Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
24 besök senaste veckan (105523 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Andreas Millbro skrev:
...
Många förare upplever jag att de bromsar enbart rakt fram och sen rullar in mot apex.


Det är ju så man ska göra som nybörjare, med lite stödgas typ. Gäller bara att lära sig av med det sen när man blivit lite varmare i kläderna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Kul att observera hur tävlingsföraren muttrar sig in i de flesta böjar för att sedan när han är nöjd med greppet låta bilen balansera där. Det skulle vara kul med en kameravinkel som visar hur föraren arbetar.

Håller med om att det ser ut som han muttrar in i kurvan, satt och försökte kika på pricken i traction circle om man kunde verifiera det där och det ser ut som han kör in i tre steg ofta. Tänk om man hade kunnat se ratten i videon!!! !


Tänker på lite hur mina M3'or haft olika balans i olika skeden, man ska nog ha lite understyrd bil för att kunna muttra in i svängen sådär... inte ha en alltför turn-in-som-fan-sugen-sen-kommer-rumpan-farande lättroterande svansviftare iaf. Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Kul att observera hur tävlingsföraren muttrar sig in i de flesta böjar för att sedan när han är nöjd med greppet låta bilen balansera där. Det skulle vara kul med en kameravinkel som visar hur föraren arbetar.

Håller med om att det ser ut som han muttrar in i kurvan, satt och försökte kika på pricken i traction circle om man kunde verifiera det där och det ser ut som han kör in i tre steg ofta. Tänk om man hade kunnat se ratten i videon!!! !


Jag gör annorlunda men uppnår ungefär samma sak, letar upp gränsen för understyrning genom viktförskjutning isf styrinput. Brukar kunna gå snabbt om man har en bil som understyr innan baken bryter ut, det går ganska brett när jag kör bilar som är överstyrda med hjärngrepp fram och flamsig bakvagn.

_________________
Anders Hansson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Om jag räknar med också "gratiscoacher" så är detta nog min sjunde coach. Och den enda som egentligen gjort skillnad. För mig beror det på två saker.

1. Jag kunde banan hyggligt redan innan. Det gjorde skillnad att få rätsida på detaljer.
2. David Tuaty är en coach som vill lära ut.

Jag har pratat med flera om hur glad jag var efter framstegen, förare som jag vet har tävlat i många år. Deras respons är "hade jag tränat dig hade det gått ännu fortare". Men det är bara att konstatera, det handlar inte om hur fort de kan köra, utan hur fort de kan få mig att köra.

Michael - Det blir en sväng i Sverige i sommar, men M3an kommer inte ut på någon bana. Däremot tänkte jag nog svänga förbi Knutstorp om det är någon åkning under tiden, bara för att känna hemmakänslan.

Erik - Bra att det syntes skillnad på filmerna. Och om man gångar med fem så var det som det kändes i skillnad. Kompressor tror jag inte att det blir. Bilen är rätt så bra i balans nu. Om jag ökar effekten 200 hästar så får jag säkert som ögat gå upp till 380 mm bromsar fram och 19 tums fälgar. Ett annat alternativ är att bara sätta på nya toppar, kam och insugskanaler. Bara det skulle ge ungefär 70 hästar. Men det känns inte jättenödvändigt. Tvärtom så är det roligt att få köra snabbt med en "sleeper". Med tanke på 505 hästars eller 638 hästars Corvetter, så är min något som inte borde vara så svårt att köra om. Men i realiteten så krävs det rätt så erfarna förare för att de verkligen ska åka ifrån mig. Det är svårt för mig att verkligen köra förbi motorstarkare bilar, vi ska ju inte köra om i kurvorna och om det blir acceleration så hänger jag inte med. Men vanligtvis brukar de ge upp när jag legat bakom några kurvor i rad. Instruktörsmärkta Z06or känns som ett extra plus att få passera.

Måns - Minin gick fort, men när det låter som ett jaktflygplan så förväntar man sig att den ska gå som ett också. Jag såg inte att den tog in speciellt på de andra bilarna i fältet. Så det var inte en känsla av "fy fasen så fort" men alla drog på smilbanden när han öste förbi på rakan.

Anders och Magnus - Jag tänker mig anlita honom för PBIR och Sebring också. PBIR är min hemmabana men med tanke på vad han precis gjorde så är jag helt säker på att han kan flytta mig ett evolutionssteg, och på Sebring ännu mer. Då ska jag se till att ha skaffat en GoPro till så att jag kan filma inne i bilen. Inte minst när man får släpp kan det vara roligt att se.

Ska börja med analysen nu. Jag har en ny körning på söndag på samma bana, så jag måste skynda mig på innan allt flyter ihop..

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
För mitt arkiv: Hittade mig i kameran på en Ford GT 4.6 racepreppad med en instruktör vid ratten. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hKmkUZIAQqQ . . . . vid 4:20 in i filmen.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vilken underbar tråd detta är. thumbs up

Och att du plockade så mycket tid är ju helt underbart det med.
Måste ha känts som en uppenbarelse.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
David Tuaty är värre än mig på att analysera, och bra mycket vassare på att hitta orsak och verkan. Han är återförsäljare av Traqmate, den logger som jag köpte 2006. Så när alla andra i Sverige har DriftBox eller Vbox så har jag äntligen en själsfrände.

Som första steg i hans analyserande så lät han programvaran alltid dela upp i auto-segment, med val "Turns and Straights". Banan ser då ut som följer:




Start och målflaggan är egentligen inte där jag har den. Det var nog ett fel jag gjorde första gången jag körde på banan. Men fördelen är att jag får ett extra varv varje gång jag går ut, om jag är snabb på att öka takten, eftersom jag inte behöver gå ett helt varv runt för att starta klockan. Och samma sak när det är avflaggat, jag kan köra fram hit och sedan ta ett halvt varv kylning. Alltså har jag valt att behålla denna punkten, även om den inte är officiellt riktig. Och varvet blir ju lika långt oavsett var startpunkten är.

Om vi då kikar på hastighet per distans, och grafen under, tidsförlust per distans så ser man följande:




Jag drar upp lite tydligare bilder senare. Men vi kikar på hela banan först. Jag har mina bästa varv för Session 4, 5 och 6 som jag jämför med Davids 1.37.1 varv. Hans kurva är blå och mina är svart, röd och grön. Som man ser i slutet på tidsskillnadsgrafen så är mitt gröna varv mitt snabbaste, det svarta näst snabbast och det röda långsammast. Men om man ser i början på det gröna varvet så tappar jag faslig massa fart redan i första kurvan, vilket beror på trafik. Och här har vi den första "aha" upplevelsen fär mig när jag såg David analysera data...

Eftersom det är mycket trafikstörningar när man är ute, så är inte de absoluta varvtiderna det viktigaste ur köranalysperspektiv. Det är istället de Theoretical Best Lap (TBL) som David använder. Om man har många segment så är det enkelt för programvaran att se vad det teoretiskt sett snabbaste varvet kan vara. Dels så blir man av med trafikstörningar och dels så ser David hur jämn man är.



Ovan ser vi Davids varv. I segment 3 så körde han 0.011 sekunder snabbare ett annat varv, segment 6 0.053 sekunder och segment 9 0.04 sekunder snabbare. Totalt 0.1 sekunder bättre.




Jo här kan man se större skillnader. Dels så är jag ojämnare som förare, dels så var det bilar nästan varje varv som påverkade och dels så hade jag ungefär 12 varv per session att "köra olika" på. Så vad är min TBL då? Jo, 1.37.5, bara 0.4 sekunder sämre än David! Det låter dock bättre än det är. David som kört många olika klasser har en ganska god känsla för hur mycket snabbare han skulle kunna köra. Han menade på att han säkert skulle kunna köra en sekund bättre, sannolikt två. Så om han fick 100 varv så skulle han göra en tid någonstans kring 1.35. Och då är ju såklart min teoretiska tid 1.37.5 inte lika imponerade. Men sedan om man vänder på resonemanget, banrekordet på HMS under 2011 med NASA i klass TTS var 1.34.5. Det innebär att jag egentligen inte behöver göra någonting med bilen och ändå vara konkurrenskraftig.

Nu kör vi varvet.


Segment 1 - Rakan från min felaktiga startpunkt igenom kurva 6



I kurva 6 ska man köra över curbsen med ena hjulparet. Det finns nämligen en betongplatta utanför som ger mer utrymme för hög kurvhastighet. När man väl kommit på detta så är det rätt så enkelt att placera bilen rätt.



Överst är retardationen, sedan hastigheten och sist tidsskillnaden. Rött varv bromsar jag alldeles för tidigt, grönt och svart bromsar jag 12 meter innan David. Innan inbromsningen har jag bättre hastighet än David. Jag berättade nämligen aldrig för honom att mina grenrör gör motorn varvvilligare och att jag har 7000 varv som stopp. Alltså växlade han precis innan 6500 varv medan jag kör till 6800 varv. Så i grafen nederst så ser man att jag ligger 0.09 sekunder före David. Tills det är dags att bromsa..

Dels så bromsar David senare än mig och dels så håller han 4-8 km/h högre hastighet genom hela inbromsningen. Genast har han tagit tillbaka mina 9 hundradelar och snott mig på 0.1 sekund ytterligare. Rött varv tappar jag 0.5 sekund i denna kurvan, och grönt varv ligger jag helt fel eftersom jag precis passerat en bil i under rakan innan.

Segment 2 - Kurva 7 och rakan fram till kurva 8



Detta är den näst hårigaste kurvan på banan. Om man har en svagare bil så är det inga problem att hålla fullt, men om man har mer kraft än grepp så blir det en balansgång samtidigt som farten ökar från 100 till 150 km/h.



Jag har sett ett antal bilar tappa kontrollen här. Man kommer ur kurvan i 150 km/h så om man tappar greppet så är det mycket rörelseenergi i bilen. Det är här Ford Mustang Cobran och Nissan GT-Ren går in i murarna på filmen i min ursprungspost. David vinner lite på utgången ifrån förra kurvan, utökar sin ledning med 0.05 sekunder. Sedan tar jag tillbaka 0.02 sekunder när jag varvar längre och växlar snabbare.

Segment 3 - Inbromsning till kurva 8, fram till innan kurva 10



Nu är det spännande på riktigt för här gör jag bra ifrån mig. Davids inbromsning är förstås mycket bättre än min. Här ser man hur han bromsar lugnare än mig och sedan nyper till i slutet. Jag har sett samma när jag analyserade RG's varv på Gelleråsen. Han vinner 0.27 sekunder på inbromsningen jämfört med mig. Och då bromsar jag ändå på samma ställe! Det är en svindlade tanke.




Sedan tar David ett väldigt snabbt spår igenom kurvan med en lägstahastighet 25 km/h mer än mig. Först när jag såg det så tyckte jag det var direkt förnedrande. Men om man sedan följer rakan så ser man att den högre utgångshastigheten jag har ger mig 0.36 sekunder tillbaka. Helt plötsligt ligger jag bara 0.04 sekunder efter.

Varje gång vi kollade loggarna så såg jag att David reagerade på att jag alltid hade högre sluthastighet än honom. "And I don't know what this is about" sa han vid något tillfälle. Om jag kollar Davids samtliga varv så är huvuddelen likadana men några samma som jag gjort. Jag tror detta beror på att David är van vid motorsvagare bilar där det helt enkelt lönar sig mer att bära igenom groteskt mycket fart i denna kurvan, och att om han fått köra några varv till så hade han också valt mitt spår. Yes..

Sektion 4, 5 och del av 6 - kurva 10 till 14




Kurva 10 är den läskigaste jag vet på de banor jag kör här i USA. Jag har fortfarande inte hittat riktmärken utan kör kurvan varje gång på känsla. Man går från lätt bankning in i kurvan precis som när vägens lutning ändras, helst i 160 km/h. David tog den här kurvan mycket vidare än jag gjorde. Jag försökte kopiera men gick in ytterligare lite tidigare än honom. Och när asfalten var slut så hade jag fortfarande inte svängt färdigt. Så det är ny rekordhastighet på gräs för mig. Ungefär 150 km/h. Det finns hänvisat i en av länkarna i posten om eventet.
Men de gångerna jag höll mig på banan (typ 45 av varven) så var detta det segment som jag förlorade absolut mest tid på.




David förklarade att hans specialitet på HMS är kurva 14. Han verkligen slänger in bilen i kurvan. Fastän den går på trean i 3500 varv så kämpar han fullt för att inte åka in a konerna som står en bra bit ut på rakan. Innan jag kollade loggarna så trodde jag ärligt att jag hade lyckats kopiera detta, eftersom jag också åkte på bredden ut här varje gång. Men så ser jag att jan kör 94 när jag kör 69. Det är ju inte på samma planet. Jag var tvungen att kolla igenom alla mina andra varv för att se vad som var vanligt. Jag har under tre varv lyckats att hålla 85 km/h igenom kurva 14, alla andra kring 67 - 72 km/h.

Segment 6 och 7 - Riktiga start och målrakan och inbromsning till kurva 2



Här får man lite tid att andas. Jag är fortfarande inte bekväm med att köra så när muren som man egentligen ska göra. Och mot slutet av rakan så kan man, om man har en hel del gutts, köra igenom med full gas, åtminstone på mindre motorstarka bilar. Jag räknar nog min till det också, men varken jag eller David vågade att hålla fullt där. Davids order var, släpp inte helt utan håll lite gas genom sektionen. Om man väl vant sig vid det, så kan man sedan reglera hur mycket.




Man ser att jag vågar hålla samma hastighet igenom kurva 1 som David. Anledningen till att jag tappar tid är att jag bromsar för mycket.

Sektion 8 och 9 - kurva 2 till 5



Denna kombinationen känner jag mig ganska bekväm med. Med rätt fart så använder man hela bredden efter kurva 2. Jag vet att jag kan ta med mig mer fart här. Sedan är kurva 3, 4 och 5 ganska lätta efter Davids rekommendationer. Ta kurva 3 helt snålt och undvik felbankningen som är på andra halvan av vägen. Sedan mellan kurva 3 och 4, bromsa inte utan bara styr in. Då får man en perfekt utgång ur kurva 5 och med maximal hastighet på nästa raka.




Här tappade jag 0.4 sekunder med mitt svarta varv medan jag lyckades köra jämnt med det gröna. Hade jag haft samma flyt i det svarta varvet så hade det blivit mitt snabbaste för dagen.

Så, vad är slutsatsen av dessa analyser? Jo, där är två anledningar till att jag inte lyckas göra samma tid som David. Han bromsar senare och smartare, med mer inbromsning i slutet av kurvan. Och så får han med sig mer fart genom kurvan. Själv så förklarade han att båda dessa saker hänger samman. Om man bromsar för tidigt så styr man oftast också in för tidigt. För man vill ju påbörja instyrningen när man är klar med inbromsningen. Han förklarade för mig att jag inte behöver bromsa hårt. Men bromsa konsekvent och så sent att själva instyrningen kommer vid rätt punkt. Då får man både tiondelarna från bromssträckan och rätt hastighet genom kurvan. Det låter ju lätt. Bara att göra.

Orden snurrar fortfarande i huvudet. "PeO - brake later and less!"

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Fantastiskt intresanta poster du ger oss.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



PeoR skrev:

Orden snurrar fortfarande i huvudet. "PeO - brake later and less!"

PeO.


Lätt för honom att säga

Som vanlig mycket trevliga analyser thumbs up

Det finns en hel del böcker i ämnet här är några jag köpt.

BENTLEY, ROSS:SPEED SECRETS
BENTLEY, ROSS:INNER SPEED SECRETS
BENTLEY, ROSS:SPEED SECRETS II
BENTLEY, ROSS:SPEED SECRETS 6
BENTLEY, ROSS:ULTIMATE SPEED SECRETS
CARROL SMITH:DRIVE TO WIN
CARL LOPEZ:GOING FASTER

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Grymt intresseant läsning som vanligt. Kul att du tar dig tiden och delar med dig

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag insåg när jag vaknade att jag missat en viktig del i analysen. Jag har ju inte med referensvarv ifrån innan coachningen. Var blev jag 2.4 sekunder bättre och varför. Jag har ju bara analyserat var jag ska hitta de kvarvarande 1.3 sekunderna.

Nåja, får ju ha något att göra ikväll också.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Ja, jag vet. Det går överstyr. Men så får det vara. Jag behöver dra dessa slutsatser och kan lika gärna posta dem...

...

Precis efter jag färdigställt analysen ovan insåg jag att den bara hjälper mig att förstå var jag har tid att hitta jämfört med David. Den hjälper inte mig att förstå hur jag utvecklats under Davids coaching. Så här kommer en snabbanalys med fokus på min utveckling under dagen.



Blått varv är Davids, det gröna är mitt snabbaste varv efter Davids coachning, rött det snabbaste när jag visade David hur jag kör och det svarta mitt banrekord innan denna dagen.

Segment 1 - Rakan från min felaktiga startpunkt igenom kurva 6



Det viktiga varvet är det gröna. Svart och rött är den förare jag var, grön den jag blev och blå den jag minsann ska bli någon gång i framtiden.




Eftersom jag blivit störd av trafik in så har jag förlorat 0.5 sekunder innan kurvan ens börjar. I svart och rött varv så förlorar jag 0.7 sekunder mot David i inbromsning och instyrning medan jag i grönt reducerat detta till att förlora "bara" 0.2 sekunder. Det gör jag genom att bromsa mindre. Se! Jag lyssnar ju lite på vad han säger.

Segment 2 - Kurva 7 och rakan fram till kurva 8



När jag läser graferna så blir jag nästan mörkrädd. Under min första körsession med David så tappar jag 1.5 sekunder bara i inbromsningen innan kurva 8. Och när jag bromsar bättre än mitt gamla rekordvarv så tjänar jag 0.55 sekunder.



Segment 3 - Inbromsning till kurva 8, fram till innan kurva 10



Här kommer jag till den sektion där jag har bättre utgångshastighet än David.



Det är stor skillnad i hur hårnålen tas, men som sagt i förra analysen så lönar sig inte Davids aggressiva linje. Om han hade fått köra fler varv hade han säkert hittat ett optima på denna sträckan.

Sektion 4, 5 och del av 6 - kurva 10 till 14



Detta är den mest spännande sektionen på banan tycker jag. Åtminstone ifrån analysperspektiv. Kika nedan så får ni se. David lyckas med att bromsa senare, bromsa mindre och styra in tidigare. Hur klokt låter det?



David har kurva 14 som sin bästa kurva på banan. Och det ser ju nästan ut som att han inte ens bromsar. Jag kommer ihåg den känslan i bilen men har bevisligen svårt att kopiera den. I övrigt så ser man att min gröna linje, det bästa varvet efter aha upplevelserna, så förlorar jag "bara" 0.8 sekunder mot David i det här segmentet, medan mitt tidigare körsätt förlorade 1.2 sekunder.

Segment 6 och 7 - Riktiga start och målrakan och inbromsning till kurva 2



David ligger väldigt nära muren på långa rakan och har en senare instyrning än jag använder. Jag är rädd för att styra in för sent. Och på inbromsningen in mot kurva två så vinner David 0.3 sekunder mot mig. Återigen på effektivare bromsning. Inte hårdare. Bara lite senare och lite mindre. Märkligt.




Sektion 8 och 9 - kurva 2 till 5



I denna sektionen så skötte jag mig rätt så bra redan innan Davids tips. Man ser nedan att ett av mina varv tappar tid men att de andra går ungefär jämnt med David. Men det är inte ett speciellt svårt parti.



Så, vad är då slutsatsen av hur jag körde före och efter? Jo, jag bromsar lite senare och har med mig lite mer hastighet genom kurvorna. Jag bromsar inte hårdare. Men jag har fortfarande en massa att ta.




Nu får det vara slutanalyserat. Jag vet att redan ovan är over and beyond vad som är sunt. Men så är det på den här modellen.

Imorgon ska jag ner till Homestead igen. Denna gången prickar jag det med övergången till sommartid. Så det blir till att sätta alarmet på 3:00. Ungefär när Sverige vaknar..

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

PeoR skrev:
over and beyond vad som är sunt

Det håller jag inte med om alls! Du gör exakt det som man ska. Det som är extraordinärt är att du bemödar dig att beskriva arbetet för oss alla andra!!!

En undring kring graferna som visar att han bromsar senare, har du stämt av att de ligger rätt utifrån att han ev kör ett kortare varv så graferna kan förskjutas lite pga det?



PeoR skrev:
effektivare bromsning. Inte hårdare

inte hårdare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
...
Jag gör annorlunda men uppnår ungefär samma sak, letar upp gränsen för understyrning genom viktförskjutning isf styrinput. Brukar kunna gå snabbt om man har en bil som understyr innan baken bryter ut, det går ganska brett när jag kör bilar som är överstyrda med hjärngrepp fram och flamsig bakvagn.



Förklara lite mer? Man vill ju inte ändra viktförskjutningen genom att justera bromsandet tex så jag är inte helt med. Menar du att du kombinerar svängandet i första delen av kurvan med trailbrake och då hittar greppgränsen så är det ju fortfarande styrinput om än ihop med broms. Förklara gärna lite thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Tack för sido-g-grafer, synd man inte ser ratten i filmen ändå. Jag tycker inte man ser hans "muttrande" instyrningar som det ser ut som i filmerna - förutom ev. där jag ringat in. Intressant.



_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Effektivare, inte hårdare..

Ja Magnus, det är närapå magi. Men det är som alla säger, när man blir bättre så bromsar man senare, mindre och mer relativ inbromsning i slutet av inbromsningen. Jag såg det när jag analyserade Gaute och RG, jag ser samma mönster här. Som vanlig dödlig bromsar jag hårt inledningsvis, släpper av mot slutet, bromsar för mycket och styr in lite för tidigt. Bortsett från det så gör jag rätt..

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

PeoR skrev:
Effektivare, inte hårdare..

Ja Magnus, det är närapå magi. Men det är som alla säger, när man blir bättre så bromsar man senare, mindre och mer relativ inbromsning i slutet av inbromsningen. Jag såg det när jag analyserade Gaute och RG, jag ser samma mönster här. Som vanlig dödlig bromsar jag hårt inledningsvis, släpper av mot slutet, bromsar för mycket och styr in lite för tidigt. Bortsett från det så gör jag rätt..

PeO.


Kan tänka mig att jag bromsar rätt i början och för svagt i slutet. Mycket beroende på att jag börjar bromsa för tidigt

Ett bra första steg är att börja lita på bromsarna fullt ut och att bromsarna även beter sig konsekvent. Mentalt förändringsarbete påbörjat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



Riktigt intressant. Det här taggade igång suget riktigt rejält, nu vill jag bara ut och se hur man själv egentligen bromsar

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



PeoR skrev:
Effektivare, inte hårdare..

Ja Magnus, det är närapå magi. Men det är som alla säger, när man blir bättre så bromsar man senare, mindre och mer relativ inbromsning i slutet av inbromsningen. Jag såg det när jag analyserade Gaute och RG, jag ser samma mönster här. Som vanlig dödlig bromsar jag hårt inledningsvis, släpper av mot slutet, bromsar för mycket och styr in lite för tidigt. Bortsett från det så gör jag rätt..

PeO.


Lösningen är att bromsa hårt max hårt från början & lika hårt hela vägen, börja inbromsningen
så sent att det är dax att gå på gas när du är färdigbromsad.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Michael Bäck skrev:
PeoR skrev:
Effektivare, inte hårdare..

Ja Magnus, det är närapå magi. Men det är som alla säger, när man blir bättre så bromsar man senare, mindre och mer relativ inbromsning i slutet av inbromsningen. Jag såg det när jag analyserade Gaute och RG, jag ser samma mönster här. Som vanlig dödlig bromsar jag hårt inledningsvis, släpper av mot slutet, bromsar för mycket och styr in lite för tidigt. Bortsett från det så gör jag rätt..

PeO.


Lösningen är att bromsa hårt max hårt från början & lika hårt hela vägen, börja inbromsningen
så sent att det är dax att gå på gas när du är färdigbromsad.


Jättetrist att man inte får logga på BMW-träffarna för att analysera och förbättra sig på det Tror det skulle vara till konkret hjälp att se graferna hur man gör nu och hur man kanske lyckas bättre om man fokuserar på det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
PeoR skrev:
Effektivare, inte hårdare..

Ja Magnus, det är närapå magi. Men det är som alla säger, när man blir bättre så bromsar man senare, mindre och mer relativ inbromsning i slutet av inbromsningen. Jag såg det när jag analyserade Gaute och RG, jag ser samma mönster här. Som vanlig dödlig bromsar jag hårt inledningsvis, släpper av mot slutet, bromsar för mycket och styr in lite för tidigt. Bortsett från det så gör jag rätt..

PeO.


Lösningen är att bromsa hårt max hårt från början & lika hårt hela vägen, börja inbromsningen
så sent att det är dax att gå på gas när du är färdigbromsad.


Jättetrist att man inte får logga på BMW-träffarna för att analysera och förbättra sig på det Tror det skulle vara till konkret hjälp att se graferna hur man gör nu och hur man kanske lyckas bättre om man fokuserar på det.

Absolut man har mycket hjälp av loggarna helt klart.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
24 besök senaste veckan (105523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande