Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO - Zelander
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
1 besök senaste veckan (98892 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Zelander skrev:
Supramannen skrev:
Den där hjulis skulle jag kolla över ingen bra setup alls faktiskt, hör av dig om du vill ha en bra setup som funkar på våra bilar..

Ps: om du vill bli snabb alltså..


Vet att du kör en annan setup, men det är ju Porsche's egen rekomendation för 996 GT3 RS (baninställning), så helt kass kan den ju inte va... Dessutom äter inte denna inställning så mycket däck, varken på banan eller på gatan.

Har mycket annat att ställa in (förutom hjulen), så jag tycker det känns bra att börja med en ganska neutral setup, men jag återkommer när jag vill va snabb... ;-)

/Björn


Det håller jag inte alls med om, du har aldeles för mycket camber bak i förhållande till fram men men, som lids har är bra..

Hörde även att bilen inte alls gick bra i Finland så nått måste du göra, du har fina grejer så det gäller bara att du sätter up den rätt så kommer du flyga fram

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Supramannen skrev:
Zelander skrev:
Supramannen skrev:
Den där hjulis skulle jag kolla över ingen bra setup alls faktiskt, hör av dig om du vill ha en bra setup som funkar på våra bilar..

Ps: om du vill bli snabb alltså..


Vet att du kör en annan setup, men det är ju Porsche's egen rekomendation för 996 GT3 RS (baninställning), så helt kass kan den ju inte va... Dessutom äter inte denna inställning så mycket däck, varken på banan eller på gatan.

Har mycket annat att ställa in (förutom hjulen), så jag tycker det känns bra att börja med en ganska neutral setup, men jag återkommer när jag vill va snabb... ;-)

/Björn


Det håller jag inte alls med om, du har aldeles för mycket camber bak i förhållande till fram men men, som lids har är bra..

Hörde även att bilen inte alls gick bra i Finland så nått måste du göra, du har fina grejer så det gäller bara att du sätter up den rätt så kommer du flyga fram


Det stämmer att bilen fortfarande var väldigt överstyrd i Finland, men jag mjukade upp den ordentligt bak andra dagen och då började jag kunna "ge på" ut ur böjarna. Fick tyvärr inga helvarv på slutet, så jag vet inte hur mycket snabbare det gick, men det blev stor skildnad. Ville inte göra för mycket justeringar innan jag fick på vingen, för jag hoppas den hjälper till att trycka fast rumpan ännu lite mer (åtminstånde i högfartsböjar).

Jag antar att mindre camber bak inte borde ge mer grepp där??? Eller kan det det?

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Men sen är det väl så att den hjulinställning som passar på tex. Mantorp inte passar på Knutstorp eller Ringen. Själv har jag nästan lika intällning som du har på din turbo, och visst gick det snabbare på Knutstorp än förra året, men jag märker viss understyrning i dom långsama böjarna. Tittar man på slitaget så sliter det väldigt långt ut på ytterkanterna, precis som om man borde ha ännu mer negativ camber....men så är det ju Toyos 888 som sitter på och dom är ju tydligen lite mjuka i stommen. Ja detta är ju inget man kan lösa här, det är bara att testa och justera. Lycka till med din preppade Turbo thumbs up

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Zelander skrev:
Supramannen skrev:
Zelander skrev:
Supramannen skrev:
Den där hjulis skulle jag kolla över ingen bra setup alls faktiskt, hör av dig om du vill ha en bra setup som funkar på våra bilar..

Ps: om du vill bli snabb alltså..


Vet att du kör en annan setup, men det är ju Porsche's egen rekomendation för 996 GT3 RS (baninställning), så helt kass kan den ju inte va... Dessutom äter inte denna inställning så mycket däck, varken på banan eller på gatan.

Har mycket annat att ställa in (förutom hjulen), så jag tycker det känns bra att börja med en ganska neutral setup, men jag återkommer när jag vill va snabb... ;-)

/Björn


Det håller jag inte alls med om, du har aldeles för mycket camber bak i förhållande till fram men men, som lids har är bra..

Hörde även att bilen inte alls gick bra i Finland så nått måste du göra, du har fina grejer så det gäller bara att du sätter up den rätt så kommer du flyga fram


Det stämmer att bilen fortfarande var väldigt överstyrd i Finland, men jag mjukade upp den ordentligt bak andra dagen och då började jag kunna "ge på" ut ur böjarna. Fick tyvärr inga helvarv på slutet, så jag vet inte hur mycket snabbare det gick, men det blev stor skildnad. Ville inte göra för mycket justeringar innan jag fick på vingen, för jag hoppas den hjälper till att trycka fast rumpan ännu lite mer (åtminstånde i högfartsböjar).

Jag antar att mindre camber bak inte borde ge mer grepp där??? Eller kan det det?

/Björn



Jag tycker oxå att du skall ha mindre camber bak..
Jag vred på mer camber på mina R888 och det vart sämre grepp i bak! På Kuhmo verkar det tvärtom, dom verkar tåla riktigt mycket camber. På smalare R888 verkar det funka bättre med mycket camber i fram tycker jag det svarar bättre när jag vrider på mer..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
ok, jag är övertygad... ;-)

Går ner till 2,3 i camber bak inför nästa banträff, så får vi se vad som händer!

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sen är det så att olika förare klarar åka med olika mycket camner och sätter olika tryck på bilen nu har jag 4 grader bak och 4,5 fram till när ALx körde bilen dessa inställningar är lite väl för mig som förare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005
Inlägg: 342



Hittade en fin bild på Björns bil ifrån Alastaro/finland förra helgen!

Ser framemot att se utvecklingen gå framåt! Börjar se jäkligt bra ut! Hoppas på "snabbt" också....


_________________
Andreas Håkansta
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Håkansta skrev:
Hittade en fin bild på Björns bil ifrån Alastaro/finland förra helgen!



Tack för bilden!


/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Har fortfarande inte tagit något bra kort på vingen, men jag gjorde ett lite färgprov, och såhär ska det se ut när det är klart.



/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Här kommer några bättre kort på vingen.








/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Ska radierna vara olika på vingen och fästet?
Mvh/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
dole skrev:
Ska radierna vara olika på vingen och fästet?
Mvh/D


Du är uppmärksam... ;-)

Jag har gjort fästet på "frihand", innan jag fick vingen. Ville inte att radien på fästet skulle vara för stor, så den blev lite för liten.

Det är i allafall så att vingen ska kunna höja och sänkas i framkant, för att justera in optimal downforce, så vingen kommer aldrig att ligga dikt mot fästet, så en glipa blir det i allfall. På 997 RSR har man gjort glipan STOR för att den inte ska uppfattas som ett misstag.

I verkligheten (ej på bild) så ser man knappt glipan, och jag är faktsikt riktigt nöjd med formen på mina fästen.

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Zelander skrev:
Här kommer några bättre kort på vingen.



/Björn



Bara en välfylld picnickorg samt rutig duk som saknas.

_________________
Roland Johansson
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Bara en välfylld picnickorg samt rutig duk som saknas.


Hehe...

Tack för hjälpen med vingstöden. Blev grymt!

De blev inte blankpolerade, jag valde att borsta dem istället. Tycker det blev riktigt bra, men borstningen syns inte så tydligt på korten.

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337



Hej

tycker vingstöden ser bra ut å bilen ser jävligt tuff ut

(hör av dej om du behöver mer hjälp i framtiden)
jag har lyckats få tag på däck nu.


mvh johan

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
900rr skrev:
Hej

tycker vingstöden ser bra ut å bilen ser jävligt tuff ut

(hör av dej om du behöver mer hjälp i framtiden)
jag har lyckats få tag på däck nu.


mvh johan


Tack du oxå för hjälpen!

Lycka till med din bil!

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Zelander skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Bara en välfylld picnickorg samt rutig duk som saknas.


Hehe...

Tack för hjälpen med vingstöden. Blev grymt!

De blev inte blankpolerade, jag valde att borsta dem istället. Tycker det blev riktigt bra, men borstningen syns inte så tydligt på korten.

/Björn


Det är ju bara en fråga om svett om du om något år skulle få för dig att du vill ha polerat

_________________
Roland Johansson
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu är vingen lackad. Det blev en hel del spacklande och slipande, och tyvärr tog färgen slut innan jag skulle lägga sista lagret, men det duger till sista delen av sässongen så blir det nog omlackering hos lackfirma i vinter. Är mer sugen på att få ut bilen på banan nu så jag lägger nog mina sista kronor på däckslitage istället.

Här är en bild som inte visar så mycket av vingen men jag tyckte den var cool eftersom nästa generation stackare är med! ;-)



/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005
Inlägg: 342



Zelander skrev:

Här är en bild som inte visar så mycket av vingen men jag tyckte den var cool eftersom nästa generation stackare är med! ;-)

/Björn


Ja, inte lätt att växa upp med en "Staccare" till pappa.... :-) Speciellt när Stureby tunnmåleri ligger vägg i vägg...

_________________
Andreas Håkansta
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Ser riktigt bra ut med vingen!!! :-)
I helgen åkte 2.5 fram och 2.0 bak på mina R888 bara så att du vet..

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Puppan skrev:
Ser riktigt bra ut med vingen!!! :-)
I helgen åkte 2.5 fram och 2.0 bak på mina R888 bara så att du vet..

Mvh
Pete


ok, tack för info! Vilken toe körde du? Ska göra en hjulinställning ganska snart, och om jag kör med dina inställningar så borde det ju funka. Du var ju ubersnabb på Mantorp!

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO - Zelander
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
1 besök senaste veckan (98892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande