Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
3 besök senaste veckan (104187 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Jag köpte ett kamerafäste på Ebay för $11 plus $6 frakt. Eftersom kostnaden var så låg så tänkte jag att jag kunde chansa lite. Om det är skräp så är det en lärdom. Det fanns andra alternativ för $30 och $70 också. I vilket fall hann fästet aldrig dyka upp i tid eftersom det skickades ifrån Kina. Så på måndagen låg det retfullt i brevlådan. Kvaliteten känns inte dålig alls. Tvärtom. Så här ser det ut:



Jag tillbringade 10 minuter i bilen efter att ha kört hem från jobb idag och jag känner mig ungefär som när man lekt med ett "omöjligt knep & knåp". Ni vet ett sådant där man vet att det ska gå att få loss de två delarna om man bara gör det på rätt sätt. I mitt fall så är trixet på vilken ruta jag ska sätta fästet och hur jag sedan ska vinkla de tre axlarna för att få kameran i våg... Och riktad ut igenom framrutan. Inte en helt lätt uppgift.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Har du nån länk till stället på ebay?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16664



Köp en extra kulled så blir allt mycket mindre frustrerande. thumbs up
Ett annat trix är att fixa ett litet spännband så du kan spänna ihop grejerna lite i låst läge, så får du mindre skakningar. Som ett stag mellan kameran och basen alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Filip - http://cgi.ebay.com/Pro-Car-Window-Camera-Suction-Cup-Mount-Tripod-Hol . . . . - nu bara för $6.79...

Mats - var får man tag på en extra kulled?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

PeOR skrev:
Filip - http://cgi.ebay.com/Pro-Car-Window-Camera-Suction-Cup-Mount-Tripod-Hol . . . . - nu bara för $6.79...

Tackar för den, 6.79 CAD med fri shipping var ju inte farligt...

_________________
Mikael S
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Här kommer en film ifrån en Honda S2000 som körde bakom mig på PBIR. Som kan se så var det tomt på banan och inte så mycket spännande händelser. Sedan ser man att föraren i sin S2000 är väsentligt mycket snabbare än mig i de tre 180 graders svängarna. Jag hade för mycket understyrning och svårt att få till ett effektivt spår. Sedan kan man se att jag tar tillbaka avståndet på rakorna. Så vill jag ju inte ha det. Jag vill vara minst lika snabb i kurvorna och sedan köra ifrån på rakorna.

http://www.youtube.com/watch?v=zkb6hSWHzSc

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Mats - tack för tipset. Även om det inte var exakt som du föreslog - så här funkar det också med den kameran jag har. Nu är jag preppad inför Sebring på fredag.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Nu är det inte fel att vara i Florida. Alla banevent har passerat i Sverige och jag läser om snöfall på Aftonbladet.se. Här har vi 20 - 25 grader och det är fina "kall-sommardagar" med svenska mått mätt.

Igår var det körning på Sebring med HookedonDriving. Ungefär samma setup som våra svenska körningar - förarmöte, introduktionsvarv, olika förargrupper etc. De största skillnaderna är att rutorna ska vara nere och att Beginners och Intermediate måste peka förbi de som vill köra förbi. Så man har ut handen antingen till vänster eller upp över taket. Det går bra även om det går fort. Och så knuten näve när man ska in i pit lane.

Sebring är USAs äldsta bana som fortfarande är i drift. 1.6 km är på cementplattor och övriga 4.5 km är lappad asfalt. Banan är ökänd för sin dåliga beläggning. Det finns inte överdrivet mycket säkerhetszoner utan det mesta är murar och däckshinder.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Det var 60 bilar som kom till eventet varav 29 av dessa var från Ford Cobra klubben. Alla var gamla Cobror, dvs inga Mustanger. Åtminstone en av dessa var i polerad alumminium (tror jag). Vad kan det vara för material när hela bilen ser ut som krom? Alla Cobror hade 427 motorer (dvs 7 liter) och en del hahde för säkerhets skull en kompressor. Jag har svårt att tro att någon bil vägde mer än 1000 kg. Men även om man har dunderladdade bilar så verkar de flesta Cobrorna vara svåra att hantera. De med bur och slicks gick riktigt fort men övriga fick man köra om. Övriga bilar var ett antal Porschar, Evo10, Ultima GTR, Panoz, RS6, RS4 och så några Corvetter.






_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Återigen var jag placerad i Beginners. Jag hade nog hoppats på att få vara Intermediate med en extra körning. Men ok, jag fick en instruktör att lära av. Vi var tre som fick dela på honom, varav en hade en Cobra med bara en sittbrunn. Så vi fick köra efter varandra. Instruktören hade kört Daytona 24 timmars 8 gånger ett gäng andra stora tävlingar så han visste vad han pratade om. Han är 60 år och har fortfarande fem racebilar som han är aktiv med.

Första rundan var instruktören i Evon, Cobran efter och jag sist. Ååå så långsamt. Vi skulle lära turn in och apexpunkterna och fick däremellan vänta på att Cobran. När vi kom ur bilen så var instruktören och Evo-killen osams så det kom rök ur öronen. Vid det tillfället trodde jag det var Evo-killen som var anledningen.

Andra rundan åkte instruktören med mig. Tidigt så började han visa sitt missnöje med att jag hade fel linjer och missade punkter. Eftersom vi inte kört speciellt mycket och dessutom bara i läro-hastighet så hade jag fortfarande ingen bra förståelse för banan. Jag försökte få lite rytm i körningen och la på ett kol. Vissa partier gick snyggt men i ett parti så missade apex totalt i en "utsträckt chikan". Gubben blev rasande och menade att jag skulle både krascha min bil och köra ihjäl oss om jag fick fortsätta på detta viset. Han skulle minsann inte åka med mig fler gånger om jag inte lyssnade bättre.

Ni vet när man får ett släpp som är ett riktigt släpp, ett sådant som man definitivt inte menade men som gick bra ändå, trots allt? Det släppet som jag fick innan gubben tappade tålamodet var en pink i Missisippi i jämförelse. Jag tror om mig själv att vara en soft driver och om det släpper så är det väldigt små historier. Utav mina 20+ bandagar så har jag snurrat 3 gånger varav två på blött en och gång på torrt (sista när en instruktör försökte få mig att köra snabbare i ett parti).

In i depå igen. Nu var jag ganska modstulen. Instruktören var på mig i varenda kurva och jag körde sämre än jag gjort på länge. Men se nu hade jag lite tur. Evo killen ville inte tillbaka instruktören in i sin bil och gick istället och klagade hos ledningen. Även om han också var i Beginners så hade han kört ungefär som jag fast i Autocross sammanhang (vad är det förresten?). Han fick en kompis ifrån Advanced som ny instruktör och jag fick 100% av min. Hur skulle det gå? Jag intalade mig själv att jag skulle försöka dra så mycket nytta av det som jag kunde. Att det inte gick undan fick jag ta igen en annan gång.

Efter lunch körde instruktören min bil under familjevarven för att visa spåren som han ville att jag skulle köra. Och nu trillade poletten ner. När han kom ut ur kurvorna så låg bilen helt rätt i position och vinkel. Det är svårt att beskriva känslan men banan blev väldigt rak och styrinputen som han gjorde med ratten var ruskigt liten. Därtill så körde han bilen utan att den visade någon tendens att under- eller överstyra. Så när jag kämpar och kontinuerligt korrigerar bilen så glider han runt och softar. Inte bara att det går fortare, det känns som det sliter bara hälften så mycket på däck och bromsar.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Näst sista körningen. Nu kunde jag plocka några enkla poäng genom att faktiskt göra några sektioner rätt. Genast lyfte mungiporna på gubben. Jag fick tillstånd att höja tempot och gjorde så till kanske 95% av vad jag kunde. Lite småsläpp i utgångar av kurvor och andan i halsen på någon inbromsning. Men gubben nickade mest och förklarade senare att på alla de ställena så var det ok att komma nära gränserna eftersom det inte ledde till förlorad kontroll på bilen. Jag ökade tempot lite till och körde fullt. Men så snart jag gjorde det så tappade jag kvalitet och märkte direkt att jag överkörde. Mungiporna ner på gubben. Släppa av lite, träffa punkterna. Mungiporna sakta tillbaka. Efter avklarad körning så kom dagens ros. Jag fick förklarat för mig att jag är ingen racerförare än men att jag har fattat banan. Det är fortfarande för mycket jobbande med bilen och småkorrigeringar men han ser att jag har förstått vad han menade. Och så avslutade han med att påtala att vi hade kört ifrån alla som vi sett. Jag var ödmjukt stolt.

Sista körningen för dagen så fick jag order om "Show me what you got". Jag var inte helt övertygad om att jag skulle kunna göra mycket bättre ifrån mig utan bestämde mig för att försöka ligga närmre 95% än att köra fullt. Ungefär samma kommentarer som förra gången och kanske något bättre hyfs på spåret. Efter 25 minuter så avtog bromseffekten och pedalen blev svampig. Men det var ok. Jag var färdig.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Så vad sa nu gubben under alla varv? Jag ska försöka summera ner det eftersom det är en hel del klokheter. Det mesta borde vara självklarheter men det är ändå uppfräschande med en genomgång.

- "It is not about how fast you drive fast, it is how fast you drive slow." Det är lägsta hastigheterna på banan som är avgörande för hur fort det går runt ett varv.
- offra ALLTID hastighet för rätt spår. Så fort man gör tvärtom så överkör man. I bästa fall går det lika fort som att köra rätt, men oftast inte.
- Turn in och apex är alltid fixpunkter oavsett hur fort man kör i övrigt. Bromspunkterna beror på hur snabbt man kommer på rakan och kan variera. Så lär turn in och apex så ger sig de andra punkterna när man matar varv.
- "Mät" apex genom att se var du hamnar i utgången av en kurva. Nummer ett är att det ska vara rak linje när du är klar. Nummer två är att du ska vara i ytterkant på banan. Om du behöver styra i utgången så tog du apex för tidigt. Om du har "rakt sikte" innan ytterkant så var apex för sent eller kurvhastighet för långsamt.
- Öka inte gaspådrag innan du passerat apex. Detta var nog mitt största fel under dagen. Jag måste lära mig att vänta till efter apex och därefter ge järnet.
- Hitta snålaste körsättet avseende styrinput i allt annat än turn in. Om man gör det så förbrukar man minst sidokrafter och kan använda mer för acceleration.
- Man märker att det går snabbare runt banan när växlingspunkterna efter en kurva kommer tidigare och tidigare.
- Att köra med begränsat släpp är alltid långsammare än med 100% grepp. (Det här vet jag att det finns olika synpunkter på. Jag är nog själv benägen att hålla med honom.) Så fort man känner att man kör så att man får understyrning eller överstyrning så överkör man. Ett litet kast ur en kurva tappar man knappast någon tid på men det är en signal om att man laddar mer än vad som egentligen är optimalt.

om jag jämför mina upplevelser med Palm Beach International Raceway i samma bil så inser jag nu att jag överkörde alldeles hemskt, hängande på understyrning genom all tre 180 graderskurvorna. Jag skulle försökt hitta bättre spår och vara senare på gasen. Nu lyckades jag köra runt Sebring utan minsta problem med understyrning vilket var en fröjd. Jag inser också att min trail braking inte är så effektiv som jag trodde att den skulle vara. Jag bromsar för mesigt. Instruktören menar att innan jag bromsar fullt så ska jag låta bli att bromsa in i kurvorna. Alltså, trail braking är en finputsdetalj när allt annat sitter.

Nästa körning blir på Daytona Raceway i början på december. Jag kanske måste komma till skott på beställningen av däck och bromsar som CobraErik så tålmodigt kommunicerat med mig om (kan absolut rekommendera hans shop för både inköp i USA såväl som till Sverige). Eftersom mina bromsar överhettade så gick de inte fritt de första milen iväg från banan utan lät som en ett krossat hjullager. Efter att ha kommit hem så rullar bromsarna fritt igen men låter som en SJ vagn från 70 talet när jag bromsar. Men det brukar självläka med lite landsvägskörning. Fast tuffare belägg och skivor hade ju inte varit fel. Och med R-däck så kommer det att gå fortare..

Jag har två videos som inte blev speciellt lyckade på grund av vibrerande kamerafäste och ganska lite trafik runt om mig. Om jag lägger upp det så kommer det några länkar. Och bilder på eventet kommer jag att knycka från HookedonDrivings webbsida när de postas om en vecka eller så.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16664



PeOR skrev:
Mats - tack för tipset. Även om det inte var exakt som du föreslog - så här funkar det också med den kameran jag har. Nu är jag preppad inför Sebring på fredag.

Peo.


Sry, missade följdfrågan...
Du kan köpa extra fästen och leder i de flesta fotoaffärer eller så kan du söka på typ Manfrotto på evilBay

Vibrationer brukar man få med såna där fösten då de är ganska mjuka -> kameran kan röra sig mycket. Jag har samma problem när jag använder min Super Clamp men det brukar oftast gå att lösa genom att ta ett spännband och spänna upp fästet i nån riktning, bara för att ta upp "vändglappet" så att säga. I nödfall kanske du får ta en sugkopp till för att få en punkt att spänna mot.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Här kommer en film också men den har begränsat underhållningsvärde. Dels så skakar det och dels så håller jag igen bortsett från de sista minuterna.

http://www.youtube.com/watch?v=TgmxUlpQ7GU

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1287



Inte så många som skriver men kul läsning, lite avis blev man dock.
Hade varit kul å se mer bilder på cobrorna...

/Lars

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1727



Läckert Peo,
Passa på att njuta av vädret och bilåkningen.. här hemma är det grått, trist o kallt med lite snöblandat regn som uppiggande omväxling, ja du vet... svensk höst/vinter.

Tack för trevligt reportage,



// Johan
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
När jag kom hem från Sebring lät det inget vidare om bromsarna. Det märktes att beläggen höll på att ta slut på banan. Men hemfärden på 25 mil tog knäcken på beläggen eftersom de låg emot mest hela vägen. Aj, aj. Jag skulle haft bättre koll. Framskivorna gick inte att rädda. Jag har gjort det en gång tidigare. Orutinerat.

Nåväl, på med nya skivor fram av typ DBA 4000
http://www.tirerack.com/brakes/brakes.jsp?make=DBA&model=4000+Seri . . . . - $350 för båda sidorna



Är det någon som har erfarenhet av de temperaturstripes som finns på skivorna? Det ska bli spännande att se om man kan dra någon slutsats av dessa.

Bakskivorna var ok och fick sig en omsvarvning. Sedan nya klossar runt om av typ Hawk Plus - $230 runt om
http://www.tirerack.com/brakes/brakes.jsp?make=Hawk&model=HP+Plus+ . . . .

Det tillsammans med en oljeservice gick på $850 inklusive allt. Inte så pjåkigt. Nu slipper jag gå och titta på sprickor i framskivorna. Bak blir det inte så varmt så där går det bra trots att det är borrat.

Sedan blev ju filmen ifrån Sebring inget vidare. Kameran skakade alldeles för mycket samt knackade mot rutan i sina stunder. Jag gick och grunnade på vad jag skulle göra och har bevakat GOPro's HD kamera. Den har gått att beställa men jag hittade ingen som hade varor att leverera. Så snart jag hittade det första som kunde leverera på Ebay som klippte jag till. $300 inklusive ett burfäste. (CobraErik - vem känner du för att få tag på din för mer än en månad sedan?) Så nu har jag en sådan här:



Jag gjorde några testskott i helgen men det är inte värdigt att visas på Rejsa. Ska se om jag kan dokumentera lite mer senare. Jag hade hoppats på att kunna sätta den på ett sådant sätt att jag skulle kunna filma Heads-Up-Displayen som är i Corvetten. Kanske det skulle gå att göra något fäste som inte förstör instrumentpanelen men jag har gett upp försöken. Anledningen var att när jag provfilmade så blev grafiken alldeles för liten. Så det blir att redigera på TrackVision-mätare igen. Men bildkvaliteten är häpnadsväckande om man kör filmen oredigerat på stortv. Wow.

Den 6 december blir det Daytona under endast två timmar. Då ska vi se om vi inte kan få lite bättre film.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Förresten, var inte det här rätt fräckt? Jag har olovandes lånat bilden ifrån Corvette forum. Bilden skulle visa hur det var snabbast att byta motor i en Corvette. Tydligen har både C5 och C6 denna konstruktion. Det är ju bara att komplettera med en plywoodplatta och en ratt så är har man århundradets lådbil.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1727



PeOR skrev:
Sedan nya klossar runt om av typ Hawk Plus - $230 runt om...............................................................................

Peo.


Kör oxå med Hawk Plus, bra grejor, skriker lite mycket ibland i vanlig trafik men riktigt bra bett för att vara street/track nivå..

// Johan
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Daytona International Speedway

Jag har funderat flera gånger på att åka upp till Daytona för att köra en NASCAR med http://www.daytona500experience.com/plan_your_visit/daytona_driving_ex . . . .

Bild från ett NASCAR event


Nu kom möjligheten att köra med Hooked on Driving på Daytona. Med inbjudan fanns det en hel del signaler mellan raderna. Man fick inte anmäla sig till detta event om man inte specifikt åkt med HOD sedan tidigare. Säkerheten skulle var extra hög. Även om jag inte kunde sätta fingrarna på det så omtalades denna bana med respekt och inte slentrianmässigt så som t.ex. Sebring.

Det var ett tredagars event där fredagen och lördagen var mestadels regnig. Jag hade turen att ha bokat söndagen då banan var helt torr och luftemperaturen mellan 12 och 20 grader. Totalt körde 133 ekipage över alla dagar och kanske 60-70 på söndagen. Vi var indelade i fyra grupper, två instruktörsgrupper och två studentgrupper. Jag tillhörde stundetgruppen som körde solo, dvs inte hade med instruktör i bilen.



Det var högre säkerhet än vanligt. Bilarna fick genomgå teknisk genmomgång med protokoll. Min hjälm (Peltor) hade givetvis inte rätt stämplar och var inte godkänd vilket innebar att ag fick ge mig ut på lånar-runda. Varje gång innan vi körde ut på banan granskades däcken.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
PeoR
Florida
Här sen Sep 2003
Inlägg: 865


Trådstartare
Bilarna som fanns på plats var 3 GT-R, Audi R8, Corvetter, Cobror, Mini Cooper, GT3RS, GT2, Porsche Turbo, Evo X, Cadillac CTS-V, M5, M3 och Miata bland annat. I snabbaste instruktörsgruppen körde även någon form av Indy bil samt någon form av historisk LeMans bil.



Banan då? Jo, den är mäktig. Vi körde 24 timmars sträckningen. Man förklarade att de bankade kurvorna sliter hårt på höger fram och att det var flera som drabbats av däcksexplosioner. Anledningen är att bilen blir väsentligt mycket tyngre i de bankade kurvorna. Därför rekommenderade man 0.2 bar mer luft än vanligt. Vid informationen sades att det är 38 graders lutning, vilket jag felaktigt skrivit i filmen som kommer hamna på Youtube inom kort. Rätt värde är 33 graders lutning.



Ut på första varvet då. Vi var tre stycken som fick följa en Porsche Carrera runt. Hästsko-delen av banan är ganska mycket som vilken bana som helst. Men när man går ut ur kurva 6 och in i kurva 7 så kommer bankningen. Och vilken lutning! På Nascar ser det ut som det är ordentligt brett och man gladeligen kan köra 3 bilar i bredd. Men när man sitter i bilen känns asfalten i horisontalläge väldigt nära och muren på andra sidan väldigt hotfull. En annan märklig känsla är faktumet att kurvor som man ser genom rutan vanligtvis går ut i höger eller vänster A stolpe men på denna banan går upp i taket. Ungefär som att köra bil i ett ekorrhjul. Om jag ville se utgången på kurvan var jag tvungen att böja mig ner ungefär som när man ska kika på ett nära trafikljus som sitter högt på en stolpe.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
3 besök senaste veckan (104187 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >