Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
6 besök senaste veckan (105553 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Dags för en ny körning på min närmaste banan, Palm Beach International Raceway.

Ifrån körningen på Sebring så hade jag ojämna framskivor som jag fick vidgjorda av en lokal bildelsreparatör för $32 (200 kronor). Därtill så hade jag bestämt mig att köra upp mina Hawk DTC70 som jag har använt ner till hälften sedan tidigare. Problemet med DTC70 är att det sliter upp skivorna i "racerfart". Men det ska vara bland de tuffaste beläggen som finns att tillgå.

Nåväl, ut på banan med A gruppen. Vi får köra om var vi vill och behöver inte göra point by. Det är lite mindre vassa bilar på PBIR jämfört med Homestead och Sebring och jag kunde konstatera att bortsett från en Daytona Prototype, en race Civik, en race Z3, en Corvette ZR1 så var jag jämnsnabb eller snabbare än övriga i min grupp. Jag ökade sakta tempot och i mitten på körningen så gjorde jag dagens bästa tid 1.31.6. Det är 1.4 sekunder långsammare än mitt personbästa men däcken är på upphällningen och jag är fortfarande orolig för mina bromsar. Jag var glad dock att jag kom upp i 147 mph/235 km/h på rakan igen. I januari trodde jag att motorn hade tappat effekt i samband med att jag körde på PBIR i stark motvind. Men det kunde jag släppa nu. Alla pållar är med.

om jag kikar på hur det jämför mot mitt personbästa så ser det ut så här (röd bästa, blå från denna körning)



De tydliga skillnaderna är att jag bromsade senare på samtliga rakor och att jag körde snabbare i kurva 1. Jag kan inte förklara tidsskillnaden i segment 3 ifrån hastighetsloggen. Hastigheterna är helt jämna. Ännu värre är segment 4 där jag borde vara snabbare i denna körningen. Det här slår sönder min teori att jag kan läsa tidsskillnader ifrån graferna. Eller så är det osäkerheter i loggen. Hmmpf. Kikar man på sidokrafter och retardation nedan så ser man att det är ungefär samma sidokrafter.





Fortfarande på session 1 så matade jag på varv efter varv. Nu började bromsarna kännas svampiga. Jag förstod att det fick bli bromsklossbyte redan innan lunch. Rackarns att det ska slita så fort. Men jag fortsatte köra. Bromskylning, DTC70, titanplattor och RF600 är tillräckligt för att hålla kokningen borta. Trodde jag, ja. I topphastighet, drygt 230 km/h klev jag på bromsarna bara för att konstatera att pedalen gick i durken. Under ett av mina första körningar på PBIR såg jag en Corvette göra detsamma och gå igenom två travar med däck. (Det är en bana godkänd för motorcykelracing, därav de extramjuka barriärerna.) Han körde bara 210 km/h. Han blev inte skadad men bilen blev så klart förstörd i fronten. Jag pumpade för kung och fosterland och fick upp hygglig bromsförmåga. För att göra tillgänglig väg lite längre så svängde jag in i kurvan, fick sladd och stannade sedan bilen kanske 20 meter ifrån däcksmuren. Det gick! De sista två minuterna i filmen visar denna sekvensen. Jag tog med pikningen jag fick ifrån körledningen när jag gick i depå.

http://www.youtube.com/watch?v=lLU7i6YX-Uo

Så var klossara nere i botten? Nix, de var inte ens nere i slitageindikatorspåret. Så jag funderar på om det har att göra med att skivorna var nysvarvade. Bromsoljan är ett år gammal och i vanlig ordning så blödde jag bromsarna innan jag åkte till banan. Vi hittade en kylslang som var lite trasig men jag har svårt att tro att det lilla hålet skulle bidra till försämrad kylning. På med nya belägg. DTC70 igen. Men fulla klossar. Och mental notering - nu får det j_klar bli StopTech ST40 på denna bilen också. Jag kan inte köra omkring och vara rädd för mina bromsar hela tiden. Två år får räcka.

Under nästa session hade jag Steve i passagerarsätet. Vi åkte runt på ungefär samma tider som i första sessionen. Bromsarna kändes nu bättre, med de nya beläggen. En Corvette ZR1 kom ikapp och körde om. 640 hästar, keramiska bromsar och Z06 däck etc. Det var bara att släppa. I vilket fall så kom jag in för fort i kurva 1 och fick ett släpp som jag inte kunde häva. Rackarns mög. Två snurror på två sessioner. Kommer jag ha en bil att köra hem i när dagen är slut? Jag körde för fort in i kurvan, det är inget snack om saken. En bra förare ska kunna känna var gränserna går. Om det hade varit nya däck på bilen så tror jag dock att det hade hängt i. Eller om jag hade haft den där vingen som jag går och funderar på...

http://www.youtube.com/watch?v=u-5J3Qdk1rg

Vinge verkar för övrigt vara ett kostnadseffektiv sätt att för mer fart på bilen. En vinge för $1500 kan man få för halva priset om man är medlem i NASA (bilsportklubben då, inte rymdprogrammet). Se länk http://aprperformance.com/index.php?option=com_content&task=view&a . . . . Vingen ger ungefär 1.5 sekunder på PBIR eller upp emot 3 sekunder på Sebring baserat på vad ett antal bankompisar har berättat. Eftersom min personlighet är sådan att jag inte nödvändigtvis vill sticka ut i mängden så är jag inte helt bekväm med att stort fågelbad på bilen. Och att bli dömd som 40 årskrismänniska som tror att han lever i Fast and Furious är inget jag strävar efter. Men samtidigt lockar det ändå. Tänk för under 5000 pix får jag både snabbare varvtid och resultatet att jag inte behöver bromsa ner lika mycket i varje kurva. Det kan ju inte vara fel? Ja, vi får se. Bromsar får komma först.

Slarvigt nog hade jag glömt att tömma minneskortet till kameran förra gången så jag kunde inte filma mer. Jag jagade en dator i depån men den enda som fanns att tillgå ville inte starta. Som tur var då skulle min familj komma och titta förbi (för första gången på kanske 35 banåkningsevent!). De fick ta med sig en dator så att jag kunde tömma kortet. Å andra sidan så gick det både långsammare och med mindre trafik de efterföljande rundorna, så inget att kika på.

När det var dags för körning #5 så hade familjen dykt upp. Min fru Helen fick vara första offer. Hon tycker inte det är något vidare om jag någon gång per decennium skulle ta en kurva lite inspirerat på allmän väg. Då ryker det någon bonuskredit. Men å andra sidan så är hon rätt så tuff. Så väl ute på banan så litade hon på att jag skulle göra vad jag normalt gör, köra säkert. Så det blev en avslappnad tillställning. Inte som när Alx Danielsson kör turiister på Mantorp eller andra Youtube favoriter.

http://www.youtube.com/watch?v=gbRkISZjU8c









Sista körningen hade jag vår andra gäst, Sven-olof, i bilen. Fem varv var tillräckligt och vi gick in för byte. Steve åkte med ut de sista varven. Samtliga de sista körningarna gick på 1.34 - 1.35 tider, dvs 3 sekunder över bästa under dagen. Bakhjulen blev halare och halare och det fick bli fokus på att köra snyggt och säkert.

Jag lägger med länken till filmen men eftersom vi var ensamma på banan och inget speciellt hände så är länken i stort sett bara till för S-os arkiv. http://www.youtube.com/watch?v=iXIzWLHISQA

Slutsatsen av dagen då? Jo, motorn och chassiet fungerar finfint. Däcken gjorde sin sista resa, denna femte trackdag. Bromsarna var kass-kass igen. Jag har nu dragit iväg förfrågan till Erik på Torq. Han har inte StopTech i sitt sortiment och vi får se om han vill jobba med att hjälpa mig eller om jag ska köpa från någon av de etablerade leverantörerna. Satsen för bromsarna fram kostar $2595 (vilket med den extremt låga dollarkursen (som jag inte har någon nytta av eftersom jag har lön i dollar) innebär typ 16.500 SEK inklusive skatt). http://www.lgmotorsports.com/catalog/product_info.php?cPath=343_367&am . . . .

Därtill behöver jag längre pinbultar, 13 mm spacer för mina originalfälgar (racefälgarna klarar sig), öppna muttrar samt stålomspunna slangar bak (ingår i satsen fram). Därtill behövs nya däck igen. Det blir Hoosier R6 denna gången tror jag. http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Hoosier&tireModel . . . . Det blir $1400 eller 8500 SEK för 2 stycken 275/35/18 och två 295/35/19.

Vad har jag för förväntningar på bromsarna då? Jo för det första att jag sluta oroa mig för bromsarna hela tiden, att jag sliter lite mindre belägg och skivor samt att jag kommer att bromsa lite senare. Så kanske 0.5 sekunder förbättring. Och av däcken? De ska enligt uppift vara ungefär 2 sekunder snabbare än R888 på en 2 minutersbana. Så kanske har jag 2 sekunder att hämta på PBIR. Det sägs dock att R6 är extra känsliga för camber och att man inte ska försöka köra med under 2.5 grader. Idag har jag 1.8 vilket inte är så långt ifrån. Men det blir nog en hjulinställning och 2.5 grader till nästa körning. Fast risken är ju att det blir för mycket grepp fram och dåligt grepp i bakvagnen. Det får jag märka nästa gång. Och jag har ju redan svaret på den gåtan. En APR vinge..

Hur var det nu igen - "inte göra om bilen till något semilegalt banverktyg?". Mig kan man ju inte lita på. Precis som Johan Sjöström här på Rejsa brukar säga.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Bra skrivet och intresssant läsning Peo!

Vi är numera Stoptechs senaste återförsäljare så bromsarna kan ordnas utan problem vännen. Hör av mig när jag är tillbaka i shoppen på måndag!

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Lysande Erik. Ser fram emot det.

Jag insåg precis varför jag kokade bromsarna denna gången. Förra klossarna jag hade fram var Carbotech RP2 som är ett endurobelägg. De har inte så hög bitighet och de DTC60 som jag hade bak tog slut fort med olämplig bromsbalans till följd. Så därför skaffade jag XP10 bak istället och had bra bromsmatchning. Denna gången satte jag på DTC70 fram som biter ordentligt. Alltså var det bara frambromsarna som fick jobba igår. Därav överhettningen.

Tänk att det ska ta så lång tid innan poletten trillar ner. Det spelar ingen roll angående StopTech. Det blir uppgradering ändå, Men bromsbeläggbalans är A och o. Bevisligen.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag hittade två filmsekvenser när jag passerade förbi på start och målrakan. Eftersom det inte var någon annan bil på banan så hörs min bil för en gångs skull. Jag har Kooks longtube headers vilket gav lite annorlunda ljud. Dessutom så varvar jag 6800 mot innan när jag växlade vid 6000. Men det är fortfarande standard ljuddämpare.

http://www.youtube.com/watch?v=9u_-NCVm4jY

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Med tanke på vad man kan läsa om här på Rejsa så är det risk för att vara löjeväckande när jag nu beskriver mitt äventyr med att få på mina nya StopTech bromsar. Men eftersom det här är min bildagbok så får det vara med.

Erik på Torq hjälpte mig skaffa en uppsättning StopTech ST40 bromsar med 355 mm skivor. Eftersom mina standardfälgar inte klarar dessa bromsok så beställde jag även 15 mm spacers, längre hjulbultar, öppna hjulmuttrar, stålomspunna bromsslangar bak, två flaskor Motul600 samt en uppsättning Hoosier R6. $3,400 för bromsar och attiraljer, $1,300 för däcken typ.

Nu var det dags att sätta på de nya bromsarna. Jag har valt att försöka göra det själv eftersom det är ett bra sätt att få känsla för de nya bromsarna. För att vara säker huserade jag i min kompis Steves garage. Han är ruggig på att meka vilket är välbehövligt när jag fastnar. Av med hjulen på framaxeln, av med gamla oken, allt på 5 minuter.

Problem 1 - Hjulbultar
Ut med gamla hjulbultarna. Två knack per bult. Fort och smidigt. Men de nya var för långa för att kunna vinklas i. Eftersom jag har kylluftsplåtar ifrån Quantum Motorsport så trodde jag eventuellt att det kunde finnas någon öppning bakom dessa som jag kunde tråckla in de längre hjulbultarna igenom. Av med plåtarna. Nix. Enda sättet verkade att ta bort hjullagret. Tre insex på baksidan. Av med två. Den tredje inte möjlig att komma åt eftersom det satt en bult från inpressningen i undre A-armen som satt i vägen. Försökte få ut inpressningen men vågade inte ösa på. Testade att försöka vinkla ut hjullagret eftersom det bara var en bult kvar. Nix. Det slutade med att jag fick sätta i de gamla bultarna igen. För att dra de på plats fick jag sätta på skiva och hjul igen och dra för kung och fosterland. Av med hjul och skiva igen. Tillbaka på ruta ett. Med mina racefälgar behöver jag ingen spacer. Det är bara för gatdäcken som de behövs. Jag tror Erik får fixa nya gatfälgar åt mig med samma ET och profil som racefälgarna. Så slipper jag långa bultar och spacer. Två timmar för mig.

Problem 2 - Värmeskyddsplåtar
Nu satte jag på skivan för att se att det gick klart. Nix pix. Skrap, skrap. Jag kollade skivan och kunde konstatera att den slog 3-4 mm. Testade med andra StopTechskivan. Samma sak. Kollade min gamla solida skiva, alldeles jämn. Ringde Erik som förklarade att tvådelade rotorer är monterade så att de ska kunna expandera vid värme och att det ger denna typ av vinglighet men att så snart oken sitter på kommer de vara helt jämna. Det lät riktigt. Då skulle jag bara ta reda på varför det skrapade. Det var värmeskyddsplåtarna från Quantum. Som ni kan se på bilden nedan så är det två plåtar med lite ytrost som täcker över styrlederna för att gummit inte ska torka så snabbt.



Jag testade med att sätta plåten framför utan framgång. Jag bankade till dem för att de skulle smita åt närmare. Skrap, skrap. Det slutade med att jag fick ta bort dem. Jag har fortfarande plåten som kopplar kylluften kvar. Jag fick slipa bort 3 mm på luftmunstycket men annars gick det bra. Två timmar till...

Problem 3 - Bromsslangar
På ena sidan gick det som en dans att sätta på den nya stålomspunna bromsslangen. Lite olja på golvet, men hanterbart. På andra sidan kändes det tydligt att gängan grep fel. Av med den igen. Försöka rätta gängan. Testa igen. Nix samma. Eftersom det sitter ett litet rör som pressas in i bromsröret så finns det ett motstånd i samband med monteringen. Efter ett antal gånger att försöka rätta gängan testade vi med att skruva. Yttergängan pajade. Steve la sig under bilen och badade i bromsolja. Kanske bra för hårbottnen. Hur vi än gjorde så fick vi inte gängan att funka. Till slut satte vi på den gamla bromsslangen. Den får vara där tills jag får tag på en ny bromsslang. Två och en halv timme gick där.



Problem 4 - Slipning av nedre A-armen
I instruktionen stod klart att man skulle slipa bort material på A-armen så att skivan gick fritt. StopTech har nämligen centrerat skivan så lång in som möjligt för att klara fler fälgar/mindre spacers. Jag körde med vinkelslipen och slipade bort material enligt vad jag trodde skulle vara tillräckligt. Men jag slipade bara plant. Så när bromsarna var på och jag testade att köra en sväng så skrapade det varje gång jag gjorde mer styrutslag. Först så förstod jag inte vad det var utan trodde att det var något som var felmonterat. Steve gick bredvid bilen och såg hur aluminium flisades när jag styrde. Aj, aj. Av med däcken, oken och skivorna. Skivorna hade ett aluminiumspår men det var ingen skada skedd. Det syntes tydligt var jag bommat att slipa av material. Slipa, slipa, slipa. Denna gången kollade jag avstånd vid fulla styrutslag. Allt gick fritt. På med skivor, ok, däck och ner med bilen. Ut på gatan. Skraaaap. Jäkla mög. Nu gick luften ur. Det hade gått tio timmar sedan jag satte igång. Jag packade ihop och körde hem utan att göra några stora styrutslag. Dagen efter tillbaka igen. Det vara bar två små punkter som inte var tillräckligt slipade. Slip, slip, slip. Och så lite färg på bara för att se om det går emot igen. På med bromsarna igen. Nu fungerade allt som det skulle.



Ganska lång berättelse av en en ganska liten händelse, eller hur? Fast inte för mig. Det här är absolut en bedrift med tanke på var mina tummar sitter. Och det hade ju kunnat gå något lite smidigare.

Efter att ha plockat ur bilen gav jag mig ut för att värmeprocessa skivorna. Tio inbromsningar från 100 km/h och två från 130 km/h. Eftersom vi klabbat med bromsslangen så hade nog bromsolja kommit på skivorna. Så efter inbromsning tre så rök det som om det brann. Men efter någon inbromsning till så var det borta. Känslan i bromsarna var helt stabil. Jag hade mina R888 på men asfalten var inte av bästa kvalitet och det kändes inte som att det var några rekord i G-krafter. Och det är är ju inte det bromsarna primärt ska göra. De ska klara mer värmeenergi och större kyleffekt. Men lite bättre bromskraft hoppas jag nog på ändå när jag är på bana. En sista bild med skivorna lätt blånade.



Så nu är bromsarna inbromsade. Jag har Carbotech XP12 på fram och har skaffat samma bak. Jag vill att bakbromsarna får ta så mycket bromsenergi som möjligt utan att bilen blir instabil och diskuterade det med Carbotechs tekniker. Jag har aldrig bytt bakskivorna och de är fortfarande fräscha medan framskivorna har bytts var 6e körning ungefär. Så dimensioneringen är tillräcklig bak. Oavsett belägg så blir det inte så mycket vikt på bakhjulen men några procent skillnad kan säkert göra sitt så länge inte ABSen aktiveras.

Nu väntar jag bara på Hoosier R6 däcken. Förhoppningsvis kommer de i mitten på veckan så jag kan lägga på dem och köra ner till Miami Homestead på lördag. Erik på Torq har gjort ett storartat arbete hittills (som vanligt får man tillägga). Om däcken inte hinner fram blir det körning den 6 augusti istället. Oavsett vilket ser jag fram emot att kunna lita på mina bromsar. Jag har ST40 med 332 mm på M3an och de är en dröm att bromsa. Fast på Corvetten är det 45% mer effekt och 200 kg mer vikt så det kanske inte blir en lika självklar upplevelse. Det kommer i vilket fall vara huvudpunkten i nästa banredogörelse.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Intressant och bra att du också nämner bakslagen, det är ju dem vi andra lär oss nåt utav. thumbs up

Att skivorna skrapade trots din slipning berodde väl på att vinkeln på armarna ändrades när du satte bilen på hjulen, eller?

Har du bilder på din slipresultatet? Hur mycket flyttas skivan in jämfört med original?
Jag har haft en tanke en längre tid att göra nya skivnav och på så sätt få in skivorna/minimera bruk av spacer på liknande sätt som du beskriver men jag begränsar mig nog till det utrymme som finns.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Som jag uttryckte det någon gång efter särskillt frustrerande 944-mek: Det man inte har i kunskap får man ta igen med ihärdighet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



PeOR skrev:
Med tanke på vad man kan läsa om här på Rejsa så är det risk för att vara löjeväckande när jag nu beskriver mitt äventyr med att få på mina nya StopTech bromsar. Men eftersom det här är min bildagbok så får det vara med.

Erik på Torq hjälpte mig skaffa en uppsättning StopTech ST40 bromsar med 355 mm skivor. Eftersom mina standardfälgar inte klarar dessa bromsok så beställde jag även 15 mm spacers, längre hjulbultar, öppna hjulmuttrar, stålomspunna bromsslangar bak, två flaskor Motul600 samt en uppsättning Hoosier R6. $3,400 för bromsar och attiraljer, $1,300 för däcken typ.



Blir nog bra det där, problemet verkade ju vara otillräcklig skivmassa i de gamla skivorna. Vore kul med en jämförelse på både beläggstorlek, skivdiameter och skivtjocklek så att man kan bilda sig en uppfattning om skillnaden.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Magnus - Precis. När bilen kom på marken så hamnade nedre a armen närmare skivan. Det stod i instruktionsmanualen att det är i det läget man skulle kolla. Men det är inte så lätt om man inte pallar upp hela bilen runt om. Jag tog inga bilder efter slipning men kan göra det vid tillfällle när jag tar av skivan. Jag knyckte en bild ifrån en annans hjulupphängning i Corvetteforumet. De röda strecken är där jag slipat bort material, ungefär 3-5 mm.Det verkar vara solid aluminium för jag kom i alla fall inte genom någonstans. I manualen stod att man kunde slipa också med en fil men jag skulle vilja se den som slipar bort den mängden material med bara en fil. Vinkelslip är bra..



Patrik - Håller med. Jag brukar använda benen istället för huvudet rätt frekvent.

Andreas - Det här är rätt intressant. De skivor som jag kört med har varit 340 x 32 mm. Eftersom det varit solida så har massan varit mer än för StopTech. StopTechskivorna är 355 x 32 mm. Om man ser på klossarna så verkar det vara ungefär samma yta. Jag hittar inga ritningar på dem så jag ska gå ner och fota en kloss av vardera sort. ST40 klossarna verkkar ha 2 mm mer material på höjden, annars tror jag inte det är någon skillnad.

De skillnader som jag ser tydligt är 355 skivornas större fläktfunktion. Eftersom skivan är tvådelad så gissar jag att luftinsugsarean är dubbelt så stor som på de solida skivorna. Sedan hoppas jag att StopTechoken inte har aluminium i bromskolvarna utan att det är rostfritt stål. Jag har inte kollat det men gissar att det är en skillnad mellan standardutrustning och mer banapassade bromsar. Sist men inte minst så har kolvarna i ST40 oket olika dimension. Jag antar att det är för att ge en jämnare bromseffekt över belägget. De gamla oken hade inte det och beläggen slipades ner ojämnt med kanske 2 mm mer där skivan kom in jämfört med där den gick ut ur oket.

Så, det är inte mer material. Men det är bättre kylning. Och förmodligen också bättre värmetålighet både vad gäller att hålla värmen borta från oljan och vad gäller sprickbildning på grund av materialexpansion. Så det leder mig att tro att detta kit är bättre, men frågan är hur mycket effekt jag kan öka med innan jag har samma problem med dessa bromsar.

Faktum är att på en av de första körningar som jag var på i USA så var det en instruktör som gick och ojade sig över att hans Katech Corvette hade kokat bromsoljan med ST40 355 mm bromsar. Den hade 660 hästar, vilket jag är långt ifrån. Han har sedan satt bromskylningstillförseln i grillen. Så skulle man var säkrare så skulle man nog gått på ett 380 mm kit. Men den tiden, den sorgen.

Jag går ner och fotar klossarna..

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Andreas - det var ganska mycket mindre belägg, det trodde jag inte.



Belägget ovan är ST40 belägget som för övrigt ska vara samma dimension som något Porsche belägg. Detta var belägget som följer med kitet. Men Carbotechbelägget har ingen fasning utan går hela vägen ut.
Belägget nedan är för Corvette C6, både med eller utan Z51, eftersom det bara är skivdiametern som skiljer.

Nu kan man ju börja fundera på om detta verkligen är tuffare grejer. Men jag vet att även C6Z06 banåkare brukar uppgradera till ST40. De har 6 kolvsok med 355 skivor men har ändå problem med värme och framförallt förbrukningen. De säger "Byt till StopTech så slipper du problemen". Och det har jag gjort. Men det torde ju bara vara kyleffekten och värmeöverledningen som egentligen skiljer. Hmm..

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



PeOR skrev:
Andreas - det var ganska mycket mindre belägg, det trodde jag inte.



Belägget ovan är ST40 belägget som för övrigt ska vara samma dimension som något Porsche belägg. Detta var belägget som följer med kitet. Men Carbotechbelägget har ingen fasning utan går hela vägen ut.
Belägget nedan är för Corvette C6, både med eller utan Z51, eftersom det bara är skivdiametern som skiljer.

Nu kan man ju börja fundera på om detta verkligen är tuffare grejer. Men jag vet att även C6Z06 banåkare brukar uppgradera till ST40. De har 6 kolvsok med 355 skivor men har ändå problem med värme och framförallt förbrukningen. De säger "Byt till StopTech så slipper du problemen". Och det har jag gjort. Men det torde ju bara vara kyleffekten och värmeöverledningen som egentligen skiljer. Hmm..

Peo.


Intressant om det är så att de tvådelade skivorna har så mycket bättre kylning i samma dimension och tjocklek. Blir kul att se hur de funkar på banan. Om det funkar bra så hade det karnske funkat att byta bara skivorna.

Vore kul att se skillnaden på skivorna också.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



om man överhuvudtaget är ute efter en relevant jämförelse bör man jämföra ett helt nytt original kitt(skivor/pads/vätska). Att åka på en äldre original rotor som dessutom är svarvad så den är mindre i godset gör sig inte vid jämförelse av nytt stoptech. Nä.. Nytt original vs nytt eftermarknads, ja då får man en mer adekvat jämförelse skulle jag säga.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det var ett tag sedan, Göte. Vi får hitta på ett nytt grafarbete igen snart.

Vad gäller nya delar, det vara bara oken som var 4000 mil gamla på Corvetten. Skivorna fram bytte jag efter 10-12 timmars banåkning eftersom det var så länge till de spruckit igenom godset. Och det var slitsade skivor. Originalskivor höll några timmar kortare. Klossarna byttes efter 4 timmars banåkning. Bromsolja en gång om året. Så det var hyggligt fräscha saker.

Mitt bromsslitage verkar vara värre än de flesta andra Corvetteägares. Så det borde säga något om min körstil. Men det var därför jag bokade den där speciella förarträningen med två tävlingsförare som jag bad känna speciellt kring min bromsteknik. Men de konfirmerade istället att jag hade en bra bromsteknik.

Nåja. Det ger sig.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Hej Peo!

Kul att läsa om dina analyser och äventyr "over there". Ur min synvikel är det extra intressant att du testar olika beläggmaterial och de slutsatser du gör.

StopTech-prylarna är beprövade och jag ska inte gå händelserna i förväg, men i ditt fall undrar jag om inte du borde valt ST60-alternativet för att få en större pad volume. Vilket material har du använt bak nu sist?

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Stacke skrev:
Hej Peo!

Kul att läsa om dina analyser och äventyr "over there". Ur min synvikel är det extra intressant att du testar olika beläggmaterial och de slutsatser du gör.

StopTech-prylarna är beprövade och jag ska inte gå händelserna i förväg, men i ditt fall undrar jag om inte du borde valt ST60-alternativet för att få en större pad volume. Vilket material har du använt bak nu sist?


ST40 belägget är ju inget jättebelägg som sagt. Sitter på Audi RS2 och lite olika Porsche Carrera. Intressant att det påstås funka bättre än C6Z06 orginal som har stora ok och separata belägg för varje kolv. Känns som att det hela kommer att bero på hur mycket bättre kylningen blir med de flytande skivorna.

Intressant tråd att följa som sagt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jaha, det är ju lite scary. Tänk om man skaffat för klen bromsutrustning.. Jag försökte hitta skillnader mellan ST40 och ST60 men kunde bara läsa om folk som ansåg de vara jämförbara. Men å andra sidan, hur många har haft möjlighet att verkligen jämföra.

Stacke - Jag har tänkt köra XP12 både fram och bak. Tidigare har jag alltid kört med graden under bak (typ DTC70 fram DTC60 bak) vilket jag tror bidragit till överhettningsproblemen. Så nu tänker jag försöka med lika belägg. Åsikter mottages med tacksamhet.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Håller med, intressant tråd Peo, ville bara nämna detta med nya grejer. För det är allt för vanligt att folk i allmänhet köper en begagnad bil som då oxå självklart har ett par väl begagnade bromskivor. Man byter fort pad men inte skiva, man tycker padsen i övrigt slits fort. Ja de gör ju det när det är mindre gods kvar i skivorna. Slutligen kör många med en allt för sliten bromsskiva. Så när de sedan byter till ett nytt eftermarknads Kitt känns allt så mycket bättre?! Här menar jag jämförelsen blir haltande. Av dessa skäl får original många gånger oförtjänt dåligt rykte. Nya skivor/pads i original skick ska jämföras med nya eftermarknads prylar. Allt för vanligt att man jämför gamla inkörda (slutkörda) skivor/pads mot nya eftermarknads kittet. Vilket inte är relevant överhuvud taget om man söker jämföra två olika broms-kitt(även däcken är att beakta vid en jämförelse)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

En annan aspekt är ju att många bilar med för stora belägg ju får bättre kylning av att gå ner tilll "precis tillräckligt stora" = mindre av skivan som täcks av oket = bättre kylning.

Skiljer sig arbetstempen på beläggen något också till de mindres fördel? (högre alltså)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Förra gången jag körde, på Palm Beach International Raceway så gjorde jag erfarenheten att koka bromsoljan i 230+ km/h alldeles innan en hårnålskurva. Eftersom jag haft anledning att känna på detta två gånger tidigare, fast i något lägre hastighet, så visste jag vad jag skulle göra. Pumpa, pumpa, pumpa. Och det slutade med en spinn väl innanför armcoräckena. När jag tittar bakåt så kände jag mycket väl ungefär två varv innan att bromsarna blev sunkiga (Sorry, Sunk! ) . Men jag intalade mig själv att så inte var fallet eftersom jag var säker på den utrustning jag hade på. Jag hade bromskylning, titaniumplåtar, Hawk DTC70 (stentuffa mot både värme och skivor) samt Carbotech XP10. Allt hade jag använt innan framgångsrikt. Så jag kände nog bara fel. Ånej.. Den stora mentala missen jag gjort var att jag hade tagit ett set nya DTC70 och körde med XP10 bak. Tidagare har jag bara kört DTC70 fram och DTC60 bak. XP10 matchade mina tidigare Carbotech RP2, inte alls de aggressivare DTC70. Så när jag nu körde runt på banan så var det bara framklossarna som arbetade. Helt i obalans alltså. Och det kändes inte annat än att det var lite sämre bromsverkan, men ändå hyggligt kraftig. Och så just det att bromsoljan kokade. Nåväl, det var spiken i kistan. Nu fick det bli nya bromsar.

Nu skulle jag preppa för lördagens körning på Homestead Miami Speedway. Erik på Torq hade sett till att jag fick mina Hoosier R6 i tid (Tack igen Erik!).


http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Hoosier&tireModel . . . .

Jag såg till att däcken kom till min lokala däckshandlare som var förberedd och körde sedan dit bilen för att få av mina slitna R888 och på med det nya. Efter 15 minuter ringde mobilen. "Vi kan inte få upp bilen på lyften. Den är för låg. Du får åka till våra kollegor 30 minuters körväg bort." Jag försökte få dem att acceptera att jag kunde hjälpa att lyfta bilen lite men det ville de inte. Och så undrade jag hur de kunde byta däck för två månader sedan och de kunde de inte förklara. Det slutade med att jag fick köra hem, ta av däcken och köra tillbaka dem, lastade i andra bilen. De ringde en andra gång. "Vi kan inte få av däcken från fälgen. De är för hårda. Du får gå till våra...". Jag peppade dem lite. Gör det på en fälg. Om inte det funkar så hittar jag någon annan. Det gick bra. Jag tror jag ska göra det här på ett annat ställe nästa gång. Jag har fått reda på en som rejsar själv. Det känns nog bättre.

Nåväl, jag hämtade mina nya däck och satte dem på bilen. Rullade ut ur garaget och skulle ge mig ut på provrunda. Skraaaap. Jäkla skit. Vad var nu detta? Hade jag inte fått skivorna att gå fritt i alla fall? (Jag hade en del besvär under monteringen av Big Brake Kitet från Stoptech.) Halvvägs ut i gatan valde jag att backa tillbaka in på uppfarten. Kadiiinng. Någonting gick definitivt av. Det är vid dessa tillfällen jag lovar mig själv att aldrig meka mer. Det blir liksom inte rätt. Hade jag varit min egen anställde så hade jag fått sparken. Jag rullade tillbaka in i garaget och plockade av hjulet. Lyste med ficklampa. Inget såg fel ut eller saknades. Jag snurrade skivan. Helt utan att ta i någonstans. Någon skämta med mig aprillo. Misströstande gick jag in i lägenheten och letade upp mailadressen till den lokala Corvettemekaren som skinnat mig ohejdat de två tidigare gångerna jag varit där. Jag drog även iväg mail till lite andra personer som kunde ha synpunkter. Jag fick ett tips och bestämde mig för att tillägna helgen till mekandet istället för att rejsa.

På fredagen skaffade jag en vanlig fil och marint fett. Nu skulle jag koppla av krängarna och domkrafta fjädringen så att jag kunde se hur klart det verkligen gick med fjädringen inspänd. Av med bromsok och skivor, försökte få av krängarfästed. Saknade en maffig insexdimension och kom inte vidare. Tittade runt lite, kollade på skivan. Jo, något gick verkligen emot. Till slut såg jag det. Slangklämman som håller kylslangen för bromsarna... Den lösa delen hade gått emot. Jag skruvade den 20 grader bakåt och allt var klart. Se, detta är skillnaden med någon som har känsla eller saknar känsla. Men jag hittade det. Själv.



Jag passade på att ta lite kort på de två skivorna när jag ändå hade allt av.



Den högra är den tvådelade 355 mm StopTechskivan, den vänstra endels 342 mm DBA4000. Man kan se att det är ganska stor skillnad på kylarean. Men annars är de lika tjocka, 32mm. Eftersom beläggen snarare är mindre på ST40 oket än för mina gamla ok, så är det nog detta som skulle vara förklaringen till den skillnad som jag hoppades på.

På med rubbet igen. Ut på gatan. Bara det vanliga knirret från den hårda setupen. Åååh vad skönt. Jag drog iväg ett email direkt till arrangören för körningen. Jag kommer! (Han var beredd på att det kanske skulle gå. Och det var dessutom han som gav mest tips och fick mig tillbaka ner i garaget.)

Upp 4 på morgonen och ner mot Homestead, 36 mil söderut. Det regnade några gånger på vägen ner och jag körde långsammast i Florida. De är inte så bra på att transportera vatten de här Hoosier R6. Det är skönt att veta att de är gatlegala ändå i och med DOT märkningen. Men hur de kunde bli det, kan man fråga sig. De levereras med en mängd lappar om att de inte får användas på gata dock. Men de är inte olagliga...

Jag anmälde mig hos ledningen och bytte bort A gruppsklistermärket mot B. Anledningen är att A gruppen får köra på bank 3 och 4 medan B och C gruppen får köra in-field. Visst är det roligt att köra fort, men jag svänger hellre. Så jag valde B men fick lova att passa mig noga. Jag tittade oförstående. Som svensk är det naturligt att man inte förstår allt härborta. Men jag visste att de menade att jag snurrat två gånger på senaste körningen. Men hallå, jag hade liksom inga bromsar! En gång i alla fall. Den andra var det bara mitt eget fel.. Så inga snurrar, och inte köra aggressivt mot de som inte kört så mycket. Nix, lovar. Tummis.



Det var fem körpass plus en öppen körning. Min logger bråkade första passet. Men det spelade ingen roll. Jag körde försiktigt hela dagen och testade bromsarna och de nya däcken. Jag körde Carbotech XP12 både fram och bak för att ha så mycket bromsenergi bak som möjligt. och det är nästan så att jag funderar på att ta XP10 bak nästa gång, för väl i depå var det lika mycket strålningsenergi från bakbromsarna som frambromsarna. Men bilen var helt stabil i inbromsningarna. Om Per Stacke eller någon annan av våra bromsmaterialgurus råkar läsa det här så är en synpunkt högst uppskattad. Det kommer lite bromsanalys senare.

Det kom en skur under körningen efter lunch och i min bil innebär det en syndaflod av vatten in i kupén. Så även om jag brukar vilja köra lite försiktigt när det är blött så har jag ingen lust att fylla bilen med vatten. Rutorna måste vara nere i USA. Jag gick i depå.

Körning och fyra och fem hade jag bra flyt runt banan. Därtill hade jag turen att det inte fanns några riktigt snabba bilar i min grupp så känslan av att vara rockstjärna infann sig igen. Tre bilar kraschade under dagen. En Viper tappade kontrollen i utgången av en ruskig kurva där man laddar på i kanske 140-150 km/h. Om man kniper den fel i utgången så blir det precis så långa sladdspår som han gjorde. Och lätt kontakt med betongväggen. De andra två var två Porsche Cup bilar som låg och laddade tillsammans. Tråkigt. Och lite jobbigt. För det kan drabba envar.

Här är tre filmer ifrån körning två, fyra och fem. Det är inte så mycket att se men jag har i alla fall klippt bort allt där jag inte har trafik framför mig. Så man kan se en Audi R8, en tunad Mustang, en E92 M3 med vinge, en Corvette, några race Hondor och Mazda, en Audi RS4 etc.
Session 2 - http://www.youtube.com/watch?v=u_YHIK1yaug
Session 4 - http://www.youtube.com/watch?v=GS6op98gmps (inkluderar dagens bästa varv)
Session 5 - http://www.youtube.com/watch?v=o-3OE8dZ1U8

På körning fyra gör jag dagens bästa varv, 1.43.066, vilket är 0.35 sekunder bättre än tidigare. Det kan låta bra men är inte speciellt imponerande. Hoosier ska vara 1.5 sekunder snabbare än R888. Och bromsarna borde göra 0.5 sekunder till. Men det spelade faktiskt ingen roll. Jag kollade nästan inte på loggern alls. Jag njöt mer av rytmen på banan. Betyder det att jag är gammal nu?

När jag kom in efter femte körpasset så såg jag att min rotor bak hade spruckit helt. Det är fantastiskt att jag inte hade känt någon vibration. Men det var slutåkt för mig. Jag hade velat köra öppna körningen också men nu fick jag spara vad som gick, för att komma hem. Efter att ha visat för närmast sörjande, packade jag bilen och rullade ut ur garaget så hörde jag ett ping. Jag trodde jag hade backat över en fast nyckel eller något. Nix, kunde inte se något. Men höra, det kunde jag. Bromsskivan bak hade spruckit mer och var nu ving.



Tugg-tugg lät det när jag bromsade. Jag visste att om jag behövde bromsa, så var ju alla andra bromsar i fullt bruk. Jag körde hem de 36 milen och rörde bara bromsarna sex gånger till på resan.

Jag konstaterar med glädje att framklossarna har massa material kvar. Jag har inte skaffat något skjutmått än men gissar på att om det var 8mm material innan så är det 7mm kvar nu. Innan så gjorde jag alltid ner beläggen till 60% efter en bandag. Vi får se hur många körningar jag kan få till, men det är inte osannolikt att jag kan få 4-6 körningar istället för 2. Om jag haft lite för mycket broms bak så kan det så klart ge mig lite skevt resultat. Jag får se när jag plockar av klossarna bak..

om jag nu analyserar mina fem körningar på Homestead då, vad ser jag då?
 7 februari, 2010 - Standarddäck. Hawk+ belägg. Kokade bromsoljan. Bästa tid 1.50.2.
 10 juli, 2010 - R888, Hawk DTC70/60. Bästa tid 1.45.96.
 19 februari, 2011 - R888, Hawk DTC70/60, Pfadt chassie, +40 hp. Bästa tid 1.43.45
 9 juli, 2011 - Hoosier R6, StopTech ST40, XP12, Pfadt, +40 hp. Bästa tid 1.43.07

om man kikar på sidokrafter så ser man en hel del saker. Jag tittade först bara på det snabbaste varvet men kan konstatera att det inte är representativt eftersom jag har lite olika körstil. Så istället tittar jag på maxvärden för en hel session. Då ser jag:
 1.23 - 1.32G med Hoosier R6 och Pfadt
 1.22 - 1.26G med R888 och standarchassie
 1.17 - 1.26G med R888 och Pfadt
 1.00 - 1.12G med standard chassie och däck

Det är lite förvånande att Pfadt inte gett mer sidokrafter än standardchassiet. Jag har "bevisat" att chassiet gör mig 2 sekunder snabbare på PBIR. Men å andra sidan, chassiet är inte vad som har friktionsyta. Kanske max sidokraft bara har att göra med däcken och deras kondition. I så fall är det ju rätt så konsekvent. Hoosier R6 ger 0.04 G mer i sidokraft i snitt jämfört med R888, som i sin tur är 0.18G bättre än fräscha sommardäck. Ja, det låter rimligt.

om jag sedan kikar på retardation så ser jag att:
 1.24 - 1.30G med DTC70/60 på R888
 1.08 - 1.19G med Stoptech, XP12 och R6
 1.08 - 1.19G med bromsar helt i standardutförande och R888 (Nu får vi se om Gaute råkar få sin på detta.)
 1.00 - 1.10 med Hawk+ och R888

Vad är slutsatsen av detta? Jo, jag tror att jag har mer att hämta med bätte bromsbalans. Jag kanske till och med snikar till mig ett samtal med Pean. Det är ju svårt att köpa ifrån honom när han är i Sverige och jag är här, men kanske jag kan hjälpa honom med att dra hem något från USA eller nåt. Nästa gång ska jag sikta på att göra några bautabromsningar bara för att verkligen veta att jag bromsar max och sedan byta till XP10 bak och göra detsamma. Jag tänker inte byta tillbaka till Hawk DTC70/60 eftersom de käkar skivor till frukost, lunch och middag för mig. Innan i alla fall.

Sedan lite orelaterad information. Jag har blivit bundis med några stycken under de 20 gånger jag kört i USA. Så mellan körningarna sitter vi i våra fällstolar och pratar om allt möjligt. Denna gången fick jag höra om förutsättningar för att köra i GrandAm serien med en Daytona Prototype.


http://www.vetteweb.com/features/vemp_0408_daytona_prototype_race_cars . . . .

Henry som arrangerar Hooked on Driving har köpt sig ett rullande chassie för $450,000, det vill säga lite drygt 2.5 MSEK. Sedan leasade han en motor ifrån GM. Och det var detta jag hostade lite på. För varje testkörning han gjorde fick han betala $7,000. Femtio tusen spänn! och för varje race helg var kostnaden $20,000, dvs 130 000 SEK. Bara för att använda motorn! och detta finansierar han själv. För det så bygger GM om motorn var tredje racehelg. Nu har Henry köpt en egen motor. Jag vågade inte fråga vad den kostade men gissar på strax under vad chassiet kostar. Och han kommer bara bygga om den en gång om året. Och så klagar jag på att det kostar mig $850 i banavgift och slitage när jag kör 2 timmar på bana. Det finns en annan värld mitt ibland oss...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2084



Kul rapport från andra sidan dammen!

Bra att bromsarna fungerade bättre... Men varför håller skivorna så mycket sämre än beläggen?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul att du fortfarande håller på med dina analyser Peo.
Ska det göras så ska det göras ordentligt thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14   >>
6 besök senaste veckan (105553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande