Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo G40 EVO -92 (Såld)
1, 2, 3   >>
24762 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Polo G40 -92 EVo



Framvagn: KW (fjäderben), enkellänk med uretanbusningar, krängningshämmare, Hjälp ram under alla infästnings punkterna på framvagene.

Bakvagn: KW (fjäderben), stelbakaxel, fjäderbensstag

Motor: Rad 4, Cylindervolym 1272cc 8V (PY), Digifant insprutning och tändning, G-lader med 60mm remhjul, G-lader drivning från Golf G60, Dr Schrick kam, SLS chip, Borrninng/slag 75/72, Laddtryck 1.3bar, större IC, separat vevhus ventilation, inte åter cirkulerande trycksystem längre, Kompression 8,0:1

Effekt:(Std) 113hk vid 6000rpm, 150 Nm vid 3600-4400rpm
Nuvarande effekt vid 1.0 bar 150 hk vid 6190 rpm 191 Nm vid 3500-4750 rpm i motorn. (Bromsad utan kylning)

Bromsar: Fram 280 mm ventilerade skivor (Golf G60) med 1-kolvs ok / Bak Trummor / Handbroms på bakhjulen.

Kaross: Standard förutom RaceTech F1 speglar och Golf CL front spoiler.

Lack: Antrazitgrå med mattsilvrig huv.

Prestanda: 0-100: oväsentlig , 201 meter: 9:98, 402 meter: 15:47, Toppfart: över 220km/h

Kraftöverföring: Motor fram, drivning fram, 5 växlad helsynkroniserad manuell låda, fjädrad sinterlamel, short shift med förlängs spak,
Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: ca 40 km/h

Utväxlingar:
1 = 3.4545
2 = 2,0952
3 = 1,4687
4 = 1,0975
5 = 0,74
Slutväxelns utväxling: 3.3333

Mått /Vikt: Längd: 3725mm, Bredd: 1765mm, Höjd: ???, Vikt: 850kg fulltankad, Axelavstånd: ??? , Vändradie:10 meter

Bränsletank: 45 liter

Hjul: 15" 100+ Monza vita, Bridgestone Potenza RE 040 165/50/15

Inredning: 2 stolar 4 punkts bälten och orginal bälten, mockaratt, laddtrycksmäta x2, oljetryckmätare, oljetempmätare, lamdamätare, insugtempsmätare, halvbur, shiftlight.

Meriter med bilen: Skandinaviens snabbaste framhjulsdrivna VW på Bug Run 2003
Kinnekulle: 1:10
Mantorp: 1.47 (långa slingan)
Nurburgring BTG: 9:56
Bilsport Superstage: 1:46:10

Planer:Bygga fjäderbens stag fram.






Hit men inte längre för tillfället.


Man och hands maskin i solnedgången.


Texten i bakrutan säger allt om bilens användnings område och vad föraren vill få ut av bilen.

_________________
// Jani Hast
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Snygg bil!, ren look!.
thumbs up

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
Snygg bil!, ren look!.
thumbs up


Man får tacka.

Färsöker hålla bilen så orginal som möjligt utan på.

_________________
// Jani Hast
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Mycket Trevlig faktiskt

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Nu har det hänt lite i garaget förutom att jag har mobbat Scirocco Mats

Har plockat ner hela framvagnen och ska gå i genon den och måla den grå/silver.

Ska även bygga nya fjäderbens lagringer i alu.


Stötdämpare ser grå och trist ut.


Bara drivaxeln kvar.


Dax för en upp fräschning


Trasig Powerflex busning efter 2000mil.


Saknas visst en del viktiga bitar här.


Upp fräschade stötdämpare fram, och så har jag monterat mina pinbulats i stället för skruv till hjulen.

_________________
// Jani Hast
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det där blir allt snyggt Jani, men vad är det för fördel med pinnbult istället för skruv? Lättare att hitta rätt?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Det där blir allt snyggt Jani, men vad är det för fördel med pinnbult istället för skruv? Lättare att hitta rätt?


Tack.

Det är lättare att hitta rätt när man har av och på hjulen.
Sen hade jag pinbulatarna liggande oxå så jag tänkte att det får man ju montera.

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Fick lite spontan ryck efter nyår så jag lyfte ut motor

Tänkte det var lika bra att göra det när man ska byta koppling.
När ändå motor var ur så skruva jag ur resten oxå och måla hela motorrummet i silver.

Före lackering


Efter lackering.


Ska bara lägga på lite mer färg så det täcker allt.

_________________
// Jani Hast
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Härmapa
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fick ett litet ryck...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3946



Jag som tycker jag var seriös som fick ett infall och lyfte toppen häromdagen bara för att kolla att packningen var hel (vilket den naturligtvis var). Men det är ju alltid skönt att kolla upp grejjorna, rengöra skruvhål osv...

Men lyfta motorn och lacka motorrum... ! Usch vad produktivt! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag skulle behöva mig ett sånt sär "spontant ryck". Kan man framkalla det på nått sätt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Tjena Jani !

Skoj i lördags kanske ?

Jävligt fin bil du har meckat ihop, har alldrig sett den live så du får visa mig någon gång.
och vi får hoppas att både jag o Kaj slipper att dreven flyger allt för lång bort...

Henke

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Henrik Tellskog skrev:
Tjena Jani !

Skoj i lördags kanske ?

Jävligt fin bil du har meckat ihop, har alldrig sett den live så du får visa mig någon gång.
och vi får hoppas att både jag o Kaj slipper att dreven flyger allt för lång bort...

Henke



Bilen står ju ca 50 meter från Kajs garage. Så vill du se den live så är det bara att säga till när jag är där.

Lördag kvällen var trevlig.

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag skulle behöva mig ett sånt sär "spontant ryck". Kan man framkalla det på nått sätt


Är man väldigt rastlös som jag är så kan man hitta på vad som helst för att få göra något.

Just nu vill jag åka till jobbet för att hämta en hög med rör och åka tillgaraget för att börja projektera på bya länkarmar. Ska slänka min krängnings hämmare så långt det går.
Men man kan ju inte sitta i garaget hela natten så det får bli sova i stället.

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Båge är inhandlad i idag hos Gunnrsjö Svets & Smide.
Blir båge med stag bakåt med fint x i mellan.

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Nu är bågen monterad.
Ska väll bara lackas och kläs med lite mjukt material på lämpliga ställen bara.



Nu har jag get mig i på att montera batteriet i bagaget.
Får börja med länkarmarna snart oxå.
Har inhandlat lite material till det nu.

_________________
// Jani Hast
Citera
Mikael Andrén
Tranås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 18



Ser man på, flitens lampa lyser onekligen starkt här... Idéer saknas inte hos mig heller, men tid o sånt tjafs, får nöjje mig lite bromskonvertering/uppgradering istället.
Sedan var det växellådan....

/Micke

_________________
Mikael Andrén
Alias Silverpilen
Scirocco Mk2
- No Fear -
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Jani Hast skrev:
Nu är bågen monterad.
Ska väll bara lackas och kläs med lite mjukt material på lämpliga ställen bara.




Ska du inte ha något rör mellan fjäderbenstornen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
ThomasT skrev:
Jani Hast skrev:
Nu är bågen monterad.
Ska väll bara lackas och kläs med lite mjukt material på lämpliga ställen bara.

bild


Ska du inte ha något rör mellan fjäderbenstornen?


Det ska sitta ett stag där med men det är bort monterat vid foto tillfället. Sitter skruvat.

Är det bögputs varvning om man vindar om alla kabelstammar i motorrumet med ny tejp och byter ut smutsiga platshållare ????

_________________
// Jani Hast
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



[quote="Jani Hast"]
ThomasT skrev:
Jani Hast skrev:
Nu är bågen monterad.
Ska väll bara lackas och kläs med lite mjukt material på lämpliga ställen bara.

bild


Ska du inte ha något rör mellan fjäderbenstornen?


Det ska sitta ett stag där med men det är bort monterat vid foto tillfället. Sitter skruvat.

Är det bögputs varvning om man vindar om alla kabelstammar i motorrumet med ny tejp och byter ut smutsiga platshållare ????[/quote]

Vi har pratat om det där..... you bet it is !!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo G40 EVO -92 (Såld)
1, 2, 3   >>
24762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande