Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna Rc...
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8855 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Stämmer denna principskiss?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



NEJ!
Men för en McPherson bil duger den.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



ice skrev:
NEJ!
Men för en McPherson bil duger den.


Varför inte?

_________________
William Ekström
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ser bra ut.

/ Jonas Jarlmark
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Hmmm......

Är det realistiskt att mitt Rc ligger 11cm under vägbanan?
om det stämmer så låter det inte bra.....


om jag byter till kortare fjädrar på kommer vinkeln mellan undre bärarmen och fjäderbenet vara större än 90º... Hur räknat man fram Rc då???

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Under kan det absolut ligga, men frågan är om det är vad du vill ha. Tror inte det.

Hur man mäter om man har mer än 90° mellan ben och arm vet i tusan...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Är det realistiskt att mitt Rc ligger 11cm under vägbanan?

Är nog inte helt otroligt, särskilt om nedre bärarmen pekar upp i utkant.
Man får en riäl momentarm för krängningningen, typ tex CGH=500mm.
500-(-110) ger 610mm. Man sänker bilen och den kränger mer, bra va???

Mer en 90grd mellan bärarm och fjäderben är ingen hitt, man får posetiv camberkompensation vid fjäring/krängning.

ps finns en tråd om Rc under markplanet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Mer en 90grd mellan bärarm och fjäderben är ingen hitt, man får posetiv camberkompensation vid fjäring/krängning.



Är nog där redan idag, 88º utan krängning.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ThomasT skrev:
fuling skrev:
Mer en 90grd mellan bärarm och fjäderben är ingen hitt, man får posetiv camberkompensation vid fjäring/krängning.



Är nog där redan idag, 88º utan krängning.....


Tänk på att det är lutningen för linjen mellan topplagring och lagring för nedre bärarm mot spindeln som gäller och inte fjäderbenets lutning. Men du kanske har koll på det (Såg ut så i skissen), men enligt resonemanget verkar det oklart för mig vad du menar.

om den blir större än 90 grader kommer skärningspunkten på utsidan av bilen på samma sida som upphängningen sitter på. Dra en linje därifrån och genom kontaktytan för däcket till mitten av bilen. Rollcentra måste alltså hamna under vägbanan.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Bengtsson skrev:
ThomasT skrev:
fuling skrev:
Mer en 90grd mellan bärarm och fjäderben är ingen hitt, man får posetiv camberkompensation vid fjäring/krängning.



Är nog där redan idag, 88º utan krängning.....


Tänk på att det är lutningen för linjen mellan topplagring och lagring för nedre bärarm mot spindeln som gäller och inte fjäderbenets lutning. Men du kanske har koll på det (Såg ut så i skissen), men enligt resonemanget verkar det oklart för mig vad du menar.

om den blir större än 90 grader kommer skärningspunkten på utsidan av bilen på samma sida som upphängningen sitter på. Dra en linje därifrån och genom kontaktytan för däcket till mitten av bilen. Rollcentra måste alltså hamna under vägbanan.


En liten snabbsyftning ger ju att RC då hamnar inte lite utan tom flera meter under markplan...Lätt överdrivet...

Låååång hävstång mellan RC och CGH... *hur ser det ut på min egen bil och hur kommer det bli om jag får ner den ngn cm till som jag vill*

Mer jobb... Omfattande jobb!!! Lär inte hinna hälften av allt jag vill...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Andreas Lidström skrev:

En liten snabbsyftning ger ju att RC då hamnar inte lite utan tom flera meter under markplan...Lätt överdrivet...

Låååång hävstång mellan RC och CGH... *hur ser det ut på min egen bil och hur kommer det bli om jag får ner den ngn cm till som jag vill*



Correctemundo!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ojay skrev:
ice skrev:
NEJ!
Men för en McPherson bil duger den.


Varför inte?

Jag tolkade den långa lila linjen som någon typ av centrumlinje, och att du trodde att RC ligger längs denna linje.
För att få fram RC måste du göra samma string computer övning med båda hjulen och RC kommer att ligga där de två instant center->markplanslinjerna skär varandra.
Denna skärningspunkt vill man helst ha lodrätt under CG, dvs något till vänster om en tänkt centrumlinje.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm, nu vart det fel igen eller rättre sakt ice kompliterade sitt inlägg thumbs up med jag skrev.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:

...Ligger inte rc på centumlinjen???? (om bilen inte kränger utan bara fjädrar)

NEJ

fuling skrev:

Kränger bilen så åker rc även i sidled, rc höjden fås genom skärninge på linjerna som träffar däckens centumlinje.

Det är inte bara RC höjden utan även RCs placering i sidled som 'fås genom skärninge på linjerna som träffar däckens centumlinje'.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmmm, nu vart det otakt igen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



om man sänker en (McPherson) bil genom att enbart kapa fjädern kan man mycket väl försämra väghållningen.
Risken finns nämligen att förhållandet (CGH-RCH)/CGH ökar mer än fjäderkonstanten.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Hmmm, nu vart det otakt igen

Är det jag som skriver för fort, eller du som skriver för sakta?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
...Ligger inte rc på centumlinjen???? (om bilen inte kränger utan bara fjädrar)

NEJ

Nu är jag helt förvirrad , hur kan något åka i sidled som kommer från 2st helt symetrik geometrier. OBS gäller bara om bilen inte kränger och har helt symetriska hjulupphängningar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
citat:
...Ligger inte rc på centumlinjen???? (om bilen inte kränger utan bara fjädrar)

NEJ

Nu är jag helt förvirrad , hur kan något åka i sidled som kommer från 2st helt symetrik geometrier. OBS gäller bara om bilen inte kränger och har helt symetriska hjulupphängningar.

om man har symmetriska hjulupphängningar (vilket jag inte har) och bilen inte kränger (vilket min gör) och CG ligger i mitten sidledes (vilket det inte gör på min bil) då kommer RC att hamna på centrumlinjen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om man flyttar ner spindelleden på en Perssonupphängning för mycket, är det då man får jackingkrafter som vill lyfta innerhjulet?
Kan det vara smart att stäva efter samma RC som bilen hade i originalutförande även efter sänkningen eller hur bör denna förändras ihop med kortare och hårdare fjädrar?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Micke Holmström skrev:
om man flyttar ner spindelleden på en Perssonupphängning för mycket, är det då man får jackingkrafter som vill lyfta innerhjulet?

om man flyttar ner leden ökar jacking (dåligt), krängningen minskar (bra) och camber gain ökar (bra).

Micke Holmström skrev:
Kan det vara smart att stäva efter samma RC som bilen hade i originalutförande även efter sänkningen eller hur bör denna förändras ihop med kortare och hårdare fjädrar?

om man tror att balansen mellan jacking och krängning var bra från början, är det vettigt att göra som du säger.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Räkna Rc...
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande