| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Helbilsgodkänd? T12D
|
3273 besök totalt |
|
Helbilsgodkänd? T12D
Hej! Det verkar vara väldigt svårt att få information om bilen är helbilsgodkänd eller inte då reglar och beteckningar har ändrats en del. I registreringsbeviset : T12D FORDONET GODKÄNT MED STÖD AV EEG-TYPGODKÄNNANDE FÖR FORDON på transportstyrelsens sida : Typgodkännandenummer: e1*93/81*0032*00 Enligt mycket jag har läst, så skall en helbilsgodkännande ge T14A, men sen verkar den inte finnas kvar längre enligt : http://www.transportstyrelsen.se/Glo Finns de nån klock människa som vet mer än vad jag vet?
_________________ Steve Jenkins LMS Racingsektion Subaru Impreza USDM WRX++ JDM Mini 1975 E36 BMW Coupé- SÅLD Subaru Impreza Spec C - SÅLD Subaru Impreza STi 555 - SÅLD |
||
|
Jag ringde SBP idag och den killen jag pratade med sa att om det helt saknas anteckning efter "Typgodkännandenummer:" så är den inte helbilsgodkänd. Om det däremot står ett nummer därefter så är den det och det numret skall börja med ett gement e Då är bilen "helfordonsgodkänd"
Vissa tyska tillverkare började med detta med helfordonsgodkännande -94 medan vi i Sverige hakade på först -98. Mao kan en svensksåld -97 klara sig ifrån helfordonsgodkännande men en importad -94 kan vara det. Testa att slå på HRE 010 som exempel, svensksåld och saknar därmed helfordonsgodkännande medan MMZ 793 är importad och har ett nummer efter "Typgodkännandenummer" som börjar på e om detta sätt att sedan screena ut bilar är helt säkert vete sjutton?
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Re:
Tack för svaret
Jag antar det betyder då att bilen som jag skall köpa är helbilsgodkänd *suck*. Jag blir inte klok på detta, regler och beteckningar som ändras hela tiden och är så krångliga. Det känns dessutom så synd eftersom den är en 1996 och typgodkännandet behövdes inte i Sverige tills 1998 men vissa tillverkare verkar har tjuvstartat. Synd att dom gjorde det på min bil, vore trist att råka ut för att bilen går inte igenom besiktning pga coilovers och större bromsar och sen behöver köpa origonal bara för det (då säljaren har inte kvar dom gamla)
_________________ Steve Jenkins LMS Racingsektion Subaru Impreza USDM WRX++ JDM Mini 1975 E36 BMW Coupé- SÅLD Subaru Impreza Spec C - SÅLD Subaru Impreza STi 555 - SÅLD |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Helbilsgodkänd? T12D
|
3273 besök totalt |