Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 8 besök senaste veckan (76750 totalt) |
För den som nu undrar varför jag ägnar mig åt att leka styling-expert i stället för att gjuta av karossen i kolfiber och toktrimma motorn så får jag väl försvara mig med att det bara blev så...jag hade inte några planer på skärmbreddning när jag började men det ena gav det andra i och med bromsjobbet. Men istället för att skriva långa försvarstal kommer här en serie bilder tagna under en lite längre period som lite kan beskriva processen när man nu inte slafsar på lite glasfiber och ser glad ut. Den kanske inte helt obekante Bengt Blad är mannen som sakta men tämligen säkert knackar fram en ny form över baken på bilen...
Först av med lite Saccoplank m.m. Sedan lite massage av ytterskärmen för att få fram en lite mer svullen look... Biltemas silvertejp är inte att förakta en stund som denna...nästan lite sugen på att vara nöjd så Lite roligt när man öppnar upp en gammal MB och hittar sådana mängder av ljudisolering och perfekta svetsar, ingen rost osv...det märks att det var bättre förr när det kommer till kvalitet. W124 och W201 var de sista "riktiga" mercorna, efter dem kom räknenissarna och skulle tjäna pengar. Sedan gäller det att i omgångar skapa en innerskärm som möter upp ytterskärmen på ett riktigt sätt. Med hjälp av ett visst handlag och en liten fiffig maskin från ett schweiziskt företag kan man forma plåten och få den att nästan smälta samman till ett stycke För att verkligen få plåten att smälta samman krävs dock lite TIGerier också har man en bit plåt till att forma till... Sedan kan man klippa av den nya kanten på lämpligt ställe... ...också slipar vi lite och provar om det passar - om och om igen. Jag försökte fråga Bengt om man inte möjligtvis kan tänka sig att fuska lite med innerskärmsplåten i och med att ingen någonsin kommer att ägna den mycket tanke i framtiden när allt är klart, men icke. Jag respekterar hans integritet och kommer att skänka honom en tanke när jag smaskar in i armco-räcket sidledes på _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Närå, du missförstod inte - rutan kostade egentligen ännu mer men jag fick lite tröstrabatt av glasmästaren. Till detta kommer ytterligare 2000:- för listerna runt rutan som hade fått sig en knäck och behövde bytas. Utan glasförsäkring och i och med att det var en bakruta som nästan aldrig behöver bytas blev det dyrt. Framrutan kostar ingenting i jämförelse. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
När väl skärmarna är tillfixade så tänker jag i första hand ta ett par varv på lämplig räserbana - turistkörning på Gotland Ring lockar - och se hur pass mycket chassikomponenter som behöver bytas. Nu sitter där en uppsättning bilsteindämpare med okända fjädrar - funkar bra på gata men lär väl vara för mjukt på bana. Återstår att se, förslag på setup som kan passa på Nordschleife men duga på Autobahn mottages tacksamt. Bilen kommer nog inte lättas alltför extremt på inredning, men stolar o baksäte åker ur och ett par Sparco-stolar kommer in. Någon renodlad banräser blir det inte av den bilen, taklucka o AC får vara kvar.
Sedan är det antagligen vinter och då är det dags att få det hela att gå lite fortare. Just nu orkar ekipaget med ca 260-270 med medvind och hemlängtan vilket ju är anständigt men ack så långt ifrån 300. Kompressormatning kombinerat med ny tändning/insprut blir det. Lysholm eller Autorotor får det bli, jag har inte hittat många som gått den vägen tidigare med en sådan här motor så det får bli lite grundforskning. Men igen - tips mottages tacksamt. Jag är bekant med ENEM sedan tidigare men om någon har erfarenhet av andra som kan mappa och bygga kompressor så tjoa till. Varför inte turbo kan man ju fråga sig - hmm, jag önskar behålla en körbar bil i normala situationer, en turbokonvertering till 500+ hk kan bli lite ryckig till sin natur, om man så säger. Ytterligare hjälp på vägen kommer i form av förbättrad aerodynamik - reservhjulsbaljan kommer att kapas ur och fäströr för ett plant trägolv att svetsas fast. Avslutas bak med en lagom liten diffuser som i alla fall inte kommer att försämra prestandan - inga 15 fenor och jätteböj utan en mer lagom 5-7 gradersböj med början vid bakaxeln. Fram en splitter som kan skruvas av och lite annan lufttillförsel till bl.a bromsar och IC. Förslag och idéer mottages tacksamt. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Men en max budget på 100k, då är väl inte kompressor ett bra kostnads effektivt eller kan man få ett så pass bra pris på en sådan???
En huv går nog att ordna, får höra av dig till brorsan bara så får vi se. Lycka till, ska följa det vidare. _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||||
Ska höra av mig till bror din framöver, jag har följt hans bygge under många år och önskar honom all framgång. Jag hade själv en 500E en gång i tiden och det var den roligaste bil jag ägt på många sätt. Vad det gäller kompressorbygge är det ju så att det kostar en del, budgeten 100k är satt som ett mycket rörligt riktmärke. Men man får en Lysholm i lämplig storlek för runt 21-24k, sedan är det ju en massa rör som ska till och nytt insprut, spridare osv. Men jag vill ha en kompressor, det är klassisk Mercedestradition om inte annat. Turbo känns mer som Supra och Skyline liksom...inget fel i det, men men... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Kul att se att det är flera som tycker om MB... Brubus gör ju grymma grejer... har varit i Botrop hos Brabus och kollat in dom.
Lycka till!!! _________________ Stefan Berander |
||||
Så är det - Amen! Kul bygge - bara det att behålla den gula färgen är ju underbart. Lycka till med att nå 300. Bra mål för ett projekt faktiskt. EDIT: det är inte ofta man ser nån sätta kapen i en Brabus - härligt! _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||||
Jo det kändes lite som ett helgerån att ta fram vinkelslipen - men det är ju en modifierad bil till att börja med, så i den andan är det dags att uppdatera.
Här är vi idag... ...och hit ska vi. Det känns lite som när Win95 inte klarade mer än 2 Gb stora hårddiskar, inte kunde man väl tro att det någonsin kunde komma något större än det. Samma sak med min hastighetsmätare - 300 var gränsen man inte skulle gå över 1989, men inte nu längre _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Riktigt häftig bil och spännande planer, detta kommer jag följa
Bromsarna du har uppgraderat med är verkligen bra, har dem på min 2.5-16 och de fungerar otroligt bra på bana _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Eftersom det här kommer att ta ett tag får vi nöja oss med lite fler bilder på arbetet med skärmarna tills vidare...
Inner- och ytterskärm måste passa ihop exakt, så det blir till att plocka av och på några gånger... Lyckligtvis finns det klyftiga små klämmor som håller plåten på plats mellan varven Då blir det lättare att ta loss bitarna för lite hårdare bandage... Ibland vill man använda en gammal hederlig hammare...här är det innerskärmen som får sig en omgång. Ett mothåll som hängt med ett tag... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
I Bengts garage finns det bara plats för gula bilar... Själv rotar jag runt och hittar diverse garage-porr Med hjälp av Engelska hjulet ovan kan man (om man kan) forma till runda former George Clinton och Parliament Funkadelic undrar om du är Up for the downstroke...eh, slope... Det ser så lätt ut at TIG-svetsa... Dit med en liten kant att fästa ihop med ytterskärmen... och så slipar vi lite igen... Se så bra det passar Nu är det nära att första sidan är redo för fastsvetsning. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Gott att höra, jag har inte hunnit köra min bil många kilometer ännu efter bromsbytet, och framförallt inte hårt - däcken tar i bak vid minsta lilla provokation. Ett par hårda inbromsningar från 160-180 är allt jag testat och det verkar ju funka... Har du bytt huvudbromscylindern/bromsservo också? Jag behöll min gamla med enkelmembran, man får trampa på lite mer för att få det att betta efter bytet, men det är å andra sidan kanske bara bra med lite mer doseringsmöjligheter... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Vilket arbete ni lägger ner, det är ju bara en merca
Ser jättefint ut, hur mycket bredare gör ni den ? |
||||
Det är inte en Merca, det är en BRABUS! Läste med intresse din historia ang. VV, Transportstyrelsen och Jantelagen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Vilken tur att du har en soffa att gömma dig bakom Vi gör den bara så mycket bredare som behövs för att 265:orna bak ska passa utan problem, ingen Koenig-breddning med andra ord Förhoppningsvis kommer man inte att tänka på breddningen när den är gjord, en diskret pregnans över höfterna är det som eftersträvas... Såhär nånting...vänster o original höger sida. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Jo, jag önskar att jag kunde säga att jag överdrev, men tyvärr... Nu tar vi dock nya friska tag och ser framåt. Är din Pagoda manuell eller kör du med knuffomatic? Älskar den bilen f.ö. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Nu blev jag lite Min första MB och tillika första bil jag köpt för egna pengar var en manuell 280S från 1970. Jag älskade den bilen högt och rent fastän den var ett vrak med 27 (kända) tidigare ägare och minst 130.000 mil på nacken. Då som nu var en välskött Pagoda en dröm... Det här var det närmaste jag kom (om man nu kan kalla det nära) Jag hade den till påseende i några dagar innan jag slutligen bestämde mig för att näe...det var ju en automat, och dåtidens automater var ju inte så roliga... Idag skulle jag gärna ha köpt den bilen och hoppat över diverse annat, men men... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Antingen är detta en karta över norra Australien eller så har jag hittat rost, minsann... Mera bromsporr, nu börjar skivorna mattas när bilen står still för länge... ...men Bengt han bara svetsar obekymrat vidare... Det är klart, det är ju inte bara min bil som får sig lite nya detaljer. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 8 besök senaste veckan (76750 totalt) |