Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 29, 30, 31   >>
13 besök idag (417585 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej, Tack för alla uppmuntrande komentarer

Monterar för fullt saker på bilen, så det går relativt snabbt framåt.


Framdäcken är nu skodda med en begagnad uppsättning slicks. Fungerar till vidare:





En liten bild som visar att man även kan peta sig mellan tänderna under bilen:





Framvagnen är nu stumt monterad och kommer att vara så här tills vidare. Det reglerbara staget har egentligen ingen funktion just nu. Jag kommer senare att bygga om det böjda svarta stagen till reglerbart, men tar en sak i taget. Måste kunna reglera båda för att inte hjulvinklarna skall bli helt fel. Svarvade även en stum busning med ett ledlager i till det svarta staget.


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej alla gasglada vänner!

Då jag känner mig lite lagom sliten efter de senaste veckornas arbete, tänkte jag att det skulle få bli lite tid framför datorn idag. Ett bra tillfälle att summera lite om vad som har hänt den senaste tiden.

om ni läst min projekttråd tidigare vet ni kanske att jag i början lämnade bort jobben till olika företag. Första buren jag köpte blev söndersvetsad utav en praktikant på smidesverksaden. Fick sedan hem en räkning på 5000kr för svetsjobbet! och en bur som bara var att slänga. Företaget som lackerade bilen vit invändigt gjorde det utan att ha slipat eller tvättat med thinner eller liknande. Företaget som skulle byta ut hela taket mot ett utan taklucka, tog bara en plåtbit och en massa spackell för att få det avruntad (Vilket det senare skulle visa sig inte bli). Det var i detta skede jag bestämde mig för att göra ALLT själv! Hade inte svetsat innan, inte lackat, inte byggt bil. Men man skall inte heller glömma att jag gjort mina misstag, vilket jag fortfarande gör. Men allt eftersom projektet rullar på lär man sig. Det känns verkligen kul!

En liten bild på hur det såg ut innan vintern:



Måste säga att det känns som att bilen är byggd nu, även att det är mycket kvar! (Inte ens motor eller växellåda är i, men men jag är tidsoptimist så det gör man säkert på en kväll när sakerna kommer hem;))


Detta har jag gjort de senaste två veckorna:

-Svetsat färdigt det i chassiet som inte var klart.
-Gjorde ännu en gång nya stolsfästen på förarsidan.
-Slipat bort all den vita färgen som tidigare var i bilen.
-Lagt igen alla hål i karossen som inte kommer att ha någon funktion.
-Grundat och kittat chassiet undertill.
-Slipat alla underreds detaljer mm.
-Lakerat bilen själv i grannens lackbox.
-Börjat montera.
-mm.

















Får ursäkta för alla dåliga bilder. Med en blixt skulle man nog framhäva lacken lite bättre. Det är trotts allt två lager klarlack både i och under.

Nej den kommer inte att vara babyblue:D

Mvh// David

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Grymt bygge.
Själv är bäste dräng som sagt.

Fler söndersvetsade burar på rejsa senaste tiden verkar det som.
Det verkar ju inte som så många vet vad det innebär att svetsa i en bur för banåka/rejsing?
Din blev ju mer än godkänd för att vara första försöket ju. thumbs up
Hela bilen blir nog fin sen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Verkligen ett snyggt och välgjort bygge det där, all "kreddit" till dig Hoppas vi
får se den "live" snart.

Kul att träffa människan bakom en signatur åxå, på Sviesta i Söndags

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Underbart vilken energi alltså, och att inte tappa motivationen såpass att man inte orkar mer trots allt strul, mycket bra, kul också att du kom till montern på elmia och hälsade på, jag var den store lunsen som kom fram till att det var du när du nämde ditt bygge

_________________
Viktor Starkman
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack alle sammans.

Citat:
Verkligen ett snyggt och välgjort bygge det där, all "kreddit" till dig Hoppas vi
får se den "live" snart.

Kul att träffa människan bakom en signatur åxå, på Sviesta i Söndags


Trevligt att träffas. Var roligt att få utbyta några ord med ett team som har hängt med lite. Måste erkänna att jag är lite småsugen på svarten




Citat:
Underbart vilken energi alltså, och att inte tappa motivationen såpass att man inte orkar mer trots allt strul, mycket bra, kul också att du kom till montern på elmia och hälsade på, jag var den store lunsen som kom fram till att det var du när du nämde ditt bygge


Tack Viktor. Jag vet inte om jag kan hålla med dig om energin, tycker ärligt talat att det går rätt så sakta framåt. Kul att träffa er i montern.


Kommer att lägga mig under operationsbordet imorgon så jag kommer att få lägga projektet på is några månader. Dock kommer jag att satsa på att göra ett rejält ryck när jag är klar med min rehabelitering. Så i slutet utav sommaren är inte helt omöjligt

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003
Inlägg: 60



Kallentoft skrev:

Kommer att lägga mig under operationsbordet imorgon så jag kommer att få lägga projektet på is några månader.

Vad ska du göra under bordet?
Mycket fin bil för övrigt, resultatet blir säkerligen bra.

_________________
Per Stohm
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hoppas att jag får ligga på bordet

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Jag är djupt imponerad över ditt burbygge när du säger att du inte har hållt i en svets tidigare! Jag hade vart lika imponerad om det var din tjugonde bur i ordningen

5 thumbs up av 5 thumbs up möjliga!!


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Finns det ingen här på Rejsa som har några slicks eller R-däck i dimensionerna 250-270/35-45-17" till salu begagnat???? Måste nämligen ha till mina bakdäck så jag får ner bilen på backen.

Finns inte riktigt utrymme för att köpa nya däck då mycket står på inköpslistan. Köper nya ostar efter första testkörningen testkörningen.

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skall bilen säljas?

Du har gjort ett sånt jävla bra jobb och vi är nog en hel del som vill se dig slutföra detta!!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Ska du sälja den nu när du gjort allt skitjobb? Är ju bara finjobbet kvar..
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hade en väldigt dålig dag igår med allt emot mig. Är nämligen nyopererad och mycket dålig på att inte göra något. Gjorde helt enkelt fel beslut vid fel tillfälle.

Kommer och ska bygga färdigt bilen

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Kallentoft skrev:
Hade en väldigt dålig dag igår med allt emot mig. Är nämligen nyopererad och mycket dålig på att inte göra något. Gjorde helt enkelt fel beslut vid fel tillfälle.

Kommer och ska bygga färdigt bilen


Ja gör inga förhastade affärer bara för att "allt känns p**s"

Så gjorde jag med en urquattro som jag börjat att riva för å bygga räserbil av men så försvann motivation och då sålde jag den Vilket jag ångrat varenda gång jag tänker på den och detta var nog 4 år sedan nu....
Så det är bättre att gömma bygget i ett hörn tills man får upp motivationen igen

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag vill också se bilen klar.. den kommer bli underbar gissar jag på. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Cammo skrev:
Jag vill också se bilen klar.. den kommer bli underbar gissar jag på. thumbs up


+ En

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Första svängen i garaget idag efter opperationen och bilen är efter lite jobb på backen. Kommer dock att behöva valsa kanterna lite fram då jag ökat spårvidden. Justerade även till dörrarna.

Bjuder på en lite dålig bild:


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Pitbull_S
Kyrkhult
Här sen Jan 2010
Inlägg: 203



Hej David..

Har du ngn bil på hur du gjorde med stolsinfästning?

/ Mvh

_________________
Mattias Skoglund
Mob, 0763-493494
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234



Kallentoft skrev:



Tja kalven om du flyttar detta staget till det inre hålet, som är det som staget ska sitta i. så slipper du valsa skärmkanterna.Rinnesjö gjorde samma fel på sin och hälsar att det är lätt hänt

mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 29, 30, 31   >>
13 besök idag (417585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande