Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Körde på kullen i söndags, loggade med RC via nokia tel och 5ghz blåtand gps. Körde 1.01,6 på tredje varvet sedan blev det mkt trafik så jag åkte in i depån. Snackade med lite hondagrabbar och dom var skeptiska till min tid och jag fick låna en PB. Körde nästa pass med båda inkopplade, ca 10 varv.

Bästa tid RC: 0.59,3
Bästa tid PB: 1.04,0 > och denna tiden stämmer då jag var lika snabb/långsam som en bekant som körde liknande tider med ännu exaktare utr.

Hur kan detta vara möjligt?? Nästan 5 sek skillnad! Vill juh inte vara tvungen o lägga ut 4-5000 kr för tidtagning.

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vet inte hur din setup är men generellt sett är både PB och RC MYCKET exakta vad det gäller tidtagningen, skall det loggas ställs det krav på GPS pucken för att komma nära PB.

Vi gjorde ett test på ett par olika ställen förra året

exempel 1. RC med 5hz puck vs. DL1 på Falkenberg stämde på hundradelen.
exempel 2 RC med 5hz puck vs. inbyggd GPS i telefonen stämde på tiondelen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



HondaJalle skrev:
Hur kan detta vara möjligt?? Nästan 5 sek skillnad! Vill juh inte vara tvungen o lägga ut 4-5000 kr för tidtagning.
Hur ser spåret ut i RC? Men lite dålig satellittäckning så kan positionerna diffa en del (har sett körningar med 1Hzvarianter som haft svårt att placera spåret innanför ytterstängslet).

För egen del har "bruset" varit 10m i sidled nån gång men oftast mindre än 2m (som det presenteras av RC).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Niklas Falk skrev:
HondaJalle skrev:
Hur kan detta vara möjligt?? Nästan 5 sek skillnad! Vill juh inte vara tvungen o lägga ut 4-5000 kr för tidtagning.
Hur ser spåret ut i RC? Men lite dålig satellittäckning så kan positionerna diffa en del (har sett körningar med 1Hzvarianter som haft svårt att placera spåret innanför ytterstängslet).

För egen del har "bruset" varit 10m i sidled nån gång men oftast mindre än 2m (som det presenteras av RC).


Påverkar detta bruset verkligen tiden då? För som loggning funkar RC inte bra med sunkiga puckar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Var det inte en diskussion om detta ang driftboxens nogrannhet på NS och hur det diffade helt magnifikt beroende på om man hade extern antenn eller inte?

Varför inte köpa en vanlig laptimer, dom brukar vara bombsäkra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



NS är relativt extremt i jämförelse med svenska banor, hög nivåskillnad och väldigt kuperat.
Jag tror dom flesta måste ha extern antenn till sin PB på NS för att det skall funka.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Var det inte en diskussion om detta ang driftboxens nogrannhet på NS och hur det diffade helt magnifikt beroende på om man hade extern antenn eller inte?

Varför inte köpa en vanlig laptimer, dom brukar vara bombsäkra.


Körde för ett tag sedan test på gellesåsen
med följande prylar.

transponder
laptimer aim TG
racechrono med 1HZ GPS puck

det skiljde bara 1/100 delar mellan dom

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Jo, jag menade just att man kan få störningar på GPS-signalen men det är svårt att se det i efterhand.
Dvs, när kan man lita på tiderna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



I RC har jag aldrig personligen varit med om att TIDERNA varit konstiga men loggarna däremot har tagit lite krumsprång när man kört med telefonens inbyggda GPSmodul. Det syns ganska tydligt när man lägger varven ovanpå varandra om man helt plötsligt är en but utanför staketet osv.

Dock känner jag rent generellt att skall man LOGGA är det 5hz puck eller bättre som gäller.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Performancebox vs racechrono
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande