Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16120 totalt)
Christer Sunesson
Hellerup Danmark
Här sen Dec 2003
Inlägg: 50


Trådstartare
Är det någon som har bilder eller video från mötet?
Enligt rykten ska dä varit 3st Scuderior som blev krockade.

Alla pratar om svensksåld är viktigt. Nu får vi kanske säga svenskkrockad istället.

_________________
Christer Sunesson
Ferrari F430 Scuderia 08
Gallardo E-gear 2005
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Fyfan, det låter inte kul!

Hur ska krockarna ha skett? Bil mot bil? Väldigt surt isåfall för de med trasiga bilar, oavsätt vad för bilar de kör, om det inte var självförvållat.


_________________
Christian Lange
458
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Billigt!!!

Hur fan har de burit sig åt då? Jag har bara sett tre st olika svensksålda Scuderias totalt. En ferrari röd, en gul och en special lackad röd metallic med guld fälgar och stripes. Så att lyckas smälla i princip alla existerande på ett och samma tillfälle är lite av en bragd.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Dignell skrev:
Billigt!!!

Hur fan har de burit sig åt då? Jag har bara sett tre st olika svensksålda Scuderias totalt. En ferrari röd, en gul och en special lackad röd metallic med guld fälgar och stripes. Så att lyckas smälla i princip alla existerande på ett och samma tillfälle är lite av en bragd.


Märkligt, sista jag var på knutan smackades en scuderia och det skulle kosta massor att fixa.
Kanske folk med gott om pengar men för lite rutin som hyr in sig på nåt vis?
Vi lär iallafall inte se så mkt om detta i forum då det brukar vara tyst om den delen.
Under alla omständigheter riktigt trist med incidenter på banan.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Nu är jag ingen polis, men "krockat" behöver vi inte diskutera på rejsa tycker jag

_________________
Stefan Larsson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Precis, tråkigt med incidenter...

Varför vill man ha bilder på andra människors misär??

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dvorak skrev:
Precis, tråkigt med incidenter...

Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


"Haverikommision", förhoppningsvis kan man lära sig en del av andras misstag så att man slipper göra om samma sak och för att göra "nybörjare" uppmärksamma på vad som kan hända hända. Kanske inte så önskvärt på banträffar med "dyra/häftiga" fordon om man nu själv har gjort nåt klantigt, men jag skulle vilja se lite officiella utredningar, gärna anonymiserade, om vanliga trafikolyckor och från tävling/träning med förarens ord och beskrivning.

Information hjälper oss att bli bättre. Jag vet att det är nära gamfaktorn och att ge misskred till de inblandade är väldigt lätt med tanke på att man kör alltid bättre från sidan av banan (och har en betydligt bättre överblick om vad som sker runt hela bilen).

Så information thumbs up
Gottande i andras olycka/misär thumbs down

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



steffe skrev:
dvorak skrev:
Precis, tråkigt med incidenter...

Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


"Haverikommision", förhoppningsvis kan man lära sig en del av andras misstag så att man slipper göra om samma sak och för att göra "nybörjare" uppmärksamma på vad som kan hända hända. Kanske inte så önskvärt på banträffar med "dyra/häftiga" fordon om man nu själv har gjort nåt klantigt, men jag skulle vilja se lite officiella utredningar, gärna anonymiserade, om vanliga trafikolyckor och från tävling/träning med förarens ord och beskrivning.

Information hjälper oss att bli bättre. Jag vet att det är nära gamfaktorn och att ge misskred till de inblandade är väldigt lätt med tanke på att man kör alltid bättre från sidan av banan (och har en betydligt bättre överblick om vad som sker runt hela bilen).

Så information thumbs up
Gottande i andras olycka/misär thumbs down

En mycket bra poäng som jag inte tänkte på själv! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
EVO

Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



C skrev:
Fyfan, det låter inte kul!

Hur ska krockarna ha skett? Bil mot bil? Väldigt surt isåfall för de med trasiga bilar, oavsätt vad för bilar de kör, om det inte var självförvållat.



Var regn den dagen och ganska mycket också. Det kan kanske varit orsaken.

_________________
Anton Bengtsson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



EVo skrev:
C skrev:
Fyfan, det låter inte kul!

Hur ska krockarna ha skett? Bil mot bil? Väldigt surt isåfall för de med trasiga bilar, oavsätt vad för bilar de kör, om det inte var självförvållat.



Var regn den dagen och ganska mycket också. Det kan kanske varit orsaken.


Vad rullar Scuderia på för däck?

_________________
Christian Lange
458
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



oj

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



dvorak skrev:


Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


Va skadade personerna sig med??

trist att 3 st ferraris pajade, men det står väl försäkringen för??

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



subarumicke skrev:
dvorak skrev:


Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


Va skadade personerna sig med??

trist att 3 st ferraris pajade, men det står väl försäkringen för??


Vad jag vet så är det bara Salus Ansvar i Sverige som verkligen täcker banåka och de slutat i årets avtal....så med största sannolikhet får de ta smällen ur egen fick.
Tyvärr tycker jag på rejsa att det är alldeles för mycket tabu med krashar.
Analysera vad som händer så folk kan lära sig istället....dessutom är det lite attityd bland nya banåkare att det nästan aldrig händer något osv osv....det ÄR många bilar som går år varje år på banorna men många hör inte talas om dom och tror därför det är mycket säkrare än vad det är. Rejsa ser jag som en del av orsak till detta....

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Jag tycker att man ska visa lite hänsyn till inblandade och arrangör. Om dom tycker att det är ok att diskutera samt visa bilder/filmer så kan man ju göra det.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



bjorre82 skrev:
subarumicke skrev:
dvorak skrev:


Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


Va skadade personerna sig med??

trist att 3 st ferraris pajade, men det står väl försäkringen för??


Vad jag vet så är det bara Salus Ansvar i Sverige som verkligen täcker banåka och de slutat i årets avtal....så med största sannolikhet får de ta smällen ur egen fick.
Tyvärr tycker jag på rejsa att det är alldeles för mycket tabu med krashar.
Analysera vad som händer så folk kan lära sig istället....dessutom är det lite attityd bland nya banåkare att det nästan aldrig händer något osv osv....det ÄR många bilar som går år varje år på banorna men många hör inte talas om dom och tror därför det är mycket säkrare än vad det är. Rejsa ser jag som en del av orsak till detta....


Ja jo, alla får ju ha sin åsikt. Med det var nog det dummaste jag hört idag. >

_________________
Stefan Larsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



höfläkt skrev:
bjorre82 skrev:
subarumicke skrev:
dvorak skrev:


Varför vill man ha bilder på andra människors misär??


Va skadade personerna sig med??

trist att 3 st ferraris pajade, men det står väl försäkringen för??


Vad jag vet så är det bara Salus Ansvar i Sverige som verkligen täcker banåka och de slutat i årets avtal....så med största sannolikhet får de ta smällen ur egen fick.
Tyvärr tycker jag på rejsa att det är alldeles för mycket tabu med krashar.
Analysera vad som händer så folk kan lära sig istället....dessutom är det lite attityd bland nya banåkare att det nästan aldrig händer något osv osv....det ÄR många bilar som går år varje år på banorna men många hör inte talas om dom och tror därför det är mycket säkrare än vad det är. Rejsa ser jag som en del av orsak till detta....


Ja jo, alla får ju ha sin åsikt. Med det var nog det dummaste jag hört idag. >


Varför det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

BOFH skrev:
Jag tycker att man ska visa lite hänsyn till inblandade och arrangör. Om dom tycker att det är ok att diskutera samt visa bilder/filmer så kan man ju göra det.


Tycker det är exakt så det bör vara så fort det är något mer än t.ex. en odramatisk snurrning på asfalten eller ett snällare besök i gräset. Om de inblandade tycker det är okej så kan det vara nyttigt att få diskutera hur det kan bli fel. Varför det hände, vad man kanske skulle gjort annorlunda osv. Brukar vara tänkvärt och lärorikt. Men att man ska ha den/de inblandades okej, plus helst arrangörens också, är baskrav. När man får okejet så kan man samtidigt få massa matnyttig förstahandsinfo om vad som hände. Vilda spekulationer på nätet kring sånt här är klart olämpligt.

Finns som bra exempel en tråd här på Rejsa från en avkörning på Kinnekulle för några år sen med in car film och berättelse om händelseförloppet direkt från föraren. Tänkvärt och bra att diskutera kring.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Ganska enkelt:

Någon skrev:
Enligt rykten ska det varit ....

Inge bra.


Förstahandsinfo från inblandade. Bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

bjorre82 skrev:
Vad jag vet så är det bara Salus Ansvar i Sverige som verkligen täcker banåka och de slutat i årets avtal....så med största sannolikhet får de ta smällen ur egen fick.
Tyvärr tycker jag på rejsa att det är alldeles för mycket tabu med krashar.
Analysera vad som händer så folk kan lära sig istället....dessutom är det lite attityd bland nya banåkare att det nästan aldrig händer något osv osv....det ÄR många bilar som går år varje år på banorna men många hör inte talas om dom och tror därför det är mycket säkrare än vad det är. Rejsa ser jag som en del av orsak till detta....


Stämmer att det är väldigt få möjligheter att köra bana med den egna bilens plåt försäkrad. Men kör du med BMW Sport Club så kan du med rätt försäkringsbolag vara fullförsäkrad på alla klubbens banträffar. Porscheklubben har ett likadant upplägg. Antalet plåtskador på BMW Sport Clubs banträffar de senaste åren är löjligt lätt räknade.

Jag håller med om att attityden att "det händer inget" eller "det händer inte mig" är fel fel fel. Man måste inse att köra långt över 100 kmh där det svänger och uppemot och över 200 kmh i slutet på rakorna inte är riskfritt. Det måste man ha i huvet när man kör. Men följer man träffens regler och använder intelligens så är risken låg. Verkligen inte obefintlig. Men låg. Ja det är några olyckor totalt sett varje år. Men de är få.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Något OT kanske, pratade med lite alfa folk idag och dom har tydligen även en bra deal med FB så dom kan köra med vagnskada på sina träffar under rätta premisser. Vårdar vi detta så kanske vi kan få ha kvar den förmånen.

Personligen uppskattar jag verkligen originals deal med BMWCS thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är ju klart känsligt kapitel och bilar i miljonklassen som sedan lagas oavsett om det är enklare skador så går snacket om att den och den bilen är smälld.

Sådant kan påverka både bilens värde och förarens glädje att fortsätta köra bana.

Är det däremot någon som vill diskutera sina misstag och analysera dem så självklart ska man det, krachat och åkt av har alla som provat gränserna ett tag.

Försäkring finns i vissa fall bla. Alfaklubbens möten med rätt försäkring. Där är det sällan någon gatbil som blir krockad. De som kör hårt och har ombyggda bilar som sällan är försäkrade utan där kalkylerar man med kracher ibland.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?)
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande