Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lite mera mos i maskineriet är ju aldrig fel! Jag har funderat på tre alternativ:

1, Byta till en 1,8t från nyare Golf.
2, Turbokonvertera befintlig motor.
3, Byta till ännu vassare kammar, mer bearbetning av topp mm.

Målet är 210-220 hästar, idag har jag lite drygt 170.

En vass sugmotor hade varit grymt men ska man upp i de effekterna börjar det kosta redigt med pengar. Sen tror jag nog att man får ett bättre effektregister med en turbomotor än att trimma sugmotorn ännu mer.

Efter att ha kollat upp olika möjligheter så föll valet på att konvertera min befintliga motor. Med den rätt måttliga effektökning jag är ute efter borde det gå att göra hyffsat billigt.

Receptet blir en liten turbo med ett laddtryck på 0.3-0.4 bar. Motorn ska fortfarande ha sugmotorkaraktär, körbarhet på banan är prio nr 1. I början ska jag köra med befintligt K-jet, funkar inte det får jag byta till elektroniskt sprut.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Än så länge har jag införskaffat följande:

Turbogrenrör med T3-fläns och wastegateutgång. Turbon har intern wastegate så den utgången ska pluggas.



Turboaggregat MHI TD04HL-13G #6, ett lättrycksaggregat som bla sitter i volvos 2,4t (200 hk). Inbyggd wastegate och inbyggd dumpventil. Turbon har visserligen T3-liknande fläns men med volvos sk. labyrinttätning. En adapter måste därör användas för att det ska täta riktigt.







oljetråg med uttag för oljereturen från turbon.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Haha here we go again.
Hoppas det går fint nu bara.

Jag hade nog satsat på en 1,8T jag.
Men du har ju en fungerande motor så varför inte! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ska bli mycket intressant att se hur denna kommer bete sig på banorna nästa år..

Jag får nog se till att greja lite med den vite

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lillen skrev:
Jag hade nog satsat på en 1,8T jag.
Men du har ju en fungerande motor så varför inte! thumbs up


Jo precis, om det här bygget funkar som tänkt så är det det billigaste och enklaste sättet att komma upp i 210-220 hk. Hade jag köpt en 150-hästars 1,8T så hade den också behövt trimmas för att nå samma effekt.

Lite nya delar;

Avgasfläns för downpipe och T3-fläns för TD04-huset, båda med Volvos labyrinttätning.


Digital elektronisk laddtrycksmätare.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Roligt projekt. Börjar bli riktigt sugen på en GTi igen. Bytte till mig en GTi 16v (bytte mot en flaska whiskey) för ett gäng år sedan och den var tyvärslut men riktigt rolig.

Hur står sig ebay coiloverserna vs d2 med tanka på pris / prestanda?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja den blir roligare och roligare för varje år

Det är svårt att ge något exakt svar på den frågan, har ju tex inte klockat några varv med de olika chassina. Däremot kränger bilen mindre i kurvor vilket förmodligen ger bättre grepp och framför allt bättre styrkänsla. Överlag känns bilen tightare. Jag gjorde även några andra modifieringar inför säsongen men bilen är nu mindre understyrd vilket framför allt gjort skillnad i långa svepande kurvor.

Jag har ökat en del i fjäderhårdhet, från 55/50 till 100/80 vilket naturligtvis bidrar till tightare känsla. D2-dämparna är hårdare, även i mjukaste läget. Sen är det som sagt svårt att svara på hur mycket effektivare D2 dämparna är.

För de 1500 kr (kostar väl 3000-3500 kr i Sverige) jag gav för JOM-coilsen så tyckte jag de var förvånansvärt bra även om D2-coilsen känns bättre för bankörning.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vilka fjädrar hade du 55/50 i hårdhet på?
Mätte du upp de på JOM-kittet eller var det några du köpte till?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var JOM-fjädrarna som jag mätte upp. Ställde dem i en press med våg under och läste av vågen var 10:e milimeter.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket under vintern direkt...familj och hus har tagit sin beskärda del av tiden!

Har iaf provmonterat grenrör och turbo.



Tyvärr blir det för tight mellan insug och turbo.



Detta löses genom att montera ett insug från Scirocco 16V, har köpt ett som bör komma inom kort. Fördelen med detta insug är att gasspjället sitter på andra sidan.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då har jag fått det nya insuget, klart bättre men inte riktigt bra.




Hörnet måste kapas av en bit. Även en bit av hörnet i botten fick kapas vilket inte syns på bilderna. För att ta fram passande aluminiumbitar mallade jag med kartongbitar först. På aluminiumplåten som kommer svetsas på hörnet ska det sitta nipplar för vakumanslutningar.





_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Inget Bug Run i år med andra ord?
Tyckte jag såg din bil men det var nog nån som var väldigt väldigt lika

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nä, något BR blev det inte i år men det går ju fler tåg Blev det nån bankörning för din del Lillen?

Jag var produktiv i garaget istället; oljetråg monterat, insug justerat och tryckrör/insugsrör tillpassade.








För att lösa oljematning till turbon har jag köpt en adapter till oljetrycksgivaren som sitter på baksidan av toppen.





Jag ska finjustera tryckrören något samt göra fästen för att stödja dem i framkant. Sen är det bygga downpipe som står på schemat.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTIDave skrev:
Nä, något BR blev det inte i år men det går ju fler tåg Blev det nån bankörning för din del Lillen?

Jag var produktiv i garaget istället; oljetråg monterat, insug justerat och tryckrör/insugsrör tillpassade.


Yes.
Bana med 16V & R-däck.
Nöjd med det då jag bara åkt R-däck på Jettan(75hk) förut.

Ser ju bra ut det där.
Var hamnar IC , blir det framför kylet eller mindre på sidan?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Kan tänka att din bil börjar bli riktigt rolig på bana nu!

Jag kommer testa att köra utan IC först. Iom att jag bara ska ladda ca 0.4 så kanske det inte behövs. Om det behövs så kommer jag sätta en mindre variant på sidan, har testat med en IC från Audi A4.

När vi ändå är inne på ämnet, någon som vet generellt vid vilken insugstemp värmen börjar bli kritisk? Eller är det olika från fall till fall? Kanske något diagram på hur mycket effekt man förlorar vi ökad temp.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Här skyndas det långsamt Några updates:

Insug färdigsvetsat och nippel för dump och turbotrycksmätare monterad.








Turbotrycksmätaren är inkopplad, när jag gjorde detta gjorde jag om hela mätarpanelen. Några reglage är flyttade/borttagna och originalpanelen är kapad för att få plats med en aluminiumpanel. Ström och sensorkablar har jag kopplat ihop med en snabbkoppling.





_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu börjar det närma sig, förhoppningsvis kan jag starta upp bilen under veckan.

Downpipe och ny främre del av avgasröret. Jag har gjort en extra upphängning så avgassystemet inte ska hänga så mycket i turbon.





Turbon har även vattenkylning, jag kommer ta ut vattnet via en adapter på en kylslang.



Turbon som jag ska köra med, TD04HL-13G, har sexans avgashus som standard. För att matcha motorns högvarviga karaktär bättre kommer jag köra med sjuans avgashus istället. Det gör att turbon kommer att arbeta bättre vid högre varvtal. Om det stämmer i praktiken är ju en annan femma

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat igen.
Lycka till med uppstart nu bara.
Högvarvig turbomotor blir bra på din bil , passar både bana och gata.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Lillen skrev:
Snyggt jobbat igen.
Lycka till med uppstart nu bara.
Högvarvig turbomotor blir bra på din bil , passar både bana och gata.


Tack ska du ha!

Motorns toppeffekt ligger mellan 3500-6500 varv, det är också mellan dessa varvtal jag vill att turbon ska fungera som bäst. Under de varvtalen händer det inte så mycket men det gör inget då bilen väldigt sällan används till "normal" körning.

Jag fick snickra ihop ett rör till oljereturen, som tur var hittade jag rör som redan var bockade i skrotbingen i garaget. Lite kapning, svetsning och masering av vinklar resulterade i detta:



Ett gäng slangar och anslutningar för vatten och olja.





När jag provmonterade hela turbopaketet så kom slangen för oljereturen för nära grenröret. För att ta det säkra före det osäkra förlängde jag metallröret så att anslutningen på slangen kommer längre ner.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Då äntligen är motorn startad och provkörd. Är än så länge nöjd med resultatet, inga läckage eller andra större tråkigheter.



Turbon laddar nu 0.4 bar som mest, jag har ställt in bränslet så att motorn har lambda 0.86 (AFR 12.7) vid fullt gaspådrag. Tändningen var tidigare ställd till ca 10 grader FÖDP, dock hördes spikningar då. Tändningen står nu på ca 5-6 grader FÖDP. Glad i hågen över att spikningarna var borta uppträder nu ett annat fenomen, vid 6000 varv är det precis som om varvstoppet går in. Efter att ha läst lite om tändning, tändstift och laddtryck så ska jag prova med att byta till andra tändstift samt kolla gapet mellan elektroderna. Troligen är det så att laddtrycket "släcker" gnistan vilket kan åtgärdas med andra tändstift och justerat elektrodavstånd. Tändstiften jag har nu har tre elektroder/stift vilket tydligen inte heller ska vara optimalt. Förhoppningsvis räcker denna ändring för att tändningen ska orka med.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ser mycket bra ut som vanligt David.
Hoppas vi hamnar på samma bana nästa år så vi ser om det är någon idé att jag häller på en snurra på den risige

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande