha 355mm skivor fram. Jag vet att jag har 405mm innermått på fäljen, och bromsarna kommer att bygga 396 i så fall. Så frågan är, kommer 4,5mm tillgodo att räcka?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Ungefär så här kommer bakbromsarna att se ut. Wilwood säljer bellhouse till bmwn men dessa är inte riktigt bolt-on.

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Krille_hlm skrev:
Det där staget längst ner till vänster i bild har jag då aldrig sett nån sätta dit.


Staget framåt mot hjulhuset är inte så dumt för att förhindra att hjulet kommer allför långt in i kupen vid en smäll. Om man sitter på standardplatsen så skyddar man fötterna ganska bra med ett sådant stag.


Däremot skulle jag nog ha behållt bakre väggen, dels för att den förstärker karossen enormt mycket och dels för att om du har tanken eller batteriet i bakluckan för dom ska helst vara avskiljda från kupen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tanken var att bygga en ny vägg senare i vinter. Planen är att få bilen körklar så att jag kan komma ut på våra banor under september månad, men man får nog ta och se hur långt man hinner. Kommer att plocka ner bilen igen i vinter då motorn kommer att trimmas, underredet skrapas, byta tank och mycket därtill.

Har ett mål att kunna testa chassiet lite i slutet av sommaren så man vet vad man vill till nästa år.

Har så klart varit ute och grejat lite idag;)

Lättade bak dörrarna idag. Det var riktigt tunga kolosser, vägde 25kg innan jag började.




Det slutade på 13kg, då återstår lexan rutor och kolfiber platta som insida, det kan inte vara för mycket vikttillskott. Hoppas jag klarar 15kg






Eftersom att motor kommer att plockas ner totalt i vinter så lägger jag inte för mycket möda på denna. Har slipat och målat blocket samt toppen, även alla packningar bytta och en hel del skruvar, det får ju inte läcka! Tanken är även att machporta insug och grenrör, samt värmeskydda.





Lite intresserad är hon nog allt!

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Roligt tråd med en kaross jag aldrig slutar tycka om.

Du verkar göra det hela seriöst och det uppskattar nog många med mig. Ser framemot att följa tråden för att sen bli omkörd av dig på banorna!!


thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack så mycket Johan!

Det ska bli väldigt kul att komma ut på banorna under sensommaren, om nu detta är möjligt. Det skulle vara väldigt kul att hinna med en resa till ringen också, då jag alldrig varit där. Den som lever får se!

Sitter och funderar lite ang. chassi. Eftersom att jag är relativt mycket nubörjare, undrar jag vem man ska vända sig till för att göra bra hjulinställningar mm. Vill göra en bra inställning för bana så frågan är, vem kontaktar man eller går det att göra själv??

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
1, 2, 3 ... 29, 30, 31   >>
2 besök senaste veckan (417432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande