Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag körde på Gotland Ring med min PDA (Pocket Loox N560) och RaceChrono. Totalpriset var 0:- PDA hade jag redan och RaceChrono är gratis. Jag är mycket nöjd!

Att köra RC i mobilen var uteslutet då skärmen är för liten så man kan inte följa varvtider. Så jag tejpade mobilen och lät den filma samtidigt som jag använde PDA:n för att visa live varvtider. Det blev väldit bra!

Nästa steg är att köpa 5Hz puck och låta PDA:n koppla upp sig mot den över blåtand. Då slipper man labba med mobilens blåtand.

PDA har ganska stor skärm med 480 x 640 upplösning så det står faktiskt att läsa av tider medan man kör om man drar på ljuset på skärmen. Dessutom kan jag använda den som vanlig GPS när jag inte kör bana, spela musik, surfa osv.

Alltså rekomenderar jag denna lösning då den är billig och effektiv!




http://www.youtube.com/watch?v=GAahojK5h0M

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Så har jag då utvärderat loggarna för CR med min GNS 1 Hz puck och min PB. Skillanderna är förvånande stora, upp till 10-20km/h när det blir lite förändringar i hastighet eller i kurvor.

Jag hade båda mottagarna på exakt samma plats, PB visade direkt när den inte hade satellitkontakt mer, då loggar den dessutom 0 i hastighet och interpolerar vägen, se loggbilderna. CR visar förlust av Satellit fördröjt, detta kan bero på pucken men programmet gör interpolering både i hastihet och väg. Därmed vet man inte alltid när man har dåliga eller falska värden.

Bilderna visar hur stora skillnader det var både i väg och hastighet (CR röd, PB blå), jag hade medvetet valt ett ställe med svåra mottagningsförhålladen, på PB grafen kan man se när jag körde i skymda kurvor eller tunnlar, på CR får man gissa.

Enkel kurva med stor skillnad:


Snävare kurva med olika väg och skillnad i hastihet och sen ett stort hack i CR loggen:


Avsnitt med dålig mottagning, hur de reagerar är klart olika:


Alltså, det är tveksamt om CR med 1 Hz puck kan anvädas som tidtagare och logger, skillnader på upp till 20km/h kan inte accepteras. Internpoleringen i hastighet är också nåt man måste vara medveten om, har du dålig mottagning syns det inte själklart på loggarna, du kör heltenkelt en konstand acceleration/retardation tills näst punkter där kontakt finns och programmet kan börja konvertera närstående GPS 3D koordinater till väg/tid dvs hastighet. PB visar klart att du en dataförlust. CRs interpolering är givetvis också en faktor vid samples från sekund till sekund, PB interpolerar var 1/10 sekund, ger skillnader även det, det har jag inte utvärderat.

Någon med en 5Hz puck borde göra motsvarande jämförelse.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



För själva tidtagningen spelar det ingen roll med skillanderna i hastighet
& att spårvalet blir heltokigt med 1 hz pucken. Tidtagningen tas ju mellan 2 gps kordinater.

Jag körde med både RC & 1 hz gps samt Race Technology DL-90 logger på anderstorp sist
tiderna låg inom samma 1/10 del när jag fick till samma start & mål på båda

Dock så sklijde det upp till 25 km/h i hastighet på vissa ställen
Men som sagt varvtiderna stämde. Spårval & hastigheter verkar stämma
bättre med 5hz puck

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Stämmer i "bäck"

Tidtagningen är MYCKET exakt i RC oavsett 5 eller 1hz, har ju jämfört med DL1 och det var lika på hundradelen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Stämmer i "bäck"

Tidtagningen är MYCKET exakt i RC oavsett 5 eller 1hz, har ju jämfört med DL1 och det var lika på hundradelen.


Johan vad fick du fram när du testade RC & PB på knutan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har inte kollat på det överhuvudtaget då jag fortfarande har semester men som jag skrivet här så är något fishy med Knutan i RC vs. DB banan verkar 80m längre i RC och då går inte loggarna att jämföra.

Men som laptimer vet vi ju att RC funkar klockrent då vi testat både du och jag flera gånger..


ut o på bettan nu så vi kan ha skoj till helgen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Har det gått ut med något om att det ska komma en ny driftbox/performancebox från racelogic? om man går in på deras hemsida verkar det som att de satsar mer på de lite mer seriösa boxarna i deras sortiment..

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



OK Michael om tidtagning sker mellan GPS koordinater så måste RC interpolera fram den rätta tiden då 1hz RC pucken samplar endast 3D GPS koordinater 1 gång per sekund medan PB samplar på varje tiondel.

DVS Start och mål i RC sitter på geografiska GPS koordinater och tiden interpoleras fram för dessa baserat på 1 hz samples runt dessa?

I så fall blir slutsatsen, RC duger som tidtagare där den dessutom är mer lättjobbad än PB men är klart tveksam som logger, i alla fall med en 1Hz puck.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50


Trådstartare
För er som missat, kolla längst ner i den här tråden på en jämförelse mellan 1HZ puck o 5HZ puck
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postor . . . .

Så jag tycker jämförelser med 1HZ puck är helt ointressant eftersom de ser likadant ut som när jag körde med interna agps:en i början när man testade vad det var för något.
5HZ puck eller Peformancebox är det som gäller tycker jag, och det är ju ganska konstaterat att PB är bättre på många vis. Men jag fortsätter med RC och 5HZ pucken som laptimer sen får man kanske uppgradera när man känner att det behövs.
Sen e det ju kul att man kan göra såhär med RC också http://www.youtube.com/watch?v=P8bC22F6zHE

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Supermicke skrev:
Sen e det ju kul att man kan göra såhär med RC också http://www.youtube.com/watch?v=P8bC22F6zHE


Fast får man bara ut en csv fil så kan du använda filer från vilken logger som helst till RaceChrono2AVI. Och skulle inte ordningen i filen vara rätt så maila bara han som har gjort det för han fixade en version som läser DL1:ans filer åt mig.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Hej

Har hitta en antenn på Kjell&Company för ca 750:-
GlobalSat BT-359S BT GPS / SiRF III / Bluetooth 2.0


Skulle det fungera med detta?
Jag kan inte utläsa om den har 1Hz eller 5Hz-mottagare.

Är det nån som vet om mer om detta?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



@Benci,

då den har ett SiRF III chip är det nog en 1Hzare, samma chip som i min GNS puck.

Köp inte den, du ska ha en puck med Mediateks chip, förkortat MTK, de kan ställas för 5 Hz. Den bästa pucken skall vara Qstarz med Mediateks nya chip MTK 2, men andra med MTK 1 eller 2 är också OK.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ja och för dom pengarna kan du hitta en Qstarz så satsa på en sådan.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Jag har analyserat t.ex. Götes logg från ringen (7:48-varvet) och där ger driftbox'en lite tokiga slip-angles. Det ser ut som att han bredsladdar säkert 50 meter in på rakorna efter skarpa kurvor... Om jag nu gjort rätt i programkoden förstås.

Ni får väl köpa en HTC-telefon och köra oakLogMobile istället ;-) .. 30 Hz (ungefär) accelerometrar i x/y/z-led.
*skamlös själv-promotion* (Den loggfilen hänger med utvecklingsversionen av trackview om ni vill titta...)

Har inte gjort några seriösare prover med oakLogMobile, men g-sensorerna i moderna telefoner känns extremt snabba och tillförlitliga.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Sen ställer jag mig skeptisk till uppgifterna att 1 Hz GPSer på nåt sätt skulle ge heltokiga positioner (det såg ju ut som att bilen åkt utanför banan vid vissa tillfällen, t.ex.) De tester jag gjorde för 4-5 år sen med en Magellan GPS visade perfekta positioner, bara det att dom kom 1 gång per sekund. Positioner utanför banan var det inte tal om, dock! Det måste vara just det där GPS-chipsettet som försöker vara för intelligent eller inte klarar av vibrationer?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Åke Wallebom skrev:
Jag har analyserat t.ex. Götes logg från ringen (7:48-varvet) och där ger driftbox'en lite tokiga slip-angles. Det ser ut som att han bredsladdar säkert 50 meter in på rakorna efter skarpa kurvor... Om jag nu gjort rätt i programkoden förstås.

Ni får väl köpa en HTC-telefon och köra oakLogMobile istället ;-) .. 30 Hz (ungefär) accelerometrar i x/y/z-led.
*skamlös själv-promotion* (Den loggfilen hänger med utvecklingsversionen av trackview om ni vill titta...)

Har inte gjort några seriösare prover med oakLogMobile, men g-sensorerna i moderna telefoner känns extremt snabba och tillförlitliga.


Undrar om inte denna tråd bör flyttas?

_________________
Johan Bergin
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Andreas Millbro skrev:
Det går inte att analysera en greppcirkel i PB/DB Tools, dels pga att det inte går att plotta aktuell position i greppcirkeln men också pga att kvaliten på signalen är fördålig. Trodde först att det hade med monteringen att göra men jag har kollat på många loggar och det ser lika illa ut på dem. Såg logg ifrån en stumt monterad DL1:a och den hade iaf bra kvalite på sido G.

Nedan kan vi se Parisern på Mantorp ifrån Supramannens GT2:a, favoriten är när sido G går mellan 0.4 till 1.5g på 10 m körd sträcka... Ingången till kurvan är tillvänster och utgången till höger.

(Bild borttagen av mig / Åke)

Skulle säga att man får ta maxvärdena med en nypa salt ifrån Performanceboxen... Min poäng är mest att det inte är värt att köpa en Performancebox bara för att den har 2 axlig accelerometer.

I min värld borde Performanceboxen ha en bättre kvalite på accelerometersignalen och OBDII ingång.

Det var lite det här jag kommenterade i det första av mina två inlägg. Kanske borde varit tydligare med det.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
dp81
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 178



Någon som har testat den här produkten?

http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q1000EX-F.htm

_________________
Daniel Paulsson
BMW 330i
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nej har inte testat den men rek den här förut som ett alternativ till dom där det inte passar med RC eller DB.
Jag tror inte mjukvaran håller lika hög kvalle som RC men pucken i sig är säkerligen KLOCKREN då det är en vidareutveckling utifrån den pucken jag själv kör med. Det som skiljer i stort är ju att dom bundlar deen med en mjukvara som ger oss möjlighet att utläsa det den loggar. Om jag inte minns fel har min puck en switch där man gå över i log mode som denna så med lite tur hade det räckt med mjukvaran men det är bara en gissning.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
dp81
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 178



Jag har testat RaceChrono till och från jobbet med min Nokia E72 och den funkar kanon. Nu vet jag vilken väg som är snabbast :-)

Men för att få mer exakt position så ska jag köpa en extern gps mottagare.
Så nu är frågant, 5Hz eller 10Hz och hur många kanaler måste den ha?

_________________
Daniel Paulsson
BMW 330i
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



dp81 skrev:
Någon som har testat den här produkten?

http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q1000EX-F.htm


En "standalone" pryl har ju både:

Fördelar: Inget mek med flera enheter som ska prata med varann i bilen

Nackdelar: Med tex en sån här http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q818X-F.htm med bluetooth --> mobil + RC ser man ju tex sina laptimes medans man kör.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande