Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Sen byter man ut plåten också. Dörrarna och bagageluckan väger mycket i sig. Kommer bli mycket toppvikt som försvinner...

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Funderar på hur jag ska bygga de främre boxarna. Helst hade jag velat bygga dem som bild 1 men då blir det svårt att fästa muttrarna på insidan tröskeln. Jag tänkte istället göra enligt bild 2 och 3 där nr 3 är en genomskärning. Eller finns det några andra smarta sätt att göra det på? Har ju sett varianten med ett rör genom tröskeln med lång skruv och mutter på undersidan.






_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Varför låda? Går det inte att ställa buren direkt på golvet?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det är också en idé! Röret kommer visserligen något längre ut från väggen men det är ju en mycket enklare väg att gå helt klart.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



En hålsåg lagom stor för en 13-hylsa genom tröskel på bild ett. så har vi gjort på tävlingsbilen. pga. av att golvet är ju lövtunt, inget å skruva i.

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Har kollat lite hur jag ska göra med skruvarna, det får bli som Brand skrev. Jag har börjat kapa några rör med den nyinköpta pelarborren och hålsåg samt bockat plåt för de främre boxarna.



En fråga: Dörrstöttorna på bilden nedan är böjda, det är vad jag tror toyotastagen som passade ypperligt som dörrstöttor istället. Är det helt upp åt väggarna att ha dessa stag här iom att de är böjda med avseende på hållfasthet? Tycker att de är såpass lite böjda att det inte ska spela någon jättestor roll. Staget som sitter som toyotastag på bilden är nog det som ska vara till främre stötdämpartornet. Tur att man tejpat rören och tar sig en tankeställare innan man börjar svetsa hehe.



Bakre delen av buren inkl fästen för dörrstöttor är ju från den gamla halvburen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det jag VET iaf är att "toyotastaget" skall se helt rakt ut ståendes från sidan.
Det får vara välvt inåt bilen.

Har du nån bild rakt från sidan?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



Lillen skrev:
Det jag VET iaf är att "toyotastaget" skall se helt rakt ut ståendes från sidan.
Det får vara välvt inåt bilen.

Har du nån bild rakt från sidan?

Jag kan ta en bild på hur jag har gjort. Ska till garaget ikväll.

_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Här kommer lite bilder:

Med det korta staget som jag tror ska vara till de främre stötdämpartornen.


Med toyotastaget som jag tror är det riktiga.


Samma stag snett framifrån.


Funderar nästan på att ha det böjda staget som dörrstötta och beställa en uppsättning toyotastag till. Smidigt att inte behöva bygga om allt för mycket samt att öppningen blir något större. Men samtidigt vill jag ju bygga buren på rätt sätt.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49







_________________
Kjell-Åke Nejdeby
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Personligen HAR jag tänkt mig samma lösning som du tänker göra.
Så har jag fattat det är både bästa kompromissen för gata/bana och ändå rätt säker och godkänd.
Du kan nog använda båda varianterna av "toyotastag" , både kort och lång.
Men se till att fästa nederdelen ända ner där rören möts.
Upptil kan man ju flytta in staget om man vill.

Jag hade tänkt ha det nere där alla möts med övre delen ungefär där du har de kortare staget.
Det böjda röret vid insteget vill jag inte ha , tror jag tänker ha ett rakt.

Kul att se hur din bur växer fram. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack för bilder Brand och Lillen för input. Det är inte helt lätt att veta var de olika rören ska sitta och åt vilket håll. Har kollat på flertalet bilder av burar + läst SBF-reglerna å det finns ju en hel del varianter på rörens placering. Får se hur jag gör med den snea dörrsträvan men det är ju helt klart smidigast att ha den som den sitter nu, både instegsmässigt och byggmässigt.

Lillen; hur går det med din bil, den blev aldrig såld eller? Kommer du ut på banorna i år? Såg av dina annonser på GTI-klubben att du hamstrat lite fälgar under åren

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



GTIDave skrev:
Lillen; hur går det med din bil, den blev aldrig såld eller? Kommer du ut på banorna i år? Såg av dina annonser på GTI-klubben att du hamstrat lite fälgar under åren


Nää bilen är kvar.
Kraftig ekonomikris ett tag och till viss del fortfarande.

Blev bara förbannad på de som ringde eller mailade.
Man försöker sälja och de ville byta med motordrivna bransprutor från 50-talet eller pruta ner till 5000:- för en besiktad 16V med bur , lite less blir man ju så jag lät den stå istället.

Bug Run blir det iaf.
Hade tänkt åka snikjettan men nu har jag den ju kvar.....så ja vi får se?

Jag är fälgfetischist tror jag
De fälgarna där är ju bara de man kan tänka sig att sälja haha.
Men nu måste man väl kränga så familjen lever över.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Här går det ungefär som planerat dvs knappt framåt alls, bara att inse att med två barn blir det inte mycket tid i garaget. Har dock haft viss hjälp med mekandet:



Nåväl, buren ska se ut som på CAD-bilden när den är klar och en bit på vägen har jag kommit iaf. Alla rör förutom de mot främre fjäderbenstornen är tillkapade. Nu är det mest svetsning kvar.





Glasfiberdörrar och glasfiberhuv är nu klara. Nedan två bilder på dörrarna när de inte är renskurna. Tack Henrik på HJCC för detta! Nu ska fästen, lås och plastrutor passas in men det får göras när buren är färdig.





Golfen var parkerad i garaget hela sommaren men lite bankörning blev det ändå, bla på Nürburgring.




Tyvär så rasade kopplingen efter några varv, fick då låna Daniels S2:a vilken var en riktigt trevlig bekantskap.



Lite OT-bilder som speglar den goa känslan och miljön runt Ringen:




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ser bra ut, se till att ha den körklar till sommaren så du får njuta av den.
Så hoppas jag på någon träff i där vi kan jämföra puts ��

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nja till sommaren blir den nog inte klar. Jag ska även byta växellådan till en 02A-låda med tillhörande spakställ. Spakstället ska monteras något högre upp än original för att få kortare väg mellan ratt och växelspak.

Så du har jobbat på putsen på din nu?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Växellådan kan ju byta nästa vinter, gör klart buren och gör den körklar, man tröttnar lätt annars.
Jag ska göra några små grejer nu i vår, sedan så inget mer meck under sommaren
Jag har ju oxå två rackare på 3 och 5år, sambo och nyförvärvat gammalt hus som eliminerar den mesta av garage tiden som finns.
Har faktiskt tvättat den en gång, så det är kanske lite kvar till din puts...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Den är fortfarande jäkla smakfull och riktigt rejslik.
Riktigt fin hobbybusbil.

Håller med.
Gör klart buren och kör. thumbs up
OM du känner att du hinner så ta lådan då.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Hur går det här då?
Händer det lika lite som hos mig?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Nja med golfen har det inte hänt så värst mycket. Förra vinterns mektid gick till Aeron som fick ny motor och lite andra väghållningsprylar monterade. Motorn togs från en 9-5 Aero dvs en ökning från 2,0 till 2,3 liter. Omprogrammering av styrbox gav ett vrid på 400Nm redan från 2000 rpm och ca 290 hk i toppeffekt. Bilen hade sedan tidigare nödvändig hårdvara för detta så den pinnade på riktigt bra

Bromsarna fick sig en översyn och lite större doningar monterades fram.


Motorbyte + byte av kamkedjesats och balansaxeldrivning.


Styrväxelklämma.


Subframe med extra stag.


308 mm bromsar (original 288 mm).

I somras blev det körning på bla Kinnekulle och Knutstorp.






Inget fel på entusiasmen hos grabben i alla fall

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ett filmklipp från Knutstorp där bilen bakom filmat mig i Saaben.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande