Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Mera om däcksgrepp | 2009 besök totalt |
Jag satt å summerade lite sen i sommras.
Lite sifftror. Jag har 280kg per framhjul i viloläge. Vi tänker oss 1G kurva. Utan k-fjäder har jag 171-389 kg. Med 19 fjäder 158-402 kg. = 13kg mer på ytterhjulet Med 22 fjäder 149-411 kg = 9 kg ytterligare mer på ytterhjulet Rätt liten belastningsskillnad på ytterhjulet. Eftersom däcksytan mot marken ökar med stigande belastning så blir skillnaden i kg/cm2 ännu mindre. Med 19 mm K-fjäder 1,52 kg/cm2 Med 22 mm K-fjäderr 1,53,5 kg/cm2. Belastningen på gummiytan har ändrats marginellt, men man märker greppskillnad med den grövre K fjädern Trots att det skiljer bara 0,015 kg/cm^2. om banan avviker med 3mm i planhet så blir detta diagonalt bilen 15 kg mellan dessa hjul. om vi nu tittar på belastningar i kurva, broms och acc. Bilen klarar en kurvbelastning av 1,06g med en sidobelastning av 23-77% Den klarar en bromsförmåga av 1,06g med en längsledes hjulbelastning av 43-57% bak-fram. Med dom omlastningarna borde det bli dramatiska skillnader i broms kontra sido grepp. om det inte föreligger stora skillnader i däckets greppförmåga i dessa olika riktningar. Här är det frågan om 300 kilos skillnader. Inte 9 kilo. Tittar vi sedan på acceleration så blir man inte klokare. Den klarar acceleration på 0,89g där bara bakhjulen driver med en belastning av 1064kg! Det betyder 1,35g mot däcksbelastningen. Tittar man sedan på ytbelastningen blir i alla fall jag snurrig i huvudet. Man kan undra. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Det blir inte större viktförflyttning med K-fjäder än utan, vad gäller hela bilen. Jag talar om förhållandet på en axel. Viktförflyttningen som sådan är bara beroende av CGH, vikt,G, spårvidd. När det gäller formen på däcksgreppet, så är det ett fel i min bok på en sida. Vilket beror på en missuppfattning från min sida. Men oavsett formen på avtrycket, så blir kurvförmågan lägre. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Racetech Mera om däcksgrepp | 2009 besök totalt |