Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bränslekvalitet oktanhalt etc? | 1 besök senaste veckan (2407 totalt) |
Hur påverkar den motorn?
Hög oktan ska ju vara "bra" sägs det. Men varför då? Är låg oktanhalt automatiskt dålig? Varför finns det olika oktanhalter? Är vissa oktanhalter bättre för vissa motorer? Insprut, turbo, förgasare, tändkula ? Sådär, tycker jag var en bra nybörjarfråga! |
||
högre oktan innehåller mer energi men framförallt så tål de högre kompretion utan att självantända (spika) finns endel som påstår att bilen drar aningen mindre med 98 istället för 95 så det går på ett ut att köra på den lite dyrare soppan men de får lite mer krut i motorn. 98 har nackdelen att inte lika många tankar så soppan inte alltid är lika fräsh och kvalitetn sjunker då. Tex har bmw x5 haft problem med tankpump/ammatur eller vad det är som pajar och dessa bilar ska endast köras på Shell Vpower som håller extra hög kvalitet.
_________________ Jonas Bjerkemo |
||
Är man lat så är man:
http://sv.wikipedia.org/wiki/oktanta http://en.wikipedia.org/wiki/octane_ På en motor som inte kan justera kompressionen mellan tankningarna (dvs alla som inte byter kolvar däremellan ) så möjliggör ett högre oktantal en större förtändning och därmed lite högre effekt. Har motorn knacksensor så kan styrsystemet minska förtändningen vid knack (och kan då köra med lite större grundförtändning) och får därmed högre effekt/bättre bränsleekonomi med högre oktantal i tanken (utan annan ändring). |
||
om vi tar tex vanlig macksoppa 95 oktan och 98 oktan så är väl vad jag vet 98 oktan energifattigare, dock är den motståndskraftigare mot spikningar och på moderna motorer med högt komp och datastyrd tändning får du oftast ut högre effekt. _________________ Roland Johansson |
||
Nybörjarsvängåkaforum Bränslekvalitet oktanhalt etc? | 1 besök senaste veckan (2407 totalt) |