Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Niklas Falk skrev:
Ursäka en som är lite trög (och inte skaffat nån 5Hz puck än), men RaceChrono har väl inga acceleratorer till sin hjälp? Hur ska man då analysera sin greppcirkel mm?

Vad jag vet så kan man i princip inte analysera greppcirkel med PB/DB tools heller, vilket är mycket märkligt. Senast jag kollade, kunde man ta fram en graf med samtliga mätvärden under en hel körning, vilket inte är så givande. Men om man trixar med Excel, Matlab eller något annat program går det säkert. Den som fixar fram ett annat program till PB/DB än det som finns redan får gärna säga till, för då köper jag en box igen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Max skrev:
Niklas Falk skrev:
Ursäka en som är lite trög (och inte skaffat nån 5Hz puck än), men RaceChrono har väl inga acceleratorer till sin hjälp? Hur ska man då analysera sin greppcirkel mm?

Vad jag vet så kan man i princip inte analysera greppcirkel med PB/DB tools heller, vilket är mycket märkligt. Senast jag kollade, kunde man ta fram en graf med samtliga mätvärden under en hel körning, vilket inte är så givande. Men om man trixar med Excel, Matlab eller något annat program går det säkert. Den som fixar fram ett annat program till PB/DB än det som finns redan får gärna säga till, för då köper jag en box igen.


Det går inte att analysera en greppcirkel i PB/DB Tools, dels pga att det inte går att plotta aktuell position i greppcirkeln men också pga att kvaliten på signalen är fördålig. Trodde först att det hade med monteringen att göra men jag har kollat på många loggar och det ser lika illa ut på dem. Såg logg ifrån en stumt monterad DL1:a och den hade iaf bra kvalite på sido G.

Nedan kan vi se Parisern på Mantorp ifrån Supramannens GT2:a, favoriten är när sido G går mellan 0.4 till 1.5g på 10 m körd sträcka... Ingången till kurvan är tillvänster och utgången till höger.


Skulle säga att man får ta maxvärdena med en nypa salt ifrån Performanceboxen... Min poäng är mest att det inte är värt att köpa en Performancebox bara för att den har 2 axlig accelerometer.

I min värld borde Performanceboxen ha en bättre kvalite på accelerometersignalen och OBDII ingång.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Kul att det blev en så stor diskussion.. Performanceboxen har 10 hzgps sen har jag kollat runt lite och det finns faktiskt puckar med 10hzgps att köpa också. Sen kollade jag lite på vad Racelogic har för ess i rockärmen och det ser ut som att nästa generations PB/DB kommer att ha 100hz vilket verkar lovande, förhoppningsvis förbättrade andra funktioner också. Jag tänker nog vänta tills den generationen innan jag lägger ner pengar på att analysera in i minsta detalj, lägger pengarna på bilen istället.. För mig räcker det med att få bekräftat att varv tiderna och Vmax stämmer. Då är jag nöjd

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



+1 thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



@ Andreas Millbro, Performancebox har ingen accelerometer = skillnaden mot Driftbox, därav det lägre priset. Den räknar fram G cirkeln fran GPS datan istället.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Björn Fehrm skrev:
@ Andreas Millbro, Performancebox har ingen accelerometer = skillnaden mot Driftbox, därav det lägre priset. Den räknar fram G cirkeln fran GPS datan istället.


Så har jag inte förstått det. Ifrån PerformanceBox hemsida...
"Subsequent to this success it was decided that a version of DriftBox which does not include the yaw rate sensor, and which therefore cannot measure drift angle, would be a worthy addition to the Racelogic product range."

Dvs Driftboxen har ett Gyro som kan visa driftvinkel som Performanceboxen saknar.

Men det stämmer nog som du säger att den saknar accelerometer "Housed inside the PerformanceBox is a high performance 10Hz GPS engine, which measures Speed, Postion, Acceleration and Heading ten times a second."

Står även detta under informationen om VideOVboxen. "The 10Hz GPS engine provides circuit position, lap timing, speed (accurate to ±0.1km/h), and acceleration, amongst other parameters"

Dvs det är med största sannolikhet förklaringen till den dåliga kvalitén på G cirkeln. Racechrono räknar också fram en G krafts signal men den har inte heller nån vidare kvalité...

Vill man ha G kraftsignal av nån kvalité verkar man få slanta upp lite mer för denna...
http://www.race-technology.com/dl1_2_27.html

Så frågan kvarstår. Är det värt 4000kr extra för att få 10hz isf 5hz om man nu redan har en telefon som funkar med racechrono. Sen slipper man en enhet när man kör med Performanceboxen iofs...

Men det viktiga är inte vilken enhet man har utan att man faktiskt har en laptimer/logger då det hjälper en att köra snabbare och säkrare på banan. Sen är det en kul aktivitet att kolla på loggarna när man har åkt ifrån banan...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Sorry menade driftvinkelmätare och accelerometer, dvs den har bara en GPS mottagare, resten räknas fram.

Pbx vs Racechrono, efter mina första tester kvarstår min meka kommentar, här varför:

1. Jag är ingen data eller PDA/smartphone/GPS puck novis, har faktist 20 år i branchen. Varför säger jag det, jo jag fick meka för att få det att funka, och det berodde inte på att jag är teknisk idiot . En GPS logger novis är jag dock till skillnad mot Michael Bäck.

2. Jag fick inte Racechrono att funka förren efter like mekande med min HTC Pharos och intern SiRF III, serieportarna stod fel.

3. Den hittade inte satelliterna över San Bernardino så jag har ingen logg, det beror ju givetvis på att den satt på vanliga stället där TomTom och Navigon programmen på den inte haft problem, men Racechrono kräver nog mer satelliter innan den börjar logga. Performancebox på sitt vanliga ställe loggade utan problem.

4. Den hittade min GNS 5843 (1 Hz SiRF III engine + TMC) som jag köpte för 200€ förra våren via bluetooth, det gick direkt (den hade jag på målet för min resa).

5. Jag är rätt övertygad om att jag får den att logga med GNSen då den kan placeras bättre, men driftsäkerheten blir nog inte 100%. Varför säger jag det, jo jag kan WinMobile 6 i detalj, kärnan är WinCE 5 och denna har starka multitasking begänsningar (resurs, minnes och process mässigt). När jag använt Smartphone + puck och det har ringt så har de allt för ofta resulterat i att Naven hängt sig efteråt. Detta beror inte på programmet men på Winmobile 6 och CE5. Min frus All-In-1 single funktion TomTom Nav funkar alltid utan strul jämför Pbox.

6. Manualen är svårtläst (är för Nokia non touch phone och starkt nästad är dessutom full av uttryck som jag inte förstår (NMEA osv)) och finns inte på PDF = du har ingen manual på banan med mindre än att du gör att stort HTML spar + print jobb. Alltså en del mekande innan du kan programmet.

7. Utvärdering får göras via DBOX export, enkelt men inte rakt på.

Jag menar inte att raka ned på Racechrono, det är ett imponerande hobbyprojekt, för de som köper olägenheterna ett perfekt val (jag kommer fortsätta testa den med tonvikt på testa, Pboxen är bruksvapnet ). Men för den som bara vill ha en idiotsäker tidtagning/logger så är nog köpealternativet det rätta. Jag har 3 smartphones och en modern puck, trots detta får jag bara +-0,25 sekunders noggranhet enligt Racechrono utan ytterligare investeringar.

Min poäng är, när jag har tagit ledigt för att åka till banan (NS i mitt fall) och lagt 10 timmer dit och hem, då ska tidtagning+logg funka med 100% sannolikhet, det är värt en engångsinvestering på 4000kr för mig för andra kanske inte, det finns nog lika många prios som det finns människor.

Man får vad man betalar för kvarstår nog också.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Johan... blev det något test i helgen?
Själv körde jag på Mantorp 35 varv med nokia N85 och Qstarz 818x och här ser du resultatet ganska felfritt tycker jag, man ser tillomed de tabbar man gjorde i F2 kurvan. det var snorhalt eftersom det regnade hela dagen, bästa varvtid blev 1,50,4 så det är ju inte mycket att skryta med....

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



test är gjord, återkommer så fort jag hinner med besked.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



johan sjöström skrev:
test är gjord, återkommer så fort jag hinner med besked.


Väntar med spänning. Exportera till VBox (.vbo) ifrån Racechrono och jämför med performancebox loggen i PerformanceTools. Ta ut bästa varvet för bägge och jämför spårvalet och hastighetsgrafen. Som bonus kan du jämföra g signalen också men det är inte lika viktigt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Gjorde en liten test i helgen och körde Racechrono mot min vanliga laptimer med infraröd signal från bankanten (då jag varit skeptisk till hur bra en gps-lösning kan funka) och precisionen var bättre än jag hoppats på. Hann inte kolla alla varv, men såg ingen diff på mer än 3 hundradelar. thumbs up

Troligtvis ganska bra förutsättningar med Qstarz 5hz puck och kontakt med 8-11 satelliter hela tiden.

Exporterar jag till .vbo och tittar på tiderna i performancetools så visas tiderna avrundade till tiondelar, men det kanske är ett handhavandefel?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
kraft
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 103



Jag har kört RC med 5hz puck ett par månader nu och den är helt underbar, jag körde på isen i vintras och la då in en egen bana. Man vill ju alltid ha en tid att slå
Nu har jag hunnit med Gotland,Mantorp,Knutstorp och NurburgringBTG och har aldrig haft några problem.
Jag lånade en PB förra året men jag tyckte den var väldig bökig, det är säkert en vanesak, men jag vill inte behöva tillgång till en dator för att kolla varvtider och hastighet osv, jag vill kunna få fram det enkelt påplats.

Jag kör med Nokia n79 och GlobalTop HG-100 Bluetooth GPS.

_________________
John Kraft
Glidare: Honda NSX
Banbil: Honda S2000 kompressor.
Tidigare: EVO IX
Tidigare: S2000 turbo
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har fortfarande semester men har vidarebefodrat exporterade Rc filer och boxade filer till Peor, tyvärr visar det sig att RC av någon anledning visar Knutstorp som längre än Driftboxen och att spårvalstolkning är svårt på grund av RC:s inexakhet, kör en 6220 classic och en Qstarz 5hz puck, problemet fanns även förra gången jag testade på knutan.

Huruvida problemet ligger i RC, pucken,telefonen,DB eller kanske i exporteringsförfarandet vet jag inte.
Jag delar gärna med mig av mina filer om fler är sugna på att jämföra lite..
Så i dagsläget ser det ut som att Boxen är att föredra om man vill kolla loggar och spårval seriöst men jag är inte övertygad än.

Som ren laptimer är RC helt suvenrän och klart överlägsen både prismässigt och handhavandemässigt över driftboxen. En "rolig" sak jag upptäckte på Anderstorp/Knutan sist var att många med boxen, inte använde den rätt eller behövde hjälp för att kunna använda den, mina/våra teorier verkar stämma att Racechrono är mer modern i sitt gränssnitt och Driftboxen behöver uppdateras.

Själv blev det ju loggat hela knutanträffen med TPC men jag VISSTE aldrig helt säkert om den gjorde det, några varvtider "live" syntes aldrig och ingen av dom som hade box och försökte fick fram några livetider på min enhet. Tror dock inte man skall underskatta Driftboxens tekniska kapacitet som säkerligen är bra men skalet runt omkring anser jag inte är i paritet med priset. En framsida som var en helskärm med pekfunktion och en riktigt fräsch mjukvara hade smakat fågel, sen fanns det andra tekniska önskemål som jag inte har koll på


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



@ Johan,

det krävs egentligen bara en grej för att en PB ska fungera och det är att man preppat sitt SD kort hemma och sen skjutit in det i boxen (banan ska ligga som VBOX.DSF i en mapp som heter DATA). Det kan man göra med manualen brevid sig om man tycker det är svårt. Sen får man mellantider och varvtider när man kör vare sig man vill eller inte (givet att laptiming mode är valt med Mode knappen, loggar gör den alltid, det kan man inte hindra annat än att SD kortet tas bort/skjuts ut).

För att kolla snabbaste varv osv krävs att man vet hur man trycker på de få knapparna, men det är ingen rocket-science. Man ska dock inte lära sig detta på banan, det är dyr tid om man gör misstag, jag tränade på en stor parkering tills jag kunde sätta start/mål, mellantider eller läsa ut varven osv långt innan jag skulle till banan.

Racechrono har en frågande dialog, det är bra, och banor kan man ladda via telefonens GPRS/3G datalänk, elegant. Men manualen är kass och finns bara på internet, man måste även här lägga minst en dags fipplande i ett ganska speciellt menysystem innan man gör rätt. Och manövreringen runt hastihetsloggarna är långt från självklar, jag har lagt minst en vecka påt och är ännu inte säker på att jag vet allt man kan se/ställa in.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Björn Fehrm skrev:
@ Johan,

det krävs egentligen bara en grej för att en PB ska fungera och det är att man preppat sitt SD kort hemma och sen skjutit in det i boxen (banan ska ligga som VBOX.DSF i en mapp som heter DATA). Det kan man göra med manualen brevid sig om man tycker det är svårt. Sen får man mellantider och varvtider när man kör vare sig man vill eller inte (givet att laptiming mode är valt med Mode knappen, loggar gör den alltid, det kan man inte hindra annat än att SD kortet tas bort/skjuts ut).

För att kolla snabbaste varv osv krävs att man vet hur man trycker på de få knapparna, men det är ingen rocket-science. Man ska dock inte lära sig detta på banan, det är dyr tid om man gör misstag, jag tränade på en stor parkering tills jag kunde sätta start/mål, mellantider eller läsa ut varven osv långt innan jag skulle till banan.

Racechrono har en frågande dialog, det är bra, och banor kan man ladda via telefonens GPRS/3G datalänk, elegant. Men manualen är kass och finns bara på internet, man måste även här lägga minst en dags fipplande i ett ganska speciellt menysystem innan man gör rätt. Och manövreringen runt hastihetsloggarna är långt från självklar, jag har lagt minst en vecka påt och är ännu inte säker på att jag vet allt man kan se/ställa in.


Loggningen fixade jag men det var inte uppenbart att loggningen var igång vilken jag hade önskat. Att behöva ladda in filer är oxå joxigare än RC som har banorna inlagda redan (hade ju varit enkelt att fixa för RB/DB tycker man) Inte för att jag personligen tycker filhantering är svårt men det kunde absolut varit färdigt vid leverans.

Ett antal testade att få fram varvtider "Live" men ingen klarade det, rocket science eller inte..

Som logger är RC mer begränsad det håller jag nog med om, har inte fördjupat mig i det men jag tror absolut du har rätt här.

Jag vill inte påstå att jag behövde en dag för att få igång RC och någon manual har jag aldrig försökt använda, det har inte behövts, sen har man ju lärt sig mer saker med tiden men det mesta satt direkt.

För 5-6 lappar (eller vad boxen kostar idag) skulle jag nästan vilja ha en inbyggd hjälpande manual och ett mycket mer logiskt och tydligt gränssnitt , vet inte om det bara är jag med minst 80% av funktionerna i RC lärde jag mig omgående men en sådan sak som att se aktuell varvtid på DB/PB gick ett flertal bet på.. (som hade egen box i bilen alltså) Då är det något som behöver fräschas upp tycker jag.

Vill inte ha detta till någon form av pajkastning på DB/PB eller Racechrono, helt klart är att DB/PB har gjort vårt intresse fan så mycket roligare inget snack om den saken, men fler slåss nu om kakan och det känns som att DB/PB har levt ganska länge i sin nuvarande form (rätta mig om jag har fel)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
Du har helt rätt Johan.. Det är dax för en modernare DB/PB för en billigare peng och större skärm, kanske tillomed om de skulle nappa lite på racechronos koncept med en kompaktare enhet utan skärm och göra det möjligt att koppla ihop den med mobilen för större skärm. Just för att kapa lite mer på utgifterna = billigare priser till oss konsumenter = bra i lågkonjunktur...
om inte kanske man borde starta ett eget företag och konkurera ut dem

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



För det pengar en pb/db kostar skulle jag nog i detta fallet
lagt på några tusingar & köpt en riktig logger typ racetechnology DL-1 här
har man möjlighet att plocka in en massa data från bilen med

Sen kan man kompletera med display eller helt enkelt köra RC som
lap timer.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Michael Bäck skrev:
För det pengar en pb/db kostar skulle jag nog i detta fallet
lagt på några tusingar & köpt en riktig logger typ racetechnology DL-1 här
har man möjlighet att plocka in en massa data från bilen med

Sen kan man kompletera med display eller helt enkelt köra RC som
lap timer.

Amen!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Alla möjligheter finns såklart och det är ju lite det jag vill få fram. Allt detta skulle ju DB/PB kunna få in i en ny enhet med all deras kunskap och erfarenhet dom byggt upp. Bibehållet pris men med massor av nya coola features tror jag funkar och vips hade jag blivt en presumtiv kund. Att klona racechronos koncept är väl att gå lite i från deras "boxthinking" eller?



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



@Johan,

håller med, mensystemet kunde vara mycket bättre även med nuvarande display (mer hjälptexter vad man ska göra och vilka val som finns).

@Michael, tyvärr är Blutooth en svag länk i en modern bil, den används till annat också (handsfree in min) och då kan det bli instabilt. Jag körde San Bernadino passet hem till Augsburg i kväll och hade placerat pucken och P Boxen längst fram vid rutan, de hade samma satellitmottagning. Men BT hängde sig så jag missade startpunkten för RC eftersom det var telefonens BT stack som hängt sig (klarar nog inte handsfree och RC samtidigt) och jag fick starta om puck och resetta telefonen för att hitta felet, då var starten redan passerat för RC trots att jag startat båda långt före startlinjen.

En All-in-1 enhet är nog bäst för allt utom riktiga racebyggen där man kan lägga fast kabel med riktiga don till allt. Håller med, Racelogic borde uppgradera skärmen till fullgrafisk med mycket bättre menysystem. I morgon ska jag utvärdera loggarna från det mycket tuffa (mottagningsmässigt) passet och jämföra.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kan hålla med om att köra via BT inte är optimalt, helt klart bättre med en all in one lösning när det gäller just den biten, det kan alltid strula mer när det finns flera aktörer med i spelet, här har vi ju både en mjukvaratillverkare, en puckleverantör och en mobiltillverkare vars grejer skall lira ihop. MEN, hur ofta använder vi BT till något annat när vi kör rejsbil på bana, för det är väl då vi använder RC till 99% Sätter själv alltid telefonen i offline mode när jag kör bana, är totalt ointresserad av att prata i telefon då..

Skall bli intressant att höra herr Ferhms tolkning av loggarna, du verkar nogrann och kommer att ge oss en seriös sammanfattning hoppas jag.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande