Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26247 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Mattias B skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja nog kan man hora sig lite för en GT-R, det är ju en imponerande pjäs

Faktiskt inget jag kan säga om denna. Det verkar mest vara dekaler och gälla färger här och sådant horar man ju inte för. Ser ju ut som en Renault R26R, det håller jag med om.

Ja Porsche sneglar väl en del på Nissan Chaiman Carlos Goshen produkter i nuläget kan tänkas, GT-R samt R26R har ju knappast undgått gammelgubbarna på Porsche fabriken.

Vad har WR trummat runt för tider med denna på ringen? Ser snabb ut på bilden i allafall, har väl med dekalerna att göra. Nåväl den är nog snabb i verkligheten oxå, men den hade ju varit riktigt snabb med en riktig go fast låda. Porsche känns extremt efter just nu faktiskt.... Förr om åren var de ju lite mer framåt.

Hoppas inte fuling går i taket nu men tänkte länka http://www.autolife.se/page/26639/ (för jag orkar inte skriva mer om detta) Jag undrar nämligen vad tror ni om Porsche och deras framsteg gällande lättare bilar? Nu slår man sig på bröstet om ett batteri Men man hoppas ju för guds skull att de har mer i Pipen. Men kanske är de lika efter där som de är gällande växelådor?

Nåväl vi vet ju att andra jobbar för fullt mot lättar bilar. Deras senaste RS kan ju knappast ses som lätt som det är ju rent löjligt att motivera att de ej har PDK p g a vikten, 30kg till på den ej så lätta nya RS hade väl inte gjort någon skillnad? Verkar mest som de använder sig av en dålig ursäkt, de har inget att leverera. De står fullkomligt kvar på perongen och har tråkigt nog missat tåget. Det var redan en prestige förlust modell större att inte CGT hade go fast låda. Men nu är det väl ändå dax, hallå 2010.

Men Audi och Porsche, är det samma sak, i såfall är de väl med i matchen gällande kommande lättviktstänk(audi.. se länkning). Vi får ju hoppas Nissan oxå jobbar för samma mål, lättare bilar även om Nissan GT-R inte påverkas av att vara tung i samma negativa riktning som en Porsche. Även en lättare Porsche har ju svårt att hävda sig vs en uber tung GT-R.

Gällande oljetemp i GT-R, jo jag tackar jag. Det är samma typ av fenomen gällande CSLs bromsar. De var ju bara skräp enligt alla, det gick inte att köra på bana med dem orginal Ändå var det just vad jag gjorde i 4år, utan tillstymmelse till bromsproblem(jo körde helt orginal pads/olja oxå). Något säger mig att jag kommer klara mig fint i en orginal GT-R oxå, oavsett all ryktesspridning på nätet


Ditt konstanta hackande på Porsche börjar bli aningen tröttsamt. Kan inte du skriva nått negativt om nått
annat märke (bara för omväxlings skull)?. Gillar du inte Porsche eller dess bilar så strunt samma, vem bryr sig.
Det verkar ju snarare vara en grej..
Att inte CGT hade "en go fast" verkar ju inte ha hindrat att ca 1300 personer ville ha en.
Hade du köpt en ifall den haft "en go fast låda"?
Porsche är konservativa och kommer nog att förbli, det var ju tex bara 11 år sen man slutade med luftkylda motorer.. Att man inte har en PDK-låda i GT3:an har väl sina orsaker. Kanske tror man inte
de kommer att hålla i 20-30 år eller så är det faktiskt så att kunderna (som faktiskt köper bilar och inte
bara sprider sina åsikter på nätet) inte vill ha joystick utan de vill fortfarande ha en traditionell
sportbil med en traditionell växellåda.
Det finns andra märken för dem som vill ha en annan bil. Man måste inte köpa en Porsche ifall man är
ute efter en sportbil.

Vem är det som säger att CSL:ns bromsar är dåliga förresten?! Skivorna är ju jättestora, 340 mm om jag inte
minns fel.


Som Porsche ägare får man garna ignorera Göte har på rejsa, då är sajten mycket mycket bättre. Ett tips bara.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



johan sjöström skrev:
Finns det andra faktorer som påverkar just lådans funktion tro?

Kunderna?



_________________
Jörgen Eriksson
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Erik B skrev:
VincentM skrev:
Ett snabbt ring varv är inte alt.






Behöver man förklara ?

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152



Att de inte gör en lättviktsversion? Stereo och elhissar. Hmm.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Argentaperra skrev:
Att de inte gör en lättviktsversion? Stereo och elhissar. Hmm.


Tyvärr är det vi, dvs kunderna, som förstör alla sådana ambitioner.
Gäller inte enbart Porsche utan flertalet bilmärken.
Det finns potentiella RS/CSL mfl kunder som vill köpa det värsta, men som inte kan tänka sig all leva utan bekvämlighet.
Dessutom kommer flertalet av dessa kunder aldrig att besöka en bana.

Lägg till diverse säkerhetskrav, krav som ökar varje år, så går det snabbt att förstå att det inte längre går att tillverka vad vi traditionellt anser är en lättviktare.
Moderna bilar är också myckert svårare för ägaren att lätta i efterhand pga av dessa säkerhetskrav.
En 70-tals bil med lite plåt runt förarstolen är ett minne blott. Dock ett roligt sådant.

Porsche GT3 är en måttstock för många bilmärken/modeller att jämföra sig med.
Självklart blir det liv i luckan om någon modell anses ha överträffat GT3.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.
Självklart är också förhoppningarna uppskruvade när en ny GT3 släpps.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.
Det blåser hårt på toppen, men vill någon vara där så får man ju också acceptera det.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
Argentaperra skrev:
Att de inte gör en lättviktsversion? Stereo och elhissar. Hmm.


Tyvärr är det vi, dvs kunderna, som förstör alla sådana ambitioner.
Gäller inte enbart Porsche utan flertalet bilmärken.
Det finns potentiella RS/CSL mfl kunder som vill köpa det värsta, men som inte kan tänka sig all leva utan bekvämlighet.
Dessutom kommer flertalet av dessa kunder aldrig att besöka en bana.

Lägg till diverse säkerhetskrav, krav som ökar varje år, så går det snabbt att förstå att det inte längre går att tillverka vad vi traditionellt anser är en lättviktare.
Moderna bilar är också myckert svårare för ägaren att lätta i efterhand pga av dessa säkerhetskrav.
En 70-tals bil med lite plåt runt förarstolen är ett minne blott. Dock ett roligt sådant.


Säger bara Porsche 911R & lämpliga öromproppar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Grejen är också at bilar skall klara både US och EU säkerhet krav. Eftersom dem inte är samma så måste bilarna har extra och väger mer.

Dock har Porsche rätt kund bas för en riktigt lätt viktare. Oups den finns redan
Bara den går inte at registrera.
Kanske man kan välja bort en del tillbehör som man kunde med 996GT3RS ?

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Måns Ulveståhl skrev:
Argentaperra skrev:
Att de inte gör en lättviktsversion? Stereo och elhissar. Hmm.


Självklart blir det liv i luckan om någon modell anses ha överträffat GT3.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.
Självklart är också förhoppningarna uppskruvade när en ny GT3 släpps.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.



Underbart ord Tangentbordsförare! thumbs up

Saxat från nätet om Mk II

"För vassare köregenskaper är motorfästena justerbara och kan ändras om körförhållandet kräver bättre koppling mellan motor och kaross"

Hur funkar detta?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



johan sjöström skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Argentaperra skrev:
Att de inte gör en lättviktsversion? Stereo och elhissar. Hmm.


Självklart blir det liv i luckan om någon modell anses ha överträffat GT3.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.
Självklart är också förhoppningarna uppskruvade när en ny GT3 släpps.
Speciellt på forum. Ännu mer speciellt bland tangentbordsförare.



Underbart ord Tangentbordsförare! thumbs up

Saxat från nätet om Mk II

"För vassare köregenskaper är motorfästena justerbara och kan ändras om körförhållandet kräver bättre koppling mellan motor och kaross"

Hur funkar detta?


Som aktiva dämpare, med magnetisk olja som ändra viskositeten med hjälp av en spänning.
Komfortgrej, hårda/stumma fästen är inte roligt utanför banan....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



The GT3 has it as an option. Standard for GT3RS. Flat6 Mag had tested the new GT3 but this new option was not on it, available from September.

By the wat Flat6 was not all that enthousiastic about the new GT3, mainly the engine was very peaky.

Newly developed and available
as an option is the new dynamic
engine mount system*. This
electronically controlled system
minimises noticeable oscillations
and vibrations in the whole drive
system, particularly the engine.
The engine is bolted to the body
using two mounts. According to
Newton's law of inertia, a body
will continue to move in a uniform
straight line unless it is made
to change its direction by a force
acting upon it. Put more simply:
when you are driving into a bend
in your new 911 GT3, the vehicle
will follow your steering but,
at first, the mass of the engine
won't. This means that the rear
of the vehicle is pushed outwards
because of the inert forces from
the engine's mass acting on it.


The new dynamic engine mount
system minimises this effect.
The steering angle longitudinal
and lateral acceleration values are
constantly recorded by sensors
and the stiffness of the two engine
mounts is changed automatically
according to the driving style. This
is achieved using a magnetisable
(magnetorheological) fluid and an
electrically generated magnetic
field. The magnetisable particles
align with each other and the
fluid's viscosity changes. This
alters the stiffness and absorption
of the engine mounts: softer for
greater comfort and less vibration
when driving normally, harder for
a more direct driving feel when
driving more sportily. Similar
characteristics to those of the
911 GT3 race cars where the
engine is bolted directly to the
body.
The dynamic engine mount
system also reduces the vertical
oscillations of the engine when
We've always considered the laws of physics a challenge.
Thankfully our engineer's haven't.
New dynamic engine mount system.
accelerating under full load. The
result: greater and more uniform
force on the rear axle, increased
traction and better acceleration.
In everyday driving and on the
racetrack, this means more
stability in all driving situations.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



om jag förstår saken rätt skulle då, det jag uppfattar som en inte helt elementär konstruktion av MKIIs motorfästen (trolldeg?), hålla i 20 år?! Men inte nödvändigtvis växellådan i en ex. GT-R?

Explained:
"The new dynamic engine mount system minimises this effect.
The steering angle longitudinal and lateral acceleration values are
constantly recorded by sensors and the stiffness of the two engine
mounts is changed automatically according to the driving style. This
is achieved using a magnetisable (magnetorheological) fluid and an
electrically generated magnetic field."

Mina är att en biltillverkare, oavsett vilken, inte stoppar något i produktion utan att samtliga tvivel avseende hållbarhet är undaröjda. Det finns inte utrymme för att leverera dålig kvalitet...

_________________
Johan Bergin
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Mattias B skrev:
Ditt konstanta hackande på Porsche börjar bli aningen tröttsamt. Kan inte du skriva nått negativt om nått
annat märke (bara för omväxlings skull)?. Gillar du inte Porsche eller dess bilar så strunt samma, vem bryr sig.
Det verkar ju snarare vara en grej..


Men att folk hackar på GT-R och alla dess "brister" på 94 sidor verkar ingen ha nåt emot...

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



jbergin skrev:
Mina är att en biltillverkare, oavsett vilken, inte stoppar något i produktion utan att samtliga tvivel avseende hållbarhet är undaröjda. Det finns inte utrymme för att leverera dålig kvalitet...

Förutom Nissan med GT-R då...som inte tillåter användandet av LC, och sätter serviceintervall i paritet med en T-Ford...

_________________
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Atariman skrev:
jbergin skrev:
Mina är att en biltillverkare, oavsett vilken, inte stoppar något i produktion utan att samtliga tvivel avseende hållbarhet är undaröjda. Det finns inte utrymme för att leverera dålig kvalitet...

Förutom Nissan med GT-R då...som inte tillåter användandet av LC, och sätter serviceintervall i paritet med en T-Ford...

Nu är ju den myten busted visserligen, på alla punkter, men visst, fortsätt att slå den döda hästen!

Anledningen att alla hackar på Porsche nu iom den nya GT3RS lär väl vara pga det sättet de självklart anklagade GT-R för fusk och sedan blev brutalt överbevisade, det var inte att trampa på en öm tå, det var att lägga upp alla Porscheentusiasters fötter på en bänk och köra över dem med ångvält, verkar det som. Förstår inte varför det är intressant att säga "GT-R har en låda som anklagas för att hålla dåligt, därför borde inte Porsche ha en!", om det nu är så att Porsche inte kan tillverka en hållbar PDK-låda, varför finns det då redan i sortimentet? Innebär det att de Porschar som säljs med PDK inte kommer att hålla? Antar att det är så då det kommer från de egna leden, hm...

Det verkar som att trenden är att GT-R-anhängare bemöter kritiken medan Porsche-anhängarna skyller på GT-R... Varför?

Vidare tycker jag att GT3RS är en underbar bil, låter som änglasång, tar kurvor som Hugh Hefner och ser ut som hans flickvänner, och dessutom är den ett lovvärt koncept! Men jag tycker som alla andra att den helt klart borde ha PDK, och att den inte har det beror nog inte på något annat än pengar. Jag viftar högaktningsfullt bort ursäkter som "De tyckte inte att den var hållbar nog", kan sätta min själ på att de helt enkelt vill ha kvar det esset i rockärmen som någon sa.

På den här nivån görs inga misstag, och de har inte glömt PDK eller bedömt den att inte vara bra nog. Pengar, helt enkelt.

_________________
Axel Tanner
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



AxelT skrev:
Atariman skrev:
jbergin skrev:
Mina är att en biltillverkare, oavsett vilken, inte stoppar något i produktion utan att samtliga tvivel avseende hållbarhet är undaröjda. Det finns inte utrymme för att leverera dålig kvalitet...

Förutom Nissan med GT-R då...som inte tillåter användandet av LC, och sätter serviceintervall i paritet med en T-Ford...

Nu är ju den myten busted visserligen, på alla punkter, men visst, fortsätt att slå den döda hästen!

Anledningen att alla hackar på Porsche nu iom den nya GT3RS lär väl vara pga det sättet de självklart anklagade GT-R för fusk och sedan blev brutalt överbevisade, det var inte att trampa på en öm tå, det var att lägga upp alla Porscheentusiasters fötter på en bänk och köra över dem med ångvält, verkar det som. Förstår inte varför det är intressant att säga "GT-R har en låda som anklagas för att hålla dåligt, därför borde inte Porsche ha en!", om det nu är så att Porsche inte kan tillverka en hållbar PDK-låda, varför finns det då redan i sortimentet? Innebär det att de Porschar som säljs med PDK inte kommer att hålla? Antar att det är så då det kommer från de egna leden, hm...

Det verkar som att trenden är att GT-R-anhängare bemöter kritiken medan Porsche-anhängarna skyller på GT-R... Varför?

Vidare tycker jag att GT3RS är en underbar bil, låter som änglasång, tar kurvor som Hugh Hefner och ser ut som hans flickvänner, och dessutom är den ett lovvärt koncept! Men jag tycker som alla andra att den helt klart borde ha PDK, och att den inte har det beror nog inte på något annat än pengar. Jag viftar högaktningsfullt bort ursäkter som "De tyckte inte att den var hållbar nog", kan sätta min själ på att de helt enkelt vill ha kvar det esset i rockärmen som någon sa.

På den här nivån görs inga misstag, och de har inte glömt PDK eller bedömt den att inte vara bra nog. Pengar, helt enkelt.


Att Porsche inte stoppar en PDK-låda i en GT3RS beror väl helt enkelt på att den i dagsläget inte är anpassad/utvecklad till det användningsområdet som en RS är tänkt för skulle jag tro

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



En ärlig, måhända felaktig, tanke gäller det här med servicekostnader.

Att jämföra Porschen med 458:an tidigare i tråden känns inte helt rättvist då jag misstänker att Italienaren kommer att hållas igång med hjälp av betydligt högre driftskostnader.

Precis som föregående talare misstänker jag att Stuttgart-folket möjligtvis inte har en 'go-fast'/'icke-flinta-pinne-låda' som håller för det den här bilen är avsedd för eller så håller man som sagt på esset ett tag till, märkligt kan jag tycka isf. men ändå.

Hur som helst, hur ser servicekostnaderna ut för nuvarande P-modeller med PDK jämfört med motsvarande med h-mönstrad låda? Är de högre?

Min egen slutsats av det jag läst om 'go-fast-lådor' hittills är att de verkar kräva mer omskötsel än en vanlig låda. Jag vet inte hur det står till med SMG dock?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



krämbulle skrev:

Min egen slutsats av det jag läst om 'go-fast-lådor' hittills är att de verkar kräva mer omskötsel än en vanlig låda. Jag vet inte hur det står till med SMG dock?

//Johan


SMGII är väl en helt vanlig låda med ett hydraulikverk fastbultat som sköter kopplingsingreppet? om jag inte tar fel (möjligt) så har lådorna i sig på M3orna inte varit något bekymmer men enstaka hydraulbekymmer förekommer.

_________________
Johan Bergin
Citera
bergbom
göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 90



Måste tilläga att porsche var först med PDK, tror det började utvecklas på 70 talet med det fanns inga datorer som klarade av växlingarna. Var en rätt bra artikel om det i Porsche magazine för ett tag sedan.

_________________
Filip Bergbom-Wallin
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



AxelT skrev:
Atariman skrev:
jbergin skrev:
Mina är att en biltillverkare, oavsett vilken, inte stoppar något i produktion utan att samtliga tvivel avseende hållbarhet är undaröjda. Det finns inte utrymme för att leverera dålig kvalitet...

Förutom Nissan med GT-R då...som inte tillåter användandet av LC, och sätter serviceintervall i paritet med en T-Ford...

Nu är ju den myten busted visserligen, på alla punkter, men visst, fortsätt att slå den döda hästen!

Anledningen att alla hackar på Porsche nu iom den nya GT3RS lär väl vara pga det sättet de självklart anklagade GT-R för fusk och sedan blev brutalt överbevisade, det var inte att trampa på en öm tå, det var att lägga upp alla Porscheentusiasters fötter på en bänk och köra över dem med ångvält, verkar det som. Förstår inte varför det är intressant att säga "GT-R har en låda som anklagas för att hålla dåligt, därför borde inte Porsche ha en!", om det nu är så att Porsche inte kan tillverka en hållbar PDK-låda, varför finns det då redan i sortimentet? Innebär det att de Porschar som säljs med PDK inte kommer att hålla? Antar att det är så då det kommer från de egna leden, hm...

Det verkar som att trenden är att GT-R-anhängare bemöter kritiken medan Porsche-anhängarna skyller på GT-R... Varför?

Vidare tycker jag att GT3RS är en underbar bil, låter som änglasång, tar kurvor som Hugh Hefner och ser ut som hans flickvänner, och dessutom är den ett lovvärt koncept! Men jag tycker som alla andra att den helt klart borde ha PDK, och att den inte har det beror nog inte på något annat än pengar. Jag viftar högaktningsfullt bort ursäkter som "De tyckte inte att den var hållbar nog", kan sätta min själ på att de helt enkelt vill ha kvar det esset i rockärmen som någon sa.

På den här nivån görs inga misstag, och de har inte glömt PDK eller bedömt den att inte vara bra nog. Pengar, helt enkelt.


Pengar är målet heller hur ? Man kan tycka at det är för dyrt, inte värt pengarna etc etc... men det är ett företag, ingen charity och målet är at maximera profits kort ock långsiktigt. Ingen tvingar någon at köpa !
Så ja kanske det är deras sales strategy för 998an, skulle inte förvånna mig. Kanske är det så at det lönar sig inte med en jätte lansering i kris tider. Kanske dem tycker at driftsäckerheten inte är som den ska.

om någon är med i marknadföring / ledning hos Porsche han får garna förklara (han får nog inte prata om det dock ;-) ) annars kommer vi inte längre än så i detta ämne.

Ingen skyller på GTren, man skyller på at Porsche inte är klar heller inte vill.
Daremot påpekas bara at GT-R lådan's temp problem (ingenting är bevisad har alls) skulle inte accepteras i en Porsche som kommer at rulla på banan kommande 30 år om man nu får köra på banan om 30 år. Så det kanske inte är så enklet med en robot låda. Det är fortfarande relativt nytt.
Varför prattar vi om Gt-R ? Finns inte så mycket erfarenhet med bilar med en robot låda omkring. + när man gör den har typ av marknasföring trick som Nissan gjorde så är det klart at man pratar om det länge.

Men om du tycker som alla andra at den borde har en PDK, gör som alla andra, köp inte den då ! Jag tänker inte heller köpa den ! om ingen gör det så blir dem tvungna at göra något. Skulle inte vara 1sta gången det händer med Porsche ;-)

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

VincentM skrev:
Så det kanske inte är så enklet med en robot låda. Det är fortfarande relativt nytt.
Finns inte så mycket erfarenhet med bilar med en robot låda omkring. + när man gör den har typ av marknasföring trick som Nissan gjorde så är det klart at man pratar om det länge.


Jag är inte hundra på alla årtal, men i storleksordningen:

Ferrari, vet inte när deras låda kom (som jag förstår är det en Magnetti Marnelli, men de har olika mjukvaror vs. Lambo) men det skulle inte förvåna mig om de närmar sig 10-årsjubileum.
EDIT: F1-lådan kom 1997 så grattis i efterskott!
Vad jag vet tillverkas idag en majoritet (>90%???) av Ferraris bilar med F1-låda.
och nu har de dessutom en 7-vxl PDK.

Lamborghini har funnits med robotlåda sedan 2003.

BMW M3 E46 hade SMG II (andra generationen), kom år 2000.
Numera finns SMG III och PDK i ex. BMW M3.

Audi har haft DSG i många av sina bilar, men först ut var VW om jag minns rätt.
Sitter i rätt många Golf GTI exempelvis.

Nissan GT-R. Behöver väl kanske inte nämnas...

Mitsubishi EVo. Den har väl inte fått så mycket ros i pressen förvisso.

Porsche kör PDK i Panamera, Carrera, Boxster, Cayman, Turbo...
Tror man att dessa ska rasa inom den trettioårsperiod du nämner?
Tror inte jag...

Jag vet inte om några egentliga fel på någon av dessa lådor.
Alla har väl sina egenheter, men mest egentliga är nog Porsche som av någon konstig anledning valde att sätta knapparna åt fel håll. Hur man som sportbilsmärke kan göra detta, och dessutom få WR att säga att det är bra övergår mitt förstånd. De måste betala honom bra. Men jag tror man gör ett misstag om man tror alltför mycket på sitt varumärke och kör detta race i längden.

Att ha som strategi att ligga tvåa tror jag inte funkar. Kanske förr, inte framöver.

Nu har man dessutom fått nya ägare. Köparen blev slukad av säljaren. Den som gapar efter mycket...
Skulle gissa att man just nu har enorma cashflow-problem hos Porsche.
Försäljningen i USA har gått ned med ~60%.

Men som sagt, jag tror det är ett marknadsmässigt beslut att inte stoppa in PDK i GT3/RS.
Rent tekniskt går det att lösa, kan andra kan Porsche. Men man vill få in köpare in i hallen även nästa år, de lär behövas.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Ja bortse från Vincent så blir det så trevligt här så

Hmm, Mattias B..du kanske har noterat att det är fler än jag som synar Porsches bluff. De är helt enkelt inte med i matchen just nu det kan väl inte undgått någon. Så vad är problemet egentligen, de är ju uppenbart efter i utvecklingen just nu. Men gälla färger säljer visst bilen ändå.

Allt trams om att Porsche vet hur deras bilar körs..att de körs på bana och att de därför inte skulla ha en go fast låda för den håller inte . Löjligt, jag vet inte hur mycket ni kört på bana egentligen, ni som kommer med detta påstående. Jag menar hur många bilar som körs på bana oavsett märke körs så de ens svettas

Riktigt kul blir det ju när man läser pressen och hur de tror sig fullständigt kört skiten ut t e x GT-R pressbilen. Men kom igen nu hur hårt kör alla 95% av det totala beståndet hobbyåkare oavsett bil märke. En ford mondeo håller ihop så då lär nog en Porsche oxå göra det.

Ja det jag sett under 20 år är väl knappast många som ens får en gt3 att svettas nämnvärt. Eller annat märke oavsett! Bara för att förekomma någon dryg Porsche knutte nu...nä jag har faktiskt inte heller lyckats att få en bil att svettas nämnvärt. Jag eller 95% av alla ni andra här inne sätter liksom inte den pressen på en bil. Ledsen om jag sårat någon nu men det är nog ett faktum att väldigt få förare gör det. Det är väl bara att se sig omkring på allehanda Scuderia Hanseat kurser eller Sport Auto kurser eller för den delen på SPA eller banor i Sverige. Fina bilar men det är ju inte så att alla står i depå med en trasig växellåda på grund av att dess ägare kör så hårt Nä det är väl mer så att maskiner av idag tröttar nog ut sin förare(ägare) än tvärtom.

Så de ni menar är att Porsche låter vänta på sig med PDK eller vad det nu må vara för låda! P g a att deras kunder kör så hårt då och att lådan inte håller Det är ju skrattretande löjligt att ens komma på tanken att det skulle vara så thumbs down Väl naivt. Det handlar inte om det

Ingen här inne kör sönder en Nissan GT-R låda om ni nu fått för er det..oavsett vad det står på oljetempen i lådan. Eller vad det står i en tidning. Innan den lådan går paj så behöver ni och jag vila lite, käka en snickers bar och sparka däck i depån. År ut och år in.
Visst går grejer paj, även Porsches grejer samt BMW och Nissan. Men chilla nu. Det är inte mer en vanligt oavsett märke.

@ Mattias B, du skrev vem säger att CSL har dåliga bromsar. Jo det kan jag tala om för dig då jag ägt en i över 4år. Oavakortat kom det från alla dem med fler än 1 kolv i bromsoket. (Notera att CSL har singel kolvsok)I synnerhet kom det från Porsche knuttarna på alla banmöten jag var på. De sade alltid.....Jo CSL är ju fin...synd på skitbromsarna bara..de fadar ut och håller inte alls emot sade alla. Jag svarade ofta att det är inte bromsarna det är fel på, utan kan man inte få dem att funka utan att fada ut oavsett bana så är det mer föraren som få beskyllas och inte bromsarna.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande