Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understödjande gas inför kurva med TURBO?
1 besök senaste veckan (4209 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Hej!

Är det bara övning som gäller för att hitta lagom understödjande gas (så bilen balanseras upp efter inbromsning) med turbo-bil? Eller har jag missat nåt bra tips?

Känns som vi turbo-förare måste kliva av bromsen tidigare för att gå på med lite gas under lite längre tid för att få rätt lastfördelning i kurvor?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

vänsterbromas

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har inte upplevt att motorn inte skulle kunna leverera tillräckligt med stödgas i vid något tillfälle. Men däremot så kan jag tycka att det ibland är lite störigt att inte få full effekt precis när man vill ha den. I hårnålen på Knutan går jag på full gas ungefär mitt i kurvan, när sen turbotrycket börjar byggas upp mot slutet av kurvan får jag släppa på gasen för att sen när kurvradien är tillräckligt stor kunna gå på fullt igen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Fuling << OK, får prova lite stepp-dans på koppling och broms nästa gång. Jag har ju inte frihjul som du.

Pär H << Hmm, OK. Då är det nog jag som behöver övning. Tillräcklig kraft för lastfördelning måste jag ju ha. SBS helt enkelt!

Tackar!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus K skrev:
Fuling << OK, får prova lite stepp-dans på koppling och broms nästa gång. Jag har ju inte frihjul som du.


Kör med Heel&Toe då!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

johann:
citat:
Kör med Heel&Toe då!

Du han före

Just vid nerväxling innan en böjar det är där frihjulet har sitt stösta pluss.
Man behöver inte vara Freddas Stär(det vart nog den bästa stavningen på länge ) för att hinna med thumbs up

Edit:
Bör kanske försöka tala om varför man bör använda häl/tå, eller är uppenbart????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Magnus K:
En sak till hur reagerar din pisshok när du gasar och bromsar sammtidigt??? Viss bilar har "förnessen" att stänga av laddtrycket eller dylikt när man försöker använda fler pedaler en åt gången.
Hmm en jättebra finnsess

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



900/9-3 SKA ha den finessen.. även min gamla bil ska göra så, men det verkar vara urkopplat på nått sett. För när jag vänsterbromsade på en parkering i vintras gick mätaren upp på fullt laddtryck Undrar om det är bra för min "starka" låda

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Undrar om det är bra för min "starka" låda

Det är väll ingen som sa att du skulle slänga in hela stöven i pannrumet på en gång utan man måste mata monstet med en lite bit åt gången så han inte somnar. Skickar man in hela skodonet på en gång så är det som att kliva honom på pungen. Han blir rosenrasande och förstör klenaste länken i kedja och i ditt fall drevhögen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



fuling skrev:
citat:
Undrar om det är bra för min "starka" låda

Det är väll ingen som sa att du skulle slänga in hela stöven i pannrumet på en gång utan man måste mata monstet med en lite bit åt gången så han inte somnar. Skickar man in hela skodonet på en gång så är det som att kliva honom på pungen. Han blir rosenrasande och förstör klenaste länken i kedja och i ditt fall drevhögen.


Ursäkta om jag stör tråden lite men det där var nog den bästa förklaringen jag har hört på länge

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



fuling skrev:
citat:
Undrar om det är bra för min "starka" låda

Det är väll ingen som sa att du skulle slänga in hela stöven i pannrumet på en gång utan man måste mata monstet med en lite bit åt gången så han inte somnar. Skickar man in hela skodonet på en gång så är det som att kliva honom på pungen. Han blir rosenrasande och förstör klenaste länken i kedja och i ditt fall drevhögen.


Nu gick det iofs bra att köra sönder den utan att bromsa....

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
fuling skrev:
Magnus K:
En sak till hur reagerar din pisshok när du gasar och bromsar sammtidigt??? Viss bilar har "förnessen" att stänga av laddtrycket eller dylikt när man försöker använda fler pedaler en åt gången.
Hmm en jättebra finnsess

Ah, helt rätt! 9-3:an sänker laddtrycket till grundladd vid broms... Men även där har jag iaf i runda slängar 150 hkr att fördela om vikten med.

Risken är nog bara att när jag väl kliver av bromsen, så sticker laddtrycket iväg upp... Då kan det nog spinna lite på innerhjulet.

Jaja, bara att inse att jag ska börja köra med 924:an. Få hästar (men mycket rost! ) men kanske ger det mig en bättre grundteknik?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu är det ju så att man inte skall åka med mycket gas när man vänsterbromsar, utan precis så mycket att man precis har driv(lite laddtryck).
Bromsa mer så släpper man också lite på gas och när man sen när man släpper bromsen och går på med gasen har man driv direkt. Balansen mellan gas och broms tar ett tag att nöta in.
Vill man därimot ställa upp skrotet kan man gas till lite sammtidigt som man stampar till bromsen med vänsterbladet och rycker i ratten.
I många fall räcker lastväxlingen fär att få rumpestumen att dansa.

Största grejen är att få en mjuk övergång mellan broms ock ax och man man kan använda lastväxlingen bak/fram broms/ax för att hitta maxgrepp.

Är ett hel... att försöka förklara något som sitter i ryggmärjen.

Skulle förvåna mig om man skulle stjuta lådan lättre för att man vänsterbromsar snare skona lådan med det gäller att kordernera blana rätt bara.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



Din SAAB går som sagt ner till grundladdtryck vid broms men detta är ganska lätt att av hjälpa.
om du kollar på länkaget till bromspedalen så kommer du hitta ett gäng sladdar (2st?) en av dessa är till bromsljuset och den andra är till laddtrycksregleringen, koppla ur den som är till laddtrycket och du har alltid tillgång till fullt laddtryck. Tyvär kommer jag inte ihåg vilken som är vilken från när jag utförde denna operation på min 9000 men det vet nog grabbarna på www.stcs.nu . En smart grej är att koppla den sladeen till en brytare som du placerar på valfritt ställe och du kan sänka laddet till 0.6bar om jag inte minns fel när du ska låna ut bilen eller bara vill köra snålt.

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



fuling skrev:
citat:
Undrar om det är bra för min "starka" låda

Det är väll ingen som sa att du skulle slänga in hela stöven i pannrumet på en gång utan man måste mata monstet med en lite bit åt gången så han inte somnar. Skickar man in hela skodonet på en gång så är det som att kliva honom på pungen. Han blir rosenrasande och förstör klenaste länken i kedja och i ditt fall drevhögen.


HäHä Jag ser det hela framför mig
Kan inte sluta flina.....

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Acer8m
Götebrog!
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


törnan skrev:
Din SAAB går som sagt ner till grundladdtryck vid broms men detta är ganska lätt att av hjälpa.
om du kollar på länkaget till bromspedalen så kommer du hitta ett gäng sladdar (2st?) en av dessa är till bromsljuset och den andra är till laddtrycksregleringen, koppla ur den som är till laddtrycket och du har alltid tillgång till fullt laddtryck. Tyvär kommer jag inte ihåg vilken som är vilken från när jag utförde denna operation på min 9000 men det vet nog grabbarna på www.stcs.nu . En smart grej är att koppla den sladeen till en brytare som du placerar på valfritt ställe och du kan sänka laddet till 0.6bar om jag inte minns fel när du ska låna ut bilen eller bara vill köra snålt.


Tror du det skulle funka på en 9-3 T5 -98..?
Hade vart skönt att slippa tappa allt ladd när man närmar sig en kurva.
Samt att "slå av" när kompisar kör bilen..

Mvh!

_________________
Daniel Abrahamsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Hur gör ni om ni häl-tåar och vänsterbromsar? Känns som det blir ett jäkla vandrande med fötterna. När jag vänsterbromsar brukar jag främst vilja göra det i ingången, för att slippa understyrning. Om jag häl-tåar måste jag ju släppa bromsen ett kort ögonblick vid ingången, när jag byter fot, och bromsa i svängen. Det tycker jag gör det lite svårt att balansera bilen på ett önskvärt sätt.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understödjande gas inför kurva med TURBO?
1 besök senaste veckan (4209 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande