Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (26259 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Glöm inte vem som uppfann dubbelkopplingen....

Porsche körde med PDK redan 1986 i sin 962!

så de borde ha haft tid att klura på eventuella problem...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



ThomasT skrev:
Glöm inte vem som uppfann dubbelkopplingen....

Porsche körde med PDK redan 1986 i sin 962!

så de borde ha haft tid att klura på eventuella problem...


Redan 1964 hade de första prototypen i en 908, men då fanns inte styrsystem som gjorde den tillförlitlig.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Men jag vill veta mer om motorfästena. Om jag förstod texten rätt skulle dessa fästen för en motor motverka överstyrning pga. av svansmotor?

_________________
Johan Bergin
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Erik B skrev:
VincentM skrev:
Så det kanske inte är så enklet med en robot låda. Det är fortfarande relativt nytt.
Finns inte så mycket erfarenhet med bilar med en robot låda omkring. + när man gör den har typ av marknasföring trick som Nissan gjorde så är det klart at man pratar om det länge.


Jag är inte hundra på alla årtal, men i storleksordningen:

Ferrari, vet inte när deras låda kom (som jag förstår är det en Magnetti Marnelli, men de har olika mjukvaror vs. Lambo) men det skulle inte förvåna mig om de närmar sig 10-årsjubileum.
EDIT: F1-lådan kom 1997 så grattis i efterskott!
Vad jag vet tillverkas idag en majoritet (>90%???) av Ferraris bilar med F1-låda.
och nu har de dessutom en 7-vxl PDK.

Lamborghini har funnits med robotlåda sedan 2003.

BMW M3 E46 hade SMG II (andra generationen), kom år 2000.
Numera finns SMG III och PDK i ex. BMW M3.

Audi har haft DSG i många av sina bilar, men först ut var VW om jag minns rätt.
Sitter i rätt många Golf GTI exempelvis.

Nissan GT-R. Behöver väl kanske inte nämnas...

Mitsubishi EVo. Den har väl inte fått så mycket ros i pressen förvisso.

Porsche kör PDK i Panamera, Carrera, Boxster, Cayman, Turbo...
Tror man att dessa ska rasa inom den trettioårsperiod du nämner?
Tror inte jag...

Jag vet inte om några egentliga fel på någon av dessa lådor.
Alla har väl sina egenheter, men mest egentliga är nog Porsche som av någon konstig anledning valde att sätta knapparna åt fel håll. Hur man som sportbilsmärke kan göra detta, och dessutom få WR att säga att det är bra övergår mitt förstånd. De måste betala honom bra. Men jag tror man gör ett misstag om man tror alltför mycket på sitt varumärke och kör detta race i längden.

Att ha som strategi att ligga tvåa tror jag inte funkar. Kanske förr, inte framöver.

Nu har man dessutom fått nya ägare. Köparen blev slukad av säljaren. Den som gapar efter mycket...
Skulle gissa att man just nu har enorma cashflow-problem hos Porsche.
Försäljningen i USA har gått ned med ~60%.

Men som sagt, jag tror det är ett marknadsmässigt beslut att inte stoppa in PDK i GT3/RS.
Rent tekniskt går det att lösa, kan andra kan Porsche. Men man vill få in köpare in i hallen även nästa år, de lär behövas.



Jå och inte många M3, audi, Golf, Lambo, kanske undantag vissa Ferrari modeler men knapt, panamera, boxter, cayman, turbon kommer at tillbringa lika mycket tid på banan som GT3or or GT2or.
Jag kan inte mycket om växellådor men så mycket vet jag at med hård belastning så slits dem snabbare ! Så enkelt är det.

Som sagt utan insider info som inte finns så kommer vi inte längre än så ang Porsche's strategy.

Porsche 2a ? På vilken front ? Svårt at vara nr 1 överalt. Porschar har sina starka och svaga punkter. At ligga i framkanten av utvecklingen har inte alltid varit en av dem.... Är det ett mål i sig för en biltilverkare ? Knappast !

Vilken billtilverkare inte funderar över sitt cash flow och är nöjd över utvecklingen 2008 och 1H09. Och Porsche's cash problem är inte relaterade till själva rörelsen, hade dem inte bråkat med varandra så hade inte porsche haft några problem med låg konjonkturen den har gången vilket är helt otroligt för ett märke som är så känsligt. Jag har slutat försöka förstå deras familj problem, tror man måste komma tillbacka 50 år backåt ! Skulle vara en bra rådgivning TV program detta

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



jbergin skrev:
Men jag vill veta mer om motorfästena. Om jag förstod texten rätt skulle dessa fästen för en motor motverka överstyrning pga. av svansmotor?


Det säljs bara från september så infon och tester kommer forst då.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Nu spekulerar jag fritt men iaf...

Den riktiga anledningen att inte släppa PDK i GT3 och GT3 RS är för att de vill vänta med det till nästa generation 911.

De har redan släppt den nya motorn med direktinsprutning och 3.8l som säkert kommer att sitta i nästa generation 911.

De har släppt nya motorn i Turbon med endast en marginell effekthöjning trots att potentialen är betydligt större än så.

Så förklaringen är nog att de vill spara lite på tekniken tills nästa generation för att undvika att det bara blir en kaross och inrednings mässig nyhet.

När brukar tiderna komma ut? Det har varit väldigt tyst ifrån Porsche med Nürburgringtiden för den här modellen. Den borde onekligen ha lite potential med bredare framdäck och alla vingar...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Det verkar som att alla är överens att PDK åtminstone borde vara ett tillval men att orsakerna till att Porsche inte använder det är ekonomiska, tråkigt för kunderna....det hade ju varit bättre att låta kunderna välja vilka som vill ha Playstation låda och vilka som vill ha flintapinne...
Jag är övertygad om att bilen är grymt snabb ändå och ser verkligen fram emot när Hvs kör den i Supertestet med tanke på att vanliga GT3 mk2 gick på 7.40. Det känns ju som om denna bil verkligen kan hota tjockisen GTR

Fö tycker iaf jag att den är grymt snygg i vissa färgkombinationer thumbs up thumbs up thumbs up
Inget snack att den står högt upp på önskelistan när Lottovinsten infaller

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Andreas Millbro skrev:
Nu spekulerar jag fritt men iaf...

Den riktiga anledningen att inte släppa PDK i GT3 och GT3 RS är för att de vill vänta med det till nästa generation 911.

De har redan släppt den nya motorn med direktinsprutning och 3.8l som säkert kommer att sitta i nästa generation 911.

De har släppt nya motorn i Turbon med endast en marginell effekthöjning trots att potentialen är betydligt större än så.

Så förklaringen är nog att de vill spara lite på tekniken tills nästa generation för att undvika att det bara blir en kaross och inrednings mässig nyhet.

När brukar tiderna komma ut? Det har varit väldigt tyst ifrån Porsche med Nürburgringtiden för den här modellen. Den borde onekligen ha lite potential med bredare framdäck och alla vingar...

Utan att vilja dra upp nånting så kanske tystnaden är lite talande för att succéen uteblev?

_________________
Axel Tanner
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



[quote="Erik B"]
VincentM skrev:
Så det kanske inte är så enklet med en robot låda. Det är fortfarande relativt nytt.
Finns inte så mycket erfarenhet med bilar med en robot låda omkring. + när man gör den har typ av marknasföring trick som Nissan gjorde så är det klart at man pratar om det länge.


Jag är inte hundra på alla årtal, men i storleksordningen:

Ferrari, vet inte när deras låda kom (som jag förstår är det en Magnetti Marnelli, men de har olika mjukvaror vs. Lambo) men det skulle inte förvåna mig om de närmar sig 10-årsjubileum.
EDIT: F1-lådan kom 1997 så grattis i efterskott!
Vad jag vet tillverkas idag en majoritet (>90%???) av Ferraris bilar med F1-låda.
och nu har de dessutom en 7-vxl PDK.

Lamborghini har funnits med robotlåda sedan 2003.

BMW M3 E46 hade SMG II (andra generationen), kom år 2000.
Numera finns SMG III och PDK i ex. BMW M3.

Audi har haft DSG i många av sina bilar, men först ut var VW om jag minns rätt.
Sitter i rätt många Golf GTI exempelvis.

Nissan GT-R. Behöver väl kanske inte nämnas...

Mitsubishi EVo. Den har väl inte fått så mycket ros i pressen förvisso.

Porsche kör PDK i Panamera, Carrera, Boxster, Cayman, Turbo...
Tror man att dessa ska rasa inom den trettioårsperiod du nämner?
Tror inte jag...
quote]

Saab hade ju Sensonic på sin 900, men det är kasnke inte det som menas här?

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 50



Andreas Millbro skrev:
Nu spekulerar jag fritt men iaf...

Den riktiga anledningen att inte släppa PDK i GT3 och GT3 RS är för att de vill vänta med det till nästa generation 911.

De har redan släppt den nya motorn med direktinsprutning och 3.8l som säkert kommer att sitta i nästa generation 911.

De har släppt nya motorn i Turbon med endast en marginell effekthöjning trots att potentialen är betydligt större än så.

Så förklaringen är nog att de vill spara lite på tekniken tills nästa generation för att undvika att det bara blir en kaross och inrednings mässig nyhet.

När brukar tiderna komma ut? Det har varit väldigt tyst ifrån Porsche med Nürburgringtiden för den här modellen. Den borde onekligen ha lite potential med bredare framdäck och alla vingar...


Förhoppningsvis så kommer PDK med "riktiga" paddlar på ratten till RS:en som på nya turbon, bara att vänta och se.

Jag gillar att de blandar ultrasportiga öppninghandtag och den dödsgrå "LP640" färgen med svängig dekor, vet någon vilka andra färger som kommer? Huvudsaken är att den känns lika rå som den förra, 8200 varv i en tunnel och man fnittrar som en liten skolflicka!

//

_________________
Mvh Lukas Wiklund

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



Äckligt många självutnämnda experter och allvetare det finns i den här tråden.

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



För det första så gillar jag Porsche 911 för att dom är väldigt vackra, bara det är anledning till att jag oxå skulle köpa en om Lottovinsten infinner sig...

Men för att prata om 997 GT3 RS så är denna självklart en bra bil...

Denna ligger väl i linje med alla deras Gat RS...

Lite rappare motor, lite vassare bromsar, lite styvare chassi, lite lättare mm mm..

och att denna skulle vara sämre/slöare än sin föregångare har jag svårt att tro, men nu börjar det gå riktigt fort så att denna är såå mycket snabbare än föregångaren har jag svårt att tro, för gamla GT3 RS var väl inte såå slö oavsett bana..

Nu om denna bil inte går att få med "tvspelsväxlingsmanöverorgan" så är det ju bara så.. tyvärr tycker en del, men dom kommer nog säljas ändå.

Men visst man tycker ju att Porsche borde kunna sådana lådor nu när dom haft det i 20år i sina bilar....

En annan sak JAG gillar med porsche är att ute på banträffar så ser man 25år gamla bilar som har gått 20000mil och ändå håller ihop och går att köra skapligt fort med.. Hur många Italienska och andra "sportbilar" lever efter så många bil??

Nu har ju många andra sportbilstillverkare MYCKET bättre kvalite än dom hade för 25 år sedan men framtiden får ju utvisa om dom håller lika bra som Porsche...

Men för att hålla mig till det ämne som Trådskaparen tänkte vi skulle diskutera här...
Mycket läcker bil som säkerligen kommer göra deras ägare MYCKET nöjda när dom förhoppningsvis kör bilen på det sättet som det är tänkt.

Så tycker man inte om Märket, Modellen, Designen, Färgerna, Dekalerna "tillval" eller något annat så behöver man ju inte köpa den..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

GT3 CS skrev:
Äckligt många självutnämnda experter och allvetare det finns i den här tråden.


Vad har du själv bidragit med för information?

Med tanke på nyheterna igår kväll kanske Porsche borde fokusera lite på tekniken istället för insideraffärer

"Räd mot Porsche

Tyska åklagare har genomfört en räd
hos den tyska lyxbilstillverkaren
Porsche och tagit ett antal dokument
i beslag, uppger Porsche. Räden ingår
i en utredning av misstänkt insider-
handel i Volkswagen-aktien.

Den tyska finansmyndigheten Bafin
ville inte uppge om enskilda personer
granskades i utredningen eller när
den misstänkta insiderhandeln skulle
ha ägt rum.

Porsche är majoritetsägare i Volks-
wagen och försökte tidigare i år för-
gäves köpa upp hela bolaget."

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



Erik B skrev:
GT3 CS skrev:
Äckligt många självutnämnda experter och allvetare det finns i den här tråden.


Vad har du själv bidragit med för information?


Ingen här som bidragit med någon riktig information, utan snarare en massa dravel och spekulationer.

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

GT3 CS skrev:
Ingen här som bidragit med någon riktig information, utan snarare en massa dravel och spekulationer.


Det är just när man avfärdar potentiella kunders önskemål som dravel som man lever farligt...

Bara en tanke

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Erik B skrev:
GT3 CS skrev:
Ingen här som bidragit med någon riktig information, utan snarare en massa dravel och spekulationer.


Det är just när man avfärdar potentiella kunders önskemål som dravel som man lever farligt...

Bara en tanke

om man kräver att alla som uttalar sig här på Rejsa ska ha expertkunskap inom det området ämnet handlar om så skulle det vara väldigt tyst, eller har jag fel?

_________________
Axel Tanner
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



GT3 CS skrev:
Erik B skrev:
GT3 CS skrev:
Äckligt många självutnämnda experter och allvetare det finns i den här tråden.


Vad har du själv bidragit med för information?


Ingen här som bidragit med någon riktig information, utan snarare en massa dravel och spekulationer.


En "fräsch" fläkt av elitism. Det var inte igår.

_________________
Johan Bergin
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja bortse från Vincent så blir det så trevligt här så

Hmm, Mattias B..du kanske har noterat att det är fler än jag som synar Porsches bluff. De är helt enkelt inte med i matchen just nu det kan väl inte undgått någon. Så vad är problemet egentligen, de är ju uppenbart efter i utvecklingen just nu. Men gälla färger säljer visst bilen ändå.

Allt trams om att Porsche vet hur deras bilar körs..att de körs på bana och att de därför inte skulla ha en go fast låda för den håller inte . Löjligt, jag vet inte hur mycket ni kört på bana egentligen, ni som kommer med detta påstående. Jag menar hur många bilar som körs på bana oavsett märke körs så de ens svettas

Ja det jag sett under 20 år är väl knappast många som ens får en gt3 att svettas nämnvärt. Eller annat märke oavsett! Bara för att förekomma någon dryg Porsche knutte nu...nä jag har faktiskt inte heller lyckats att få en bil att svettas nämnvärt. Jag eller 95% av alla ni andra här inne sätter liksom inte den pressen på en bil. Ledsen om jag sårat någon nu men det är nog ett faktum att väldigt få förare gör det. Det är väl bara att se sig omkring på allehanda Scuderia Hanseat kurser eller Sport Auto kurser eller för den delen på SPA eller banor i Sverige. Fina bilar men det är ju inte så att alla står i depå med en trasig växellåda på grund av att dess ägare kör så hårt Nä det är väl mer så att maskiner av idag tröttar nog ut sin förare(ägare) än tvärtom.

Så de ni menar är att Porsche låter vänta på sig med PDK eller vad det nu må vara för låda! P g a att deras kunder kör så hårt då och att lådan inte håller Det är ju skrattretande löjligt att ens komma på tanken att det skulle vara så thumbs down Väl naivt. Det handlar inte om det

@ Mattias B, du skrev vem säger att CSL har dåliga bromsar. Jo det kan jag tala om för dig då jag ägt en i över 4år. Oavakortat kom det från alla dem med fler än 1 kolv i bromsoket. (Notera att CSL har singel kolvsok)I synnerhet kom det från Porsche knuttarna på alla banmöten jag var på. De sade alltid.....Jo CSL är ju fin...synd på skitbromsarna bara..de fadar ut och håller inte alls emot sade alla. Jag svarade ofta att det är inte bromsarna det är fel på, utan kan man inte få dem att funka utan att fada ut oavsett bana så är det mer föraren som få beskyllas och inte bromsarna.


Det är ju din åsikt att de inte är med i matchen.
Faktum är ju att de har bilar som du kan köpa och har haft i ett antal år nu som är bra
banbilar.
Jag tycker dock det finns ännu bättre banbilar, som tex Caterham R500 / CSR.
Lotus eleven eller Ariel atom (alla dessa bilar har flintapinne)
De är ju dock väldigt begränsade i sitt användningsområde.
Du har ju predikat om Nissan GT-R sen den kom, därför är det naturligt att jag tar upp den
igen. Ja, det är en jätteimponerande bedrift att göra en så tung bil så snabb.
Men, det finns flera faktorer jag jag tycker gör att den iallafall inte är med i matchen.
Stor, tung, törstig, oerhört komplicerad samt för många hjälpsystem. Är detta den ultimata
ban/sportbilen år 2009 med det fokus vi har idag på miljö / resursanvändning osv?

Du skriver ju själv på din sida att treden är mot lättare bilar, ja det borde det varit för många år sen.
Lotus har nästan alltid kört med detta koncept (förutom under Esprit eran kanske).
En Lotus Exige/elise eller motsvarande bilar bla nämt ovan är ju mera rätt än en 1800 kilos klump.

Du kör ju BMW, hur mycket med i "matchen" är dom? CSL kom ju 2004 och vad har hänt sen dess?
Din CSL är väl inte värd att byta in mot en ny M3:a väl? Nä just det...

Det känns ju som att du retar dig på några få okunniga Porscheägare och vill "ge igen" på nått sätt.
Dumma överlägsna människor finns ju överallt. Glömmer aldrig ett banmöte med PCS, då under genomgången var det en (med en 911 turbo) som skulle "käcka sig" angående bromsteknik.
Han sa nått i stil med: "Bromsen?! vad skall jag med den till?, jag är här för att GASA och åka fort!
Du vet nog själv svaret på frågan ifall han var snabb på banan..

CSL:n har ju 345mm skivor fram, större och tjockare än en vanlig M3:a samt att den är
över 100 kilo lättare. Varför skulle den ha dåliga bromsar?! För att nån okunnig säger det?


Själv önskar jag att Porsche kunde gjort en modern 550 spyder. Den hade 110 hk till en början men vädge bara 550 kilo. Prestanda var och är fortfarande mycket bra. Strunt samma ifall den är snabbast eller inte, huvudsaken är att den är rolig.

Jag tycker du skriver mycket bra annars Göte och det är intressant det du skriver, tråkigt bara
att du jämt skall klanka ner på Porsche.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

Mattias B skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja bortse från Vincent så blir det så trevligt här så

Hmm, Mattias B..du kanske har noterat att det är fler än jag som synar Porsches bluff. De är helt enkelt inte med i matchen just nu det kan väl inte undgått någon. Så vad är problemet egentligen, de är ju uppenbart efter i utvecklingen just nu. Men gälla färger säljer visst bilen ändå.

Allt trams om att Porsche vet hur deras bilar körs..att de körs på bana och att de därför inte skulla ha en go fast låda för den håller inte . Löjligt, jag vet inte hur mycket ni kört på bana egentligen, ni som kommer med detta påstående. Jag menar hur många bilar som körs på bana oavsett märke körs så de ens svettas

Ja det jag sett under 20 år är väl knappast många som ens får en gt3 att svettas nämnvärt. Eller annat märke oavsett! Bara för att förekomma någon dryg Porsche knutte nu...nä jag har faktiskt inte heller lyckats att få en bil att svettas nämnvärt. Jag eller 95% av alla ni andra här inne sätter liksom inte den pressen på en bil. Ledsen om jag sårat någon nu men det är nog ett faktum att väldigt få förare gör det. Det är väl bara att se sig omkring på allehanda Scuderia Hanseat kurser eller Sport Auto kurser eller för den delen på SPA eller banor i Sverige. Fina bilar men det är ju inte så att alla står i depå med en trasig växellåda på grund av att dess ägare kör så hårt Nä det är väl mer så att maskiner av idag tröttar nog ut sin förare(ägare) än tvärtom.

Så de ni menar är att Porsche låter vänta på sig med PDK eller vad det nu må vara för låda! P g a att deras kunder kör så hårt då och att lådan inte håller Det är ju skrattretande löjligt att ens komma på tanken att det skulle vara så thumbs down Väl naivt. Det handlar inte om det

@ Mattias B, du skrev vem säger att CSL har dåliga bromsar. Jo det kan jag tala om för dig då jag ägt en i över 4år. Oavakortat kom det från alla dem med fler än 1 kolv i bromsoket. (Notera att CSL har singel kolvsok)I synnerhet kom det från Porsche knuttarna på alla banmöten jag var på. De sade alltid.....Jo CSL är ju fin...synd på skitbromsarna bara..de fadar ut och håller inte alls emot sade alla. Jag svarade ofta att det är inte bromsarna det är fel på, utan kan man inte få dem att funka utan att fada ut oavsett bana så är det mer föraren som få beskyllas och inte bromsarna.


Det är ju din åsikt att de inte är med i matchen.
Faktum är ju att de har bilar som du kan köpa och har haft i ett antal år nu som är bra
banbilar.
Jag tycker dock det finns ännu bättre banbilar, som tex Caterham R500 / CSR.
Lotus eleven eller Ariel atom (alla dessa bilar har flintapinne)
De är ju dock väldigt begränsade i sitt användningsområde.
Du har ju predikat om Nissan GT-R sen den kom, därför är det naturligt att jag tar upp den
igen. Ja, det är en jätteimponerande bedrift att göra en så tung bil så snabb.
Men, det finns flera faktorer jag jag tycker gör att den iallafall inte är med i matchen.
Stor, tung, törstig, oerhört komplicerad samt för många hjälpsystem. Är detta den ultimata
ban/sportbilen år 2009 med det fokus vi har idag på miljö / resursanvändning osv?

Du skriver ju själv på din sida att treden är mot lättare bilar, ja det borde det varit för många år sen.
Lotus har nästan alltid kört med detta koncept (förutom under Esprit eran kanske).
En Lotus Exige/elise eller motsvarande bilar bla nämt ovan är ju mera rätt än en 1800 kilos klump.

Du kör ju BMW, hur mycket med i "matchen" är dom? CSL kom ju 2004 och vad har hänt sen dess?
Din CSL är väl inte värd att byta in mot en ny M3:a väl? Nä just det...

Det känns ju som att du retar dig på några få okunniga Porscheägare och vill "ge igen" på nått sätt.
Dumma överlägsna människor finns ju överallt. Glömmer aldrig ett banmöte med PCS, då under genomgången var det en (med en 911 turbo) som skulle "käcka sig" angående bromsteknik.
Han sa nått i stil med: "Bromsen?! vad skall jag med den till?, jag är här för att GASA och åka fort!
Du vet nog själv svaret på frågan ifall han var snabb på banan..

CSL:n har ju 345mm skivor fram, större och tjockare än en vanlig M3:a samt att den är
över 100 kilo lättare. Varför skulle den ha dåliga bromsar?! För att nån okunnig säger det?


Själv önskar jag att Porsche kunde gjort en modern 550 spyder. Den hade 110 hk till en början men vädge bara 550 kilo. Prestanda var och är fortfarande mycket bra. Strunt samma ifall den är snabbast eller inte, huvudsaken är att den är rolig.

Jag tycker du skriver mycket bra annars Göte och det är intressant det du skriver, tråkigt bara
att du jämt skall klanka ner på Porsche.


mycket bra skrivet! thumbs up

det är vad jag känner också...

dock den nya rs e snygg och manual vxl är klockren val ur driftsäkerhetens synpunkt. alltså för specifika kunder än så länge. Det är bra när marknaden erbjuder så olika bilar. Det är vi kunder vill ha eller hur?

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

safe skrev:
ThomasT skrev:
Glöm inte vem som uppfann dubbelkopplingen....

Porsche körde med PDK redan 1986 i sin 962!

så de borde ha haft tid att klura på eventuella problem...


Redan 1964 hade de första prototypen i en 908, men då fanns inte styrsystem som gjorde den tillförlitlig.


om det är sant, då det är inte snack om saken att porsche lär ha vänta med pdk pga marknadsföring, varumärke, tradition. Om Porsche har sin rykte om drifsäkerheten, då jag tror att dom inte låter sin image förstöras så lätt som VincentM påpekade om.

Volkwagen återkallade vissa bilar pga DSG vxl problem

http://www.worldcarfans.com/109081921142/2010-porsche-911-gt3-rs-facelift-video-2--extreme-truth

jag njöt av filmen där uppe. Det gör STORT habegär för mig.

_________________
Tomas M
Citera
bergbom
göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 90



VincentM skrev:
jbergin skrev:
Men jag vill veta mer om motorfästena. Om jag förstod texten rätt skulle dessa fästen för en motor motverka överstyrning pga. av svansmotor?


Det säljs bara från september så infon och tester kommer forst då.


Jag skulle tippa på att motorfästena gör att motorn inte får någon rörelse i sidled när man svänger vilket minskar pendlingseffekten och på så sätt minskar rörelserna av bilens bak.

_________________
Filip Bergbom-Wallin
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Porsche 997 GT3RS!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (26259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande