Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
3 besök senaste veckan (417433 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Nisse977: Tack Nisse, motorn kommer bli bra tror jag

Stämmer, det är M5 E39 motorn. Den är ju på 5,0L standard och jag räknar med att jag skall landa på ca 4,8L när foder, kolvar och stakar är på plats. Turbos är två 5558 Billet BB med V-bands huset och 0,63 A/R. Det är rätt stor skillnad på vikten med v-bands huset kontra det vanliga. Som sagt, dessa kör Agera R med på sin 5L motor så då borde det räcka till mig.

Tanken är att styra detta med mitt Vipec V88 som du nämner. Detta skall sedan prata med TTT Racing (http://www.ttt-racing.com/) styrningen som jag köpt till lådan. Tänkte begränsa laddtrycket på olika växlar men självklar måste man ju ha detta på knapp så man kan trycka ut det. Annars har jag nog tänkt köra som dig via tps.

Är liten sugen på en "traction control" burk men tycker personligen man tappar lite det roliga då. Är dock helt övertygad om att en sådan burk är det bästa!

Kul att läsa att du var nöjd med din laddtrycksbegränsning. Alltid skönt att ha någon att referera till.


Kalle_alfaturbo: Tack!


Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det

Det roliga med denna bil tycker jag personligen är att det är just en E34:a. MEN, nu när man byggt lite och känner att kunskaperna börjar bli lite bättre än innan så känns det som det finns för mycket jag vill göra om på karossen/chassi. Dels vill jag bygga om hela framvagnen, jag är långt ifrån nöjd med bakvagnen, jag vill komma ner i vikt, nya däckbredder kräver en "GTR" breddning mm....

För att komma ner i vikt och få en önskad symmetri på fram och bakvagnen känns det som det ända sättet är att bygga röramschassi. Jag har till och med kommit så långt att jigg, en till E34:a är inhandlat. MEN, för att göra detta som jag är mycket sugen på, krävs så klart att jag måste ljuta min egen kaross och just detta moment är inget jag varken kan eller är speciellt sugen på. Detta gör att jag inte riktigt vet vad jag vill med denna bilen i dagsläget. Skall jag bygga nytt så bör jag överväga att börja nu så man inte gör massor utav dubbel jobb. Men som sagt, ljuta delar och ta fram en gtr kaross är inget som jag tycker skulle vara så kul som det känns nu.

Drömmen är så klart att bygga en rörams E34 GTR, gamla bilar med modern teknik är helt klart nr1 i mina ögon. MEN, att byta kaross känns ändå som det som ligger närmst just nu. Har inte så stor betydelse vilken kaross det skulle vara men det viktiga är att det finns ett framtaget GTR packet, gärna vintunnel testat. En E82 GTR är det som jag funderar på om jag kan få tag på en kaross bara. Ett annat alternativ är att ta hjälp med ljutningen och så klart göra allt annat själv.


Som sagt, ville bara skriva av mig lite hur jag tänker och varför det inte går super snabbt framåt just nu. Inget är bestämt och jag bygger på med min motor så länge.[/b]

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kallentoft skrev:
Nisse977: Tack Nisse, motorn kommer bli bra tror jag

Stämmer, det är M5 E39 motorn. Den är ju på 5,0L standard och jag räknar med att jag skall landa på ca 4,8L när foder, kolvar och stakar är på plats. Turbos är två 5558 Billet BB med V-bands huset och 0,63 A/R. Det är rätt stor skillnad på vikten med v-bands huset kontra det vanliga. Som sagt, dessa kör Agera R med på sin 5L motor så då borde det räcka till mig.

Tanken är att styra detta med mitt Vipec V88 som du nämner. Detta skall sedan prata med TTT Racing (http://www.ttt-racing.com/) styrningen som jag köpt till lådan. Tänkte begränsa laddtrycket på olika växlar men självklar måste man ju ha detta på knapp så man kan trycka ut det. Annars har jag nog tänkt köra som dig via tps.

Är liten sugen på en "traction control" burk men tycker personligen man tappar lite det roliga då. Är dock helt övertygad om att en sådan burk är det bästa!

Kul att läsa att du var nöjd med din laddtrycksbegränsning. Alltid skönt att ha någon att referera till.


Ska citera mig själv från min byggtråd.
Nisse977 skrev:

Tog mig bara 5 min att ställa in Boost target som jag ville ha den.
Med minsta möjliga tryck upp till ca 50% gas, sen rampa upp till fullt tryck vid 100% spjällöppning.
(190kpa = 0,9 bars övertryck osv..)
Begränsar även laddtrycket en aning på fullgas vid 3000-3500rpm, för det bara spinner om man kör max tryck där



Var sen ute och testade med en garagekompis i passagerarstolen, han fick visst byta kallingar efteråt sa han


Du lär väl få lite andra siffror så klart, men för min del funkade detta kanonbra. Kanske tänker jag stoppa i en ännu mjukare fjäder i wastegaten för att få ner grundladdet ytterligare. Bara den är tillräckligt hård för att kunna ge det max tryck jag önskar vid 100% TPS.

Detta i 1250kg bil med 570whp @ 1,8bar.
390whp vid 0,9bar och 520whp vid 1,5 bar hade vi i dynapacken, bara så man ungefär fattar vad tabellen resulterar i.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Gladen
Ludvika
Här sen Apr 2008
Inlägg: 45



Kallentoft skrev:



Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong


+1!

Har själv fastnat i ett bygge som aldrig blev klart för man ville bara göra om allt hela tiden.

_________________
Kristian Glad

ALIVE.SE
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Precis, du har inte mycket kvar. Bättre att du bygger klart denna så du får komma ut och köra lite, brukar vara av körningen man får sin motivation. Sen kan du alltid börja bygga en rörram på sidan av.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



GustafB skrev:
Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong


Alltså..hallå där !
Jag tycker också att det är synd att bygga rörram. Det går ju 13 st rörramar på dussinet nu mer.

Men att du vill bli av med fram- och bakvagn, förstår jag.

Mitt förslag är att byta hjulupphängningarna till nyare Motorsports grejor.
Om man väljer 46 GTR...eller nyare grejor, må väl vara hänt. Men BMW Motorsport har ju tänkt lite.

Sedan lätta och bygga långa e34 Coupedörrar...och brädda...muns.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



GustafB skrev:
Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong


+2

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



_T_H_ skrev:
GustafB skrev:
Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong


+2
+3

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



GustafB skrev:
Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong



Håller med helt, se till o plocka ihop bilen med vad du har, och gör den klar att börja ratta bilen runt våra racerbanor, och lär dig hur den fungerar på banan och ställ in chassiet.
Tror bara det kommer generera väldigt mycket underhållning för Dig med ditt bygge!! thumbs up thumbs up

Så himla seriöst rakt igenom, verkligen fräck bil!
Ska bli kul o se den live i fullt tempo!



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Ripper skrev:
_T_H_ skrev:
GustafB skrev:
Kallentoft skrev:

Kan ta detta med karossen nu när det ändå pratas lite om det


Tycker det här är ett helgrymt bygge! Men angående rörram måste jag säga stopp. Visst vore det ballt men det vore än mer tråkigt att se ytterligare ett supergrymt bygge som aldrig blir färdigt utan fastnar i byggfasen helt och hållet. Satsa allt på att bli färdig med det du har nu och stirra dig inte blind på att optimera "allt". Fokusera på att bli körbar så vi kan få se bilen på banorna i sommar thumbs up Tror det finns tillräckligt potential i materialet för att vara stimulerande och utvecklande en hel säsong


+2
+3
+4
Kom ut, kör och HA KUL!

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



+5

Gör nu som vi säger.
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327




_________________
Viktor Starkman
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Bara för att du bygger rörram måste du ju inte gjuta kaross i plast/kolfiber. Går att kapa så du enbart har kvar ytterplåten på hela karossen och trä över, ska väl inte väga så mycke. Va väl så bl.a Per Eklund byggde Pikes Peak saaben.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Sant men Eklund fick sedan ett nytt skal pressat åt sig i tun sandwichplåt som var laminerad.
Ramen var byggd hur som helst , den var inte svetsad inne i en tom kaross.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lillen skrev:
Sant men Eklund fick sedan ett nytt skal pressat åt sig i tun sandwichplåt som var laminerad.
Ramen var byggd hur som helst , den var inte svetsad inne i en tom kaross.


Ja det är ett grymt bygge
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=22kPfqRm . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45



Filmer av denna bil brukar funka som inspiration för mej: http://vimeo.com/65495359

Har skickat melding till ägaren på Facebook, men får tyvärr inget svar. Men jag vet han kör trimmad s38

Grymt bygge du holder på med btw!

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45



Hur går det här da?

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
_anders : Det var en bra film att få inspiration till, tack!

Tack för alla positiva kommentarer jag fått tidigare!!

Det går tyvärr inte så snabbt framåt. Har varit i garaget 1 dag sedan februari så det säger en hel del. Men suget börjar komma tillbaka och jag tänkte helt klart få bilen körklar innan sommaren 2015:) Har så mycket delar som bara ligger och skrotar som förtjänar att användas

Som sagt, en plåt till ena IC gaveln och och vinkel till ena insuget är det ända jag gjort på 4 månader


Sist jag lämnade garaget såg det ut så här:














Har köpt på mig lite broms prylar också. Bak blir dessa AP racing 4-kolvs med 355mm skivor.




Fram kommer jag köra dessa AP racing 6-kolvs ok med 378mm skivor.





Mvh// David

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Grym bil och sjukt Grymma bromsar!!!

Vart handlar du AP prylar?

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack!

Har köpt på mig när det dykt upp här på rejsas "säljes" del. Kommer ju upp fina grejer lite titt som tätt.

mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31   >>
3 besök senaste veckan (417433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande