Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 13 besök idag (100925 totalt) |
Råka få tag på "grönisar" via en kompis och fick låna dom. Så tänkte jag att det är lika bra och mappa den med sådana när jag ändå håller på och ska ändå byta senare så.
Bytte även till 3.0bars btr istället för 2.5 som var orginal _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Idag hade vi tänkt göra ett försök att mappa men först började bilden dumma sig och börja blödra och puffa vid nåt varv. Sen efter de så gick det inte att varva mer än 2500. Mycket riktigt vs det fuel-cut:en som av någon anledning hade blivit ifylld 2500. När vi tog bort det och satt högre värde och det funkade hörde vi något mysko ljud från motor och konstaterade att en av spridarna läckte i nedre O-ringen. Med motivation i bottnet bet man i det sura äpplet och börja skruva och ta bort spridarna.
Så här såg o-ringen ut. Inte konstigt det läckte Sen ut och mappa och det gick bra tills vi skulle börja krana laddtryck men fick upp trycket till 0.2 bar. Efter mycket om och men så tog vi isär wg:en och konstaterade att den hade kärvat fast och att man bör svettsa igen ett hål på membranet. Så imorn blir det nytt försök med laddtryck 😄 _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Nya Cossie cooler vs min gamla merca cooler.
Får se hur det blir att skruva fast den. Det är riktigt bökigt att få den att passa då den har alla fästöron på fel sida. Det får bli nån nödlösning(som jag inte är stolt över) så det håller i sommarn så lagar jag nya vettiga fäste i vinter. Värsting HKS dumpventilen som är dimensionerad för 1364.67 whp _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
I helgen var jag och vägde tjockisen. Den väger 1480kg med 20L bensin. Trodde faktiskt att den skulle väga mera
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Igår gjorde vi ett ryck och var ut och mappa. Äntligen fick vi laddtryck och allt gick problemfritt. Vi testade upp till runt 1bar. Men sen började kopplingen slira så vi fick nöja oss med 0.85. Riktigt tråkigt men skönt samtidigt att nu vet man att den fungerar men kräver "endast" starkare koppling/tryckplatta.
Så nästa blir att byta till antingen M5 koppling eller 618 tryckplatta eller vad dom nu heter. Men just nu ska jag göra den fin och njuta av min trötta flyttaarslet-bil Känslan när man öppnar garageporten och möts av en fungerande bil _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
765 platta ska du ha. Organisk lameller för 600nm o sinter för 1000.
Glöm inte att balansera o chimsa den för maxtryck! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
Är lite inne på det. Men hört att 765an är väldig obekväm att ha. Därför velar jag lite mellan M5platta och 765. Borde finnas mellanting.
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Ahaa.. Där ser man. Har hört att de är mycket trögtrampade och jobbiga vid stadskörning. Men en sak som är säker är att en starkare koppling måste jag ha!
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
En 35-170km repa där kopplingen minst slirar
http://youtu.be/ggbMJ-EcFtM _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Gott att du är igång igen med VEMS och allt !
Så nu är vi iallafall minst 3 st som åker 635 turbos med VEMS Ska du ändå plocka isär motor och växellåda bör du sikta på 765 plattan. Sen är det väl en smak sak med lamellen, den skitdyra jag har funkar bra. Men för dig kanske det skulle funka med en standard. Är du kinkig med missljud så se upp för lameller med stela centrum. De gör att det rasslar en hel del från växellådan, mellan 1500-1900 Rpm. Alltså lagom i landsvägs fart _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Jo jätte skönt att få åka lite efter den hade stått still i 2.5 år.
Mina planer ser ut såhär än så länge: 765 platta, den starkaste fjädrade lamellen(blir den dyra ja :/ för jag hatar missljud och vill ha lite körbarhet trots allt ), ny urtrampningslager, nytt stödlager och spak från Z3 när jag ändå har lådan nere. Eftersom allt de här blir att kosta runt 10k så kör jag bilen som den är säsongen ut och uppgraderar jag kopplingen nästa sommar. Jag har konstaterat att jag även kommer att behöva byta soppapump. För jag vet inte hur mycket till orginal pumpen klarar, men antagligen inte mycket till. Sen har jag satt som gräns att effekten får duga när turbon bottnar men vet inte när den bottnar heller men hoppas på 350whp iaf (eller som jag alltid har sagt, att den ska iallafall orka dra loss på tvåan på gas på torr asfalt haha) sen får man se om kkk27an orkar med de eller inte :P _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Såhär blev den att se ut med svarta lyktor och gula dimljus. Ska testa mig fram med några olika varianter
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Man vet att det är perfekt tajming att åka och ställa in sommarbilen i garaget inför vintern när man måste stå på tomgång en kvart för att tina bort frosten på rutorna :P
Fördelen va att man hade 15-16 grader i insugstemp hela vägen hem _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 13 besök idag (100925 totalt) |