Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
13 besök idag (100925 totalt)
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Råka få tag på "grönisar" via en kompis och fick låna dom. Så tänkte jag att det är lika bra och mappa den med sådana när jag ändå håller på och ska ändå byta senare så.




Bytte även till 3.0bars btr istället för 2.5 som var orginal

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Idag hade vi tänkt göra ett försök att mappa men först började bilden dumma sig och börja blödra och puffa vid nåt varv. Sen efter de så gick det inte att varva mer än 2500. Mycket riktigt vs det fuel-cut:en som av någon anledning hade blivit ifylld 2500. När vi tog bort det och satt högre värde och det funkade hörde vi något mysko ljud från motor och konstaterade att en av spridarna läckte i nedre O-ringen. Med motivation i bottnet bet man i det sura äpplet och börja skruva och ta bort spridarna.
Så här såg o-ringen ut. Inte konstigt det läckte


Sen ut och mappa och det gick bra tills vi skulle börja krana laddtryck men fick upp trycket till 0.2 bar. Efter mycket om och men så tog vi isär wg:en och konstaterade att den hade kärvat fast och att man bör svettsa igen ett hål på membranet. Så imorn blir det nytt försök med laddtryck 😄

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Ööö.. Tror jag hittade problemet

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Nya Cossie cooler vs min gamla merca cooler.
Får se hur det blir att skruva fast den. Det är riktigt bökigt att få den att passa då den har alla fästöron på fel sida. Det får bli nån nödlösning(som jag inte är stolt över) så det håller i sommarn så lagar jag nya vettiga fäste i vinter.




Värsting HKS dumpventilen som är dimensionerad för 1364.67 whp


_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
I helgen var jag och vägde tjockisen. Den väger 1480kg med 20L bensin. Trodde faktiskt att den skulle väga mera

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Igår gjorde vi ett ryck och var ut och mappa. Äntligen fick vi laddtryck och allt gick problemfritt. Vi testade upp till runt 1bar. Men sen började kopplingen slira så vi fick nöja oss med 0.85. Riktigt tråkigt men skönt samtidigt att nu vet man att den fungerar men kräver "endast" starkare koppling/tryckplatta.
Så nästa blir att byta till antingen M5 koppling eller 618 tryckplatta eller vad dom nu heter. Men just nu ska jag göra den fin och njuta av min trötta flyttaarslet-bil


Känslan när man öppnar garageporten och möts av en fungerande bil

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



765 platta ska du ha. Organisk lameller för 600nm o sinter för 1000.

Glöm inte att balansera o chimsa den för maxtryck!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Är lite inne på det. Men hört att 765an är väldig obekväm att ha. Därför velar jag lite mellan M5platta och 765. Borde finnas mellanting.

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Min e skitfin o köra med den o sinter, typ som orignal!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Ahaa.. Där ser man. Har hört att de är mycket trögtrampade och jobbiga vid stadskörning. Men en sak som är säker är att en starkare koppling måste jag ha!

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Den är ca dubbelt så trög som orignal

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Men fyfan! Kanske man ska ha M5 platta iallafall. Hahah

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Äh det går skitfort att vänja sig.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Gammal Motorbild då jag köpte den.


Hur den ser ut nu


Ska nog bli mkt bättre.

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Blev helt ok med VEMS-displayen och de andra knapparna

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
En 35-170km repa där kopplingen minst slirar
http://youtu.be/ggbMJ-EcFtM

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Gott att du är igång igen med VEMS och allt !
Så nu är vi iallafall minst 3 st som åker 635 turbos med VEMS

Ska du ändå plocka isär motor och växellåda bör du sikta på 765 plattan.
Sen är det väl en smak sak med lamellen, den skitdyra jag har funkar bra.
Men för dig kanske det skulle funka med en standard.

Är du kinkig med missljud så se upp för lameller med stela centrum.
De gör att det rasslar en hel del från växellådan, mellan 1500-1900 Rpm.
Alltså lagom i landsvägs fart

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Jo jätte skönt att få åka lite efter den hade stått still i 2.5 år.

Mina planer ser ut såhär än så länge:
765 platta, den starkaste fjädrade lamellen(blir den dyra ja :/ för jag hatar missljud och vill ha lite körbarhet trots allt ), ny urtrampningslager, nytt stödlager och spak från Z3 när jag ändå har lådan nere. Eftersom allt de här blir att kosta runt 10k så kör jag bilen som den är säsongen ut och uppgraderar jag kopplingen nästa sommar.
Jag har konstaterat att jag även kommer att behöva byta soppapump. För jag vet inte hur mycket till orginal pumpen klarar, men antagligen inte mycket till.

Sen har jag satt som gräns att effekten får duga när turbon bottnar men vet inte när den bottnar heller men hoppas på 350whp iaf (eller som jag alltid har sagt, att den ska iallafall orka dra loss på tvåan på gas på torr asfalt haha) sen får man se om kkk27an orkar med de eller inte :P

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Såhär blev den att se ut med svarta lyktor och gula dimljus. Ska testa mig fram med några olika varianter

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Längtar till nästa säsong redan! tack Magnus för smidig affär!


_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234


Trådstartare
Man vet att det är perfekt tajming att åka och ställa in sommarbilen i garaget inför vintern när man måste stå på tomgång en kvart för att tina bort frosten på rutorna :P

Fördelen va att man hade 15-16 grader i insugstemp hela vägen hem


_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
13 besök idag (100925 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande