Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder: Hur en Speedshop kommer till världen!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (48449 totalt)
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Klippte ihop en film lite snabbt om resan, ingen action i denna rulle utan enbart lite härlig motorvägs körning!

Florida - Arizona under 3 min

YouTube - Florida - Arizona in 3 min

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
steek2000
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5



thumbs up

_________________
Staffan Eek
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Lite scans fran GM High Tech Performance och Chevy High Performance, ett litet men ack sa viktigt omnamnande!

Kommer tva stora artiklar om ett par nummer med full rapport fran LS Fest och Duel in The Desert i Arizona





_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Go kväll!

Det har varit lite ont om uppdateringar på ett tag, men vi har helt enkelt haft fullt upp med webshoppen, projekt, annställningsintervjuer och kommande event. Sen var man tvungen att ta ledigt förra veckan då Thanksgiving är väldigt heligt här och ALLT är stängt. Lite att göra på 2 man! Men det är kul med utökning av personalstyrkan

Men som tur var så löste vi en bankörningsevent ihop med Hooked on Driving så det gjorde helgen lite roligare! Jag postade en film från det eventet nedan. Som synes så änvände jag Video V-Box enheten och ord kan inte beskiva hur nöjd jag var, finns så otroligt mycket man kan göra med den. Det blir en kanonbra investering för oss för att kunna testa olika set-ups på banan. Då har man både dynografer och V-Box loggar, vad mer behöver man!

http://www.youtube.com/watch?v=vnbsu5ae2Eg

Nästa vecka är ju årliga PRI (Performance Racing Industry) showen i orlando, vi var där förra året ihop med Mustang Dyno och kommer köra ihop med dom än en gång. Varför ändra på ett vinnande koncept









Både vi och MD fick så otroligt mycket uppmärksamhet bland deltagarna, tidningar och TV! Som ni kanske minns så hade vi med oss min Camaro och även en Challenger som vi byggde. Högljudda, snygga och starka.











Så självklart var vi inbjudna av MD igen, och iår tar vi med oss 3 nya bilar samt givetvis min Camaro. Vi är bokstavligen mitt uppe i ett projekt som vi har byggt för detta evenemang! Det är våran nya testbil, en 2008 Corvette Z06!

Här är filmen från första testet med bilen och första mappningen.


YouTube - '08 Corvette Z06 - Custom Tuning By TORQ


Sedan åkte vi till stippen med den i onsdags och körde lite race mot min Camaro (ja den var snabbare...)





Bilen i fråga:





Men just nu ser den ut så här haha





Vad ska vi hitta på med den frågar ni? Jo, den får vårat RTC-650 paket. Torq custom cam shaft, CNC plus handportar topparna, insuget och spjället. Sen kastar vi på Kooks LT Headers med kattar och ett par andra roliga tricks. Vi hoppas på nånstans i mellan 520-560rwhp. Kamprofilen är helt ny för oss, så vi vet vad vi BÖR få ut men vi alla vet att verkligheten och papper stämmer inte alltid överens





Dom andra bilarna vi tar med oss är Camarona som vi byggde klart för ett par veckor sen. Vi ville ha med oss minst 4 bilar då SCT Flash har bjudit in oss till ett event på UTI (hot rod och bilbyggarskolan) där vi ska ställa ut ett par.

Här är bilarna i fråga!

Hanks SSX-700 och Steve's SSX-650


620rwhp, manuell, kompressor, water/meth, fullt justerbart chassi, 360 Forged Carbon fiber fälgar mm mm







585rwhp, automat, daily driver, Brembo GT kit, HRE fälgar mm mm









Vi hoppas givetvis få minst lika mycket uppmärksamhet som förra året! Kommer givetvis en full rapport efter.

Annars så rullar det frammåt med det mesta, vi hoppas att vårat Vettebygge kommer öppna upp dörrarna rejält för den marknaden också då vill erövra den lika mycket som med Camaro. Världens största Mustangtidning (5.0 Mustangs) kommer låta oss mappa deras nyaste sjuka bygge i våran verkstad, sedna skriva en stor artikel om det hela! HELT SJUKT kul att med 100 tals mappare i USA, så väljer dom oss för en sådant projekt. Bilen är en Cobra replika med nya 5.0L V8 från 2011 Mussen samt en Whipplekompressor. Finns få som har lika stor erfarenhet som vi har med dom, samt att vi har hittat flest hästar i stallet hos dom


Som sagt, det rullar på!

Enda tråkiga som hänt nyligen är en av mina största kunder samt numera goda vän var i en stor olycka i helgen. Det är herren med Kenne Bell Camaron, Lambon mfl. Han har ju även 2st offshore Racebåtar och det var en av dom som olyckan hände i. Han och en av dom mest kända fastighetsmogulerna i Miami rejsade ute i Biscayne Bay med deras två båtar och av okänd anledning kom ihop i över 170km/h. 2 döda och min vän ligger på sjukhus med brutna revben och lite annat. Polisutredning pågår för att se om nån var vållande, om dom faktiskt "rejsade" och vad olyckan berodde på, senaste är att det var mekaniskaproblem. Olyckor händer lätt, speciellt med 1800hk under huven!





Tack för mig!

/Erik


_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Alltid skoj att läsa om hur det går för er på Torq, Erik

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Håller verkligen med, läst sen början och det är skitkul att läsa om hur det utvecklas, och att ni får såpass mycket bra respons, sen att det blir mer och mer uppmärksammat i diverse tidningar osv är ju verkligen kul, hoppas det inte dröjjer för länge innan vi får läsa mer

_________________
Viktor Starkman
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Fnatte skrev:
Alltid skoj att läsa om hur det går för er på Torq, Erik


Tackar så hemskt mycket!


Ultura skrev:
Håller verkligen med, läst sen början och det är skitkul att läsa om hur det utvecklas, och att ni får såpass mycket bra respons, sen att det blir mer och mer uppmärksammat i diverse tidningar osv är ju verkligen kul, hoppas det inte dröjjer för länge innan vi får läsa mer


Ja, det är faktiskt rent ut sagt skitkul och det är just det som gör det hela värt tiden man lägger ner. Och som banåkafreak så är det ju helt underbart att få så mycket körtid på bana. Har kört mer bana senaste året än vad jag gjort hela mitt liv, och då har jag ändå kört väldigt mycket innan! Semester hinner man inte med allt för ofta, men vem behöver det när man kan spendera i stort sett varenda helg bakom ratten en snabb bil på bana

Kommer en rapport efter PRI mässan, en "slutet på året" rapport givetvis och möjligen en till imellan beroende på vad som händer med ett visst event som jag hoppas bli uttagen till

Får väl avlägga en rapport efter vi anställt nästa mekaniker också, blir spännande att se hur det blir med två heltidskillar där bak och hur man lyckas med personalansvaret. Visst har jag haft personal under mig vid tidigare jobb hemma i Sverige bl.a., men aldrig behövt ha yttersta ansvaret. Ska bli spännande, men man lär sig något nytt varje dag så det ska nog lösa sig

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Jag fick precis nyheten om att jag kommer få representera Camaro5.com i årets Royal Purple Forum Wars! Tävlingen går ut på att plocka en bil från ett visst forum som ska köra mot en bil från ett annat forum, lite grudge stuk på det hela. Medlemmarna på forumen fick helt enkelt nominera vem dom ansåg skulle representera forumet bäst, och efter 3 veckors röstande fick jag flest nomineringar!!! I mitt fall kommer jag köra mot en 2010 Dodge Challenger från Challengertalk.com, men vem det blir och hur pass moddad han är vet jag inte ännu. Dom ser till att bilarna har liknande set-ups i allafall.


The Forum Wars





Tävlingen är ändrad och förbättrad från tidigare år, och det ingår 1/4 mils körning på en NHRA drag strip, Road course bana, 0-160-0 och ett par till övningar. Programmet kommer visas på nationellt TV här i USA, på Speed Channel, flera tidningar och givetvis på dom största forumen i USA. Dom har gått från webTV till "riktig" TV då tävlingen har fått mycket uppmärksamhet senaste året!

I slutet kommer dom även sammanställa poängen totalt, så det kommer finnas en lista på alla bilar som varit med och deras tider, Porsche, Nissan, Ford, BMW, Merca osv.





Tävlingen i sig kommer hållas på Royal Purple Raceway i Houston, Texas första helgen i januari, så det kommer bli ännu en trevlig liten resa halvvägs över USA. Givetvis kommer resan dokumenteras av mig, och förhoppningsvis har jag med mig någon som kan tänka sig filma lite på vägen.





Jag är SJUKT glad över att man har skapat ett "rykte" om sig och bilen på under ett år på ett av USA's största bilforum, och tycker det ska bli skitspännande rent ut sagt! Jag kommer göra mitt bästa för att vinna, och även för att sätta en rökartid jämfört med alla andra forumsdeltage och bilar!

2nd place is the first loser baby!

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



om någon vill kika på tråden

http://www.camaro5.com/forums/showthread.php?t=116657

Utan att ha räknat känns det som att Erik fick 90% av rösterna och resterande 10% fördelades på de övriga tio nominerade...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Dags för en ny uppdatering kanske? Det var ett tag sen :P


Ja, var ska man börja?

[COLOR="Blue"]1. Webshoppen, Torq - South Florida Dyno Tuning and Performance Parts - Mustang, Camaro, Challenger, Charger, Corvette, Viper, Diesel Trucks[/COLOR]

Den är ÄNTLIGEN igång! En oehört stor seger för oss med tanke på hur länge vi jobbat med den och hur mycket vi investerat i den... Lite småfix kvar nu när när den kommit igång givetvis, men vi har fått sjukt bra respons på den. Vi har även fått en hel del icke så bra repons från våra konkurrenter vilket är SJUKT jävla roligt. Fuck them säger jag bara

Det roligaste jag någonsin hört som gjorde mig så sjukt stolt var när en vän till oss som jobbar på världens största onlinebutik för eftermarknadsdelar (omsätter 300milj SEK/år), berättade att dom hade detta som punkt 1 på deras dagordningslista dagen efter vi launchade hemsidan:

"TORQ, gettorq.com, WHo ARE THEY AND WHERE DID THEY COME FROM?"

Kan man få ett bättre betyg? I think not! Dom tycker inte om att efter endast 3 veckor kommer vi upp FÖRE dom i Google när man söker på produkter som vi båda säljer. Att hamna på sidan 1, längst upp på google är sjukt viktigt och våran SEo har funkat LÅNGT över förväntan.

Varenda blogg i branschen la upp vårat press release som vi skickade ut och vi hade 1000-tals träffar första timmarna den var upp. Kolla in länken nedan!


Torq Launches State-of-the-Art online Store - GM High-Tech Performance Magazine


Vi håller på att lägga upp 100-tals produkter om dagen, och då vi säljer allt från muttar och skruv till kompletta kompressorkit så finns det ju lite att lägga upp. Där är vi oehört tacksamma att ha våran nya medarbetar Steve som jobbar i princip endast med att lägga upp produkter. Vi hade ALDRIG hunnit annars! Men sidan i sig blir aldrig klar, vi håller på at uppdatera den dagligen med nya funktioner (forum, boka online funktion mm) samt bygger på en iPhone APP.

Tidningarna och bloggarna har börjat få nys om våra produkter och lägger upp länkar på deras sidor, denna var inte alls fel


Torq Apparel | Miscellaneous Blog & Discussions at GM High Tech Performance Magazine


[COLOR="Blue"]2. Utveckling:[/COLOR]

Vi tuffar på med våran utveckling och har anställt ännu en till person, så nu är vi totalt 5 på bygget! Våran marknadsplan har följts till punkt och pricka vad det gäller utvecklingen men vi har totalt krossat våra siffror med över 35%. Helt overkligen om jag ska vara helt ärlig, men vi jobbar hårdare än någonsin för att nå våran kärnmarknad, ha bästa kundservicen och ha bästa delarna till bästa priset. Men samtidigt vill vi inte vara billigast heller, vi är värda mer än det. Våran slutprodukt ÄR bättre än våra konkurrenter, våran "attention to detail" ÄR helt unik i denna industri och man får vad man betalar för, det bästa helt enkelt.


[COLOR="Blue"]3. Media och PR[/COLOR]

Här har vi haft otrolig tur med att fått en massa kontakter i tidningsbranschen. Som nämt och länkat ovan har det skrivits om oss i flertalet tidningar och på bloggar. Sen har vi funnits med i dom senaste 3 numrerna av GM High Tech, Chevy High Performance OCH Camaro Performers magazine (d.v.s. 9 tidningar totalt) med reportage från alla tävlingar jag varit med och kört i! Finns t.o.m på hyllan hemma i sverige!









Här är en länk till fler artiklar för dom som är intresserade, t.o,m frugan Hellena fick vara med lite

Torq in the Media | Facebook

Sen fick man även vara på "National TV" när Horsepower TV visade sitt avsnitt från LS Fest i Bowling Green, KY! Jag var med i 4 segment i programmet, t.o.m vid Speed Stop Challenge från 160kmh - 0kmh när mina bromsar kastade gnistor :P Avsnittet visades på hemsidan innan men jag hittar inte den nu? Får lägga upp avsnittet på youtube.


PowerBlock TV


Även Holley själva hade med min bil i deras officiella TV-sända reportage från eventet


Senast igår höll jag på att sätta i halsen när jag svarade i telefon och personen presenterade sig som producent för TV-programmet "Two Guys Garage" som visas på Speed Channel och Discovery channel...

Vi har blivit utvalda och tillfrågade att vara med i ett av deras program när dom ska bygga en 2010 Camaro som projekt bil! Inget är bestämt ännu, men dom vill att vi ska vara med under bygget som leverantör av delarna samt vara "The Camaro Specialists from Torq" för att ställa in bilen och sen testa den. A dream come true? Men än en gång, inget är skrivet i sten men att ens få veta om att dom vet vilka vi är är inget annat än helt otroligt.


[COLOR="Blue"]4. Event:[/COLOR]

JA, det har ju varit både ett och annat event senaste månaderna! Men jag har skrivit separata trådar om dom, så här är ett par länkar för dom som missat dom och är sugna på att läsa


Forums wars resultatet och programmet kommer visas på TV i April, så ni får hållas ett tag till innan jag får berätta hur det gick! Tävla på TV var så sjukt skoj! Mer info i länken nedan!


http://www.zatzy.com/allmaent/372848-story-bilder-forum-wars-houston-tx.html







Sen var det 1000mila-resan till Arizona tur-retur! också ett galet kul event med mycket roligt som hände


http://www.zatzy.com/allmaent/370702-story-bilder-duel-desert-phoenix-arizona.html











Sen vart det lite natt banåka på HMS Speedway med vårat Corvette Projekt, Camaron och ett par till


http://www.zatzy.com/allmaent/373174-kort-story-bilder-film-fran-nattkoerning-pa-miami-homestead-speedway.html














Vi var även på senaste PRI Trade Show (Performance Racing Industry) som kan jämföras med Östkustens SEMA show. Förra året var en stor succe för oss och Mustang Dyno så dom bjöd tillbaka oss och våra bilar även iår!





Iår tog vi med oss Camaron givetvis, men även våran nybyggda projektbil. Det är en 2008 Corvette Z06 som numera har fått vårat 650-RTC paket. Som vanligt så drog vi mest publik med hästlängder över dom andra montrarna, tidningar, TV mfl filmade konstant!











Film från eventet!


[COLOR="Blue"]YouTube - Torq & Mustangdyno at 2010 PRI Trade Show[/COLOR]


[COLOR="Blue"]5. Sammarbeten:[/COLOR]

Vi har inlett ett sammarbete med Forgeline racingfälgar, och har tagit fram det första settet 20" racingfälgar någonsin. Visst finns det lätta 20" fälgar, men inga riktiga racingfälgar. Mitt set är 20x11 bak och 20x10 fram, smidda med titanskruvar mm. 9kg st är inte illa! Vi kommer köra en launch party på kommande Camaro5 Eventet i Phoenix, AZ om ett par veckor! Kommer bli grymt och definitivt sätta oss på kartan bland dom andra shopparna. Att kunna ta fram sådana racingprodukter tillsammans med ett sånt pass stort företag betyder mycket för oss! Dom är framtagna speciellt för nya Camaron och Nissan GTR bl.a.

Kommer köra på Toyo R888 R-däck i 315mm bak och 285 fram, grepp så det räcker :P


Vi fortsätter sammarbetet med Pfadt Racing och håller på att ta fram flera nya produkter till 5th Gen Camaron, samt till ett helt annat märke/modell som vi är väldigt duktiga på... mer om det senare


Vi har byggt upp flera konton med lokala shoppar där dom köper både produkter samt tjänster av oss. Mappningar är givetvis en vanlig tjänst vi erbjuder, men även andra customjobb. Shoppen som har byggt Flo-rida's dragracig Mustang har t.ex mappat den på våran dyno. Riktiga byggare har insett att Mustangdyno är ENDA vägen att gå för mappning av överladdade byggen (om man inte vill mappa på gatan givetvis...).


Vi har vari med och skapat en ny "klubb" här i Miami för Camaroägare, "SF5", eller South Florida Camaros helt enkelt. Dom träffas hos oss var 6:e vecka för lite BBQ, dynokörningar och snacka bilar helt enkelt! Sen har ju dom givetvis träffar på andra ställen, men våran shop är hemmaplan så att säga.









[COLOR="Blue"]6. Framtidsutsikter och planer:[/COLOR]

Ett par punkter:

  • Bygga ut butiken för produktplacering
  • Installera våra nya lyftar
  • Måla verkstadsgolvet
  • Jobba vidare med hemsidans utveckling
  • Börja annonsera i tidningar
  • Planera våran Charity Car show & Dyno day
  • Öka effektiviteten i verkstaden
  • Sälja sälja sälja!
  • Lära mig spanska



[COLOR="Blue"]7. Kommande Event[/COLOR]

I stort sett har vi event varenda helg året ut (faktiskt) men vi har ett par större på G! Nästa helg är det premiär för GM Performance Parts LSX Challlenge som kommer hållas i Bradenton på Västkusten. Vi kommer ha med oss 3 bilar som ska ställas ut, varav två kommer vara med i själva tävlingen.

Helgen efter är det Supercar Experience i Miami, med tillhörande bankörning dagen efter. Vi ska ställa ut 3 bilar på plats, sen skrämma lite superbilar på bana dagen efter med min Camaro haha. Det är samma show som jag körde förra året där det fanns "ett par" härliga superbilar.

http://www.zatzy.com/allmaent/361110-story-bilder-supercar-experience-weekend-manga-bilder.html


Efter det kommer Super Chevy Show till Palm Beach, där kommer jag köra vidare i serien som jag tävlade i borta i Arizona för ett par månader sen. Jag vann min klass och hoppas givetvis göra det här också på hemmaplan!


Sen kommer årets event för oss, Camaro5 fest II! Den kommer hållas borta i Phoeniz, AZ så det blir till att åka tvärs över landet än en gång, kul som fan! Över 550 bilar är redan bokade, och det kommer bli 3 dagar med riktig banåka, Auto-X, dragracing, car show och så mycket mer. Jag kommer tävla officiellt i Super Modified klassen i banåkat och Auto-X, samt kommer agera instruktör på HPDE eventet på banan. Pfadt Racing tillsammans med oss är huvudsponsorer för just baneventet, så jag kommer även köra andra delatagare i min bil samt Pfadts nya bil. Kommer bli en sjuhelsikes vecka!

Sen är det tävling på Sebring, Detroit, St. Louis mm men det tar vi lite senare, måste ju ha nåt att skriva om då


[COLOR="Blue"]8. Projektbyggen och kundbilar:[/COLOR]





Som tur är finns det gott om dom, annars hade inte vi funnits kvar! Här är ett par urval som vi gjort senaste tiden.


Torq sponsrat Challenger projekt med Magnacharger kompressor








Torq SSX-700, Kompressormatad monster!












Torq SSX-600, en av många kompressormatade Camaros! Ägaren flyger privatjet åt ett par kända idrottsmän här i Staterna








Par i kammade Vetter, både med långt över 500rwhp sugmotor










650rwhp 2011 GT500 byggd för Mark Wilkins, förare i Grand Am serien i DP klassen. Bilen stod i Fords egna monter på 24h på Daytona









Charger med 426 Arrington Hemi, KB Kompressor, 650rwhp/950rwnm







Sen finns det många fler, men ni förstår lite om vad vi jobbar med när ni ser ovanstående!

Sist men inte minst har vi en bild på våra 3 SSX modeller tillsammans, man ser en röd tråd genom byggena tycker jag? 3 kompletta kit med lagom med motor, chassi och utseende!





Tackar för mig, nu tillbaka till jobbet för min del

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Koop
Kungsbacka
Här sen Okt 2008
Inlägg: 24



Alltid lika kul att läsa om hur det går för er Erik.

_________________
Alexander Malerbakken
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Riktigt jäkla skitskoj att se att det går bra för er thumbs up
Urläckert helt enkelt med fina bilder och allt
Grattis!


_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator



Det där ser fan i mig ut som ondska på hjul...

Bakvänd fråga: Hur små fälgar kan man få på en Gen 5? Jag börjar bli lite lätt sugen på att ta hem en, men att handla 20-tummare av vettig kvalitet här hemma är ju knappt ekonomiskt lösbart. Och däck lär det ju gå åt, vare sig jag vill eller inte

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Tack grabbar!


P.P. skrev:


Det där ser fan i mig ut som ondska på hjul...

Bakvänd fråga: Hur små fälgar kan man få på en Gen 5? Jag börjar bli lite lätt sugen på att ta hem en, men att handla 20-tummare av vettig kvalitet här hemma är ju knappt ekonomiskt lösbart. Och däck lär det ju gå åt, vare sig jag vill eller inte


Jag håller med, en svart Z06 med snygga svarta fälgar och hk att backa upp utseendet blir inte mer än bra :P


Man kan få på 18", men bilen är designad och utvecklad med 20" i tanken, så 18" ser riktigt konstigt ut och behöver en riktigt hög profil för att fylla ut hjulhusen. Sen finns det i princip endast 3 företag som tillverkar 18" som passar (stora bromsar på 14.2" samt knasigt offset) och alla kostar mellan 500-900USD st.

Men ska man köra bana så funkar det kanon! Kolla på Grand Am Camaros med 18", ser helknäppt ut och utväxlingen blir helknasig för gata om man kör med lågprofil.

Jag hade stannat kvar med 20" för gatan, och tagit med mig ett extra set från Staterna när bilen tas in.

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



WOW Snygga bilder/bilar....

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Ja, då var det ett tag sen man skrev något i den här tråden! Vi har haft så himla mycket att göra att jag nästan inte hunnit med i svängarna. Kortfattat så har det gått med stormsteg frammåt vilket är så jävla skoj rent utsagt!

Vet inte ens var man ska börja då det är mycket som pågått, men jag ska göra mitt bästa

Media och PR

Vi har börjat synas ännu mera i tidningar, media, TV och dylikt. Vi har haft flera tidningar här för att göra artiklar om installationer och produkter, reportage om våra byggen, och även från eventen. Dom kommer ut på hyllorna nästa månad och ett par nummer framöver så vi hoppas på mycket respons från det.





Som ni kanske läste innan så var vi på Sebring och körde med Track Guys och massa Mustanger och förvånad som man var så hade Chefsredaktören på en av dom största Mustangtidningarna I USA, Muscle Mustangs & Fast Fords, på våran T-Shirt på eventet! Hysteriskt kul med tanke på att han igentligen var där med en av våra konkurrenter :P

Kolla in den här länken, kolla på första minuten så får ni se, förbannat stolt blir man.

http://www.musclemustangfastfords.com/videos/index.html#ooid=ZsZzFyMjq . . . .


EVENT

Som vanligt så är det fler event här borta än vad det finns tid, så man får prioitera lite för att bestämma vilka som är värda att vara med på. Sen kostar det ju också så en budget måste med i uträkningen! Vi har varit på en hel banåka och Autocross event, samt hållt i några egna med lokala klubbarna. sista eventet hade vi med oss 18 bilar som vi byggt! Superkul att få kunderna intresserade i annat än rakt-fram-åka Men även på dragracing sidan har vi varit aktiva me dnya byggen och rejsing. som bilderna visar nedan så brukar vi ha ett stort antal dragrace bilar på eventen också.


Camp Torq på ett SCCA Auto-X event. vi hade 9 bilar på plats inklusive 2 Mustanger, 2 Corvetter och ett par Camaro's. Själv körde jag min meks 2011 5.0L Mustang och vann min klass! Meken var lite småsur över att jag slog honom i hans egna bil som jag aldrig kört innan lol







En banrejsing Camaro som vi har byggt







Kul med kunder som bär ens tröjor med stolthet







Sen samlade vi ett helt gäng Camaros för att köra lite dragracing! Vi hade våran version av "Nord mot Syd" på strippen, och tävlade mot en av Camaroklubbarna från Norra FL. Vi hade kanske 20-25 bilar i vårat stall. Och ja, vi vann med råge! dock gick min bil sönder (tro't eller ej) för första gången på strippen men mer om det senare







Vi åkte i samlad trupp hela vägen till Palm Beach Intl Raceway, ca 1h färd norrut. Vart en HEL del rejs på vägen upp. Tur att man har ett par poliser som kunder som blockade vägen åt oss och lät oss leka av oss.





Besiktning på banan





Samma helg vart det banåka på Homestead igen. Hade med oss 4 kundbilar, och även min nya Video V-Box! Film på det kommer sen!


Samling på shoppen först givetvis







800hk kompressormatad Camaro vs 600hk N/A Camaro. Riktigt skoj race GTR:n bakom må vara snabb som attans ur hålet, men på raksträckorna hade han inte en chans.






PROJEKT:

Det om något har vi haft gott om! Allt från Överladdade Pickisar, dubbelturbo gatbilar till rena racingbilarna! På Camarosidan har vi verkligen växt till en av dom största, och iom att vi är Whipples STÖRSTA installera i landet (yaaaayy!) så bygge rvi fler överladdade Camaros än någon annan. Bilen är ju fortfarande "het" så det hjälper ju en hel del.





Men jag kan börja med en ny sida av businessen som har gett oss ett par roliga projekt som ni där hemma kommer få se mera av! Vi hade ett par kunder i Sverige som ville ha lite hjälp med att köpa bil, så vi tog helt enkelt hand om den biten, skickade bilarna till oss och sen byggde om dom innan vidare frakt till Sverige. Då kan vi helt enkelt erbjuda en "turn-key" bil, mappad och klar även till Svenska kunder!

Bilarna i fråga var en Mustang Shelby GT500, en Mustang SVT Cobra, och en splitt ny Corvette C6:a.

Det kastades på fälgar, kompressor, headers, stripes, huvar, lack mm mm. Den röda GT500:an vet jag är sugen på att leka lite på GT Board eventen i framtiden, tror folk kommer bli ganska förvånade över hur pass bra en moddad GT500 går...


Cobran på väg in från Texas!





GT500:an, lackad med ny huv, stripes, fälgar och en hel del annat skoj. Redo för rejs helt enkelt!





Corvette'n är ett banrejsbygge som fick ett komplett chassiuppgradering, bromsar, motortrim mm mm. Det är ju för jäkla kul att bygga på helt nya bilar. Det är rent, inget sitter fastrostat mm mm.





Utöver det har vi även detta galna bygge, en splitt ny 2011 Camaro där vi kastade ut motorn (som hade f.ö. 15mil på mätaren...) och kastede i en byggd Z06 LS7:a! Ska lägga film på den, ljudet är helt underbart. 600hk N/A är inte fel.





Här är ett Corvetteprojekt vi blev precis klara med. Han åkte av banan för ett par månader sen, och nu har vi i princip byggt om hela bilen med nytt bodykit, lack, motortrim, chassiväss mm. Sjukt läcker med kolfiberhuven!







Ett av våra största projekt är utan tvekan denna best. 100% gatbil, men god för mitten tior! Whipple, kam, helt nytt dragracing chassi från Pfadt och numera ett par strippvänliga däck. Och tro mig, på gatan är bilen hur from som helst, bekväm och 100% original i bilen (förutom en välbyggd bur som gömmer sig :P Vi lackade om bilen med nya stripes och lite annat förra veckan, och nu installerar vi lite nya go-fast goodies i veckan inför LS Fest eventet i Bowling Green, Kentucky nästa vecka. Ser ju sjukt hård ut!











Utöver det så bygger vi ett dubbelturbo Dodge Challenger SRT-8 med byggd 7-Liters V8, ligger runt 800rwhp just nu! Även ett Dubbelturbo Camarobygge är i verket nästa vecka, så det finns att göra! Recession my ass





Många svarta bilar här på Torq






Min Camaro!


Som jag nämde innan så gick den sönder lite på banan för ett par veckor sedan. Bilen skulle köras på strippen av ett proffs, han lyckades med en hög elva flrsta passet, sen andra passet så exploderade diffen och pinjongen (heter det så?).


Första gången på släp för min bil





Som sagt, lite trasigt var det ju!





Passade på när den ändå var på lyften att testa våra egendesignade Ventilkåpor, Fast Insug (custom lackat i Torq färger givetvis) och sen det nya fjäderbensstaget från Pfadt (öven det customlackat). Tycker slutresulatet blev riktigt lyckat!









Har även blivit lite banåka med bilen, Sebring, Homestead, PBIR, Daytona mfl. Kan inte klaga på driftsäkerheten på bilfan! Kört över 6500mil nu lol







Passade även på att köpa mig en ny daily driver förra veckan, lite fel färg kanske men men, vinyl finns ju alltid! Det är en 2011 Silverado med alla tillbehör!





och även en 2-hjulig leksak blev det Den kommer lackas om i mattsvart och blått för att matcha Camaron givetvis





Vi har även inlett ett sammarbete med Forgeline, och har börjat sälja mycket av deras fälgar! Dom ör inte billiga, men förbannat bra och lätta! Vi kommer stå i deras monter uppe i Bowling Green på LS Festen nästa vecka med 3 av våra bilar, inklusive min egna ,ed Forgeline GA3R fälgar.

Här är Xaviers bil som vi har byggt, nära 700rwhp kompressormatad Camaro med en våra custom kammar, daily driven! Han är f.ö. en av våra lokalpoliser, aldrig fel att ha poliser som kunder

Sitter Forgeline So3P i 20x11 och 20x10 på den, 9kg styck!








Framtida planer?


ooooo ja, det finns det GOTT om...

Givetvis så har det dykt upp fler konkurrenter, både lokalt och runt landet. Samtidigt som vi vet att vi är minst lika bra (om inte bättre) än dom största på marknaden, så vet vi att det är något som vi måste se över. Vi måste ligga steget före alla andra hela tiden, och vi har faktiskt lyckats riktigt bra med det hittils! Men för att ta ett ännu större steg här ini framtiden, så har vi kommit på en riktigt bra lösning.

Jag kan inte säga så mycket än då inget är hugget i sten ännu, men jag kan avslöja att vi har köpt upp/mergat med ett riktigt välkänt namn i en viss marknad/bilmodell här i USA...

Företaget i fråga har byggt många SEMA byggen åt en viss tillverkare, vunnit flertalet priser för just dom byggena på SEMA, och byggt några av dom snabbaste i sitt slag.

oehört spännande är det, men som sagt så är inget påskrivet ännu så jag säger inte mer om det ännu Ni kommer garanterat få höra om det när press releasen är klar, det kan jag lova! Namnet Torq kommer självklart inte ändras, men kanske få ett tillägg. Motparten är en riktig "old School" byggare, så med våra "New School" kunskaper så kan det inte bli annat än galet bra. Och om nu allt går som det ska, så kan det blir ett riktigt racebygge för min del inom en snar framtid. Kommer även medfölja ett par RIKTIGT bra projektbilar med dealen, mucho power Det kan bli hur stort som helst det här, med fler anställningar, locations och så småningom World Domination!


Hursom, mer om det senare!

Framtida event blir ju då LS Fest i Kentucky med Forgeline, SEMA, Super Chevy Show mfl. En som jag verkligen ser fram emot är ett 24h race jag ska köra i oktober! Banan blir Autobahn i Illinois, och bilen blir en Mazda RX7... Jaja, ingen V8 bil kanske men racing är ändå racing! Ska bli så jävla skoj så ni kommer garanterat få en full rapport (om nu bilen håller i 24h lol)


Hoppas det inte blev för mycket text eller bilder, blev en hel del insåg jag nu

Tack för mig, tillbaks till arbetet!

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Snacka om fullträff.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Riktigt kul att läsa om din och firmans utveckling, keep us posted!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Mycket underhållande läsning, imponerande!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



tappade nyss talförmågan.......


thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
jarven
Arvika
Här sen Aug 2007
Inlägg: 73



Här kan man snacka om "living the american dream"!!
Tokroligt med folk som vågar, önskar eder all lycka framöver. Jag vet iallafall vart jag ska hälsa på nästa gång jag är i Florida..

_________________
Magnus Andersson
Citera
Bilder o videos
Bilder: Hur en Speedshop kommer till världen!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (48449 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande