Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsning... Vad tror vi om det?
1, 2   >>
16882 besök totalt

Vänsterbromsar du på bana eller i slalom?
Nej, skulle aldrig falla mig in.
4%
 4%  [ 3 ]
Har provat men får inte till det...
39%
 39%  [ 27 ]
Har provat, tycker det är ok men det tillför inget.
13%
 13%  [ 9 ]
Japp. Praktiserar vänsterbromsning med framgång på bana eller i slalom.
40%
 40%  [ 28 ]
Vadå? Jag har bara två fötter...
2%
 2%  [ 2 ]
Vadå? Jag åker SAAB med frihjul...
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 69

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Läste en tråd på CornerCarvers om vänsterbromsning....
www.forums.corner-carvers.com/showthread.php?t=9526
Som gammal C-kartåkare borde man ju vara van att vänsterbromsa trots växellåda. Dock, i bilen gör jag det aldrig på bana. Har provat några gånger både på bana och framförallt i slalom.
Det borde ju vara en fördel i slalom tycker jag, men jag har svårt att få till modulationen. Det blir gärna lite yxigt med vänsterfoten. Däremot när jag åkte kart upplevde jag det aldrig som något problem... Lite konstigt att det upplevs så olika i bil och kart.
Har man nå't att vinna på att vänsterbromsa...?

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag åker ALLTID med vänsterbroms på bana och i slalom.
Fördelen är övergången mellan broms och gas blir noll.

Modulationen är en tränings-sak.

ps
Jag HATAR mordärna biler, de styrper motorn när man bromsar med vänstern


EDIT:
Fa.. Lasse, jag måste få tryssa i 2 alternativ

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vänsterbroms? Lite knepigt och jag känner mig otränad. Alt 2 alltså. Men det kommer väl med mer övning - hälåtå sitter i ryggmärgen numera så det är väl dags att lära sig något nytt.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
fuling skrev:
... Fa.. Lasse, jag måste få tryssa i 2 alternativ

Tror inte det går.... men vi fattar vilket ditt andra val skulle vara..

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Nu har jag ju kört fyrhjulsdrivet o bakhjulsdrivet i en bunt år så behovet av fattigmansdiffbromsa för att inte spinna på innerhjulet på framhjulsdriven bil har jag inte haft något behov av.

Men jag har i flera år velat börja öva med att köra med vänsterbroms för att det vore inte fel att lära upp reflexerna i foten/ryggmärgen rätt, det är ju lite som att försöka skriva eller köra datormus med fel hand i början. Kroppen o ryggmärgen vill inte hänga med i början men övning ger färdighet! Det konstiga är att det aldrig blir av att börja öva, till varje banträff jag sagt att idag ska jag börja testa så när jag åker hem på kvällen så.... javisstja, det glömde jag att börja testa.... Men jag vill öva på det, som det är nu så har jag iställlet en rapp högerfot som hoppar mellan gas o broms snabbare än Lucky Luke drar... ehhhh... näää.... köra mjukt? Jaha.... Jamen... mitt sätt funkar ju skapligt iaf även om det inte är 100% rätt? Men på nästa banträff ska jag öva!


PS: Det fanns inget val i omröstningen som passade mig IMHo?

_________________
Magnus Thomé
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



fuling skrev:
Jag åker ALLTID med vänsterbroms på bana och i slalom.
Fördelen är övergången mellan broms och gas blir noll.


Är det alltid en fördel? Ha all vikt på framhjulen precis när man går på gas med en bakhjulsdriven bil låter inte
som en fördel för mig? Den tiondelen det tar att flytta foten från gas till broms hinner ju bilen stabilisera sig en aning innan man går på gas.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Med alfa75an på fullt före TV-krönet på kinnekulle är det perfekt med en liten vänsterbroms så den styr in lite före krönet.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kör jag automatväxlat så är det alltid vänsterbroms, den foten måste ju också få jobba med nåt.
(tack för träningen på Arlanda med 245 automat och släp samt stora plogade ytor på vintern)
Annars så är det nog bara för att bromsa ner fronten och ändra viktfördelningen för att få bättre fäste för framhjulen vid kurvtagning.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag har bara tillämpat vänsterbromsning på framhjulsdrift och när underlaget varit halt.
Tekniken är ypperlig för att hela tiden ha bilen i balans, även om jag tycker att den
fungerar mindre bra i snäva svängar.
På bana har jag mestadels vant mig av med det för att spara frambromsar. I slalom tycker jag att
gasuppsläpp fungerar bäst för mig för att stävja understyrningstendenser.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



om man kör felhjulsdrivet (vilket jag gör till vardags) så är ju vänsterbromsningen en nödvändighet om det skall gå fort och rumpan skall komma med runt hörnen.
Kör man på gränsen till däckens vidhäftningsförmåga kan repeterade duttar på bromsen hjälpa till att definiera gränsen. Dvs på hård attack genom en lång kurva.
Varning dock: Man kan bli övermodig och helt plötsligt finna sig sittandes och vänsterbromsa en tung vällastad familjekombi i 180 på snöig motorväg söder om Järna - har jag hört!

På den rätthjulsdrivna bilen använder jag det högst måttligt och endast då bilen (tex pga av att däcken gått varma) inte styr som den skall. Som exempel vid turn-in i långsamma svängar för att ösa vikt över framhjulen och få in nosen.

IMHo är det lättare att lära sig vänsterbomsandet än det är att lära sig varvtalsmatchning.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



En gång för länge sedan fick jag förklarat hur man ska göra när man kör SAAB V4 på grus och is när jag skaffat en gammal sådan. Släpp aldrig gasen på annat ställe än rakt fram..... Fungerade förträffligt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det jag tänkte på när jag startade tråden var om jag skulle få mer behållning av ett varv på bana om jag vänsterbromsade. Vi kan ta Sviestad, typisk trackdaybana, med ShoppingClion som exempel.
Var på banan skulle det vara lämpligt att praktisera vänsterbromsning i det exemplet? Turn-in är ju aldrig något problem däremot vill den ju gärna understyra framförallt midcorner under gaspådrag i t.ex. Esset. När man dyker höger in i rondellkomplexet där jag nuförtiden genar över curbsen på trean, där skulle man ju iofs kunna v-bromsa efter att ha växlat ner, man jag undrar om det skulle ge nå't... ( Normalt trailbrakar jag lite på trean in i den böjen sedan de gjorde om den med extra asfalt och curb. Innan det blev curb där bromsade jag klart innan turn in och åkte tvåan i den böjen)

Sen kan det ju vara en negativ effekt att man eventuellt f@ckar upp ABS'en med v-broms. I slalom brukar jag koppla ur ABS'en men på bana skulle det kunna bli lite läbbigt, t.ex. in i Torparn om vi fortsätter med Sviestad som exempel. Eftersom den är en dubbelkurva som nyper finns det lite risk för att vänsterbromsning skulle kunna trigga ABS'en i början på böjen när höger bak avlastas så att man inte kan bromsa ordentligt inför sista delan av kurvan...

I slalom är jag övertygad om att jag med Clion skulle åka fortare om jag lärde mig balansera bilen med v-broms. Tror att jag skulle kunna viktförflytta och att det skulle hjälpa till att få den runt konerna på ett bättre sätt. Ska banne mig prova lite mer i år.

(Lite OT, jag tror bestämt att min körtekniknivå är lite under snittet här. Jag skulle aldrig våga mig på att vänsterbromsa min fullastade svajVobblo i allmän trafik i god fart. Dock har jag nu plötsligt noterat (efter 10000mil) att DTSC, eller vad det heter, faktiskt "vänsterbromsar" alldeles själv. Om det är halt och man vill runt ett snävt hörn kan man med fördel övervrida "för mycket " på ratten då hjälper systemet till och bromsar upp hjulen så att bilen knycks upp i lite ställ alldeles av sig själv precis lagom mycket. Någon slags inprogrammerat understyrningsskydd...)

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ha all vikt på framhjulen precis när man går på gas med en bakhjulsdriven bil låter inte
som en fördel för mig?


Nu pratar jag inte bara full broms till fullgas utan därimellan.
tex broms in i en böj, släppa bromsen sukesivt och sen gå på gas.
Bromsdutt mitt i böj, behöver inte änns släpp gasen. Behöver inte bara gälla FWD som vill ha ut röven.
Utan även RWD för stabilisering.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Lasse: Jag skulle säga att vänsterbromsning är tillämpligt i mer eller mindre alla kurvor på en bana. Förutsatt att man åker på gränsen för vidhäftningsförmågan i understyrningens gränsland. Då brukar ju en FWD understyra om man gasar lite till. Om man då (helst i ABS-takt) samtidigt småduttar på vänstrbromsen understyr inte bilen lika mycket och man kan ha högre kurvhastighet.

Exempel på Sviestad: Kurva ut mot Start och Mål. Ut ur rondellen så går man på så mycket som möjligt samtidigt som man sitter och snabbt duttar med vänsterbromsen. Då kommer bilen styra iväg åt rätt håll (eller egentligen sladda ut mer med bakvagnen) bättre och medge en höre kurvhastighet.

Teorin bakom vänsterbroms är (väl?) att medan framhjulen drivs av både fart och motor så drivs bakhjulen endast av farten. Med ett repeterat duttande (genom hela kurvan) på vänsterbromsen samtidigt som man ger så mycket gas man kan (i understyrningens gränsland) så låser aldrig framhjulen upp (eftersom de också drivs av motorn och har mer vikt över sig) medan de lätta bakhjulen låses upp under mycket korta stunder skapar på så vis en slip och därmed svänger bakvagnen ut.
Hence mindre understyrning.

Problemet med att vänsterbromsa på bana, varv efter varv är väl(?) att bakbeläggen brinner upp?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
ok, jag har aldrig funderat på att v-bromsa ut ur böjar, mer in i böjarna och midcorner.

Micke, menar du v-bromsa ut ur böjen vid "30" ? Jag gasar så mycket det går utan att det spinner för mycket från 28. Vid 29 är det full mutter och trean åker i strax före apex mellan 30 och 31.
Kolla vid 6:27 på den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=VnLE0QmOSr4 (F*n vad illa jag kör. Pinsamt men nyttigt att se sig själv på film. För dagen står det en massa däckstravar överallt så jag åker här på tvåan in i rondellen...)
Är det vid 6:41 - 6:43 som jag skulle vinna på att dutta på bromsen menar du? Svårt att tro det...

Jag skulle däremot kunna tänka mig att det kunde vara en idé att praktisera lite v-broms vid 25-26 för att kunna åka fortare genom rondellen vid 6:35 - 6:37 typ. Vid 6:38 bromsar man ju ändå när man växlar ner till tvåan...




Vi får ordna en bilmärkesoberonde rejsa körteknikbandag nå'ngång. Och delge varandra erfarenheter. Man har alltid massor att lära.

_________________

Rice and shine
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Det BTG pratar om är ju en mer rally- eller FWDbetonad vänsterbroms, medans det andra mer handlar om att kunna göra mjukare gas-broms-gasövergångar. Så då kan man säga att det är skillnad mellan att vänsterbromsa och att bromsa med vänsterfoten?!

Jag har inte provat varken eller, men det var intressant det där med att dutta för att balansera en FWDbil. Så hade jag inte alls tänkt mig det, men jag har heller aldrig provat.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
ok, jag har aldrig funderat på att v-bromsa ut ur böjar, mer in i böjarna och midcorner.

Micke, menar du v-bromsa ut ur böjen vid "30" ? Jag gasar så mycket det går utan att det spinner för mycket från 28. Vid 29 är det full mutter och trean åker i strax före apex mellan 30 och 31.
Kolla vid 6:27 på den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=VnLE0QmOSr4 (F*n vad illa jag kör. Pinsamt men nyttigt att se sig själv på film. För dagen står det en massa däckstravar överallt så jag åker här på tvåan in i rondellen...)
Är det vid 6:41 - 6:43 som jag skulle vinna på att dutta på bromsen menar du? Svårt att tro det...

Jag skulle däremot kunna tänka mig att det kunde vara en idé att praktisera lite v-broms vid 25-26 för att kunna åka fortare genom rondellen vid 6:35 - 6:37 typ. Vid 6:38 bromsar man ju ändå när man växlar ner till tvåan...


Vi får ordna en bilmärkesoberonde rejsa körteknikbandag nå'ngång. Och delge varandra erfarenheter. Man har alltid massor att lära.


Där du är vid 6:38 - 6:39 stampar jag till på bromsen med vänsterfoten och går på gas direkt. Har upptäckt att det ger mig mindre understyrning. Det är den enda kruvan där jag använder vänsterbroms, möjligheten att änvända detta begränsas ju som sagt oftast av att man måste växla ner. Jag går iaf inte från häl tå till instyrning och sedan börjar mecka med att balansera bilen väl i kurvan.

Vid 25-26 tror jag inte att det är så stor vits, blir nog för meckigt om du ska hinna växla ner och greja sen. STCC Mattias vet jag körde Clion på tvåan ända från 20 något som jag också gått tillbaka till.

I övrigt så delar jag uppfattningen att vänsterbroms i dess "riktiga" mening innebär att balansera bilen mellan gas och broms vid löst/halt undelag (typ rally på grus).

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



BTG skrev:
Problemet med att vänsterbromsa på bana, varv efter varv är väl(?) att bakbeläggen brinner upp?

Det har jag aldrig haft problem med, däremot frambeläggen.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Lars Falk skrev:
ok, jag har aldrig funderat på att v-bromsa ut ur böjar, mer in i böjarna och midcorner.
Micke, menar du v-bromsa ut ur böjen vid "30" ?
---
Är det vid 6:41 - 6:43 som jag skulle vinna på att dutta på bromsen menar du? Svårt att tro det...

Nja, om det inte understyr eller behövs för att balansera (lugna den) bilen på gränsen så finns det IMHo ingen anledning att VB. Om du mao kan hålla full märla utan att den vill understyra av behövs inte VB.

Men om så är fallet skulle jag säga nog att du kan köra fortare genom att ändra körstil. Dvs antingen gå på gas tidigare eller ta med dig mer fart och på så sätt genom att VB få högre kruvhastighet.


Lars Falk skrev:
Vi får ordna en bilmärkesoberonde rejsa körteknikbandag nå'ngång. Och delge varandra erfarenheter. Man har alltid massor att lära.

Gärna det och det torde inte vara så svårt. En stor nog parkering en kväll med snöbelag asfalt. Jag tar med mig understyrningens moder och visar hur jag tänker.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
BTG skrev:
... En stor nog parkering en kväll med snöbelag asfalt. Jag tar med mig understyrningens moder och visar hur jag tänker.

Ska just ut i snögloppet med min "jordfräspulka" för att åka och handla (snorhalt ute just nu). Jag får väl testa lite om v-bromsteorierna håller i närmaste industriområde... Fast jag tycker det är läskigt att v-bromsa klumpedumpsvajVobblon.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Jag brukar köra slalom med min gamla Saab 900 och då bromsar jag enbart med vänsterfoten. Jag upplever det som mycket enklare att hålla kontroll på bilen om man är med och justerar en aning med vänsterfoten. Gamla 900:or brukar ju lastväxla en hel del och genom att vänsterbromsa kan man ta bort stor del av den oönskade lastväxlingen, men även för att stabilisera upp bakvagnen om det inte lämpar sig att enbart gasa.

Dessutom slipper man ju tiden som åtgår för att flytta foten från gasen till bromsen. Denna kan ju anses som minimal, men åker man med sämre material än de flesta andra får man ju jaga de hundradelar man kan.

Sen kan man ju alltid använda vänsterbroms för att får runt bilen i snäva svängar, endera direkt i svängen eller för att förstärka lastväxlingen (scandinavian flick).

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsning... Vad tror vi om det?
1, 2   >>
16882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande