Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mentala biten / Adrenalin (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
10620 besök totalt
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



Micke Eriksson skrev:
Magnus Thomé skrev:


Ni som åkt med, vad säger ni??????? Det är ju väldigt lätt att uppfatta saker fel när det gäller en själv


Delar nog din uppfattning, du och men sen ibland i en kurva så blir det och kanske en men efter det så blir det igen thumbs up

Jag håller med, det är knappt någon skillnad ifrån att prata med dig annars. Du kanske alltid är på bana undermedvetet, därför du är så lugn sen när du kör? Du kommer väl ihåg från filmen från Sviestad, och vi frågade en massa saker om spårval och andra saker, men du var fortfarande lugn

Jag är nog väldigt koncentrerad och fokuserad när jag kör på bana. Men det är nog en kombination av lite osäkerhet, liten erfarenhet och att jag är orolig för att köra av/krocka.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Det kan kännas som om man är utanför sig själv.
Körde på Gellåråsen under vår final.
Synken på 4ans växel var helt borta, stor irritation men hittade sedan en rytm genom att koppla av och lyckades hålla många konkurrenter bakom.
Athen Marathon i Söndags, duktigt uppåt mellan 22 till 31km och 27 grader varmt, jag kroknade en aning, rätt ordentligt faktiskt.
Hittade kraft efter backarna och tog resten av sträckan i OK tempo. Detta med hjälp av den mentala träning jag "roat" mig med under våren.
Samma teknik funkar under långloppsracing eller när man är på väg nerför nordalsbranten i riksgränsen.
Finns väldigt bra litteratur inom idrottsvärlden.
Lars-Erik Uneståhl har gjort en serie ljudinspelningar med mentala träningsprogram, rekommenderas.
Intressant område, det går att tänja sina egna gränser med mental träning.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AK skrev:

Finns väldigt bra litteratur inom idrottsvärlden.
Lars-Erik Uneståhl har gjort en serie ljudinspelningar med mentala träningsprogram, rekommenderas.
Intressant område, det går att tänja sina egna gränser med mental träning.


Japp Unestål kan väl nästan beskrivas som den mentala träningens fader i Sverige, ivf för dom som inte var dom absoluta pionjärerna. Kanske Willi Railo är med på ett hörn oxo.

Däremot så tycker jag, och säkert många andra, att utvecklingen delvis sprungit ifrån Unestål och Railo. Jag uppskattar Johan Plates böcker mycket, många aha-upplevelser i dom!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Jo, Prestationspsykologi i praktiken är en klassiker.
Uneståhls band har jag spelat in på MP3 och kör på trista flygresor samt håller håller hotell döden stången.


Pär Hylander skrev:
AK skrev:

Finns väldigt bra litteratur inom idrottsvärlden.
Lars-Erik Uneståhl har gjort en serie ljudinspelningar med mentala träningsprogram, rekommenderas.
Intressant område, det går att tänja sina egna gränser med mental träning.


Japp Unestål kan väl nästan beskrivas som den mentala träningens fader i Sverige, ivf för dom som inte var dom absoluta pionjärerna. Kanske Willi Railo är med på ett hörn oxo.

Däremot så tycker jag, och säkert många andra, att utvecklingen delvis sprungit ifrån Unestål och Railo. Jag uppskattar Johan Plates böcker mycket, många aha-upplevelser i dom!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



964c2 skrev:
Det är lysande att ladda med vatten dagen innan banträffen, man kan inte ta igen en vattenbrist i kroppen på 1 timme. Det kan ta 24-48 timmar innan vattenbalansen är återställd!! Så gör som kamelen


Jag tycker du skall drick 2 liter vatten innan du går och lägger dig så skall du få se vad som händer.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



johann skrev:
964c2 skrev:
Det är lysande att ladda med vatten dagen innan banträffen, man kan inte ta igen en vattenbrist i kroppen på 1 timme. Det kan ta 24-48 timmar innan vattenbalansen är återställd!! Så gör som kamelen


Jag tycker du skall drick 2 liter vatten innan du går och lägger dig så skall du få se vad som händer.


Visst är det så att du kommer bli "nödig" om du dricker två liter vatten innan du går och lägger dig! om du har vätskebrist så kommer kroppen givetvis släppa ifrån sig en del vatten ändå! Det är inte 1 till 1 förhållande!

Vi pratar inte om den vätskebrist en person har som står i öknen utan vatten utan den som gör en okoncentrerad och trött Vill man kolla sin vattennivå i kroppen kan man göra en "bioimpedansmätning" !! Lysande!

Gå och drick nu Johan

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



964c2 skrev:
johann skrev:
964c2 skrev:
Det är lysande att ladda med vatten dagen innan banträffen, man kan inte ta igen en vattenbrist i kroppen på 1 timme. Det kan ta 24-48 timmar innan vattenbalansen är återställd!! Så gör som kamelen


Jag tycker du skall drick 2 liter vatten innan du går och lägger dig så skall du få se vad som händer.


Visst är det så att du kommer bli "nödig" om du dricker två liter vatten innan du går och lägger dig! om du har vätskebrist så kommer kroppen givetvis släppa ifrån sig en del vatten ändå! Det är inte 1 till 1 förhållande!

Vi pratar inte om den vätskebrist en person har som står i öknen utan vatten utan den som gör en okoncentrerad och trött Vill man kolla sin vattennivå i kroppen kan man göra en "bioimpedansmätning" !! Lysande!

Gå och drick nu Johan

Mvh,Björn


Förmodligen pratar vi om samma sak men det låter som ni förutsätter att man har vätskebrist redan dagarna innan körningen.

Min poäng är att det inte ger ngn effekt med att fylla upp vatten innan om du inte redan har vätskebrist. Tycker det är givet att man inte börjar dan med vätskebrist och ser till att dricka rejält med vatten hela dagen innan man får vätskebrist.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



johann skrev:
964c2 skrev:
johann skrev:
964c2 skrev:
Det är lysande att ladda med vatten dagen innan banträffen, man kan inte ta igen en vattenbrist i kroppen på 1 timme. Det kan ta 24-48 timmar innan vattenbalansen är återställd!! Så gör som kamelen


Jag tycker du skall drick 2 liter vatten innan du går och lägger dig så skall du få se vad som händer.


Visst är det så att du kommer bli "nödig" om du dricker två liter vatten innan du går och lägger dig! om du har vätskebrist så kommer kroppen givetvis släppa ifrån sig en del vatten ändå! Det är inte 1 till 1 förhållande!

Vi pratar inte om den vätskebrist en person har som står i öknen utan vatten utan den som gör en okoncentrerad och trött Vill man kolla sin vattennivå i kroppen kan man göra en "bioimpedansmätning" !! Lysande!

Gå och drick nu Johan

Mvh,Björn


Förmodligen pratar vi om samma sak men det låter som ni förutsätter att man har vätskebrist redan dagarna innan körningen.

Min poäng är att det inte ger ngn effekt med att fylla upp vatten innan om du inte redan har vätskebrist. Tycker det är givet att man inte börjar dan med vätskebrist och ser till att dricka rejält med vatten hela dagen innan man får vätskebrist.


Då pratar vi om samma sak!

Ha det bra

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Esa skrev:
I LOVE ADRENALIN

När jag var ung och tokig körda jag på en smal 70km/h oljegrusväg med en kulle i en högerböj (man såg inte andra sidan). Körde man 110 så lättade bilen och hamnade på motsvarande sida, det var adrenalin det. Kan tillägga att detta upptåg endast skedde i mörker, man såg åtminstånne om det kom bilar eller inte.

Jag vill ha banor med hopp och blinda kurvor.


Adrenalinet flyter rejält när jag kör rally. Dolda krön hela tiden och man skiftar mellan rejäl upphetsning och rädsla hela tiden. Oftast skakar jag när jag kommit imål. Finns inget som slår det. På bana vet man vad som händer och det är inte lika kul. Få saker slår att gå på tvären över ett krön utan att veta mer än att kartläsaren har sagt det ska vara en H3+ direkt efter.

Bara att bygga om M3:an

_________________
Daniel Steiner
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Det kan kännas som om man är utanför sig själv.


Jepp, bra beskrivning! Det känns nästan som man åker med och det är någon annan som kör, och sen sitter man dessutom och kommenterar den som kör!

Jag kan inte heller dricka vatten innan jag går och lägger mej Eller öl när jag åker buss...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



BTG skrev:


Men när träffen sedan är slut har jag några ggr fått en ganska tung huvudvärk? Har ni upplevt det? Nu vet jag inte om det berott på anspänning släppt eller att man varit utsatt för sol&blåst hela dagen (inte van vid det)? Till saken hör att jag är en av arr. så det kanske bidrar lite också?

Mvh/Micke


Kan det inte vara vätskebrist, det är ju varmt och svettigt i bilen...

_________________
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel5xQ skrev:
Esa skrev:
I LOVE ADRENALIN

När jag var ung och tokig körda jag på en smal 70km/h oljegrusväg med en kulle i en högerböj (man såg inte andra sidan). Körde man 110 så lättade bilen och hamnade på motsvarande sida, det var adrenalin det. Kan tillägga att detta upptåg endast skedde i mörker, man såg åtminstånne om det kom bilar eller inte.

Jag vill ha banor med hopp och blinda kurvor.


Adrenalinet flyter rejält när jag kör rally. Dolda krön hela tiden och man skiftar mellan rejäl upphetsning och rädsla hela tiden. Oftast skakar jag när jag kommit imål. Finns inget som slår det. På bana vet man vad som händer och det är inte lika kul. Få saker slår att gå på tvären över ett krön utan att veta mer än att kartläsaren har sagt det ska vara en H3+ direkt efter.

Bara att bygga om M3:an


om ni kommer till skåne skall ni ta och prova att köra en liten väg som går mellan Häckeberga slott och E65:an, i närheten(6 km öster om) Sturups flygplats (och Sturup Raceway). Bästa körvägen i Skåne, relativt fri sikt och hoppmöjlighet på asfalt, rena Nurburgring fast vanlig asfaltväg. Faktiskt DEN BÄSTA vägen jag någonsin kört på. Kolla in alla sidovägarna som ansluter oxå....

Lite OT, men.....
En annan fin väg (dock med dålig sikt och utan hopp) är Kågeröd-Stenestad-mot Klippan som man kan passa på att köra när man är på Ring Knutstorp, rena Monte-Carlo rallyt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Angående att ladda med vätska dagen innan så tror jag att Johan har fel. Jag har hört (eller tja.. läst.. då =) ) flera idrottare som sagt att de dricker så mkt vatten de bara orkar och går å pissar hela dagen innan bara för att fylla på så mkt vatten som möjligt innan en match/tävling.

och att landslagsmänniskor skulle göra onödiga saker tycker jag verkar konstigt...?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Åke Wallebom skrev:
Angående att ladda med vätska dagen innan så tror jag att Johan har fel. Jag har hört (eller tja.. läst.. då =) ) flera idrottare som sagt att de dricker så mkt vatten de bara orkar och går å pissar hela dagen innan bara för att fylla på så mkt vatten som möjligt innan en match/tävling.

och att landslagsmänniskor skulle göra onödiga saker tycker jag verkar konstigt...?


Undrar varför de "går å pissar hela dagen innan"?
Genom att dricka så mycket säkerställer de att de iaf inte har vätskebrist, kroppen kan inte lagra överskottsvätska, det kommer ut som urin och/eller svett. Du kan kolla med läkare om du inte tror mig, det gjorde jag redan innan jag svarade första gången.

om du bara visste hur mycket konstigheter elitidrottare har för sig.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



johann skrev:

Genom att dricka så mycket säkerställer de att de iaf inte har vätskebrist


Precis! och är det dåligt?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Åke Wallebom skrev:
johann skrev:

Genom att dricka så mycket säkerställer de att de iaf inte har vätskebrist


Precis! och är det dåligt?


Nej men har någon sagt det?
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



johann skrev:
Åke Wallebom skrev:
johann skrev:

Genom att dricka så mycket säkerställer de att de iaf inte har vätskebrist


Precis! och är det dåligt?


Nej men har någon sagt det?


johann skrev:

Min poäng är att det inte ger ngn effekt med att fylla upp vatten innan om du inte redan har vätskebrist. Tycker det är givet att man inte börjar dan med vätskebrist och ser till att dricka rejält med vatten hela dagen innan man får vätskebrist.


Ja, du Fast du kanske menar att man har 'vätskebrist' direkt kroppens vattenförråd minskat från absolut maximum? Hur uppnår man annars maximum om man inte fyller på ordentligt under en längre period? Det går väl inte att göra genom att dricka några liter vatten på morgonen innan en banträff?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Åke Wallebom skrev:
Ja, du Fast du kanske menar att man har 'vätskebrist' direkt kroppens vattenförråd minskat från absolut maximum? Hur uppnår man annars maximum om man inte fyller på ordentligt under en längre period? Det går väl inte att göra genom att dricka några liter vatten på morgonen innan en banträff?


Det räcker gott att dricka några liter på morgonen innan om du inte utgår
från ett stadie där du redan har alldeles för lite vätska i kroppen.

och för att klargöra en sak så har kroppen inget separat vattenförråd som man kan lagra vatten i.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:

om du bara visste hur mycket konstigheter elitidrottare har för sig.


Ja, dom som inte är rationella och med lite vetenskaplig approach har en hel del konstigheter för sig. Men som det heter, och faktiskt är till mycket stor del, är tankens kraft stor, dvs tror man på det man gör, oavsett hur knäppt, så hjälper det faktiskt.

Sen går det mode i vissa saker, fram till för några år sedan var det så inihelsike modernt att dricka vatten till bristningsgränsen. Jag hade tränarkollegor (landslagsnivå) som var övertygade om ohämmat vattendrickandes förträfflighet, dom kunde aldrig redogöra för varför, men dom visste minnsann att så var det.

Själv försökte jag att använda lite logik i mina påhitt, bla så hittade jag en metod att maximera koncentratationen tvärtemot den rådande uppfattningen hur det skulle gå till. Efter några års smusslande så fick jag dietister på SOK att erkänna att min metod faktiskt funkar.

Jag höll på med pistolskytte, kom aldrig upp i världseliten men var ivf bäst i Sverige ett antal år.

Hade varit skoj att veta vilka andra konstigheter du känner till att elitidrottare har för sig

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:

om du bara visste hur mycket konstigheter elitidrottare har för sig.


Ja, dom som inte är rationella och med lite vetenskaplig approach har en hel del konstigheter för sig. Men som det heter, och faktiskt är till mycket stor del, är tankens kraft stor, dvs tror man på det man gör, oavsett hur knäppt, så hjälper det faktiskt.

Sen går det mode i vissa saker, fram till för några år sedan var det så inihelsike modernt att dricka vatten till bristningsgränsen. Jag hade tränarkollegor (landslagsnivå) som var övertygade om ohämmat vattendrickandes förträfflighet, dom kunde aldrig redogöra för varför, men dom visste minnsann att så var det.

Själv försökte jag att använda lite logik i mina påhitt, bla så hittade jag en metod att maximera koncentratationen tvärtemot den rådande uppfattningen hur det skulle gå till. Efter några års smusslande så fick jag dietister på SOK att erkänna att min metod faktiskt funkar.

Jag höll på med pistolskytte, kom aldrig upp i världseliten men var ivf bäst i Sverige ett antal år.

Hade varit skoj att veta vilka andra konstigheter du känner till att elitidrottare har för sig


Visst man skall inte underskatta tankens kraft, hjälper det så är det ok så länge inte ngn annan lider av det. Tror många av de mods vi gör egentligen gör mer för våra psyken än det gör rent tekniskt.

Konstigheter som elitdidrottare jag känner pysslat/pysslar mer är allt ifrån konstiga dieter med abnorma mängder kolhydrater till att använda samma strumpor en hel säsong utan tvätt. Mycket av det betraktar jag som ren skrock men hjälper det vederbörande så är det väl ok.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



johann skrev:
kroppen kan inte lagra överskottsvätska, det kommer ut som urin och/eller svett.


En riktigt utförd kolhydratladdning innebär att glykogendepåerna är helt fulla - för att de ska kunna bli det måste vi dricka mycket vatten. Vattnet binds till glykogenet. Smidigt nog kan vi utnyttja det vattnet när glykogenet sen förbränns. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Mentala biten / Adrenalin (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
10620 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande