Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru forester 2,5 xt 06
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (33807 totalt)
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Sörpan skrev:
Hm, var det dig jag såg på Gotland Ring häromveckan? Jag var bara där en kort stund och tittade, men det såg ut att gå riktigt bra.


tyvärr så va det inte lilla jag
Visserligen va jag på Ön v28 med familjen takbox och allt.
jag va bra sugen att köra lite men jag hade det ganska så bra nere i Tofta.
Så jag hoppade det
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Hej !
Även jag vill dra en lans för Subaru Forester.
Har en 2,0 Turbo -03 som snart gått 10.000 mil.
Den är ju lite tamare än 2,5-litersvarianten, men
sprallar på rätt bra ändå. För mig är det den perfekta
bruksbilen med plats för både hund och semesterbagage.
Sannolikt den bästa vinterbil man kan tänka sig.
Den enda sak som jag skulle vilja ändra på är att jag
önskar att det fanns en varning som gjorde att man ej
glömmer stänga takluckan innan man parkerar bilen för
natten ! Själv har jag haft tur med regnfria nätter då
jag glömt stänga luckan.
Har inte provat bilen på bana, men det beror mest på att
jag redan har en bil speciellt för det ändamålet.
Kan dock utan att darra på rösten säga att efter cirka
40 års bilägande är Subaru Forester klart den bästa bil jag haft !

hälsn
Lasse H

_________________
Lars Hansson
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



En god vän till mig har en STI forrester här i Japan å den går riktigt riktigt bra må jag säga.

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



p-bobban skrev:
Sörpan skrev:
Hm, var det dig jag såg på Gotland Ring häromveckan? Jag var bara där en kort stund och tittade, men det såg ut att gå riktigt bra.


tyvärr så va det inte lilla jag
Visserligen va jag på Ön v28 med familjen takbox och allt.
jag va bra sugen att köra lite men jag hade det ganska så bra nere i Tofta.
Så jag hoppade det


Då finns det alltså två olika Forrester som kör bana?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
chrno skrev:
En god vän till mig har en STI forrester här i Japan å den går riktigt riktigt bra må jag säga.


Det vore något med en forester STI,det är en till salu i swe en 04.
Lite sugen är man och byta då,för då har man bara väghållning och små saker som man behöver göra
för att få en lagom sleeper på banan och gatan typ.
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Har nu pratat med streetperformance och vi ska klura ut varför bilen gungar så dant vi tror att bakfjädrarna är för mjuka eller för hårda så vi får se vad som händer det kanske någon här som vet vad det beror på.
Bilen är ej stötig på något vis vilket jag tycker är lite konstigt för den är ju sten hård i fjädringen. När man kör på vanlig väg så hoppar/gungar bilen något fruktansvärt när man kör på ogämn väg och även på motorvägen gör den likadant
Ett visst gung och hopp kan jag ta men det är ganska mycket så det känns som om det är något fel på mina D2 coilovers.

Sedan har jag fått tag på WRX sti krängare inkl bussningar för 110 USD och lite annat godis
så det blir nästa sak jag kommer att styra med.Ska leta lite till här i sverige först för subaru tar 2500 kr exl bussningar.Tänkte höra med min bekant Fredrik på Jobparts AB i Rimbo så får vi se vad det blir
Tänkte jag skulle lämna in bilen till JRM eller autotech eller någon annan firma som kan mappa bilen.
För botten draget tycker jag är lite dåligt. Lite sugen på att konvertera om den till E85
Just ja kom ju på att jag har en Wahlbro soppa pump liggandes på hyllan som jag tänkte dunka dit plus att jag har köpit lite slangar till att kyla bromsarna 150 kr för fem meter 3"slang typ liknande plexibel avgasslang,liknande matreal som avgasslang.

Bilder kommer då jag börjar att meka i garaget.
kanske ses på Sveistad den 10/8
Tänkte leka av mig lite då.
Citera
Vargen
Lidingö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Kul med en Foresterpolare, välkommen till trimträsket!
Själv kör jag ibland på div banor med "familjebilen", Forester XT 2,5 -06.

Den är modifierad med en del saker från STI -04:
IC, spridare, 6-vxl låda samt komplett kraftöverföring fram+bak inkl hubar och Brembobromsar med XP8 belägg samt styrväxeln. Vinterdäck på original STI-fälgar.

Vissa saker från andra leverantörer:
Walbropump, TD05-18 turbo, Iridiumstift, HKS panelfilter, HKS rostfritt 3" downpipe med Ferrita custom made catback 2,5", Whiteline ställbara kränghämmare fram+bak, D2 coilovers, stålspunna bromsslangar, ROTA Torque (tror jag de heter) lättviktsfälgar med Pirelli P Zero Corsa R-däck 225/45-17.

Den är sänkt 10-12 cm och har ganska aggressiva hjulvinklar med ca -3 resp -2,5 grader camber fram+bak. Powerflexbussningar. Motorn är bromsad till ca 340 hk/500Nm.

Sveriges snabbaste bansuv med dragkrok och tre barnstolar? Blir ev till salu framöver.

//Per Jesslén
PS. Sommarställe på Gotland... DS.

Övrigt i garaget:
Carrera -87
993 -94
VW Golf GTI -07
VW typ 1 2.3 ltr -62

_________________
Per Jesslén
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Vargen skrev:
Kul med en Foresterpolare, välkommen till trimträsket!
Själv kör jag ibland på div banor med "familjebilen", Forester XT 2,5 -06.

Den är modifierad med en del saker från STI -04:
TMIC, 6-vxl låda samt komplett kraftöverföring fram+bak inkl hubar och bromsar med XP8 belägg samt styrväxel. Vinterdäck på original STI-fälgar.

Vissa saker från andra leverantörer:
Walbropump, TD05-18 turbo, HKS rostfritt 3" downpipe med Ferrita custom made catback 2,5", Whiteline ställbara kränghämmare fram+bak, D2 coilovers, stålspunna bromsslangar, ROTA Torque (tror jag de heter) lättviktsfälgar med Pirelli P Zero Corsa R-däck 225/45-17.

Den är sänkt 10-12 cm och har ganska aggressiva hjulvinklar med ca -3 resp -2,5 grader camber fram+bak. Motorn är bromsad till ca 340 hk/500Nm.

Sveriges snabbaste bansuv med dragkrok och tre barnstolar? Blir ev till salu framöver




Trevligt med en hårig forester skönt att jag inte är ensam med att skrämma upp en forester 06.
Ja hupp då va det bara att hitta en 04 sti drivlina mm då
Suck va sugen jag bidde på att råna banken redan imorgon
Det du har gjort på din bil är ju vad jag hade tänkt med.Men min ekonomi tillåter inte att handla så mycket till bilen så man får ta en sak i taget typ.
Har du någon tråd eller bilder så man får se pärlan
och säg till sedan när den är till salu
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Vargen Är din möjligtvis röd ev metalick????

Såg en sänkt Forester i Visby förra sommaren som var röd.

Forestern bör nog vara den optimala familjebilen .
Byggd på en bottenplatta som den delar med en rallybil/"sport"bil. (Inte som andra där man bygger en sportbil på en "standad"bil).
Bottenplattan på Forestern är samma som Imprezan men har en hjulbas som är 50 mm längre(har jag förmig). Så mycket passar från Imprezan rakt över på Forestern.
Finns också grymt mycket kunskap om att hotta forestern både i USA och australien.

Tips www.subaruforseter.org

Själv äger man en Forester -04 med 2l motor och turbo. Helt orginal förutom andra fälgar .
Är vell dax att uppgradera den snart!

Så den här tråden är kanonbra! Här får man både inspiration och sporre att göra något och inte bara dröma.
Hoppas Vargen lägger upp en tråd om sin forester okså!


Grymt att Petters tråd hamnade på förstasidan på Rejsa!

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
Vargen
Lidingö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Ja, Forestern är en trevlig hybrid med mycket stor potential, och en helt underbar vinterbil. Det är inte så helt lätt att hitta rätt "nivå" med alla möjligheter som finns till uppgraderingar. I en del andra länder verkar det vanligare med modifierade "Fozzies" och de används även i tävlingssammanhang på hobbynivå har jag sett. Den rekommenderade websidan www.subaruforester.org innehåller en hel del intressant info.

http://www.lichfieldimports.co.uk/subaru_06forester.asp kan man se hur ett engelskt företag importerar färdiga Forester STI, högerstyrda från Japan och förädlar ytterligare. Går att importera hit men mycket stök förstås om man vill konvertera till vänsterstyrning.

Min bil är byggd med tonvikt på bankörning men eftersom den används dagligen som arbetshäst har jag valt att inte trimma motorn för hårt. En väldigt glad arbetshäst är det i alla fall och färgen heter "Garnet red pearl". Bifogar en äldre bild, har hänt litet sedan dess.
Bilen väcker en del uppmärksamhet, och visst är den litet skum, Min fru tycker den ser ut som en sko och barnen kallar den för "lilla röda traktorn" efter något barnprogram, men det får man ta.


_________________
Per Jesslén
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Attans den ser ju lägre ut än min räser.

Jag fick lite bilder från sveistad på min bil då den 10/8 av Örjan Hammarström som jag tänkte dela med mig
Tack Örjan för de fina bilderna.



Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
Någon som vet om det passar innan jag börjar riva bromsarna.
håller på att kolla om det går att montera dit impreza sti 06 ok till pärlan
Citera
johan_gt
Halmstad
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4



Kul att se att det är lite folk som använder Forestern på bana. En mycket rolig bil som kan göra det mesta. Är en bil som brukar överraska de flesta vid rödljusen

Ang. broms oken ska de passa då de är samma bult mönster. Vi vill självklar se bilder när du har monterat bromsarna. En annan billigare lösning är att slänga på ett par 4 klovs ok från en Impreza Gt 99-00 eller nyare WRX. Blir en grym skillnad mot de där 2 kolvs oken som sitter original.

_________________
Johan Mårtensson
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
johan_gt skrev:
Kul att se att det är lite folk som använder Forestern på bana. En mycket rolig bil som kan göra det mesta. Är en bil som brukar överraska de flesta vid rödljusen

Ang. broms oken ska de passa då de är samma bult mönster. Vi vill självklar se bilder när du har monterat bromsarna. En annan billigare lösning är att slänga på ett par 4 klovs ok från en Impreza Gt 99-00 eller nyare WRX. Blir en grym skillnad mot de där 2 kolvs oken som sitter original.


tackar tackar för svar då är det bara å handla och se glad ut bilder kommer då man går ner i mörkret
som ni ser på garage bilden bygglampor är himla bra att ha typ
Citera
johan_gt
Halmstad
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4



Ska du även montera bak oken så kanske inte de passar rakt på.

_________________
Johan Mårtensson
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
johan_gt skrev:
Ska du även montera bak oken så kanske inte de passar rakt på.


Jo jag har hörde det jag vet att 04 sti passar bak men behöver inte så stort jag håller på och kollar upp
det med bak bromsarna för det är broms-skölden som blir lite bekymmer med
mvh bobban
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



Kul att det händer lite i denna tråden!!!

Men vad är det för fälgar som hamnat på bilen????

Själv så har jag monterat solfilm på bakre dörranas rutor, för andra gången. Första försöket lossade i framkant efter en stunds dörr öpnande!


DEt av Vargens forester jag såg på gottland!

Den gick på ringleden runt stan och jag svängde in mot stan, annars hadde jag nog åkt efter!

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
He he Det är en bild sedan i vintras med då ciolisarna monterades.
Ville bara visa min mekplats kan ju säga som så här att det går åt minst två bygglampor för
att kunna se något och i bakgrunden står min jobbar bil.Det är ett flerbilsgarage.
Jag har lite tur för grannen bor ej i huset och den andra grannen har bara en bil så jag har tre platser att breda ut mig på när man styr med pärlan.
Drömmen vore att få tag på ett riktigt garage eller få vara med i en del i ett garage med lift mm mm så man slipper åla sig på betonggolvet och slippa att låsa in alla saker
då man går in och äter eller ska gå och sova typ.

Någon som vet vad tull kostnaden är för prylar från USA för har hittat sti bromsar för 90 us dollar från en bilskrot i Jänkeland.
Citera
johan_gt
Halmstad
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4



Är de priset för ett ok eller för båda fram oken? I så fall är det riktigt billigt. Sist jag kollade runt lite så skulle jag få ge 10 000kr för ett par STi framok samt skivor här i Sverige.

_________________
Johan Mårtensson
Citera
p-bobban
Norrköping
Här sen Jul 2009
Inlägg: 58


Trådstartare
johan_gt skrev:
Är de priset för ett ok eller för båda fram oken? I så fall är det riktigt billigt. Sist jag kollade runt lite så skulle jag få ge 10 000kr för ett par STi framok samt skivor här i Sverige.

det va för ett ok från en 04 sti en st begagnat.
Citera
Impreza
Malmö - Skumparp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 84



p-bobban skrev:
Någon som vet om det passar innan jag börjar riva bromsarna.
håller på att kolla om det går att montera dit impreza sti 06 ok


Passar bra, roligt att se att det inte bara är jag som kör Forester på bana. thumbs up

_________________
Fredrik Nilsson

Team HellBörners
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru forester 2,5 xt 06
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (33807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande