Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mera om däcksgrepp
2009 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Jag satt å summerade lite sen i sommras.

Lite sifftror. Jag har 280kg per framhjul i viloläge. Vi tänker oss 1G
kurva.
Utan k-fjäder har jag 171-389 kg.
Med 19 fjäder 158-402 kg. = 13kg mer på ytterhjulet
Med 22 fjäder 149-411 kg = 9 kg ytterligare mer på ytterhjulet

Rätt liten belastningsskillnad på ytterhjulet.
Eftersom däcksytan mot marken ökar med stigande belastning så blir
skillnaden i kg/cm2 ännu mindre.
Med 19 mm K-fjäder 1,52 kg/cm2
Med 22 mm K-fjäderr 1,53,5 kg/cm2.

Belastningen på gummiytan har ändrats marginellt, men man märker
greppskillnad med den grövre K fjädern
Trots att det skiljer bara 0,015 kg/cm^2.

om banan avviker med 3mm i planhet så blir detta diagonalt bilen 15 kg mellan dessa hjul.

om vi nu tittar på belastningar i kurva, broms och acc.
Bilen klarar en kurvbelastning av 1,06g med en sidobelastning av 23-77%
Den klarar en bromsförmåga av 1,06g med en längsledes hjulbelastning av 43-57% bak-fram.
Med dom omlastningarna borde det bli dramatiska skillnader i broms kontra sido grepp.
om det inte föreligger stora skillnader i däckets greppförmåga i dessa olika riktningar.
Här är det frågan om 300 kilos skillnader. Inte 9 kilo.

Tittar vi sedan på acceleration så blir man inte klokare.
Den klarar acceleration på 0,89g där bara bakhjulen driver med en belastning av 1064kg!
Det betyder 1,35g mot däcksbelastningen.
Tittar man sedan på ytbelastningen blir i alla fall jag snurrig i huvudet.

Man kan undra.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Ett brett däck har ju ett avtryck som är mycket bredare än vad det är långt. Det borde ju påverka en del.

Får du verkligen en större viktförflyttning med krängningshämmare än utan?

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Mikael Arnberg skrev:
Ett brett däck har ju ett avtryck som är mycket bredare än vad det är långt. Det borde ju påverka en del.

Får du verkligen en större viktförflyttning med krängningshämmare än utan?


Det blir inte större viktförflyttning med K-fjäder än utan, vad gäller hela bilen. Jag talar om förhållandet på en axel. Viktförflyttningen som sådan är bara beroende av CGH, vikt,G, spårvidd.

När det gäller formen på däcksgreppet, så är det ett fel i min bok på en sida. Vilket beror på en missuppfattning från min sida. Men oavsett formen
på avtrycket, så blir kurvförmågan lägre.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Mera om däcksgrepp
2009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande