Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
(HyrGo)Kart vs bil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9689 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
(HyrGo)Kart lär ju vara god vinterträning (roligt ivf) för att hålla igång körvanan och kanske t o m trimma reaktionera osv.

Men jag tycker iofs det är rätt stora skillnader att köra gokart och köra bil på bana. Har inte helt lätt att sätta fingret på det, men bla så upplever jag inte lastväxlingar i gokarten vilket gör känslan ganska annorlunda (eller så går lastväxlingarna så mycket fortare att jag inte hinner märka dom...). Vidare så tycker jag det är svårt att åka gokart med lite sladd/drift/slip. Antingen så känns det som bredkas eller inget alls. Det som upplevs som inget alls är väl det som brukar gå fortast.....

Med ovan något luddiga inledning vill jag starta ett resonomang om gokartträning på vintern verkligen är helt igenom bra, eller om där är vissa moment som är bra och vissa delar som inte är bra...

_________________
Pär Hylander
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag har för längesedan kuskat halva Sverige runt med gokart. Körde på tävlingsnivå mellan 10 års ålder och 14-15 något. Jag känner, nu när jag kör bil på bana (bara för skoj dock), att det finns saker som jag måste öva bort från kartingen som bara gör att det går långsammare när man kör bil.

I de klasserna jag körde (micro, mini) så åker man inte på något ställ. Det finns inte motorkraft till det och dessutom är hjulbasen så kort att man inte kan rycka upp ett ställ utan att tappa all fart och på så sätt tappa flera sekunder eller åka rakt av.
Man kör full gas eller full broms. I princip inget annat. Dessutom bromsar man innan kurvan och ingenting i (ingen differential utan helt stel axel och bara broms på bakhjulen) vilket inte är särskilt effektivt med bil (som har differential och bromsar på alla hjulen...).

Gokart är nog en körstil för sig och förbannat kul, men som träning för bilåkasäsongen tror jag inte det är felfritt dessvärre.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag håller med båda föregående talare.
All träning bidrar väl på något sätt men det är enl min mening stor skillnad på att köra på bana med std.bil och att köra go-cart.

Go-cart är för mig attack. Bil kräver mer följsamhet. Bromspunkter, lastväxelreaktioner samt att bilen är skörare kräver att man kör helt annorlunda än man kan/skall med GC.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nja, jag vet minsann inte om jag kan hålla med er övriga mer än på en punkt; Go-cart körning bidrar inte till att du kan överföra körtekniken till din racebil (om du inte råkar köra Formel-kärra).

Däremot så finns det en hel del andra aspekter som påverkas, ex vis din förmåga att läsa körstilar, hitta luckor, utnyttja bristande material, upprätthålla fokusförmågan och koncentrationen över en längre period, snabbt ta till sig cartens (bilens) uppförande och justera din körstil därefter samt att hålla tävlingsandan vid liv även under lågsäsong.

om jag får fundera ett tag till så kommer jag säkert att komma på fler anledningar till varför fler borde komma till RaceTown och tampas på söndagarna... ....eller kanske inte.....

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Peter Gutniak skrev:
upprätthålla fokusförmågan och koncentrationen över en längre period

I de här två avseendena håller jag med dig. Iöv inte. Luckor, körstil och sådant är inget jag direkt behöver tänka på - jag tävlar nämligen inte, klubbkör bara. Mao är det viktigt att inte tänka tävling Inte heller behöver jag lära mig att anpassa mig till nya bilar/cartar - jag kör bara min egen bil på bana.

Peter Gutniak skrev:
om jag får fundera ett tag till så kommer jag säkert att komma på fler anledningar till varför fler borde komma till RaceTown och tampas på söndagarna... ....eller kanske inte.....

Det där låter som en utmaning!
Föv handlar hyr-cartköra till stor del om att kunna vänsterbromsa utan att personalen ser det.
Tacka vet jag cartar som Anders Y:s!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



BTG skrev:
Peter Gutniak skrev:
upprätthålla fokusförmågan och koncentrationen över en längre period

I de här två avseendena håller jag med dig. Iöv inte. Luckor, körstil och sådant är inget jag direkt behöver tänka på - jag tävlar nämligen inte, klubbkör bara. Mao är det viktigt att inte tänka tävling Inte heller behöver jag lära mig att anpassa mig till nya bilar/cartar - jag kör bara min egen bil på bana.

Peter Gutniak skrev:
om jag får fundera ett tag till så kommer jag säkert att komma på fler anledningar till varför fler borde komma till RaceTown och tampas på söndagarna... ....eller kanske inte.....

Det där låter som en utmaning!
Föv handlar hyr-cartköra till stor del om att kunna vänsterbromsa utan att personalen ser det.
Tacka vet jag cartar som Anders Y:s!


Ursäkta mig Är lite nyfiken bara.... hur bär du dig åt när du inte vänstebromsar i en hyrcart

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



FSN skrev:
BTG skrev:
Peter Gutniak skrev:
upprätthålla fokusförmågan och koncentrationen över en längre period

I de här två avseendena håller jag med dig. Iöv inte. Luckor, körstil och sådant är inget jag direkt behöver tänka på - jag tävlar nämligen inte, klubbkör bara. Mao är det viktigt att inte tänka tävling Inte heller behöver jag lära mig att anpassa mig till nya bilar/cartar - jag kör bara min egen bil på bana.

Peter Gutniak skrev:
om jag får fundera ett tag till så kommer jag säkert att komma på fler anledningar till varför fler borde komma till RaceTown och tampas på söndagarna... ....eller kanske inte.....

Det där låter som en utmaning!
Föv handlar hyr-cartköra till stor del om att kunna vänsterbromsa utan att personalen ser det.
Tacka vet jag cartar som Anders Y:s!


Ursäkta mig Är lite nyfiken bara.... hur bär du dig åt när du inte vänstebromsar i en hyrcart


Alltså bromsa gör man alltid med vänster, men jag antar att han menar bromsa samtidigt som du gasar. Eftersom vi pratade om biltekniker vs hyrcart
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Andrew Petrykowski skrev:
Alltså bromsa gör man alltid med vänster, men jag antar att han menar bromsa samtidigt som du gasar. Eftersom vi pratade om biltekniker vs hyrcart


Jepp.
Bromsa samtidigt som man gasar för att hålla varvet uppe.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



skillnaden mellan en hyrgokart och en riktig gokart typ yamaha, eller ica osv är ju iofs som natt o da.
En hyrgokart bara understyr, medans en riktig maskin är skitrolig!.

Jag o en kompis körde yamaha på sviestad i somras, o det var bland det roligaste vi hade gjort!.
Ut på rakan åker man med 4hjulsdrifting (iofs inte det snabbaste men ack så kul! =) och man svänger med gasen, istället för ratten hehe.

Tyvärr kan man inte köra det något mer i år, pga vädret, men vi är med i inomhusgokartserie, där vi kör mot en mängd andra lag här i stan.
Körstilen tycker jag är ungefär den samma för mig?.. jag gillar o attackera kurvorna hårt, vilket man tappar lite fart på, men jag kan inte få bort det.
Istället för att bromsa o gasa samtidigt har jag kommit på att man kan slänga upp karten i bresladd istället för o bromsa, och hålla gasen i botten undertiden, och försöka lägga karten rätt så att man kör ur kurvan med bra fart. Men däckena mår inte så bra av det dock

Bromsa o gasa samtidigt är väl trailbraking?.. sliter dock oerhört på gokarten.. efter några varv går den varm, o motorn vill inte alls.. så snabbare i långa loppet att låta bli. Dessutom stinker det bränd koppling när man stannar efter loppet då

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



BTG skrev:

Tacka vet jag cartar som Anders Y:s!

Jo, men frågan är om inte den är ännu längre ifrån vanlig bilracing än hyrkart. Den kräver ju ett tämligen hårt körsätt för att den skall fungera bra, annars får man inte rätt temp och grepp i däcken och då blir den inte så jättevälbalanserad eller snabb. Det nya, hårdare, chassit är för övrigt betydligt värre än det gamla på den fronten.

En hyrkart har ju betydligt långsammare reaktionstider än min Sport2000, så på det sättet är den mer lik en vanlig bil. Nåt som jag tror man kan lära sig med hyrkart och kanske i ännu större grad med en tävlingskart, är bilkontroll, alltså att hantera bilen med lite lätt lagom kontrollerad sladd. Jag är ju ingen expert precis men nog tycker jag att en viss del av den känslan är universiell för alla typer av fordon, till en viss gräns. Finjusteringen är förstås upp till vilken bil man kör, men det är ju bara att titta på Tiff Needels härliga sladdande med alla typer av testbilar för att se att kan man det tillräckligt bra med en bil så går det med alla. Där tror jag hyrkart dels kan hjälpa och om inte annat se till att man inte tappar känslan över vintern. Sedan att man inte får in saker som lastväxlingar gör väl att det inte stämmer överrens fullt ut, men lite hjälp på vägen tror jag det kan vara.

om man litar/tror på att man hyfsat väl kan hantera konstiga sladdar på bana, så tror jag att det inte är så svårt att lära in spår, bromspunkter, apex och annat till en skaplig nivå ganska snabbt. Om man inte riktigt tror det kommer att gå väl om man får ett litet släpp så blir det nog svårare att leta efter gränser för bromspunkter, insvängningar och liknande.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



AndreasNystrom skrev:

En hyrgokart bara understyr, medans en riktig maskin är skitrolig!.


Det här håller jag inte riktigt med om. På RaceTown överstyr kartarna när det går över gränsen i kurvor. Åtminstone i målkurvan där iaf jag går med fullgas ett tag. Tycker dom överstyr även i andra kurvor... Eller vad säger ni andra som kört där?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Nu beror det ju iofs helt o hållet på var man kör, och vad de har för däck, hur väl skötta de är, hur bra inställda de är.

Det kan mycket väl vara så att de bara överstyr hos din lokala hyrgokart.

sen kan det bero på att de kanske använder trackbite på banan. När man kommer utanför idealspåret där det oftast inte finns nått sånt, så släpper det rätt bra
"
De flesta verkar föredra en lätt understyrd gokart, medans jag kör som bäst med en lätt överstyrd.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag har skött en gokartanläggning under 4 år och har därför ganska många varv med hyrkart (några tusen...). Det är dock en utomhusbana. Det jag märkte tydligast var att jag lärde mej läsa spår och hitta apex bättre än innan. Jag kör givetvis även hyrkart med sladd. Definitivt inte snabbaste sättet men jag kompenserade med extremt sena inbromsningar (om alls) och tämligen brutala omkörningar in i kurvorna (dock aldrig kontakt! Det är det värsta man vet som uthyrare...). Att gasa och bromsa samtidigt ger man fan i när man vet vilket jobb det är att byta glasade bromsbelägg hela jä-a tiden...
Hur hyrkartarna uppför sej beror helt på vilket skick de är i och vilka däck som används samt hur (om alls) de är justerade. Jag kan meddela att det är sgs omöjligt att få alla kartar likvärdiga i väghållning och toppfart men det får ju givetvis inte skilja för mycket. De får abnorma mängder spö och är som regel vinda och sneda åt alla möjliga håll och några till...

Största fördelen med det jobbet var dock att man kunde köra bil på gokartbanan efter stängning. Iiiinte tråkigt! :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Jag kör maximum attack när det gäller inbromsningar.. bromsar till så att baken åker ut, och går på fullgas, för att hålla uppe motorvarvet. Blir lite drifting av det hela.. har faktistk driftat med hyrkartarna oxå fast de är lite för motorsvaga, så de går ner i varv under driftingen, tills däckena biter igen :/

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Spiidfriik skrev:


Största fördelen med det jobbet var dock att man kunde köra bil på gokartbanan efter stängning. Iiiinte tråkigt! :-)


Såhär menar du ??? ( fast de e ju nästan som en gokart på steorider.. )

Bilderna tagna på Ring 13s gokartbana i sommras...

http://www.wide-network.com/budda/bilder/2003-08-10-svkg-runt-runt/

_________________
MackeMaehlum
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



AndreasNystrom skrev:


Tyvärr kan man inte köra det något mer i år, pga vädret, men vi är med i inomhusgokartserie, där vi kör mot en mängd andra lag här i stan.
Körstilen tycker jag är ungefär den samma för mig?.. jag gillar o attackera kurvorna hårt, vilket man tappar lite fart på, men jag kan inte få bort det.
Istället för att bromsa o gasa samtidigt har jag kommit på att man kan slänga upp karten i bresladd istället för o bromsa, och hålla gasen i botten undertiden, och försöka lägga karten rätt så att man kör ur kurvan med bra fart. Men däckena mår inte så bra av det dock

Bromsa o gasa samtidigt är väl trailbraking?.. sliter dock oerhört på gokarten.. efter några varv går den varm, o motorn vill inte alls.. så snabbare i långa loppet att låta bli. Dessutom stinker det bränd koppling när man stannar efter loppet då



Vilket lag körde du för?? Körde nämligen den serien med... :-)
Min erfarenhet med hyrkart är att det går fortast utan sladd.. snabbast när man kör precis på gränsen eller precis över gränsen till sladd!
Förövrigt tror jag att kan man köra gokart kan man köra bil..
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



team severin

för övrigt så tror jag att vissa som kan köra bil, kan inte köra gokart hihi

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



AndreasNystrom skrev:
team severin

för övrigt så tror jag att vissa som kan köra bil, kan inte köra gokart hihi



_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



bäst o tillägga, fast de lär sig fort!

Eric, säg till om du är sugen på revansh
Klas NSX var oxå intresserad av gokart-race!

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



AndreasNystrom skrev:


för övrigt så tror jag att vissa som kan köra bil, kan inte köra gokart hihi


Låter som du syftar på dig själv när du uttrycker det på detta viset... men det var inte så du menade va??
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



haha sant iofs.

men vissa kör som jag vet inte vad.. när man ska köra om dom, så får dom för sig o preja in en i väggen etc
vad körde du i för lag då?

vi hade problem med att vi var lite ojämna.. O för många i laget.

jag o Pelle körde 16.7-tider o de andra låg på 17.0-17.5 tyvärr.. fast vi körde för att det var kul.. ingen av oss hade kört gokart tidigare.. jag började i sommras o många av de andra började när serien började

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
(HyrGo)Kart vs bil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande