Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTIDave skrev:
Eftersom jag tidigare har bytt till den äldre varianten av främre motorfäste som inte är hydrauliskt kan jag använda en sådan här bussning:



Monterat ser det ut så här:



Jag har även köpt ett nytt växellådsfäste.



Med dessa monterade borde motorn sitta där den ska!



Var hittas dessa fästen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Du hittar dem bla på tyska E-bay. Sök på motorlager polyurethan, getriebelager polyurethan så får du upp en hel del.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



GTIDave skrev:
I lördags var det dags för en liten VW-träff i Uddevalla. R-däcken byttes mot de lite finare "gåbortskorna"

Efter nån timme på Biltemas parkering åkte några av oss vidare för att ta lite kort.







Tack Johan "edge" Källgren för de fina bilderna!


Ruggit fin den blev på bild !!
Jorå, "känner" de övriga bilarna.

Körde du med r-däcken under ösregnet ? Funkar V700 bra lr är de som de flesta: hala.
Bra uppgraderingar, hårt kört så slits ju delarna...

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lilla_Vargen skrev:

Körde du med r-däcken under ösregnet ? Funkar V700 bra lr är de som de flesta: hala.


Japp, R-däcken satt på hela tiden, hade inga andra med mig. Det var svårt att få temp i bakdäcken så bilen blev ruskigt överstyrd i vissa kurvor. På banpartier där det rann undan bra var greppet OK, där det stod vatten släppte det direkt. Så ibland fick jag kryssa mellan vattenpölarna hehe, det gick inte att hålla optimalt spår direkt.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
RobbanEVO
Staffanstorp
Här sen Feb 2008
Inlägg: 5



Shit!! Så jäkla kul att hitta sin gamla bil. Det känns som att det var mer än 10år sedan du var nere hos mig och köpte den. Roligt att du fortfarande har kvar den efter så många år. Inte särskilt vanligt med dessa bilar.
Jag har tänkt på denna bil många gånger under åren och känt stor saknad. Skoj att se att du håller efter den så bra! =)
För en vecka sedan hittade jag tillbaka till GTI 16v igen efter att ha kört en massa andra bilar.
Hittade en fin -86 som jag tänker behålla och renovera till toppskick.
Lycka till med bilen David. Hoppas att du är nöjd med den.

MVH/Robban

_________________
Robert Nilsson
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Hallå där, kul att du hittade hit!

Jorå, i år firar vi 10-årsjubiléum, Golfen och jag. Kommer fortfarande ihåg hur stolt jag var över att ratta min egen 16V efter att ha suktat efter kompisarnas golfar . Numera lever den ett ganska fridfullt liv förutom när det vankas bankörning. Har väl i princip bytt ut det mesta på den genom åren, extraktorröret är faktiskt det samma som satt på när jag köpte den av dig.

Har du några bilder på ditt nyförvärv?

Här är en bild från när du hade den, utställd på Bilsports event på Emmaboda tror jag.

Tack för en bra bilaffär föresten


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Efter att bilen har stått tämligen orörd i vinter börjar nu mekarlusten komma igen. Får väl skylla på att det varit för kallt i garaget

En ny förarstol har inhandlats, det blev en Sparco Corsa som verkligen smiter åt runt höfter och ben. Jag fick modifiera mitt befintliga underrede något samt att jag inte kunde använda glidskenor då stolen kom alldeles för högt upp.



Nya bussningar till växellänkaget.



För att kunna ställa mer camber ska topplagringar från Compbrake monteras.



De skulle passa till en Golf 2:a stog det, det gjorde dem inte. Skruvarna skulle kommit där stötdämpartornets kona börjar. Jag mailade och frågade om det verkligen var rätt storlek, fick svar att vissa golfar ser annorlunda ut i stötdämpartornet. Kunde visserligen få returnera dem och få ett par större men en större variant hade varit svårare att kombinera med fjäderbensstaget.

Så vad göra? Jo, borra bort den konade delen, öppna upp hålet lite och tillverka en adapterplatta. Än så länge är adapterplattan bara i form av en kartong.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då är stötdämpartornen klara. Sorry för lite dåliga bilder, glömmer ju alltid den riktiga kameran hemma.

Jag ritade upp detaljerna i CAD innan jag skred till verket.



Adapterplatta, topplager och fäste till fjäderbensstag:



Monterat kommer det se ut så här:



Passade också på att göra slitsade hål så att cambern går att justera ovanifrån. Adaptern fastsvetsad och topplagret monterat.



Färdigmonterat



Förhoppningsvis får jag det nybeställda D2-kittet nu i veckan.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
krympling
Söderhamn
Här sen Jun 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


vart? eller hur har du förstärkt din låda? sitter själv och funderar över att göra det

_________________
Patrik Persson
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var en växellådsrenoverare här i Kungsbacka som gjorde det. Han bytte alla lager och packboxar samt bytte nitarna i slutdrevet mot starkare skruvar. Det är ofta nitarna som ger sig i dessa lådorna (har själv rasat en pga detta). Sen är fräscha lager viktigt om man ska ha lite mer effekt, dåliga lager ger större belastning på dreven.

Skulle jag göra samma sak idag hade jag nog skaffat en 02A-låda (wirestyrd). Den är egentligen bättre att utgå ifrån, kräver dock lite ombyggnad.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu har äntligen fjädrarna till D2-coilsen kommit och monterats på bilen.



Jag har visserligen kört två bankörningar i år med D2-benen men med andra fjädrar, på onsdag bär det iväg till Anderstorp. Ska bli intessant att se hur den "riktiga" setupen fungerar. Fjäderkonstanter blev 100 N/mm fram och 85 N/mm bak.






Dock, efter att ha ställt in cambern till -2.5 grader så hörs ett knirkande ljud från hjulhuset. Jag antar att det är drivaxlarna som trycks in för mycket mot växellådan. Får höja den något fram men till nästa år är det nog läge att se över om det inte går att fixa på annat sätt.

Jag här även gjort en splitter som går in en bit under bilen.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Ser trevligt ut :-)

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Mycket trevligt till och med!

Passa dig för bottnande drivaxlar, det kan dra med sig mycket skit... Det gnirkande ljudet låter som en lös centrummutter tycker jag. Kolla det genast, för vi är många som varit där och haft stora bekymmer...

En bottnande drivaxel låter mer som ett dovt vibrerande ljud.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Hoppas du får tagit lite varvtider så man vet hur långt efter man skulle bli med min bil...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Mjo det hade varit kul att jämföra, största felet sitter trots allt bakom ratten . Har aldrig kört på Anderstorp innan så det tar nog ett tag innan jag blir varm i kläderna.

Å just det, drivaxelmuttern ska jag kolla imorgon, kommer ihåg att många av er har haft grova problem med att få den att sitta fast.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja det är samma här, föraren som gör dom flesta misstagen.
Anderstorp är ju enkel på ett sätt iom att et är ganska långa rakor mellan kurvorna så man har gott om tid att placera sig rätt...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja då var denna banåkasäsongen över. Förutom ett främre hjullager som behövde bytas har bilen skött sig fint Det knirkande ljudet jag hörde var just från lagret.

Bytet till D2-dämparna gjorde väghållningen ännu bättre, speciellt i utgången av kurvorna där den förut var mer understyrd. Splittern har ju förhoppningsvis bidragit lite också. Dock har den blivit för att använda skidspråk "mindre förlåtande" vid inbromsningsmisstag. Dvs bromsa och svänga samtidigt straffar sig hårdare nu. Viktigt att få upp tempen i bakdäcken annars blir den lite nervös i baken vid inbromsningar.

Foton från några träffar:



Sturup med bla GTI-klubben och Hondaklubben


Kinnekulle med GTI-klubben





Kinnekulle med TPC

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det låter skoj att höra om alla moddar.
Känns som du märker stora skillnader.
Känner igen mig i vissar saker.

Kul att du köpt det chassiet.
Många verkar nöjda med det valet.
Gissar att fler kommer välja det.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja stora kanske är en överdrift men ja, skillnader märks. Och framför allt skillnader åt rätt håll. Det kan ju bli rätt teoretiskt när man sitter och läser, det är kul att det fungerar i praktiken också.

Ja jag är nöjd med D2-chassit, speciellt då man kunde välja till hårdare fjädrar utan extra kostnad.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTIDave skrev:
För att kunna ställa mer camber ska topplagringar från Compbrake monteras.



Angående dessa topplager?

Var köpte du dem?
Vad för diameter är det på dem?

Lösningen blev ju ganska bra till slut.
Har ju haft en fundering på samma/liknande lösning för att slippa en del andra problem.
Skulle vara kul att få lite spec på de du köpte.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Topplagringarna är från Compbrake, köpta på Awesome GTI: http://www.awesome-gti.co.uk/index.php då de hade bra priser på dem.

Direktlänk: http://www.compbrake.co.uk/suspension/top-mounts/cat_19.html

De har en diameter på 137 mm och skruvhålen som går runt om har en delningsdiameter på 120 mm. Som skrivit ovan skulle de passa i stötdämpartornen men det gjorde de inte riktigt Men det blev ju bra ändå!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande