Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Tipsa om bästa vägen genom Tyskland idagsläget
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (157387 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Åker på torsdag.

A1, A7, 352, A2, A1
eller ska man vara modig och chansa på A1? Vi kommer ju köra där mitt på dagen en vardag..

_________________
Daniel Steiner
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Daniel Steiner skrev:
Åker på torsdag.

A1, A7, 352, A2, A1
eller ska man vara modig och chansa på A1? Vi kommer ju köra där mitt på dagen en vardag..


Provade båda varianterna för två veckor sedan och min bedömning är att det kvittar.
Just nu spelar det mest roll vilken tid på dygnet man kör. Framförallt så att man inte passerar Hamburg, Hannover eller Köln i resp. rusningstid. I alla andra lägen hade jag valt bort A1, främst pga 120-begränsning 06-20 på stora delar. Åker man dagtid nu i semestertider går det ändå inte att stå på.
När jag åkte var det ganska sparsmakat med vägarbeten på båda sträckningarna.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Något nytt runt färdvägen?
Kör ni A1 eller rakt ner via A7/Hannover?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

mcburn4ever skrev:
Något nytt runt färdvägen?
Kör ni A1 eller rakt ner via A7/Hannover?


Vi åkte A1, rakt spår hela vägen, 2 stau a max 5 minuter styck (vi åkte till Spa först men det skiljer ju bara på sista lilla biten ).

_________________
Daniel Steiner
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Daniel Steiner skrev:
Vi åkte A1, rakt spår hela vägen, 2 stau a max 5 minuter styck (vi åkte till Spa först men det skiljer ju bara på sista lilla biten ).

Vi skall också först till SPA..
Just nu verkar det nästan hugget som stucket vilken väg man väljer.
Är det mindre frifartsträckor på nya A1, än på A7-hållet?
Har inget behov av att köra som en idiot, men marcha runt 160 är ju bättre än 120..om det nu råkar var fritt dvs..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

mcburn4ever skrev:
Daniel Steiner skrev:
Vi åkte A1, rakt spår hela vägen, 2 stau a max 5 minuter styck (vi åkte till Spa först men det skiljer ju bara på sista lilla biten ).

Vi skall också först till SPA..
Just nu verkar det nästan hugget som stucket vilken väg man väljer.
Är det mindre frifartsträckor på nya A1, än på A7-hållet?
Har inget behov av att köra som en idiot, men marcha runt 160 är ju bättre än 120..om det nu råkar var fritt dvs..


Vet faktiskt inte riktigt, tyckte det var rätt så gott om fri fart men ett svagt minne säger att det nog var mer på andra hållet. Var nog aldrig under 150

_________________
Daniel Steiner
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vad är senaste nytt? Är det några större arbeten just nu?
Brukar oftast ta A1 (funkade väldigt bra förra året).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kan väl ta och svara mig själv om hur det ligger till.

Körde 1:an både ner och upp. Var 5-6 vägarbeten men de var begränsade och stannade inte upp trafiken allt för mycket. På ett ställe var det enfiligt men det fungerade ok ändå.
Dock får man ha med i beräkningen att vi körde tvärt om mot vad de flesta verkade göra. Många var helt klart på väg norrut inför helgen (när vi körde söderut) och på söndagen när vi körde hem var det mycket trafik söderut. Så i andra riktningen var det tät trafik med en del stopp. Fast enligt vad vi hörde på radion så var det sämre på A7-alternativet med betydligt mer stau i båda riktningarna.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Är det A1 som gäller?

Ska åka ner i mitten av första veckan i september. Tänker åka över natten och räknar med att vara vid färjan i Rödby vid midnatt ungefär. Om jag tänker rätt så kan det innebära att vi sen riskerar att hamna i morgontrafiken runt Köln/Bonn? Dumt?

Bör man boka färjebiljett i förväg eller är det ungefär samma pris att köpa vid färjan?

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Varför inte prova Finnlines som vi andra Michael? Det blir mindre köra och billigare

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Johan Sjöström skrev:
Varför inte prova Finnlines som vi andra Michael? Det blir mindre köra och billigare


Tid. Jag kan inte sluta så tidigt att vi hinner ner till avgången i tid, annars hade Finnlines varit ett rätt givet alternativ.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Maxx skrev:
Johan Sjöström skrev:
Varför inte prova Finnlines som vi andra Michael? Det blir mindre köra och billigare


Tid. Jag kan inte sluta så tidigt att vi hinner ner till avgången i tid, annars hade Finnlines varit ett rätt givet alternativ.


Men det går väl avgångar med jämna mellanrum eller hamnar ni i otakt? Bara att slippa resan genom danmark skall bli SÅÅÅÅÅ skönt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Johan Sjöström skrev:
Maxx skrev:
Johan Sjöström skrev:
Varför inte prova Finnlines som vi andra Michael? Det blir mindre köra och billigare


Tid. Jag kan inte sluta så tidigt att vi hinner ner till avgången i tid, annars hade Finnlines varit ett rätt givet alternativ.


Men det går väl avgångar med jämna mellanrum eller hamnar ni i otakt? Bara att slippa resan genom danmark skall bli SÅÅÅÅÅ skönt.


Lite mycket chattande i tråden kanske men det är sista avgången vi inte hinner till. Danmark märker man knappt när man redan kört 70 mil ...

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Maxx skrev:
Är det A1 som gäller?

Ska åka ner i mitten av första veckan i september. Tänker åka över natten och räknar med att vara vid färjan i Rödby vid midnatt ungefär. Om jag tänker rätt så kan det innebära att vi sen riskerar att hamna i morgontrafiken runt Köln/Bonn? Dumt?

Bör man boka färjebiljett i förväg eller är det ungefär samma pris att köpa vid färjan?


Om du åker natten genom tyskland så åk A1-A7-352-A2-A1. Mycket mer frifart och mer trefiligt.
Boka inte biljett till Rödby-Puttgarden. Köerna runt Köln är inte jättedryga.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



David E skrev:
Maxx skrev:
Är det A1 som gäller?

Ska åka ner i mitten av första veckan i september. Tänker åka över natten och räknar med att vara vid färjan i Rödby vid midnatt ungefär. Om jag tänker rätt så kan det innebära att vi sen riskerar att hamna i morgontrafiken runt Köln/Bonn? Dumt?

Bör man boka färjebiljett i förväg eller är det ungefär samma pris att köpa vid färjan?


Om du åker natten genom tyskland så åk A1-A7-352-A2-A1. Mycket mer frifart och mer trefiligt.
Boka inte biljett till Rödby-Puttgarden. Köerna runt Köln är inte jättedryga.


Tack för tipsen David!

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Tackar också för tipset om vägval nattetid, skall provas. Vi kör ner natten mellan 3-4Okt och stannar över helgen och avnjuter Green Hell spektaklet vid sidan av banan med en Bit i näven!

_________________
Martin Nymberg
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Körde A1 igår på dagen och det flöt på perfekt, inte ett stopp👍.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Jag ska följa med en kompis och hämta en bil i Fulda i slutet på nästa vecka. Eventuellt åker vi hem via Berlin och därifrån sedan Sassnitz-Trelleborg... är det ett vettigt val eller är det smartare att ta Rosktock-Gedser?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



En liten update. Körde A1 hele vägen. Inte ett stopp på hele vägen. Kom midt i morgonrushet vid Köln, men det var inte så farligt!

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Värd att tipsa om igen om man tex. inte har TMC.

https://stau.info/

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Kör Stockholm - Lübeck 8/7 för övernattning och sen ner till Nürburg 9/7, vill helst hinna med några varv på kvällen. Ett problem är Hamburg som jag kommer få åka igenom mitt under morgonrusningen. Lönar det sig att köra några av de mindre vägarna runt?

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Nürburgring
Tipsa om bästa vägen genom Tyskland idagsläget
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (157387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande