Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
76714 besök totalt
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Jo det kändes lite som ett helgerån att ta fram vinkelslipen - men det är ju en modifierad bil till att börja med, så i den andan är det dags att uppdatera.


Här är vi idag...


...och hit ska vi.

Det känns lite som när Win95 inte klarade mer än 2 Gb stora hårddiskar, inte kunde man väl tro att det någonsin kunde komma något större än det. Samma sak med min hastighetsmätare - 300 var gränsen man inte skulle gå över 1989, men inte nu längre

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Riktigt häftig bil och spännande planer, detta kommer jag följa
Bromsarna du har uppgraderat med är verkligen bra, har dem på min 2.5-16 och de fungerar otroligt bra på bana

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Eftersom det här kommer att ta ett tag får vi nöja oss med lite fler bilder på arbetet med skärmarna tills vidare...


Inner- och ytterskärm måste passa ihop exakt, så det blir till att plocka av och på några gånger...


Lyckligtvis finns det klyftiga små klämmor som håller plåten på plats mellan varven


Då blir det lättare att ta loss bitarna för lite hårdare bandage...


Ibland vill man använda en gammal hederlig hammare...här är det innerskärmen som får sig en omgång.


Ett mothåll som hängt med ett tag...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare

I Bengts garage finns det bara plats för gula bilar...


Själv rotar jag runt och hittar diverse garage-porr


Med hjälp av Engelska hjulet ovan kan man (om man kan) forma till runda former


George Clinton och Parliament Funkadelic undrar om du är Up for the downstroke...eh, slope...



Det ser så lätt ut at TIG-svetsa...








Dit med en liten kant att fästa ihop med ytterskärmen...


och så slipar vi lite igen...


Se så bra det passar Nu är det nära att första sidan är redo för fastsvetsning.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Figgz skrev:
Riktigt häftig bil och spännande planer, detta kommer jag följa
Bromsarna du har uppgraderat med är verkligen bra, har dem på min 2.5-16 och de fungerar otroligt bra på bana


Gott att höra, jag har inte hunnit köra min bil många kilometer ännu efter bromsbytet, och framförallt inte hårt - däcken tar i bak vid minsta lilla provokation. Ett par hårda inbromsningar från 160-180 är allt jag testat och det verkar ju funka...

Har du bytt huvudbromscylindern/bromsservo också? Jag behöll min gamla med enkelmembran, man får trampa på lite mer för att få det att betta efter bytet, men det är å andra sidan kanske bara bra med lite mer doseringsmöjligheter...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Vilket arbete ni lägger ner, det är ju bara en merca

Ser jättefint ut, hur mycket bredare gör ni den ?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nikel skrev:
Vilket arbete ni lägger ner, det är ju bara en merca


Det är inte en Merca, det är en BRABUS!

Läste med intresse din historia ang. VV, Transportstyrelsen och Jantelagen.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Nikel skrev:
Vilket arbete ni lägger ner, det är ju bara en merca

Ser jättefint ut, hur mycket bredare gör ni den ?


Vilken tur att du har en soffa att gömma dig bakom

Vi gör den bara så mycket bredare som behövs för att 265:orna bak ska passa utan problem, ingen Koenig-breddning med andra ord Förhoppningsvis kommer man inte att tänka på breddningen när den är gjord, en diskret pregnans över höfterna är det som eftersträvas...

Såhär nånting...vänster o original höger sida.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Erik B skrev:
Nikel skrev:
Vilket arbete ni lägger ner, det är ju bara en merca


Det är inte en Merca, det är en BRABUS!

Läste med intresse din historia ang. VV, Transportstyrelsen och Jantelagen.


Jo, jag önskar att jag kunde säga att jag överdrev, men tyvärr...
Nu tar vi dock nya friska tag och ser framåt.

Är din Pagoda manuell eller kör du med knuffomatic? Älskar den bilen f.ö. thumbs up

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Boinkers skrev:
Är din Pagoda manuell


Manuell såklart. Världen verkar översvämmad av 280 SL automat.

Det var tider innan Brabus det.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Erik B skrev:

Manuell såklart. Världen verkar översvämmad av 280 SL automat.

Det var tider innan Brabus det.


Nu blev jag lite

Min första MB och tillika första bil jag köpt för egna pengar var en manuell 280S från 1970. Jag älskade den bilen högt och rent fastän den var ett vrak med 27 (kända) tidigare ägare och minst 130.000 mil på nacken. Då som nu var en välskött Pagoda en dröm...

Det här var det närmaste jag kom (om man nu kan kalla det nära)

Jag hade den till påseende i några dagar innan jag slutligen bestämde mig för att näe...det var ju en automat, och dåtidens automater var ju inte så roliga...

Idag skulle jag gärna ha köpt den bilen och hoppat över diverse annat, men men...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare

Antingen är detta en karta över norra Australien eller så har jag hittat rost, minsann...


Mera bromsporr, nu börjar skivorna mattas när bilen står still för länge...


...men Bengt han bara svetsar obekymrat vidare...


Det är klart, det är ju inte bara min bil som får sig lite nya detaljer.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare

Här är det tänkt att en Lysholm ska kunna gömma sig under grenrören...de ser kanske inte så rejsiga ut men finns det någon som kan svara på om det finns något att hämta effektmässigt att byta ut dessa rör mot något annat? Jag har sett att ex.vis en av bröderna Ajdén tillverkar extraktorgrenrör, kan det vara något?


Då ser det här tuffare ut i alla fall...


...och den här.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Gustav o
Uppsala
Här sen Maj 2009
Inlägg: 40



Det är grymt att se en riktig hantverkare i arbete, tänker på Bengt då så ingen missförstår mig.

_________________
Gustav ohlander
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Gustav o skrev:
Det är grymt att se en riktig hantverkare i arbete, tänker på Bengt då så ingen missförstår mig.


Alldeles riktigt...men jag kommer så småningom också att skita ner mig, plåtarbetet lämnar jag dock med varm hand till Bengt

Nästa vecka någon gång ska jag med lite tur kunna börja med en del plastarbeten, det blir första gången jag gjuter plast så det kan bli hur fel som helst

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Hmm, att få denna bil att gå förbi 300km/h med EFI är inga omöjligheter alls.....!

om du får bort luftflöds DÖDAREN (ke-luftmassmätaren) så kommer du märka skillnad direkt!
på min 16v fick jag +30Nm direkt!

Den som har mest kunskap om att montera sprut på M103 motorena i sverige är Roman
http://www.turbobanditen.se

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Jovani skrev:
Hmm, att få denna bil att gå förbi 300km/h med EFI är inga omöjligheter alls.....!

om du får bort luftflöds DÖDAREN (ke-luftmassmätaren) så kommer du märka skillnad direkt!
på min 16v fick jag +30Nm direkt!

Den som har mest kunskap om att montera sprut på M103 motorena i sverige är Roman
http://www.turbobanditen.se


Så trevligt...och Roman är ju inte så långt borta heller. Jag har ju naturligtvis kastat ett o annat öga på hans galenskaper så ett besök där kommer nog att stå på tur framöver. Jag ska bara träna lite mer bänkpress först och skaffa mig ett gäng tatueringar

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Såhär nånting hade jag tänkt mig att fixa till insug med kylning, det blir laminova kylstavar kopplade antingen till en IC eller kanske direkt till AC-kylen (det lär visst funka). Så fick jag en anledning att behålla AC i bilen också

Är jag alldeles ute o cyklar får nån gärna hojta nu...



Autorotor eller Lysholm, det är frågan








_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare

Själva bilen ska få sig en ny nos ditpassad...det ska jag nog klara själv i alla fall

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Vilken cool bil det kommer bli. Det verkar ju finnas plats för ett extractor rör utan bekymmer... Köp!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare

Först tar man sin befintliga front och lägger upp&ner, tejpar, ritar och klipper...


Sedan lite mer tejp, en stilla bön att man vet vad man gör och sen så klipper vi i plasten...


Hmmm, ska nog gå att få till tillslut...


Arggh, jag äter småbilar till frukost!

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
76714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande