Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Tipsa om bästa vägen genom Tyskland idagsläget
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (157387 totalt)
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Någon som kan ge aktuell status? Är det Hannover/Dortund som gäller?

Vi kommer köra ned fredag 28 september, startar 05.00 från Skåne och det blir nog vägen över Stora Bält etc. Men frågan och om A1 är färdig/bra nog eller om det blir stau hela vägen där?

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Ingen?

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Ulrik NA skrev:
Ingen?


Ingenting har ju förändrats de senaste två åren...
Och lär inte heller så göra innan "nya" A1 står klar 2014.

Alltså fortfarande A1, A7, 352, A2, A1, 258.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Fortfarande en hel del vägarbeten längs A1, dvs Hamburg, Bremen, Köln, men...

Jag körde den vägen nu senast både ner och hem i slutet av aug och tyckte att den blivit tillräckligt bra för attt väljas.

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Tack för update David och Bernt!

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



Platon skrev:
Fortfarande en hel del vägarbeten längs A1, dvs Hamburg, Bremen, Köln, men...

Jag körde den vägen nu senast både ner och hem i slutet av aug och tyckte att den blivit tillräckligt bra för attt väljas.


Håller med om ovanstående! Körde ner i fredags 28 sep och valde vägen om Hamburg/Hannover/Köln och den var INTE bra! Uppskattar vi sinkades 2 kanske 3 timmar av vägarbeten räknat från strax innan Hamburg!

Valde därför att köra hem via A1:an hela vägen och den var betydligt bättre, sinkades max en haltimme totalt räknat från Ringen fram till Puttgarden!

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Ulrik NA skrev:
Platon skrev:
Fortfarande en hel del vägarbeten längs A1, dvs Hamburg, Bremen, Köln, men...

Jag körde den vägen nu senast både ner och hem i slutet av aug och tyckte att den blivit tillräckligt bra för attt väljas.


Håller med om ovanstående! Körde ner i fredags 28 sep och valde vägen om Hamburg/Hannover/Köln och den var INTE bra! Uppskattar vi sinkades 2 kanske 3 timmar av vägarbeten räknat från strax innan Hamburg!

Valde därför att köra hem via A1:an hela vägen och den var betydligt bättre, sinkades max en haltimme totalt räknat från Ringen fram till Puttgarden!


Fast det beror helt och hållet på vilken tid man kör var det är kö eller ej.
Enorm skillnad att tex. köra en söndag då det inte finns LKW mot en vardag dagtid.
Två veckor sedan senaste resan och då var förhållandet det omvända dvs. två timmar extra A1-hållet.
Köerna runt Hamburg fastnar man dessutom i oavsett om man väljer A1 hela vägen eller A7-A2.

För att göra ett empiriskt försök får vi helt enkelt utmana någon att ta A1 helavägen ner medans vi kör A7-A2 nästa resa och så får vi se vem som kommer först fram utan att tumma på lagarna.
Min uppfattning är tills dess fortfarande att A1 bör undvikas tills utbyggnaden är klar 2014.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Ulrik NA
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 30



David E skrev:
Ulrik NA skrev:
Platon skrev:
Fortfarande en hel del vägarbeten längs A1, dvs Hamburg, Bremen, Köln, men...

Jag körde den vägen nu senast både ner och hem i slutet av aug och tyckte att den blivit tillräckligt bra för attt väljas.


Håller med om ovanstående! Körde ner i fredags 28 sep och valde vägen om Hamburg/Hannover/Köln och den var INTE bra! Uppskattar vi sinkades 2 kanske 3 timmar av vägarbeten räknat från strax innan Hamburg!

Valde därför att köra hem via A1:an hela vägen och den var betydligt bättre, sinkades max en haltimme totalt räknat från Ringen fram till Puttgarden!


Fast det beror helt och hållet på vilken tid man kör var det är kö eller ej.
Enorm skillnad att tex. köra en söndag då det inte finns LKW mot en vardag dagtid.
Två veckor sedan senaste resan och då var förhållandet det omvända dvs. två timmar extra A1-hållet.
Köerna runt Hamburg fastnar man dessutom i oavsett om man väljer mA1 hela vägen eller A7-A2.

För att göra ett empiriskt försök får vi helt enkelt utmana någon att ta A1 helavägen ner medans vi kör A7-A2 nästa resa och så får vi se vem som kommer först fram utan att tumma på lagarna.
Min uppfattning är tills dess fortfarande att A1 bör undvikas tills utbyggnaden är klar 2014.


Givetvis spelar tid och dag roll, men räknat i totalt antal mil med vägarbete var A1 betydligt färre så även med samma trafikbelastning borde det rimligen vara snabbare.

_________________
Ulrik Nilsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Körde A1 hela vägen i söndags (17-22) till Lübeck och resten månd morgon. Funkade fint. Men jag hade inte valt det om det vore vardag

_________________
Stefan Larsson
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Rapport efter senaste turen förra veckan.

Antal vägarbete längre än 50m på A7: 1
Antal vägarbete längre än 50m på A2: 0
4-5 på A1 innan Hamburg men den biten kommer man ju inte undran vilket håll man än kör.
Och så har de återigen lyckats med vägarbete på A1 vid Remscheid. Varit vägarbete där sedan 2004 nu.
Tunnelbygget på A1 vid Köln är kvar men börjat ta form.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Är det någon som kan uppdatera (kö) läget på A1 ner till köln för en bil med släp? (max 100km/h)
Åker ner på Lördag 18maj, Hemmåt 20maj

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Vi körde hem via Köln i början av april en Måndag, lämnade Nürburg runt 07.00. Kommer inte göra det igen.. Satt fast i köer i nästan 2h runt Köln. Kommer fortsättningsvis försöka köra på kvällar/nätter

_________________
Martin Nymberg
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Vart raderar man inlägg!?

_________________
Martin Nymberg
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Twinsturbo skrev:
Vart raderar man inlägg!?

Hahaha, var det inte rätt väg du tänkte eller??

Vi lämnar väll NS runt 15 på måndag för att bara ta oss till Hamburg för nattvila å en fin bit mat på Cafe Hirsch.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Vägen ska vara rätt men lyckades posta två ggr . Planerar lite smått en resa själv 14-18juli och funderar på när man skall bege sig neråt, tror det lutar åt att köra över natten ner så man är framme på morgonen. Man har ju lyckats födas på "rätt" ställe i detta land så man ju en dagstur och slipper övernatta!

_________________
Martin Nymberg
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Jovani skrev:
Är det någon som kan uppdatera (kö) läget på A1 ner till köln för en bil med släp? (max 100km/h)
Åker ner på Lördag 18maj, Hemmåt 20maj


Jag kör inte A1 hela vägen, men vi åkte A7-352-A2-A1 för två tre veckor sedan och det flöt på bra utan stopp.
Väldigt få vägarbeten. Säsongen är väl inte igång ännu för det. A1 hela vägen kommer jag att prova 2014 igen när den är klar. Total restid ner 9h Hbg-Nür.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



David E skrev:
Jovani skrev:
Är det någon som kan uppdatera (kö) läget på A1 ner till köln för en bil med släp? (max 100km/h)
Åker ner på Lördag 18maj, Hemmåt 20maj


Jag kör inte A1 hela vägen, men vi åkte A7-352-A2-A1 för två tre veckor sedan och det flöt på bra utan stopp.
Väldigt få vägarbeten. Säsongen är väl inte igång ännu för det. A1 hela vägen kommer jag att prova 2014 igen när den är klar. Total restid ner 9h Hbg-Nür.


+1 åker alltid det hållet och kommer göra det nästa vecka igen thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



David E skrev:
Jovani skrev:
Är det någon som kan uppdatera (kö) läget på A1 ner till köln för en bil med släp? (max 100km/h)
Åker ner på Lördag 18maj, Hemmåt 20maj


Jag kör inte A1 hela vägen, men vi åkte A7-352-A2-A1 för två tre veckor sedan och det flöt på bra utan stopp.
Väldigt få vägarbeten. Säsongen är väl inte igång ännu för det. A1 hela vägen kommer jag att prova 2014 igen när den är klar. Total restid ner 9h Hbg-Nür.


+1 åker alltid det hållet och kommer göra det nästa vecka igen thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Jag har åkt A1 vid årets 2 resor och det har fungerat hur bra som helst. Kan bero på att jag kört på dagar då det inte är någon lastbilstrafik.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Vi kom hem idag och kan bara rekomendera att ta A1 ner & upp.
Det är väll 2-3st arbeten mellan Bonn & Hamburg, flyter på hur bra som helst (iaf under helger) KANSKE ett nytt på G vid utkanten av Hamburg, eller om det var mitträcke jobb..?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Testade A1 för första gången på 4 år för en månad sedan och det var bara 2 vägarbeten.
Sist jag åkte räknade jag till 32...

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Nürburgring
Tipsa om bästa vägen genom Tyskland idagsläget
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11 besök senaste veckan (157387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande