Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ratteknik
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8550 totalt)
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
En ska jag tänkt ta upp för länge sen men glömt.

Magnus, är du verkligen säker på att man ska skjuta ifrån sig ratten istället för att dra? Givetvis gör man väl både och men jag tycker det blir mindre slitsamt att vila händerna på ratten och i huvusak dra. Jag menar annars måsta man både lyfta armen och skjuta ratten.

_________________
bmw bmwsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tycker att det känns fullständigt fel att dra åt sig ratten, eftersom man då blir hängande i ratten istället för att pressa ryggen mot stolen, så det känns som man får mycket mindre precision. Dessutom är man ju oftast starkare i triceps än i biceps. Tyvärr brukar jag många ggr få dra i ratten vid vänstersväng eftersom högerhanden brukar kunna drabbas av växlingsbestyr och det känns som sagt inte lika bra.

Jag har inte gått i någon förarskola, men av det jag läst ang. förarinstruktioner brukar de också säga att man skall styra med den skjutande armen. Men det är ju möjligt att andra upplever det annorlunda.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Enligt skolboken skall man både skjuta och dra.
Personligen tycker jag man inte skall bry sig så mkt om ifall det är rätt eller fel så länge det funkar bra, finns viktigare saker att fokusera på.
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm... ja brukar nog ha båda händerna på ratten så det blir nog både dra och tryck...


ja de e ett attans slitande i kringlan...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Enligt skolboken skall man både skjuta och dra.
Personligen tycker jag man inte skall bry sig så mkt om ifall det är rätt eller fel så länge det funkar bra, finns viktigare saker att fokusera på.


Så sant så!

Som kontrast kan man berätta om två, en gång i tiden, unga och i stort jämnsnabba rallykillar som hade exakt samma material. Tom samma utbildning hade dom, även om den ena retar den andra fortf. för att han har ett moment kvar för att få ta ut "examen".

Den ena åker med händerna "tio i två" och gör inte en rörelse som verkar oplanerad eller ivrig. Lugnt och stilla, helt enligt vilken skolbok i mer "normal" bilåka som helst,

Den andre han sliter rycker och "tar i ratten där man får höll i den"*kräver ultrabred värmländska för att vara riktigt kul* enl. egen utsago...

Vilka dom två är... Ja gissar du inte rätt på det så har du nog haft en traumatisk uppväxt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Andreas Lidström skrev:

Vilka dom två är... Ja gissar du inte rätt på det så har du nog haft en traumatisk uppväxt...


Kan det vara Per Blomquist vs Stig Eklund han menar

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Enligt skolboken skall man både skjuta och dra.
Personligen tycker jag man inte skall bry sig så mkt om ifall det är rätt eller fel så länge det funkar bra, finns viktigare saker att fokusera på.


Jepp.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



nailhead skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vilka dom två är... Ja gissar du inte rätt på det så har du nog haft en traumatisk uppväxt...


Kan det vara Per Blomquist vs Stig Eklund han menar


LOL

Du gör en fuling och gardera dig. Fy!

Vågar du inte gissa vem som kör på vilket sätt...inte så svårt kanske.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Klart att man inte bara skjuter ifrån Men för egen del så får jag absolut bästa känsla för vad som händer - speciellt i ingången av kurvor - om det är mer skjuta och ytterst lite dra. Det gäller att jag sitter fast 100% bara. Då kan jag ha ett ganska lätt tag på ratten (det är ju servo )


Mina grepp:

Slalom - 20 i 4

Bana - kvart i 3


Jag tror att jag flyttar ner handen som ska skjuta ifrån innan vissa kurvor.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Andreas Lidström skrev:
....
Den ena åker med händerna "tio i två" och gör inte en rörelse som verkar oplanerad eller ivrig. Lugnt och stilla, helt enligt vilken skolbok i mer "normal" bilåka som helst,

Den andre han sliter rycker och "tar i ratten där man får höll i den"*kräver ultrabred värmländska för att vara riktigt kul* enl. egen utsago...


Passar ju klockrent i tråden om mjukt vs "maxximum attakk"

och nej, jag har inte koll på våra toppförare på det sättet. Vet knappt några namn i F1 toppen eller WRC-cirkusen heller. Vet inte vem som är vem av alla F1-legender heller oberoende årtioende. Konstigt va?

Gissa hur bra jag är på fotboll- eller ishockeyspelare då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus, känn dig fri att flytta eller dubbelposta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag tycker den bästa tekniken tycker jag kommer av att man koncetrerar sig på vart man skall och struntar i hur man rattar.
För egen del sätter jag mig bara till rätta i stolen; avslappnat, bekvämt och hela ryggen mot stolen. Sen får händerna jobba som de vill, det går nästan på automatik för hjärnan är upptagen med att beräkna vägen.
Varje gång jag tänker på olika rekomendationer om hur bilen skall rattas går det dåligt. Det förstör koncentrationen från körandet. Vad som passar en själv bäst tror jag kommer naturligt av mycket körande.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Alexi Törnqvist skrev:
Jag tycker den bästa tekniken tycker jag kommer av att man koncetrerar sig på vart man skall och struntar i hur man rattar.


Ett mkt bra exempel på hur det kan funka när man "överlåter till kroppen" att fixa jobbet, alltså att man inte med sitt medvetande lägger sig i detaljerna!


Alexi Törnqvist skrev:

Varje gång jag tänker på olika rekomendationer om hur bilen skall rattas går det dåligt. Det förstör koncentrationen från körandet. Vad som passar en själv bäst tror jag kommer naturligt av mycket körande.


Nu är vi inne på träningsmekanismer! Kanske är du en av dom lyckligt lottade som råkar ha en bra teknik "medfödd", talang alltså. Det kan också vara så du har gradvis undermedveten utvecklat den genom mycket körande, precis som du skriver. Men att dra slutsatsen att en annan teknik är sämre för att den inte funkar bra på första försöket är nog inte rätt. Jämför med att ge sig ut och försöka springa ett maratonlopp direkt och konstatera att man inte orkar.... Det är naturligt att en träningsprocess tar ett antar repetitioner.

När man tränar in något nytt så måste man ha en medveten tanke på det i början, när man håller på att lära sig det. Sen efterhand som man lär sig så överförs det till en automatisk process som inte medvetandet är inne och styr. Först när det är automatiskt så börjar det funka bra, för reflexerna är snabbare än medvetna tankar.

Jämför att häva en överstyrningssladd, dom flesta av oss här gör det helt reflexmässigt, utan en tanke. Möjligen att man med medvendet registerar det, men det blir sällan en aktiv tanke förrän det så att säga redan har hänt. Annat var det dom första gångerna! Samma sak med att cykla eller gå, man funderar inte på hur man flyttar fötterna etc, det bara händer av kroppens inbyggda automatik.

Träningslära är kul

_________________
Pär Hylander
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag tror du slog huvudet på spiken när du skriver att tekniken gradvis kan ha utvecklats undermedvetet. Precis så tror jag nämligen att det är, om man tycker det är kul att köra bil och gör det ofta.
Jag vill dock inte hävda att någon annan teknik är sämre. Vad jag tror är att man stegvis utvecklar en personlig teknik, som passar en själv väldigt bra.
En bra träning tror jag är att använda huvudet till att beräkna lämplig placering, hastighet, mål och andra liknande saker. Man behandlar liksom all data sinnena tar in och försöker fatta bästa möjliga beslut. Efter ett tag tror jag kroppen anpassar sig undermedvetet till vad som krävs.
För att ta ett exempel. När jag var väldigt ovan som förare(vilket minsan inte var länge sedan) tog jag alltid ett ordentligt grepp om ratten när det blev till att busköra. Nu när jag kört betydligt mer är greppet istället avslappnat. Det funkar ju helt enkelt dåligt att styra när man håller ratten så hårt att knogarna vitnar(inte för att det så illa för min del).
Dåliga vanor lär man sig alltså av med, om man kör på ett sådant sätt som inte tillåter det.
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.

För övrigt kan jag påpeka att jag själv rör händerna väldigt mycket längs med ratten. Ibland skjuter jag ifrån när det skall svängas, andra gånger kanske jag drar i den(dock väldigt sällan mot mig). Vad jag främst använder är underarmar och handleder när jag styr. Jag ser också till att placera händerna på ett lämpligt sätt inför nästa kurva.
Även om det kanske låter som ett våldsamt och hetsigt behandlande av den stackars kringlan, är jag faktiskt rätt lugn i rörelserna.
om det är en optimal teknik låter jag vara osagt. Jag skulle tro att vem som helst på det här forumet ger mig sorgligt med smisk om vi skulle mötas på banan. Fast det största "felet" jag gör när jag kör fort är nog att jag är alldeles för rädd om min bil, dess däck och min egen hälsa.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har tidigare aldrig reagerat över mitt rattande.. det har gått ändå.

men nånting fick mig att ändra mitt rattande. vad var nu detta?
jo. det var att prata om hur andra gör. Och speciellt nu när det börjar bli halkigt har jag fått fördelar av min nya teknik.

(tekniken är iofs inte speciellt användbar vid bankörning då man inte ofta kommer i en sånn sittutaion att man måste ratta så mkt, jag har inte gjort det i allfall)

när man ska ratta mer än vad man gör med kvart i tre greppet så hjäler jag till nerifrån på ratten. från kl 6, och skjuter ratten åt det hållet jag vill ha den.
nu när det blir halkigt och överstyrning är gjort än sagt så kommer sig tekniken väl till pass. det går snabbt att ratta emot och jag tycker det är lättdoserligt..

men men, finns säkert nån nackdel med denna teknik..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



En av mina hjältar (jag har många ), Jean Alesi, är ett exempel på en mer udda handplacering. Han hade nästa händerna ihop kl 12 på ratten när han körde F1 och han ansågs ändå vara en av de med "best car control" - särskilt då i regn.

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



640k skrev:
En av mina hjältar (jag har många ), Jean Alesi, är ett exempel på en mer udda handplacering. Han hade nästa händerna ihop kl 12 på ratten när han körde F1 och han ansågs ändå vara en av de med "best car control" - särskilt då i regn.

Tufft, så brukar jag placera händerna just när jag behöver precision(och jag vet inte mer om Jean Alesi än att jag känner igen namnet, följer aldrig F1).
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Alexi Törnqvist skrev:
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.


Kan ju funka men det tar nog väldigt mycket längre tid än att lära sig av andra och sedan öva på detta i praktiken.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det är mycket lättare att lära sig rätt från början än att slipa bort ett inövat felbetende. Så har man lärt sig fel och använt det under en längre tid så brukar det kännas jäv... avigt att göra på ett annat sätt.
Detta har inte just med rattvridingsteknink att göra utan det mästa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.


Kan ju funka men det tar nog väldigt mycket längre tid än att lära sig av andra och sedan öva på detta i praktiken.

Enligt mina erfarenheter stämmer inte det, fast vi kan ju vara olika på vilket sätt vi lär oss bäst.
I min ungdom(som om jag vore gammal nu ) var jag exempelvis väldigt insöad på det här med datorspel. Då var det främst skjutaspel i form av Quake jag lirade. Jag kommer ihåg att jag under lång tid kollade väldigt mycket på hur andra spelade, för att försöka bli bättre, men för mig funkade det aldrig riktigt bra. När jag istället tröttnade och började strunta i hur andra gjorde blev jag snabbt mycket bättre(som en av mina meriter kan nämnas att jag låg kanske top-5 i Sverige).
Lite konstig jämförelse kan tyckas, datorspel och bilkörning, men jag tror inlärningen fungerar likadant.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Alexi Törnqvist skrev:
johann skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Kanske skulle man kunna säga att den bästa träningen handlar om att själv upptäcka alla olika saker i bilkörandet, och inte tänka för mycket på vad andra upptäckt.


Kan ju funka men det tar nog väldigt mycket längre tid än att lära sig av andra och sedan öva på detta i praktiken.

Enligt mina erfarenheter stämmer inte det, fast vi kan ju vara olika på vilket sätt vi lär oss bäst.
I min ungdom(som om jag vore gammal nu ) var jag exempelvis väldigt insöad på det här med datorspel. Då var det främst skjutaspel i form av Quake jag lirade. Jag kommer ihåg att jag under lång tid kollade väldigt mycket på hur andra spelade, för att försöka bli bättre, men för mig funkade det aldrig riktigt bra. När jag istället tröttnade och började strunta i hur andra gjorde blev jag snabbt mycket bättre(som en av mina meriter kan nämnas att jag låg kanske top-5 i Sverige).
Lite konstig jämförelse kan tyckas, datorspel och bilkörning, men jag tror inlärningen fungerar likadant.


Det skulle säkerligen fungera inom datorspel också om det fanns en beprövad pedgogik inom området och desstutom kunskap om vilka tekniker som funkar bra resp. dåligt. Liknelsen datorspel och bilkörning tycker jag haltar rätt mycket och det finns många exempel på personer som är hur bra som helst på datorspel men kör bil som krattor och tvärtom. Dessutom har man knappast råd att lära sig genom sina egen misstag vad gäller bilkörning i samma omfattning som då man spelar datorspel där man i värsta fall bara behöver starta om spelet.

Något som skulle stödja din teori var att du provat din inlärningsteknik inom flera olika områden och då alltid blivit lika bra som du blev på Quake. Har du det?
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ratteknik
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande