Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
är det någon som har jämfört resultaten från performancebox emot racechrono med 5mhz bluetooth mottagare? kollade lite info om perfomancebox och den har ju också en 5 mhz gps mottagare så resultaten borde ju vara detsamma då?
Fast racechrono är betydligt mycket lättare att använda.... Och gratis förutom 5 mhz gps mottagaren för 700-800 kr och en halvmodern mobil..

och för att vara tydlig så pratar jag inte om någon intern gps i mobilen eller skitmottagare man köpt i Sverige, de riktiga 5 mhz mottagarna som jag hittat finns inte här. England är närmsta stället att köpa från och ink frakt kostar det 740 kr i skrivande stund iaf.. jag har en, så har någon en performancebox och vill testa i en jämförelse runt sthlm så är jag game....

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Supermicke skrev:
är det någon som har jämfört resultaten från performancebox emot racechrono med 5mhz bluetooth mottagare? kollade lite info om perfomancebox och den har ju också en 5 mhz gps mottagare så resultaten borde ju vara detsamma då?
Fast racechrono är betydligt mycket lättare att använda.... Och gratis förutom 5 mhz gps mottagaren för 700-800 kr och en halvmodern mobil..

och för att vara tydlig så pratar jag inte om någon intern gps i mobilen eller skitmottagare man köpt i Sverige, de riktiga 5 mhz mottagarna som jag hittat finns inte här. England är närmsta stället att köpa från och ink frakt kostar det 740 kr i skrivande stund iaf.. jag har en, så har någon en performancebox och vill testa i en jämförelse runt sthlm så är jag game....


Jag kommer i helgen att logga med hjälp av performancebox samt Racehrono med 5hz puck
Har inte kollat själv men fick info förra helgen att DB/PB hade 10hz puck inbyggd vilket är korrekt egentligen?

Angående att det inte går att köpa seriösa mottagare i sverige är inte korrekt, jag kör själv en av dom bättre som även Racechrono rek. Min puck är köpt i sverige Dock är priserna i England definitivt lägre.

Att du tycker att racechrono ä lättare att använda betyder ju inte att alla tycker det?

Termen skitmottagare känns hyffsat onödig för det som är skräp för dig kanske duger ypperligt för någon annan

Vad är "dom riktiga" mottagarna?

För ren tidtagning funkade min interna gpsmottagare perfekt, gäller det att logga mer än tid blir det till att köra med extern 5hzpuck, annars blir troligtivs resultatet för oexakt.

Jag återkommer i tråden med resultat över hur loggarna ser ut bredvid varandra.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Jag gjorde en jämförelse mellan en Sirf Star III GPS puck 1hz och en 5hz puck och spåret runt banan är oanvändbart med 1hz pucken däremot är varvtiden nog hyffsad iaf men jag är lite tveksam på hur bra precision den egentligen har. Då ska ändå externa puckarna vara bättre än de som är inbyggda i mobilerna...

Jämförelse mellan Holux GPSlim 240 Bluetooth GPS 1hz (blå) och Qstarz BT-818X 5hz gps (röd) på Sviestad. Man kan säga att 5hz GPS:en är helt klart värd pengarna. Detta är inte samma dag eller varv med samma bil men iaf.


Jag har inte loggat samma varv med Racechrono och Performance box men skillnaden är inte stor på kvaliten på loggarna. Däremot har Performanceboxen en accelerometersignal som är sjukt brusig... Hoppar mellan 0.5g och 1.5g under samma kurva...


I min värld är inte Performanceboxen värd de extra pengarna som den kostar då skillnaden mellan 5hz och 10hz GPS är liten samt att accelerometersignalen är kass. Tror att kvaliten på accelerometersignalen beror delvis på att boxen vibrerar då den sitter fast med sugkoppar i framrutan.

Användarvänligheten är lite bättre på Performanceboxen då man bara har en enhet som behöver vara igång samt att den har möjlighet till extern antenn vilket ska vara bra på t.ex. ringen. Dock behöver man ett 12v uttag till Performanceboxen men inte till telefon och gps pucken...

Vore intressant att se en jämförelse på spåret och hastighetssignalen mellan Performancebox och Racechrono samma dag, samma varv och med samma bil så man kan göra en riktig jämförelse.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Andreas Millbro skrev:
Jag gjorde en jämförelse mellan en Sirf Star III GPS puck 1hz och en 5hz puck och spåret runt banan är oanvändbart med 1hz pucken däremot är varvtiden nog hyffsad iaf men jag är lite tveksam på hur bra precision den egentligen har. Då ska ändå externa puckarna vara bättre än de som är inbyggda i mobilerna...

Jämförelse mellan Holux GPSlim 240 Bluetooth GPS 1hz (blå) och Qstarz BT-818X 5hz gps (röd) på Sviestad. Man kan säga att 5hz GPS:en är helt klart värd pengarna. Detta är inte samma dag eller varv med samma bil men iaf.


Jag har inte loggat samma varv med Racechrono och Performance box men skillnaden är inte stor på kvaliten på loggarna. Däremot har Performanceboxen en accelerometersignal som är sjukt brusig... Hoppar mellan 0.5g och 1.5g under samma kurva...


I min värld är inte Performanceboxen värd de extra pengarna som den kostar då skillnaden mellan 5hz och 10hz GPS är liten samt att accelerometersignalen är kass. Tror att kvaliten på accelerometersignalen beror delvis på att boxen vibrerar då den sitter fast med sugkoppar i framrutan.

Användarvänligheten är lite bättre på Performanceboxen då man bara har en enhet som behöver vara igång samt att den har möjlighet till extern antenn vilket ska vara bra på t.ex. ringen. Dock behöver man ett 12v uttag till Performanceboxen men inte till telefon och gps pucken...

Vore intressant att se en jämförelse på spåret och hastighetssignalen mellan Performancebox och Racechrono samma dag, samma varv och med samma bil så man kan göra en riktig jämförelse.


Vi är några som jämfört 1hz inbyggd i nallen vs 5hz extern puck och TIDERNA var identiska, jag har även jämfört 5hz och DL1 och där är tiderna exakta på hundra delen (DL1 klarar inte tusendelar )
Dock är det ju tydligt att spåren blir sjukt feliga med sämre puck.

Skall man köra heldag med racechrono så är det att rek. kabel till 12v då iallafall min 6220 classic med nytt batteri verkligen dräneras med BT igång, jag brukar sätta telefonen i offlineläge vilket verkar ha sparat batteriet en del, kan det stämma?

Jämförelsen du efterfrågar kommer om inget strular att utföras i helgen, som sagt kommer jag att köra båda enheterna paralellt samma bil,bana,dag,förare. Givetvis delar jag med mig av behövlig info (mina blygsamma tider får jag väl maska bort på nåt vis )

om man lägger med parametern att Racechrono är gratis (pucken kostar inte mer än extern anten som dom flesta ändå köper till sin PB/DB så det kan kvitta ut varandra och en telefon har väl ALLA i dagsläget hoppas jag..) så anser jag inte PD/DB är prisvärd, jag hyllar inte iheller användarvänligheten som inte är någon våt dröm precis. Dock tror jag att om man ger den lite tid och har lite tålamod så funkar den nog bra. Supporters av PB/DB säger ju att det är klockren och stabil som bara den..

om racechrono fortsätter att utvecklas i den takten den gör idag blir ett redan bra program riktigt bra och då får nog utvecklarna till PB/DB öka takten lite. Jag känner inte att den i dagsläget är speciellt "2000 taletish.." (eget ord) Kommer det bara en helt ny vidareutvecklad grej från dom så blir det nog skoj.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag jämnförde tiderna mellan Race-technology DL90 / 1hz gps puck & racechrono
varvtiderna var istort sett identiska med hastigheterna stämde inte när man gick igenom
varvet & kollade.

Johan Kollade ni hastigheterna på olika ställen på varvet eller jämnförde ni endast varvtiderna.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Michael Bäck skrev:
Jag jämnförde tiderna mellan Race-technology DL90 / 1hz gps puck & racechrono
varvtiderna var istort sett identiska med hastigheterna stämde inte när man gick igenom
varvet & kollade.

Johan Kollade ni hastigheterna på olika ställen på varvet eller jämnförde ni endast varvtiderna.


Nej det gjorde vi inte, hoppas verkligen på att detta reds ut i helgen. Man tycker ju att "proffsprodukten" skall vara mer exakt och om den är det blir jag inte chockad precis, dock upplever jag racechrono som tillräckligt exakt för mitt behov, har inte riktigt trillat dit i loggträsket ÄN

EDIT: Förresten den här tråden kanske inte ligger optimalt här om vissa vill ha en renodlad DB/PB tråd?
i så fall får någon MODERATOR flytta den till ett bättre ställe.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
Jag jämnförde tiderna mellan Race-technology DL90 / 1hz gps puck & racechrono
varvtiderna var istort sett identiska med hastigheterna stämde inte när man gick igenom
varvet & kollade.

Johan Kollade ni hastigheterna på olika ställen på varvet eller jämnförde ni endast varvtiderna.


Nej det gjorde vi inte, hoppas verkligen på att detta reds ut i helgen. Man tycker ju att "proffsprodukten" skall vara mer exakt och om den är det blir jag inte chockad precis, dock upplever jag racechrono som tillräckligt exakt för mitt behov, har inte riktigt trillat dit i loggträsket ÄN

EDIT: Förresten den här tråden kanske inte ligger optimalt här om vissa vill ha en renodlad DB/PB tråd?
i så fall får någon MODERATOR flytta den till ett bättre ställe.


Det viktigaste är att varvtiderna var väldigt lika skiljde nån 1/10 del thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Hur är utverderingsmöjligheterna med Racechrono, det är ju där den starkaste delen för Performancebox ligger = Toolboxen; att det är så lätt att jämföra loggar, zooma osv, göra rapporter osv.

I bilen skall det bara loggas på ett bra sätt och visa tider och deltider.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Man kan göra den del om man laddar hem pc-ver av racechrono så man ser vad man gör
det blir lite plottrigt i telefonen. Man kan jämnföra varv hastigheter sektortider. mm

Dessutom kan man exportera till driftbox tools om man vill.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



OK, ska kolla, har laddat hem Racechrono till min HTC och har en extern puck, har även en Performancebox som funkar perfekt.

Re extern antenn och placering, kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57348

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281



P-boxen är suveränt användarvänlig, när man lärt sis hur den funka
Jag skaffade en för ett par veckor sedan och allt verkar solklart redan från början.
Jag införskaffade även en MiniPC som Jag har med mig i handskfacket. Perfekt för att kunn läsa direkt på banan. Med 12vkontakt till datorn så är man väldigt mobil sas.

rekommenderas thumbs up
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Re Performancebox vs Racechrono;

Boxen funkar alltid dvs den loggar så fort man stuckit in SD kortet även om man inte satt igång Timing moden, dvs den är idiotsäker i det avseendet, man får bara ingen varvtid på displayen eller mellantider. Det kan man dock utvärdera i efterhand vore man så oäven att man inte kunde ställa in rätt mode eller ladda start/mål . 5000 spänn är en del men i relation till priset på hobbyn egentligen en baggis i förhållande till vad det ger (månder av kul efter körningen) .

Racechrono är gratis men mekigare som det verkar mig, extern puck måste funka och ha ström vid bluetooth länk, utvärdering är mekigare osv.

Man får vad man betalar för antar jag, därmed är inget alternative direkt dåligt i förhållande till priset.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Björn Fehrm skrev:
Re Performancebox vs Racechrono;

Boxen funkar alltid dvs den loggar så fort man stuckit in SD kortet även om man inte satt igång Timing moden, dvs den är idiotsäker i det avseendet, man får bara ingen varvtid på displayen eller mellantider. Det kan man dock utvärdera i efterhand vore man så oäven att man inte kunde ställa in rätt mode eller ladda start/mål . 5000 spänn är en del men i relation till priset på hobbyn egentligen en baggis i förhållande till vad det ger (månder av kul efter körningen) .

Racechrono är gratis men mekigare som det verkar mig, extern puck måste funka och ha ström vid bluetooth länk, utvärdering är mekigare osv.

Man får vad man betalar för antar jag, därmed är inget alternative direkt dåligt i förhållande till priset.


Mekigare vet jag inte

När du ska köra ut första gången starta racechrono & gps-pucken sen stänger du av när du kört klar.
Då loggar den alla varv du kört.
Givetvis kan man pausa sessionen mellan passen om man vill.

Sen har du samma möjligheter som finns i driftbox tools.

Fördelen är att du på plats kan utvärdra direkt i telefonen med spårval mm i färg så man ser vad som är vad. Det finns ju även live timing så man ser varvtider live med bästa tid diff mm

Men som sagt båda måste ju ha ström men annars funkar det bra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Björn Fehrm skrev:
Re Performancebox vs Racechrono;

Boxen funkar alltid dvs den loggar så fort man stuckit in SD kortet även om man inte satt igång Timing moden, dvs den är idiotsäker i det avseendet, man får bara ingen varvtid på displayen eller mellantider. Det kan man dock utvärdera i efterhand vore man så oäven att man inte kunde ställa in rätt mode eller ladda start/mål . 5000 spänn är en del men i relation till priset på hobbyn egentligen en baggis i förhållande till vad det ger (månder av kul efter körningen) .

Racechrono är gratis men mekigare som det verkar mig, extern puck måste funka och ha ström vid bluetooth länk, utvärdering är mekigare osv.

Man får vad man betalar för antar jag, därmed är inget alternative direkt dåligt i förhållande till priset.


Jag är böjd att hålla med. Det finns definitivt plats för en produkt som Racechrono. Den är billig och verkar funka? Racelogic är marknadsledande inom "prestandaloggning" medelst GPS/accelerometrar och har naturligtvis några "tricks up their sleeve" enligt dem själva. Jag har sysslat med Racelogic sedan 2005 och D/PBox är en mycket mogen produkt som trots det har lång tid kvar på marknaden. Stay tuned.

För egen del vill jag gärna ringa med mobilen, det är huvudsyftet med min mobiltelefon Var sak har sin plats.

_________________
Johan Bergin
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



ok, testar Racechrono i kväll på en av mina specialsträckor, San Bernardino passet . Utlåtande kommer.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Björn Fehrm skrev:
Re Performancebox vs Racechrono;

Boxen funkar alltid dvs den loggar så fort man stuckit in SD kortet även om man inte satt igång Timing moden, dvs den är idiotsäker i det avseendet, man får bara ingen varvtid på displayen eller mellantider. Det kan man dock utvärdera i efterhand vore man så oäven att man inte kunde ställa in rätt mode eller ladda start/mål . 5000 spänn är en del men i relation till priset på hobbyn egentligen en baggis i förhållande till vad det ger (månder av kul efter körningen) .

Racechrono är gratis men mekigare som det verkar mig, extern puck måste funka och ha ström vid bluetooth länk, utvärdering är mekigare osv.

Man får vad man betalar för antar jag, därmed är inget alternative direkt dåligt i förhållande till priset.


Ett bra inlägg Björn Fehrm thumbs up Båda produkter har sin för och nackdelar helt klart. Jag vill inte nervärdera DB/PB alls utan egentligen bara hylla racechrono som har gjort oss alla som inte vill lägga 5 laxar på att logga, precis som du säger så är det egentligen småpotatis i det stora hela men så tänker man ju inte alltid

Dock vill jag påstå att i racechronofallet får man MER än vad man betalar för

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



jbergin skrev:
Björn Fehrm skrev:
Re Performancebox vs Racechrono;

Boxen funkar alltid dvs den loggar så fort man stuckit in SD kortet även om man inte satt igång Timing moden, dvs den är idiotsäker i det avseendet, man får bara ingen varvtid på displayen eller mellantider. Det kan man dock utvärdera i efterhand vore man så oäven att man inte kunde ställa in rätt mode eller ladda start/mål . 5000 spänn är en del men i relation till priset på hobbyn egentligen en baggis i förhållande till vad det ger (månder av kul efter körningen) .

Racechrono är gratis men mekigare som det verkar mig, extern puck måste funka och ha ström vid bluetooth länk, utvärdering är mekigare osv.

Man får vad man betalar för antar jag, därmed är inget alternative direkt dåligt i förhållande till priset.


Jag är böjd att hålla med. Det finns definitivt plats för en produkt som Racechrono. Den är billig och verkar funka? Racelogic är marknadsledande inom "prestandaloggning" medelst GPS/accelerometrar och har naturligtvis några "tricks up their sleeve" enligt dem själva. Jag har sysslat med Racelogic sedan 2005 och D/PBox är en mycket mogen produkt som trots det har lång tid kvar på marknaden. Stay tuned.

För egen del vill jag gärna ringa med mobilen, det är huvudsyftet med min mobiltelefon Var sak har sin plats.


Det bäst med racechrono är priset & att den är hyfsat bra noggranhet.

Jag har testat min mot min Racelogic DL-90 & det stämmer på nån 1/10 detta med 1hz gps puck.
Jag använder den mest för att få live timing för att se om det gav nått med ett annat spårval.
Övrig data hämtar jag från DL-90 som har en del extra ingångar mm.

Men jämnfört med driftbox/performancebox så är fördelarna med dessa för små för att uppväga
priset då man inte kan logga externa givare vilket är på gång med racechrono där man ska
kunna logga odb2 data från motorn vilket innebär att man kan få in saker som
varvtal,vattentemp,oljetemp mm beroende på bilmodell

Så nu är det nog dax för kraftig uppdaterade drftbox/performancebox för att det ska finnas
nån anledning att köpa dessa då utv av racechrono går med rasande fart framåt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Michael Bäck skrev:
Så nu är det nog dax för kraftig uppdaterade drftbox/performancebox för att det ska finnas
nån anledning att köpa dessa då utv av racechrono går med rasande fart framåt
Ursäka en som är lite trög (och inte skaffat nån 5Hz puck än), men RaceChrono har väl inga acceleratorer till sin hjälp? Hur ska man då analysera sin greppcirkel mm?

Med en extern senorlåda (OBD-II, acceleratorer och kanske några analoga/digitala sensorer som snackar blåtand) så vore det ju extremt godis. Men så fort det ska byggas ickestandard hårdvara blir det ju pilligare (nördig lödrök eller dyrt).

Edit: trög var det ja, OBDKey finns ju i en Blåtandsversion... Hmm, detta börjar låta väldans intressant.
Hur ser SBFs relemente på en mobil fasttejpad på ett burrör måntro?

Kan RaceChronos laptimedisplay visas i landscape på en S60?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Björn Fehrm skrev:
ok, testar Racechrono i kväll på en av mina specialsträckor, San Bernardino passet . Utlåtande kommer.


Vissa har alldeles för fina teststräckor att köra på thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:

Dock vill jag påstå att i racechronofallet får man MER än vad man betalar för


Kan bara håll med thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Så nu är det nog dax för kraftig uppdaterade drftbox/performancebox för att det ska finnas
nån anledning att köpa dessa då utv av racechrono går med rasande fart framåt


Kan RaceChronos laptimedisplay visas i landscape på en S60?


ohh yes, nemas problemas, gissa hur jag vet det

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande