Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
24 besök senaste veckan (105523 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Håller inte riktigt med om din Analys av David i kurva 8. Hans hastighet är grym genom kurvan men han verkar göra en långsam växling ut på rakan och tappar därför tid på rakan pga växlingen och inte pga spåret ut ur kurvan.

Tror att de fel du gör är ganska vanliga och rätt väntade pga bromsproblemen du har haft. Svårt att bromsa hårt och sent om bromsarna fadar och inte är 100% konsekventa varje varv. Men ser ju fenomenet tydligt på det röda varvet också då du släpper av tidigt och sen bromsar försiktigt. Hastighetsspåret ska ha spetsiga toppar och inbromsningen ska ha konstant retardation dvs hastighetsspåret en rak linje tills man börjar svänga in.

Just tipset att träna på att inte släppa bromsen förens du är väldigt nära apex är nog inte så dumt egentligen. Men det beror lite på kurva också, i högfartskurvor är det skönt att bromsa lite före kurvan och sen balansera bilen med gasen igenom kurvan.

Kul att det gav så mycket med coachen, samma saker borde gå att flytta över till andra banor också thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Tack för rolig läsning Peo!
Angående "de blockande" så känns det som om BMWSC är rätt ute med att "det är ingen tävling" & "vi är alla bland kompisar och vi skall alla kunna åka hem igen i våra bilar" samt blinkers-/ljustuta-regeln?

Det blir lite lyteskomik med snabba bilar som körs långsamt: http://www.youtube.com/watch?v=KSbgtqRnHJk&feature=plcp&contex . . . .

Sedan måste jag kommentera att även om det är tydligt att instruktören kan sin sak så överkör han imho. Han kör i "kvalfart" med slip/flytning över alla fyra däcken i varje böj. Så kan man inte köra om man vill åka fler än 3 varv per stint. För då ger däcken upp. Det verkar vara precis det som händer när han efter +2 varv överhettat däcken så mycket att han måste avbryta?

Dämed inte sagt att det inte är imponerande att så snabbt ta någon annans(!) 400hks bil på r-däck(?) till gränsen på det sättet. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Lägger till en post för att analysera Andreas påstående. David missade nämligen en växling ut på den rakan, men jag var övertygad om att det skedde ett annat varv, inte det snabba 1.37.1 varvet. Men något för mig att kolla upp. Så detta blir en placeholder för den analysen.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Rejsrapport från National American Sportscars Association (NASA) at Homestead Miami Speedway March 11, 2012


Racing två gånger på 9 dagar, det skojar man inte med. Och inte heller det faktum att jag prickade övergången till sommartid. Så för att hinna till banan, få bilen genom tech och vara klar till förarmötet så fick jag ställa klockan på 2:45. Men det är det värt! Anledningen till denna körningen var att jag ville komma igång med NASA. Jag hade kommunicerat med regionsansvarig för NASA och han hade sagt åt mig att registrera mig för HPDE 3 och anmäla mig för check ride HPDE 4. Efter det vill de att jag kör en eller två helger i den gruppen innan jag kan anmäla mig för Time Trials.

Hemma i Sverige har jag kört med BMW SC, Hyllinge Motorklubb och SLC. Jag skulle nog jämföra NASA med SLC som närmast liknande organisation. Här i USA finns det två tävlingsgrupperingar, SCCA och NASA. I alla fall på den typ av racing som ligger i anslutning till det jag gör. SCCA är en mer traditionell organisation och NASA är en ny uppstickare. När jag kom till banan fanns det en stort antal trailers utanför och inne på området. Nästan som en STCC helg, fast utan publik. Man har följande huvudklasser:

Race - rena racebilar med vagnbok, bur, släckare, nät, hela kitet
Time Trial - race eller gatbilar med förare som har TT licens
HPDE 4 - race eller gatbilar, fri omkörning
HPDE 3 - gatbilar med omkörning efter point by, var som helst på banan
HPDE 2 - gatbilar med omkörning efter point by på rakor
HPDE 1 - gatbilar med instruktör närvarande. HDPE 1 och 2 körde samtidigt

Många som kör race eller TT anmäler sig också på HDPE 4, för att få mer bantid. En extrakostnad på $50 från de $300 som eventet kostar.

Eftersom det var fem olika körsessioner så har man optimerat tiden på banan. Man kör 20 eller 25 minuter. När checkerd flag faller så går en pace car ut med nya gruppen efter sig. Under första halva dagen var det en Viper med stor vinge och blåljus. Ganska coolt. Men å andra sidan så körde pace bilen såpass långsamt att föregående heat skulle kunna kyla ner sina bilar innan de gick i depå. Alltså gick det irriterande långsamt. Och för de passen vi bara körde 20 minuter, så gick 2 minuter bort där. Och 18 minuter är faktiskt lite kort.



Den här Vipern gick också i HPDE 2, dvs en grupp med omkörning bara med point by på rakor. Och vid något tillfälle efter lunch så såg jag den igen, nu med fronten intryckt. Efter det så var det en Fiat 500 som fick vikariera som pace car. Den körde ännu långsammare. Men en känsla infann sig att sitta i en Formelbil och ligga bakom en stressad pace car som inte alls har samma prestanda.

En skillnad från föregående event var att all körning för HPDE 3 och uppåt kör på Nascar 3 och 4. Bankningen är 18 - 20 grader och tävlingsklasser som har full downforce klarar att ge järnet hela vägen genom bankningen. För vanliga bilar så är taktiken att hålla jämn fart igenom huvuddelen av kurvan och accelerera ut. Jag har kört denna sträckningen typ 15 varv, dvs alldeles för lite. Jag var rädd för denna sektion redan tidigare.



Nåväl, nu var det dags att visa en instruktör att jag är mogen för HPDE 4. Jag gjorde en miss och ställde upp i HPDE 3 gruppen, som jag var anmäld för. Där såg jag till att jag fick med en instruktör. Han heter Daniel och kör en C5Z06 i TTS, dvs samma klass som jag strävar efter. Han råkar dessutom vara klassledare och har gjort 1.34.5 att jämföra med mina 1.38.4. Det var ju rätt fräckt. Med bara 32 år och en trevlig personlighet så funkade vi fint tillsammans. Efter några varv så började han coacha mig angående spårval. Eftersom jag fått en hel del specifika tips av David Tuaty så kunde jag konstatera att några kommentarer var diametralt motsatta. Men jag valde att lyssna istället för att argumentera. Det värsta som kan hända är ju att man lär sig något. Men där han vände mitt spårval vill jag nog påstå att han tappar tid. Å andra sidan så hade han en god känsla för Nascarkurvorna. Ungefär på mitten började han tjata "Flat out! Flat out!" Men i ärlighetens namn, det känns inte helt säkert. Jag fick upp farten under dagen och på filmen som finns längre ner kan man se att jag kör ungefär 190 km/h och har konstant 1.1 G i sidokraft. Erik Cederberg nämnde i ett mail att han var lite skraj att få punka i någon av de kurvorna. Tack Erik, säger jag. Det är ungefär som att säga till en femåring innan han ska somna att han absolut inte behöver vara rädd för det finns inga som helst spöken under sängen. Nu kommer jag vara rädd för punka där...






Efter fem varv var min check instruktör nöjd. Jag hade klarat mig galant. Jag frågade om han ville bli avsläppt och han sa att det var upp till mig. Jag passade på att köra vidare för att snyta honom på mer tips. Mot slutet gick vi i depå, letade på ledningen och skulle få mitt pass. Det var då vi insåg att jag skulle ställt upp i HPDE 4 för att göra min check drive. Som tur var så började HPDE 4 passet 7 minuter senare. Så ut på banan igen och köra tre varv. Han hade förklarat för mig att från hans perspektiv så var jag redan klar. Tillbaka in, få passet. Där fick jag också en betygsättning på min körning. En betygsättning som jag tyckte var 100% rättvis.

Fast and Consistent - 10 (10)
Drives Proper Race Line - 9 (10)
Good Judgement - 10 (10)
Comfortable in Traffic - 10 (10)
Treshold Breaking Zone - 10 (10)
Driving at the Limit - 9 (10)
Flag Recognition - 10 (10)
Sets Up Clean Passes - 10 (10)

Race Line blev en 9a. Jag tror det beror på hur han ville att jag skulle köra i kurva 3, där David lärt mig annorlunda, och där jag tror att David har mer rätt. Driving at the Limit blev också en 9a och det var helt rätt. Jag har inte full fart i Nascar 3 och 4. Inget att snacka om. För att man skulle bli godkänd för HPDE 4 så måste man ha bättre än 8 i samtliga punkter. Och jag förstår att det var inte alls självklart att man skulle bli godkänd.

Nåväl, nu hade jag fått mitt HDPE passport med underskrifter på Groud 4 Check Ride. Så nu kunde jag köra de två återstående sessionerna med grupp 4. Vid line up så var det ganska otäck syn i backspegeln. En Nascar bil, en Boss 302 med värsta bansetupen, båda på slicks, därefter en bunke Porschar helt rensade, några Miator, en E30 BMW etc. Det såg ut som ett snabbt startfält. Eftersom jag gick ut som trea i första lineupen och först i andra så beredde jag mig på att bli omåkt. Men se, det var bara en bil som åkte om mig, race - Boss 302an med slicks. Så det var inte så snabbt fält trots allt.



Jag matade på varv och försökte få flyt i körningen. In field gick alldeles lysande, med Davids träning i ryggraden, men i Nascar så flyttade jag positionerna försiktigt. Efter en bunke varv så insåg jag att jag höll andan igenom hela Nascar partiet. Så efter den insikten tvingade jag mig att andas åtminstone ett par gånger. Men när man har 1.1 G i sidokraft plus tyngdkraft som pressar en nedåt i stolen, hastigheten ligger alldeles under 200 km/h och betongmuren är hotande nära, det är inte en situation som man utsätts för alltför ofta.



http://www.youtube.com/watch?v=0KdutuDQwMk

Redan under första passet på dagen gjorde jag en 1.33.4 tid. De två sista sessionerna gjorde jag 1.32.2 och sedan 1.32.1. Dessa tider jämförde jag med TT och raceklasserna. Dra på trissor, jag var sjätte snabbaste ekipage för helgen utav 40. Men inofficellt då eftersom jag inte har någon transponder på min bil.

Den positiva placeringen på listan gjorde mig dock lite besviken. Det var först nu jag insåg att det fanns bara en annan TTS bil i startfältet. Daniel som var min Test Coach med varvtider på 1.28.5 som bästa tid under dagen. TTU bilar kan ha upp till ungefär 600 hästar, TTR har inga effektbegränsningar, TTA, TTB är Miataklasser eller strax ovanför. Så är detta en grupp där jag passar in? Eller ger det mig bara officiella tider utan att egentligen kunna jämföra mig med någon? Visst kan jag jämföra mig med Daniel, men för att det skulle vara riktigt perfekt skulle man vilja ha 5-8 medkombatanter. Och det faktum att det bara blir 80 minuter körning på en dag att jämföra med en Hooked On Driving ger 150 minuter, är stor skillnad. Sist men inte minst, prioriteten för NASA är racebilarna. Det är en tävlingsgrupp. Vi med normalbilar är minoritet. Också att jämföra med vanliga trackdagar där normalbilarna är huvudnumret och enstaka racebilar är en spännande exotisk krydda.

Det kommer att bli fler körningar med NASA, men inte så uteslutande som jag hade tänkt mig. Och nu kommer det att ta ett antal veckor innan det är dags igen. Ska jag kategorisera mars 2012 så vill jag nog påstå att det var månaden då HMS blev min hemmabana. Den med.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
I love it


Me too!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Inte lite avundsjuk man blir på din längd på säsongen & mängden event du åker
här har ju äntligen sista snön gett vika.

Men som alltid grymma rapporter & analyser från dina körningar thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Peo
Inspirerande och tack för att du delar med dig.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4466



Jättekul att du tar dig tid att skriva ner och förmedla dina upplevelser.

Tack!

_________________
Jens Lanvin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Efter att ha kört två helger på raken så har jag låtit det gå ett litet tag innan nästa körning. Mitt mål var ju att börja åka i Time Trial serien för Nasa, men efter att ha varit på ett Nasa event och sett hur det fungerade så känns det inte lika angeläget. Ska sanningen fram så var det lite antiklimax. Det fanns de som var 6-8 sekunder snabbare än mig och sedan de som var 6-10 sekunder långsammare. I den klass som jag planerade att kvala in fanns ingen anmäld. Den person som hade en bil som klassade in där hade istället anmält sig i den snabbaste klassen. Vikt/effektförhållandena varierade från 2.5 kg/hk till 4.5. Nej, kicken uteblev.

Så när det nu var dags för Sebring så var det en ren "semesterkörning". Sebring är den roligaste banan här i Florida men också ganska svår. Det är 17 kurvor och tar en stund att lära sig. Jag har kört här fyra gånger tidigare men aldrig med Hoosier R6 däck. David Loppert, min kompis i Audi R8an hade varit här helgen innan och kört med coach igen. Denna gången Shane Lewis, en förare som vunnit 1:a plats på Nurburgring ett antal år i rad. http://shanelewis.com/biography.html David menade att Shane var ännu bättre coach än David Tuaty som vi hade på Homestead. Så här finns mycket att hämta! Han hjälpte David hitta 23 sekunder (!) och gjorde en 2.34.8 tid. Själv har jag gjort 2.35.0 på Toyo R888, så jag visste att jag skulle kunna hämta några sekunder bara på att köra på Hoosier R6.



Chin Motorsport har alltid fullbokade körningar med 100 bilar i tre klasser. Jag är godkänd för körning i mellangruppen där vi bara får passera med point by, men var som helst på banan, och gärna i kurvor. Det är ett snäpp vassare bilar på Chin än på Hooked On Driving och antalet banpreppade 996/997 GT3or, RS, Turbos etc blir i alla fall tvåsiffrigt. Har man tur så kommer man ut efter dem och kan gå in egoboostad i depå efter ett körpass. Och andra gånger har man otur och får hela sessionen sönderkörd av att det kommer den ena efter den andra och passerar. I bilden nedan ser man lite bilar ifrån nybörjargruppen. Miata M3 E92, GT-R, GT-R, ZR1, Cayman, Miata, Impresa, GT500, Lotus 2-Eleven etc.



Första sessionen gav jag mig ut med David framför mig, för att lära mig spåren från Shane Lewis. Det är väldigt inspirerande och frustrerande att följa någon som kan linjerna. Man ser hur bilen framför "sitter på bakdäcken" och accelererar ut mot nästa sektion, medan jag har fel balans i bilen, fortfarande bromsar för att komma rätt och inte kan kliva på gasen förrän en sekund senare. Inte undra på att det går långsammare. Men med lite trafik framför så kunde David inte åka ifrån mig och jag kunde knipa lite tips så att jag åtmistone åkte jämnt med honom. När vi väl kom i depå så kollade jag loggen. 1.32.1. Jag skällde på David för att han "bara åkt 1.34.8" förra gången. Det här var ju mycket snabbare, och jag hängde inte riktigt på honom. Men när vi jämförde loggar så visade det sig att jag fått till ett supervarv och att Davids bästa varv var 1.33.2. Detta blev våra bästa varvtider för dagen. Det gör rätt stor skillnad när asfalten blir varm. Även om det inte är smällvarmt här i Florida än så är det i alla fall varmt som högsommarvärme i Sverige, typ 28 - 30 grader.




Det är mer än 20 minuter film, där David ligger framför och vi passerar lite olika bilar. En rolig session. http://www.youtube.com/watch?v=g9PUoxfEZJA
Körningen därefter hade jag Porschemaffian bakom mig. Det blev inte samma flyt i körningen. http://www.youtube.com/watch?v=iJBhCvd3dZE

Tredje körningen regnade bort. Eftersom banan på flera delar är betong så är det läskigt halt. Start och målstrecket på asfalten är en direkt pulshöjare. Man kör i 175 km/h och får bautasläpp när man åker över färgen. Jag valde att gå i depå redan efter ett varv. Mina R6 är ganska slitna och så fort det står vatten så blir det lätt vattenplaning.

Fjärde körningen hoppades jag att den sänkta temperaturen skulle hjälpa mig att få till lite bättre tider igen. Jag jagade på för att få upp farten. Efter bara några varv så försvann min kopplingspedal upp i durken. Jag hade ingen växel i och valde att rulla för att hitta ett bra ställe att ställa bilen på. Det fick bli på gräsmattan nära en flaggstation. Olyckligtvis så var det inte tillräckligt bra så man valde att svartflagga loppet. Under tiden så micklade jag med kopplingspedalen och drog tillbaka den med tån. Det visade sig att jag kunde få tillräcklig kopplingsfunktion för att få i en växel. Så jag kunde ta mig in i depå själv.

Vad var det nu som hade hänt? Det fanns en rullande verkstad på plats, som hjälpte till med enklare felsökning. De såg genast att jag inte hade någon olja i kopplingsbehållaren. Aj, vad slarvigt av mig att inte kolla det, tänkte jag. Vi fyllde på och kunde pumpa fram viss funktion. Men när vi hissade upp bilen så såg man att oljan kom ut igen. Slavcylindern till kopplingen troligen som gett upp. Ett relativt vanligt problem på Corvetter. Jaha, hur skulle jag komma hem nu? Verkstadskillarna förklarade att det bara var att bärga. Jag var inte lika övertygad. Jag hade en halvliter bromsolja och det läckte bara lite försiktigt. Kanske att jag skulle kunna fylla på några gånger och ta mig hem? Jag bestämde mig för att försöka. Väl ute på vägen så hittade jag lite tricks. Om jag småpumpade pedalen, tryckte ner utan att koppla och sedan lyfte upp pedalen igen, så fick jag tillräckligt med tryck för att kunna koppla tre gånger på raken. Så ettan, trean, sexan, pumpa - dra, pumpa - dra, pumpa - dra. Det gick hela vägen hem, cirka 20 mil. Ja, är det inte dags att börja dra bilen på släp nu? Tja, jag har gjort 22 banevent med Corvetten nu. Jag har åkt hem med en sprucken bakskiva en gång och så nu med trasig slavcylinder denna gången. Kanske lite tur, men det har funkat så här långt.

Nu har jag fått en nu slavcylinder monterad. $1,850 kostade den delen, 14 000 SEK typ. Jag passade på att få oljebyte i växellådan och i motorn samtidigt. Med oljebyte och en packning på bakaxeln så slutade kalaset på 19 000. Det är hon värd, Sunset. Det känns för övrigt bra mycket bättre nu när jag kopplar. Det går helt fritt och jag har aldrig några problem att få i ettan, som jag hade ibland tidigare.

Nästa körning blir i juni. Det är inte optimalt eftersom det är så väldigt varmt då och hur man än gör så blir det sämre tider. Och sedan kommer de dagliga vansinnesskurarna när man ska köra hem. Det tillsammans med det faktum att jag nu har två uppsättningar halvslitna R6 i garaget, står jag inför nästa val.

Antingen sätter jag drag på vår BMW X5 och drar Corvetten till och från banan. Då kan det regna hur mycket det vill när jag kör hem. Och jag kan ha två uppsättningar däck till banan. Men å andra sidan så vet jag att de släp som finns att hyra inte är gjorda för låga sportbilar. Tvärtom så har jag fått det förklarat för mig att man bara sabbar bilen om man använder dem. Alltså behöver man köpa ett släp om det ska bli bra. Och jag har ingenstans att låta ett släp stå. Om man hyr plats, så kostar det $100 per månad. Det känns inte optimalt.
Det andra alternativet är att jag sätter ett drag på Corvetten. Förutom att det ser lökigt ut så kan jag sedan hyra ett litet släp, slänga både vardagsdäcken och den andra uppsättningen racedäck i. Sedan kan jag byta till det som behövs. Men hur roligt är det att byta däck på banan, när regnet redan börjat? Och kanske att jag inte får köra mer än 55 mph med de små släpen.
Det tredje alternativet är att göra som jag gjort tidigare, dra på bandäcken och köra fram och tillbaka. Om kordan kommer fram så brukar det gå att köra tillbaka ändå. Men när det spöregnar så får man köra långsammast i hela Florida. Det får bli mina funderingar för maj...

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Av någon anledning så letar sig kopplingsdammet in i vätskan och cylindern pajar då efter ett tag. Du ser det lätt i botten av koppen.
Vet inte om eller hur ofta du brukar göra och du känner kanske till tricket redan, men rengör man koppen regelbundet så slipper man problemet att kopplingspedalen hänger sig och du slipper med stor sannolikhet också byte av slavcylindern i fortsättningen.
Bara att torka ur, fylla på upp till nivån och full fart framåt. thumbs up

Har man haft mycket skit och vätskan är riktigt skitig så kan man behöva göra det flera gånger med en körrunda emellan.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Lysande Magnus. Har inte gjort tidigare. Men tänker ta tricket till hjärtat nu..

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
24 besök senaste veckan (105523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande