Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,5 Milano-87
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11152 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
Min första Alfa.
Har varit svag för 75:an sedan yngre tonår men det har aldrig blivit av. Detta exemplar fick jag se av en slump.
Fick sålt en hög med överblivet regelvirke från garaget och lovade att leverera denna till köpare.
Väl framme och avlastad fick jag ögonen på denna fantastiska skapelse och var naturligtvis tvungen att fråga vad den kostade...
-Tja den startar inte så den är inte dyr...byte mot brädhögen kanske?
Så blev det och nu finns den hemma. Lyckans ost...

Planen är för en gångs skull inte att göra en ren racebil utan denna ska gå att använda som vanlig bil.
Första stegen är att få i gång den och byta skärmkanterna bak. Övriga mods kommer tvåa i nuläget.

Förutom bakskärmar verkar den klarat sig hyggligt vad gäller rosten. Vad jag sett än så länge vill säga.
Bilen har varit avställd sedan 1999 men måste ha stått inomhus större delen. Handbromsen tar lite, bromsarna sitter inte helt fast osv. Känns som det finns hopp trots allt...


_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
Jodå det kan ske.
Behöver hjälp med startproblemen. Motorn går i gång men stannar nästan direkt man släppt startläget på nyckeln. Allt annat som ska gå på tändning är också ur funktion, fläkt, elhissar, speglar, mätare mm är ur funktion mao.
Bränslepumpen har bara ström så länge man kör på starten.
Tändnigslåset verkar fungera, jag har 12V på utgående tändningsström i kontakten vid låset.

Har någon idéer? Har i nuläget inte ens ett elschema.
(Bilen fungerade när den ställdes av 1999).
Mycket tacksam för hjälp.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Aaaaah, the joy of Alfa ownership... Grattis!

Det sitter en radda reläer bakom handskfacket, kolla dom. Dom brukar få stryk när man smäller igen handskfacket.
Kan vara så att det sitter en "inertia switch" på den modellen, en krockbrytare alltså, dålig koll på var den sitter men det är en liten låda med en knapp på som man kan nollställa.

För "bruksiga" problem av detta slaget kan jag rekommendera alfapower.nu thumbs up

Gelleråsen 15:e maj, bra introduktion till ditt Alfaägandeskap.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



thumbs up

//
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
MaZ skrev:
Aaaaah, the joy of Alfa ownership... Grattis!

Det sitter en radda reläer bakom handskfacket, kolla dom. Dom brukar få stryk när man smäller igen handskfacket.
Kan vara så att det sitter en "inertia switch" på den modellen, en krockbrytare alltså, dålig koll på var den sitter men det är en liten låda med en knapp på som man kan nollställa.

För "bruksiga" problem av detta slaget kan jag rekommendera alfapower.nu thumbs up

Gelleråsen 22:e maj, bra introduktion till ditt Alfaägandeskap.


Tack!
Felet hittades nyss med hjälp av den vanliga instruktionsboken. Va ett relä i säkringsdosan som all tändningsström gick igenom. Byglade detta för att testa.

Bilen startade men bluddrade och missade, jag gjorde allt fullkomligt professionellt och höll gasen i bott och den började varva mer och mer och till slut lossnade den!!! thumbs up
Motorn gick helt utan missljud, la i ettan och kopplingen fungerade också.
Nu tänder den bara igen men jag tror soppan är slut. Ska köpa mer och testa.

Mätarna, torkarna, värme i stolarna fungerar nu. Ej elhiss/speglar och kupéfläkt. Det började ryka bakom instrumentbrädan och jag misstänker att fläktmotorn sitter fast. När jag slog av fläktreglaget slutade det ryka.

Blir att regga ett konto på alfapower, det lär behövas!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
Sunk skrev:
thumbs up

//


Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta?
Kanske får bli en S50B32 i fronten för att säkerställa funktionen...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Markus97 skrev:
Sunk skrev:
thumbs up

//


Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta?
Kanske får bli en S50B32 i fronten för att säkerställa funktionen...


Inte så mycket att tolka, gick från förvåning av bilval till gläde för din skull på en halv microsekund bara..
Ska bli spännande och kul att följa då jag sett hur duktig du är på att bygga bilar! Vad är det värmländska rekordet på Ringen för en Alfa 75:a?

//
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Jag har samma användarnamn på alfapower, kolla min länk i signaturen där för 116-bilarna.

Fast jag kan ju fiska fram den åt dig också
http://www.users.on.net/~craigf/

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Sunk skrev:
Markus97 skrev:
Sunk skrev:
thumbs up

//


Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta?
Kanske får bli en S50B32 i fronten för att säkerställa funktionen...


Inte så mycket att tolka, gick från förvåning av bilval till gläde för din skull på en halv microsekund bara..
Ska bli spännande och kul att följa då jag sett hur duktig du är på att bygga bilar! Vad är det värmländska rekordet på Ringen för en Alfa 75:a?

//


Värmländska Ringen? Är det Säffle till Ekenäs det eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
jol skrev:
Jag har samma användarnamn på alfapower, kolla min länk i signaturen där för 116-bilarna.

Fast jag kan ju fiska fram den åt dig också
http://www.users.on.net/~craigf/


Många tack för denna!

Felet kvarstår. Nu startar bilen direkt, går på alla i ca en sekund sedan stannar den. Ibland tvärt och ibland hostar den lite. Startar man igen=exakt samma sak.
Jag ska skriva ut elscheman i morgon och förhoppningsvis leta vidare. Om ingen har fler rakt på sak förslag. Ska kolla krockswitchen nu tänkte jag.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Bränslepumpsrelät, kolla uppe på torpedens högra sida, ev bakom en ljuddämpningsmatta. Klassiskt problem.
Kan även vara bakom handskfacket då.

Prova att lossa och återmontera allt som ser ut att ha nån ellektrisk funktion, dvs ta loss reler från socklar - montera tillbaka, dela kontakter - sätt ihop... Ser det ärgigt ut, fram med stålborste eller dylikt. Är likadant på alla bilar som stått länge.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
MaZ skrev:

Värmländska Ringen? Är det Säffle till Ekenäs det eller?


På den vägen slipades skinnställets knäpuckar runt -01-02...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Upptäckte den vägen när vi hade glömt båt-köket i Göteborg inför ett Vener Race för ett antal år sen, då fick man ju ligga i för att hinna med i starten...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053


Trådstartare
Sammanfattning:
Fick bilen att gå perfekt i säkert en minut eller två på alla varvtal. Detta efter att ja byglat ett relä i säkringsboxen.
Nu startar den direkt för att dö efter 1-2 sek. Har provat att tvångsköra bränslepumpen men det blir samma resultat.
Har letat efter krockswitchen utan resultat, enligt tidigare länk ska den sitta i skuffen bakom höger hjulhus.
Kan den sitta på annat ställe? (om den nu är en trolig felkälla)

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Markus97 skrev:
jol skrev:
Jag har samma användarnamn på alfapower, kolla min länk i signaturen där för 116-bilarna.

Fast jag kan ju fiska fram den åt dig också
http://www.users.on.net/~craigf/


Många tack för denna!

Felet kvarstår. Nu startar bilen direkt, går på alla i ca en sekund sedan stannar den. Ibland tvärt och ibland hostar den lite. Startar man igen=exakt samma sak.
Jag ska skriva ut elscheman i morgon och förhoppningsvis leta vidare. Om ingen har fler rakt på sak förslag. Ska kolla krockswitchen nu tänkte jag.

Med de här felsymptomen hade jag sagt att spridarjorden var av (2.5 america). Kan du få stiften blöta när du försöker starta, med kallstartsspridaren bortkopplad också?
Se bilden här, de svarta kablarna ska sitta fast på ventilkåpan
http://www.alfapower.nu/gallery/album1009/DSC00295

massor med text om hur det funkar
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm

Vilket relä har du byglat?

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
The Snowman
Hillerstorp/Gnosjö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Åhh, en 75 2,5 hade jag med för några år sedan. Underbar bil som strulade kopiöst, precis som det ska vara!

Lycka till!

_________________
Daniel Backstig

Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Låter skumt som sagt, den verkar bara gå på kallstartsspridaren. Gör som Jol föreslår och kolla ur den, startar den inte då så vet du ju att det är i de vanliga spridarna felet ligger. Det händer ju att dom fastnar i stängt läge...

Har du fulladdat batteri? Fräscht batteri?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ivarinsulander
Enköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 7



Kolla gummibälgarna mellan luftfilter och plenum och framförallt insugsgummina under plenumet.
Har varit med om att plenumet vid baktändning har hoppat loss och samma fenomen som du beskriver uppstår.

_________________
Olle Insulander
Alfa 75, Alfetta 76, Satellite 65
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



MaZ skrev:
Aaaaah, the joy of Alfa ownership... Grattis!

Det sitter en radda reläer bakom handskfacket, kolla dom. Dom brukar få stryk när man smäller igen handskfacket.
Kan vara så att det sitter en "inertia switch" på den modellen, en krockbrytare alltså, dålig koll på var den sitter men det är en liten låda med en knapp på som man kan nollställa.

För "bruksiga" problem av detta slaget kan jag rekommendera alfapower.nu thumbs up

Gelleråsen 22:e maj, bra introduktion till ditt Alfaägandeskap.

Insämmer i gratulationen, en Alfa med V6a är väldigt trevligt!

om det är Alfaklubbens banmöte som MaZ ville tipsa om så är det dock den 15 maj som gäller. http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=object&object_auid=19113

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Kul med fler Alfor på Rejsa!

Hmm, saknar ljudet från min 75 America som står och dammar i garaget. Nästan så man får lust att slutföra det projektet bara för att få lyssna på V6'an igen...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



matfo skrev:
MaZ skrev:
Aaaaah, the joy of Alfa ownership... Grattis!

Det sitter en radda reläer bakom handskfacket, kolla dom. Dom brukar få stryk när man smäller igen handskfacket.
Kan vara så att det sitter en "inertia switch" på den modellen, en krockbrytare alltså, dålig koll på var den sitter men det är en liten låda med en knapp på som man kan nollställa.

För "bruksiga" problem av detta slaget kan jag rekommendera alfapower.nu thumbs up

Gelleråsen 22:e maj, bra introduktion till ditt Alfaägandeskap.

Insämmer i gratulationen, en Alfa med V6a är väldigt trevligt!

om det är Alfaklubbens banmöte som MaZ ville tipsa om så är det dock den 15 maj som gäller. http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=object&object_auid=19113


Kom på det sent igår, bra att du rättar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,5 Milano-87
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande