Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 29, 30, 31   >>
51 besök senaste veckan (417528 totalt)
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Freddesix skrev:
Å %&)¤ i gatan! En SMG-låda i generation III, det var minsann inte dåligt Lycka till!


Ja, det är en cool och avancerad låda!

Passa dig bara för vikten, du kommer släpa på ca 40 kg mer än nödvändigt med en sådan låda, den vikten är svår att hitta nån annanstans...

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Kallentoft skrev:
Tack Mats,

Har faktiskt aldrig tänkt att överladda denna bil, men V10 kommer att åka i från M5 E60.

???Fråga till alla här på forumet ???

Hur skall jag på bäst sätt behandla underredet på bilen efter att det är färdigskrapat och slipat? (Det skall ju vara lätt)

Skall till garaget nu och torrköra lite, haha snart är det RACE

MVH// David


Underredet borde bli helt ok om du använder vanlig billack. Du kan ju även pensla på då det kanske inte är lika höga finishkrav.
Väljer du en epoxigrundfärg blir det otroligt slitstarkt.


Då det verkar som lacken dröjer skulle jag fundera på att göra om takluckan också... Nu kanske du gjort det riktigt bra men det är vanligt att folk svetsar lite slarvigt, taket slår sig och det fylls i med spackel. Lite senare när bilen används rör sig taket så mycket att spacklet spricker och allting känns riktigt tråkigt.

Kanske riva bort spackel, försöka rikta det med mothåll och hammare till superbra och sedan tennspackla. Kanske väger något gram mer men tråkigt om det spricker efter lack.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1984



Eller få tag på ett NON-taklucke tak, lättare för dom att bygga buren om man tar bort taket innan..

vet inte hur vridstyvt det blir sålänge dock

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Nej, bygget står inte still men nästan. Har varit fullt med jobb nu en period men är nu åter tillbaka till bilen.

Detta har hänt:

- Bilens underrede är nu färdigskrapat. Kommer bara att gå över med en liten trissa för att ta det sista.
- Den gamla buren nu ute.
- Camber plattor från Sellholm inmåttade och fastpunktade.(Caster sitter i mina beställda topplagringar)
- Fästen till fjäderbenstag färdiga egentillverkade. Både Camber plattorna och fästena skall Tigas.

Jag har gjort en liten tidsplan som jag tänkt följa för att bilen skall kunnas körast i sommar:

- Golv lagas och förstärkas, december
- Fjäderbenstag tillverkas, december
- Framvagn och bakvagn byggs, december
- Dämpare och bromsar från Sellholm anlländer, decmber
- Stol, Ratt, Handbroms får sina positioner och fästen tillverkas, december
- Bur tar plats i bilen, Jan-feb
- Allt som jag punktat upp skall Tig svetsats utav en erfaren svetsare!, Jan-fen
- Lakering utav underrede, motorrum och bur, Mars
- Blåstring och ytbehandling utav underredsdetaljer, Mars
- Montering utav bil utan motor, Mars
- Motor monteras M5 V8, bränslesystem och el, April-Maj
- Test körning, Maj- Jun


Här är även en liten uppdatering av biler:






Framvagnen kommer att byggas om enligt denna skiss:

Det rödmarkerade camberstaget fram kommer att bytas ut mot ett reglerbart stag med uniballs. Den blåmarkerade ringen kommer att bli en svarvad alu-bussning. Den gula ringen kommer att bli exentrisk justering.




Slutar med att fråga lite fult om det är någon som vill köpa detta. 8000:- för allt!! Aldrig annvänt JULREA thumbs up


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Kul att se en uppdatering!

Det du har ringat i med blått, även kallat casterstag, får INTE vara solid då den rör sig lite i sidled när du svänger. En kompis fick erfara det vid ett tillfälle, bärarmen mattades av och gick tillslut AV!!

På min bil (e28, men samma uppbyggnad som e34) har jag en aluminiumbussning med en ipressad uniball som sitter med låsringar på varsin sida. Hittar ingen vettig bil på det men kan fixa det om du vill!?

Kör hårt, denna bilen kommer bli kalas!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Ja vist är det kul med lite uppdateringar thumbs up

ok, det viste jag faktiskt inte, trodde bara det rödmarkerade staget tog upp en kraft i sidled, men när du säger det så kan jag förstå det.

Jag förstår nästan men inte riktigt vad du menar, kolla om du har någon bild på det. Det skulle vara toppen;)


Kan säga också att jag håller på att jaga rätt i ett justeringskitt för Camber och Toe till bakvagnen. Allltså ett sådant som används på M3 E30 DTM bilarna. Vi får se om jag lyckas jaga rätt på en utav de kitt som Peter här på forumet lät tillverka.

Är det MecMove som är bäst på Uniballs, Svetsändar och liknande?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Kallentoft skrev:
Ja vist är det kul med lite uppdateringar thumbs up

ok, det viste jag faktiskt inte, trodde bara det rödmarkerade staget tog upp en kraft i sidled, men när du säger det så kan jag förstå det.

Jag förstår nästan men inte riktigt vad du menar, kolla om du har någon bild på det. Det skulle vara toppen;)


Kan säga också att jag håller på att jaga rätt i ett justeringskitt för Camber och Toe till bakvagnen. Allltså ett sådant som används på M3 E30 DTM bilarna. Vi får se om jag lyckas jaga rätt på en utav de kitt som Peter här på forumet lät tillverka.

Är det MecMove som är bäst på Uniballs, Svetsändar och liknande?


om Mecmove har svetsändar vet jag inte, men deras uniballs från Rodobals MTE-serie ska vara bland det finaste som går att uppbringa (iallafall enligt dem själva )
Så vidare gratis är det dock inte, tittar på min gamla faktura nu, ganska exakt 1250kr styck, plus lite kontramuttrar och sånna fina mössor att täta länkhuvudena med.

Jag fick förklarat för mig att det oftast är glappet som så småningom tar död på ledlager. Ett mikroskopiskt glapp är ändå ett glapp, och efter ett par tusen lastväxlingar har man slagit sönder ytan och ett ännu större glapp infinner sig.
MTE-serien skall vara framtagen för motorsport och dessutom vara förspända i kulan, alltså 100% glappfria, och därför hålla väldigt bra.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Hittade bara en bild på Kinnby's M5 CSL. Han har uniball i både camber- och camberstag som du kanske ser på bilden?

Hoppas du blir lite klokare på det hela, annars får jag ta en mer detaljerad bild på min bil när jag kommer ner till garaget på fredag




_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Ja ja, det var så du medande. Ser kanon ut, det blir nog något liknande till det blå markerade staget. Alltså det ena utav Camberstagen. Jag skall jaga rätt på några bra uniballs till detta. Det blir ju lite specal då de sitter inne i. Skall CAD:a mäta och fixa lite så får vi se hur det blir.

Tack Per:wave:

Jag är jätte glad! Fick tag i ett justeringskitt!! Tack Douglas!

Kom alltså över ett justeringskitt för Camber och Toe till bakvagnen så nu är även detta löst. Det är ju det kittet som M3 E30 DTM använder sig av. Kommer förhoppningsvis hem nästa vecka. Skall bli intresant hur det gör sig på en E34, då det skiljer lite på upphängingen. M5 e34 har ju "hundben där bak, vilket jag tror inte e30 har. Eller mistar jag mig?

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Hundbenen använder du inte om du ska åka med uniballs, är bara till för att trycka gummibussningarna i sidled, toe-kompensation vid fjädring, fungerar bara med mjuka bussningar.

Åker du hårda bussningar eller uniballs som i detta fallet så tar du bort den, eller kapar mittbiten om du inte vill byta skruvarna som håller ihop det hela.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Det värkar som om Jultomten kom lite väl tidigt i år? Eller vad är nu detta

Vet inte om det är beprövat på E34 tidigare, men jag hoppas att det skall lira bra även med detta chassi. Verkligen bra jobb du gjort Peter thumbs up thumbs up

Det känns som min lilla spargris där hemma börjar att bli mager Har han gått med i viktväktarna eller något?


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Gemini__
Köping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 20



Riktigt läckert, kommer bli kanon det här. thumbs up

_________________
Thomas Gidlund
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Kallentoft skrev:
Det värkar som om Jultomten kom lite väl tidigt i år? Eller vad är nu detta

Vet inte om det är beprövat på E34 tidigare, men jag hoppas att det skall lira bra även med detta chassi. Verkligen bra jobb du gjort Peter thumbs up thumbs up

Det känns som min lilla spargris där hemma börjar att bli mager Har han gått med i viktväktarna eller något?



Hehe, grisen bantar ju så han inte ska hamna på julbordet förstår du väl

Har du tänkt nåt på det jag skrev i mitt senaste PM?
Hade varit intressant att höra vad andra tänker där, hade det uppe i min egen tråd, men fick inget vidare gensvar.

Det jag har uppmärksammat David på är att med detta kittet fixerar man ledlagren i sidled på bakvagnsbalken, eller jaa, i alla leder för den delen.
och detta gör att om man börjar justera tex toe in, så kommer avståndet mellan infästningarna vilja öka, eftersom man ökar på längden i det ena "benet" på bärarmen. Detta går ju inte, vilket i mitt eget fall gjorde att justerskruven gick trögare och trögare tills den inte gick att justera på längre.
Man kommer alltså bygga in rätt goa spänningar i bärarmen om båda ledlagren sitter fixerade i sidled.

Jag hade gärna tagit en kommentar från tex Samson som installerat och kört med detta kittet innan, för han måste också ha uppmärksammat detta om han justerat lite mer.
Själv löste jag det genom att ha den ena infästningen flytande i sidled, men detta innebär också att det bara är ett ledlager som tar upp belastningarna i sidled när man tuggar runt tighta kurvor...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



En mycket tilltalande e34
En av de första jag sett som byggs så seriöst för bana iallafall!

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fränt bygge. Jag var inne på att göra något liknande av en BMW 740.
Men man hinner ju inte allt..

Dock tycker jag att infästningarna för fjäderbensstaget ser lite klent ut.
Staget ska ju hålla emot krafrar som karossen inte orkar hålla.
Så det bör du förstärka....rejält..

Kallentoft skrev:

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Peter_1982 skrev:

Hade varit intressant att höra vad andra tänker där, hade det uppe i min egen tråd, men fick inget vidare gensvar.

Det jag har uppmärksammat David på är att med detta kittet fixerar man ledlagren i sidled på bakvagnsbalken, eller jaa, i alla leder för den delen.
och detta gör att om man börjar justera tex toe in, så kommer avståndet mellan infästningarna vilja öka, eftersom man ökar på längden i det ena "benet" på bärarmen. Detta går ju inte, vilket i mitt eget fall gjorde att justerskruven gick trögare och trögare tills den inte gick att justera på längre.
Man kommer alltså bygga in rätt goa spänningar i bärarmen om båda ledlagren sitter fixerade i sidled.

Jag hade gärna tagit en kommentar från tex Samson som installerat och kört med detta kittet innan, för han måste också ha uppmärksammat detta om han justerat lite mer.
Själv löste jag det genom att ha den ena infästningen flytande i sidled, men detta innebär också att det bara är ett ledlager som tar upp belastningarna i sidled när man tuggar runt tighta kurvor...


Det inre ledlagret ska inte vara fixerat i sidläge av bussningarna, då är de för långa. Det satt brickor på vardera sida om bussningarna just för att kunna justera in detta, 1mm om jag kommer ihåg (var trots allt 20 år sedan....). Proceduren var att ta bort shimsbrickorna vid hjulinställning, sedan när man var klar så sattes de tillbaka där de passade på vardera sidan om lagret. Går säkert att tvinga det hela utan att shimsa det, men det är ju inte så bra...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
4 månader senare och fattig som än fågel fick jag detta på brevlådan thumbs up (Roliga Smilies det finns här på Rejsa)



Proflex Sellholm 3-vägs med Igmab topplagringar. Camber justering är svetsplattor i fjäderbenstornen som jag fått tidigare.













Var tvungen att tjuvtesta lite.


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Riktigt fina & trevliga hjulklappar där thumbs up

Vem har fixat bells & okadaptrar?
Vad kostar det på ett ungefär?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Det var Sellholm som tillverkade bells och okadaptrar. Vet facktiskt inte exakt vad de kostade då jag köpte allt till paketpris.

Du kan ju alltid kontakta dem, tror inte det skall vara så dyrt och man har möjlighet att göra en ritning.

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Peter_1982 skrev:
Kallentoft skrev:
Det värkar som om Jultomten kom lite väl tidigt i år? Eller vad är nu detta

Vet inte om det är beprövat på E34 tidigare, men jag hoppas att det skall lira bra även med detta chassi. Verkligen bra jobb du gjort Peter thumbs up thumbs up

Det känns som min lilla spargris där hemma börjar att bli mager Har han gått med i viktväktarna eller något?



Hehe, grisen bantar ju så han inte ska hamna på julbordet förstår du väl

Har du tänkt nåt på det jag skrev i mitt senaste PM?
Hade varit intressant att höra vad andra tänker där, hade det uppe i min egen tråd, men fick inget vidare gensvar.

Det jag har uppmärksammat David på är att med detta kittet fixerar man ledlagren i sidled på bakvagnsbalken, eller jaa, i alla leder för den delen.
och detta gör att om man börjar justera tex toe in, så kommer avståndet mellan infästningarna vilja öka, eftersom man ökar på längden i det ena "benet" på bärarmen. Detta går ju inte, vilket i mitt eget fall gjorde att justerskruven gick trögare och trögare tills den inte gick att justera på längre.
Man kommer alltså bygga in rätt goa spänningar i bärarmen om båda ledlagren sitter fixerade i sidled.

Jag hade gärna tagit en kommentar från tex Samson som installerat och kört med detta kittet innan, för han måste också ha uppmärksammat detta om han justerat lite mer.
Själv löste jag det genom att ha den ena infästningen flytande i sidled, men detta innebär också att det bara är ett ledlager som tar upp belastningarna i sidled när man tuggar runt tighta kurvor...


Tjena

denna bakvagnskittet som Samson jag och brorsan tog fram, kräver lite tankeverksamhet innan man kapar i bärarmarna och börjar svetsa.
vi spände upp allt i en jigg och försökte lista ut hur bärarmarna stod i körläge för att kunna få rätt justeringsintervall. det är ju inte så kul att kunna justera mellan 20 och 10 grader camber

vi gjorde alla 6 bärarmarna tillsammans samma dag, och sen ett par dagar efter innan jag helsvetsade allt så gjorde jag om det igen. Och då blev mina faktiskt helt kanon. jag fick rätt intervall och toe och camber gick att justera individuellt utan att den andre flyttade sig. (och det var nog inte bara skicklighet )

att vi fick till rätt justeringintervall redan när vi svetsade fast justeringarna har stor betydelse för det som beskrivs här ovan om spänningar om man justerar för mycket. det blir ju späningar, men jag hävdar att det går att bygga så att det har minimal betydelse. jag provade ju givetvis att föra bärarmen upp och ner utan dämpare och fjäder för att se att allt rörde sig lätt!

hoppas detta gav något i frågan.... lycka till

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Tack för ert engagemang, verkligen kul thumbs up

Svar på Peter/Martins innlägg:

ok, då förtår jag vad ni menar. Det känns som det bör ordna sig om man gör som Martin beskrev. Jag har iallafall tänkt att montera både framvagn och bakvagn under Julen. Då jag beställt dämparna med ett bestämt "kör" läge, kan jag kolla i vilken vinkel från bakre bärarmsbalk till bärarmarna detta kommer att bli. På så sätt kan jag få ut i vilken position bärarmarna bak skall fixeras, detta gäller även camber.


I övrigt har det inte hänt så mycket då Julen står på glänt, men var dock nere en sväng i garaget idag och monterade framvagnen. Det känns som om att hjulet kommer i bra position. Bromsarna blev också väldigt bra, finns nog inte mer än 3mm till fälgens innerbana. Det betyder att jag fick in 343mm skivor i mina 17" fälgar, vilket ändå känns rätt ok .

Vad det gäller de bakre stötdämparna så var topplagringen fel från Sellholm. Det var två hål istället för tre, vilket inte stämde med mina fjäderbenstorn bak. Kommer att kontakta dem i morgon och kolla om de kan skicka nya innan Jul. Känns lite tråkigt att inte allt stämmer till 100% då man väntat på dämparna i 4 månader, sen att man blev 100 papp fatigare gör ju inte saken bättre

Lite bilder kan jag bjuda på från dagens montering:









Har även börjat tillverkat ett litet ställ till handbromsen, vad man nu skall ha den till? (Skall hålborras)


_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 29, 30, 31   >>
51 besök senaste veckan (417528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande