Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
3 besök senaste veckan (417433 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om det funkar för din del att göra det 10 min körning från Mantorp Park (Spångsholm) så ordnar vi det i samband med en korrekt corner weight, vilket dina nya dämpare/fjädrar kommer göra möjligt.

Hör av dig på ett PM/mail/SMS/telefon så kan vi dels se vad som kan vara intressant och dels kan vi bolla lite olika ideer över vad som ger mest pang för pengarna. De produkter du räknat upp är ju dock erkänt fina.

Välkommen!
Andreas
0708-78 77 18

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Hänt ngt mer med pärlan?

Får du några orginaldelar över? jag kan vara intresserad isf. beroende på vad det är för ngt.
Som t.ex inredning - vad var det för ngn i din M5:a?

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Har varit bortrest på jobb ett tag nu, men nu är man äntlligen tillbaka för att jobba vidare på bilen. Har ett komplett svart skinbaksäte kvar, om du är interesserad. I övrigt har jag gjort mig av med det mästa, har så dåligt med platts i garaget.

Det jag gör nu är att slipa, slipa, slipa! Allt för att bli färdig för lackeringen som kommer att vara nästa vecka. Har även börjat att mäta lite på bellhouse till skivorna som har kommit hem.






Eftersom att jag har ett så litet garag och så dåligt med maskiner (ingen svets mm) så blir jag tvungen att transportera bilen hela tiden, vilket tar massor utav tid.



Så här såg motorn ut innan grundrenoveringen.



Mitt lilla garag


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Fick hem lite nya delar i fredags också.

Kommer att använda dessa bak som mäter 332mm, mätte lite på fälgen igen och dessa hade 382 som innermått. Vi får se hur pass stora bromsar jag kan ha fram, men hoppas på 13,7", det borde gå. Det kanske är lite överdrivet för en bil som kommer att väga under 1300kg, men det är alltid bra att ha lite extra:)



Även lite annat


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Allt beror ju på vad man är ute efter men... Satsar man på snabba tider så ska man ju inte ha större bromsar än vad som behövs. Det blir ju mer ofjädrad vikt. Ett par mindre bromsar med riktig kylning och bromsvätska är nog ingen dum idé.

Nu håller jag ju med om att det är snyggt med de bromsar du köpt, och tycker att du ska ha dom på, men ville bara lägga en input om att stört inte alltid är bäst. Du behöver ju inte ha "lite extra" om du inte ska ha mer vikt eller mer effekt senare.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Håller faktiskt helt med dig! Det är lite stora bromsar för att sitta på bilen och jag är helt med på att den ofjädrade vikten ökar (Utryckte mig kanske lite konstigt), men samtidigt om man ser till de erfarenheter jag hade med min förra bil (m3 e46), så känns det aldrig fel att ha lite för mycket bromskraft. Sen är ju frågan, vad är rätt dimensionerat? Där har inte jag alla svar! men man måste börja i någon ände. Jag väljer att överdimensionera lite, det tror jag är bra. Sedan vet jag inte heller vart effekten kommer att landa på i bilen och vart bygget kommer att sluta. Oavsett hur det blir, kommer jag garanterat inte att ångra att jag köpte för små bromsar.


Planen som jag har sagt är att trimma motorn över vintern, men jag köpte som ni såg på bilen ett chip från Turner Motorsport, men jag har läst väldigt mycket att man inte ska sätta i dessa, för att inte motorn klarar det förhöjda varvstoppet. Vad tycker ni, kan jag koppla in chipet eller ska jag strunta i det??

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Aha okej... Nja bara ett baksäte är nog inte intressant.

Ang. Chip som höjer varvstoppet så skulle jag avråda dig ifrån att peta i det. Iaf i motorns orginalutförande då den har en en tendens att göra ventilsallad vid förhöjd varvstopp.
Men med modifierad motor så ska man ju klara av att höja varvstoppet men då ej med ett "färdigt" chip.
Eftermarknasprut och en superduper-mappning är att rekomendera

www.e34m5.se så finns det massor av kunnigt folk samt att grabbarns på PPF har byggt en riktigt hårig S38 sugmotor säger en del om dem så hör framförallt med dem

Den S38 PPF var med och knåpade ihop lämnar:
"orig 3.8 ger 237 whp i dynapacken. M5 V8 gav 301 whp.
Denna gav 343 whp och 392 wnm!!!!!! "

Här finns lite mer info
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=32855&highlight=& . . . .

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Trevligt bygge. E34 råkaross väger endast 300kg, så visst kan man lätta dem. även om 300 blir svårt att komma ner till:)
SKa bli kul att följa!

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack så mycket. Ja, jag hoppas att den går att få rätt lätt.

Chipet kommer inte att åka i! Har hört om allt för många som har fått problem med det förhöjda varvstoppet. Känns också lite onödigt att reskera att motorn går sönder, när den ändå kommer att få sig en rejäl omgång i vinter. Ang. motorn har jag varit i kontakt med Köhler, men dock inte PPF, det kanske kunde vara ett bra alternativ då.

Har lite funderingar ang. buren. Jag funderar på att komplettera med dessa strävor, men samtidigt så tänker jag på vikten som är väldigt viktig för mig. Vad tycker ni, bör jag komplettera buren? Eller förslag?




För övrigt är jag i fullt arbete med att slipa, det tar tid och man måste ha tålamod. Lackeringen är nästa vecka.

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Montera. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



tycker med att du borde montera de extra strävorna. är själv absoluta viktfreak men tycker att man aldrig ska spara på säkerheten! och de få extra kilo kommer du knappt ser skillnaden på

_________________
Philipp Klement
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Eftersom att redan lackering är inbokat så har jag inte mycket tid till att komplettera buren. Kommer plocka ner bilen totalt nästa vinter, då kommer hela chassiet kollas över igen, inkl buren. Men frågan är, tror ni det ger någon nämnvärd skillnad för styvheten i chassi?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
ok, då var det på tiden att uppdatera lite:)

När jag skulle bygga buren i bilen, tog jag beslutet att laya bort svetsarbetet för att få en så snygg svetsad bur som möjligt. Min tankte var så klart att de som skulle få göra jobbet skulle tig:a ihop buren. Eftersom att jag själv har väldigt dåligt med svets erfarenheter, så kändes detta som ett bra alternativ. Jag tog dock beslutet om att jag själv skulle kapa till alla delar och punkta ihop den. På det sättet skulle jag få alla mått som jag ville ha.
Jag tog i kontakt med en lokal smidesverkstad och berättade hur jag ville ha det. Det var inget problem enligt dem och jag kände att jag kunde lita på företaget. Efter två veckors väntan på att helsvetsningen skulle bli klar var jag väldigt förväntansfull. När jag kom och hämtade bilen efter två veckors arbete på smidesverkstaden, var buren Mig svetsad och utav en praktikant .

Det var det sämsta arbete jag någonsin sett!! Efter några dagar får jag desutom hem en faktura på 4000kr för detta skitjobb. Ibland blir man galen på företag:bang2:

Hur gick det då:

Jo, fakturan åkte i papperskorgen och vinkelslipen fram! Ett viktigt beslut har jag gjort i detta projekt, jag gör allt själv!

Eftersom att det bilen skall i på lack senast om en och en halv vecka, så är det bara att sätta igång.

Detta måste göras:
- Alla nedre burfästen måste sågas upp, byta gålvplåt och "burbrickor".
- Slipa och spackla ner det sista i motorrumet och inuti bilen.
- Komplettera buren med de extra rören som jag visade i min skiss
- Smackla det sista lagret på taket och slipa ner innan lack.


Bara att hyra släp och sätta igång:



Bilen i verksaden som jag lånad



Kort på smidesverksadens lösning på nedre burfästen och svetsning efter en lång förklaring. Kan även berätta att jag hittade över 13 st hål i svetsarna. Där du alltså ser igenom till marken.






Jag kapade bort ett större område utav plåten runt fästena som var lite sämre plåt och även burrörets botten. Är ju nybörjare på att svetsa men jag tycker att det hyvsatt bra, inga hål iallafall:) Dubbla plattor också efter reglementet. Blir också bultat sen.



Lite grund efter lagning utav de främre. Bytte även att större parti med plåt. Fick på det sättet också ett rakare golv.



Slipat! Har lite spackling kvar.




Har blivit klar med de sista dörrarna. Bara lexanrutor kvar. Kommer även att bli en dörrinsida i komposit.




Bakluckan fick också den smaka kaptrissa:) (fixar en bild på hur det blev sen)


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Fortsatte mitt arbete med de nedre golvfästena till buren och lagning utav plåt igår natt.

Innan


Kapat och måttat in


Helsvetsat. Inte så snyggt kanske




När golvet var klart tog jag tag i de främre burfästena, alltså de rör som går rakt fram från buren till de främre dämpartornen. På onsdag kommer de sista fyra rören kompletterar till buren (enligt tidigare skiss) och förhoppningsvis på torsdag blir det lackering:)


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Sista stagen monterade och golvet lagat. Kommer att bultas efter lack







_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
ok, idag fick jag valuta for den tid jag lagt ner pa att slipa och forbereda infor lackeringen. Bilen insida ar nu fardig, darmed aterstar "bara" utsidan. Biler pa det kommer. Det som kommer att ske nu efter att bilen kommer hem fran lackeringen ar bland annat dragning utav el, stol- och rattmontering, motor,bakvagn och framvagn mm.

?? Ar det nagon som vet vem som kan tillvarka addaptrar och bellhouse till nya bromsarna efter ritning??

PS. Skriver fran en dator som inte har aao... ja just det








_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Tjusigt !!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Nordstedt
Skåne
Här sen Maj 2008
Inlägg: 46



Mycket trevlig läsning helrätt att bygga banbil av M5 E34, hoppas man får se dig i mina trakter (Ring Knutstorp) nästa sommar

_________________
Andreas Nordstedt
BMW 2000NK -70 (såld)
BMW 525i 24V (såld)
BMW 518i -87
Volvo 850 T5
Porsche 924 (såld)
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack sa mycket, uppskattar verkligen kommentarer, bade vad som ar bra resp. daligt, var inte radda att saga om ni sjalva har nagra id'eer eller funderingar.

Planen var fran borjan att bli sa pass fardig att man kan ut och testa chassiet lite i slutet av sommaren. Det var planen iallafall, men eftersom att detta ar det forsta bygget jag gor har jag nog insett att det tar tid, om inte for att jobba ihop pengar. Far se om det blir en tur innan snon, om inte annat blir jag tidig till nasta sesong

Har ledat efter ett garage att arbeta med projektet i under vintern, har bara ett "kallgarage" sa jag letar for fullt just nu efter nagot annat, dock utan resultat hitills. Det finns ingen har pa rejsa som har en garageplats ledig i Linkopings omradet??

Nyrenoverade spjallhus!



_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Vaxelladan fardigrenoverad och rentvattad. Aven nytt vaxellankage monterat.

Nagon som har en bra olja att rekomendera till vaxelladan?





_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Kallentoft skrev:
Tanken är även att machporta insug och grenrör,


Det är ju en S38, insug är redan matchportat, färdigt från fabrik vet du thumbs up , det är ju ingen Volvo motor ser du


Kallentoft skrev:



NEEEEEJJJ!!!

Den färgen... Det är som sagt en BMW motor, ingen Volvo motor... , ok om det vore en "standard" motor, men inte på en S38... på med svart, fort fort fort!

Kul att du bygger på en E34, och chassie, det finns. Värre till E28/E24 isåfall...

Följer med spänning för att se resultatet! thumbs up

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3, ... 29, 30, 31   >>
3 besök senaste veckan (417433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande